Ομόφωνα η ψήφιση του σχεδίου του προϋπολογισμού για το 2016 στην Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου

Προϋπολογισμός δημοσιονομικών απαιτήσεων

Στήριξε η μείζον μειοψηφία “τις τυπικές διαδικασίες που θα ακολουθούσε και η ίδια”

Στις ράγες του “τρένου” της δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθείται εν γένει, καλούνται να βαδίσουν οι Περιφέρειες πανελλαδικά σχετικά με την έγκριση των προϋπολογισμών τους, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να είναι μία εξ αυτών, που ομόφωνα στήριξε την εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, εγκρίνοντας το σχέδιο προϋπολογισμού για το έτος 2016.

Παρουσία του προέδρου της Επιτροπής, Φιλήμονα Ζαννετίδη στην έδρα της Περιφέρειας, τη Σύρο, ο διευθυντής της Οικονομικής Υπηρεσίας, Βαγγέλης Μαούτσος εισηγήθηκε το θέμα, παρουσιάζοντας τα σημαντικότερα οικονομικά στοιχεία, αλλά κι εξηγώντας τον “αγώνα δρόμου” που καταβάλλουν οι αρμόδιοι υπάλληλοι, ώστε να συντάξουν έγκαιρα το σχέδιο βάσει των οδηγιών που επιβάλλει το Υπουργείο Οικονομικών.

Αξίζει να αναφερθεί, πως, η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας στήριξε την εισήγηση, με την επιφύλαξη να τοποθετηθεί αναλυτικά στο περιφερειακό συμβούλιο, το σώμα του οποίου θα αποφασίσει για την τελική ψήφιση του προϋπολογισμού.

Σύμφωνα με όσα επισημαίνει το αρμόδιο Υπουργείο, το σχέδιο πρέπει να έχει αναρτηθεί έως και τις 5 Σεπτεμβρίου στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας ενώ θα πρέπει να ψηφιστεί από τους περιφερειακούς συμβούλους εντός Νοεμβρίου.

Απούσα από τη χθεσινή συνεδρίαση ήταν η περιφερειακή σύμβουλος της “Νησιωτικής Ανατροπής”, Άννα Μαυρουδή.

“Σκληρός έλεγχος στους προϋπολογισμούς της Αυτοδιοίκησης”

Βάσει των όσων ανέφερε ο εισηγητής, “φέτος καθυστερημένα εκδόθηκε η ΚΥΑ κατάρτισης και υποβολής του προϋπολογισμού των Περιφερειών, σε αντίθεση με τον νόμο, ο οποίος ορίζει ότι μέχρι τις 20 Ιουλίου θα πρέπει να έχει συνταχθεί το προσχέδιο του προϋπολογισμού από την Εκτελεστική Επιτροπή. Η εγκύκλιος εκδόθηκε στις 3 Αυγούστου και από τότε υπάρχει ένας αγώνας δρόμου για να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας”. Ο ίδιος, πρόσθεσε δε, πως, “Είναι αντιληπτό ότι τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Οικονομικών ασκεί υπερβολικά σκληρό έλεγχο στους προϋπολογισμούς μας και μας αναγκάζει να συντάσσουμε έναν προϋπολογισμό, ο οποίος ανταποκρίνεται με ακρίβεια λεπτού, σε αυτά που ορίζει όσον αφορά στις επιχορηγήσεις που θα μας δώσει και μάλιστα ο έλεγχος αυτός επεκτείνεται και στα ίδια έσοδα που δε μας αφήνει να εγγράψουμε αυτά που πραγματικά εισπράττουμε, αλλά αυτά που αντιστοιχούν στον μέσο όρο των τριών τελευταίων χρόνων. Αυτό το υλοποιεί, ζητώντας να υποβάλουμε πίνακες συμμόρφωσης με βάση τους οποίους, το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ κάνει έκθεση επί του προϋπολογισμού μας κι εφόσον διαπιστώσει ότι τα κονδύλια είναι σύννομα και σύμφωνα με την εγκύκλιο κατάρτισης, εγκρίνει τον προϋπολογισμό”.

Κατόπιν των ανωτέρω και όσων εξήγησε σχετικά με το θεωρητικό κομμάτι της κατάρτισης, ο εισηγητής, παρέθεσε συγκεκριμένα οικονομικά δεδομένα. Όσον αφορά στις δαπάνες λειτουργίας, εξήγησε ότι, “η διαφορά είναι ότι ενώ πέρυσι υπήρξε μία αύξηση του 8% που δόθηκε, φέτος αυτή δεν υφίσταται κι επιστρέφουμε στις επιχορηγήσεις του 2013. Τα κονδύλια που θα εισπράξουμε είναι για τις Κυκλάδες 2 εκατ. 28 χιλ. Ευρώ και για τα Δωδεκάνησα 2 εκατ. 245 χιλ. Ευρώ. Η μισθοδοσία των αιρετών ανέρχεται σε 335 χιλ. Ευρώ. Η διαφοροποίηση για το 2016 είναι ότι για πρώτη φορά εγγράφεται η μισθοδοσία του προσωπικού της Περιφέρειας που ενώ μέχρι τώρα καταβαλλόταν από το Υπουργείο Εσωτερικών, φέτος προβλέπεται η επιχορήγηση να είναι από τους ΚΑΠ. Συνολικά η μισθοδοσία που εγγράφεται στον προϋπολογισμό, ανέρχεται σε 10.263.190,98 ευρώ και αφορά όλη την ΠΝΑΙ”.

Επιπρόσθετα, υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως, “σχετικά με τη δαπάνη της μεταφοράς μαθητών, η πίστωση που εγγράφεται είναι η ίδια με το 2015. Σχετικά με τους νεφροπαθείς το συνολικό ποσό είναι 337.558,32 ευρώ για τις Κυκλάδες και 1.043.305,10 για τα Δωδεκάνησα”.

Πριν την αναφορά του στο συνολικό ποσό των εσόδων και των εξόδων, διευκρίνισε πως, “Αυτές οι εγγραφές, υστερούν όσον αφορά στα πραγματικά έσοδά μας, τα οποία είναι τουλάχιστον διπλάσια, όμως δεν μπορούμε να τα εγγράψουμε με βάση τους πίνακες συμμόρφωσης που πρέπει να συντάξουμε και θα γραφτούν όλα στις 31.12.2015 που θα προσδιοριστεί το οριστικό ταμειακό υπόλοιπο”. Βάσει αυτών των δεδομένων, συγκεντρωτικά για την Περιφέρεια, τα έσοδα προϋπολογίζονται σε 44.577.152,00 ευρώ, τα έξοδα σε 86.891.084,30 ευρώ και χρησιμοποιείται ταμειακό υπόλοιπο ύψους 42.313.932,04 ευρώ για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού. Αξίζει να αναφερθεί ότι, όπως γνωστοποιήθηκε, το ταμειακό υπόλοιπο της ΠΝΑΙ ανέρχεται σε περισσότερα από 62 εκατ. Ευρώ.

Τζώρτζης Μακρυωνίτης: “Η σύνταξη πλέον, υπηρεσιακή υπόθεση”

Αναλυτικά η θέση της μείζονος μειοψηφίας αναμένεται να εκφρασθεί εντός του περιφερειακού συμβουλίου, στη συνεδρίαση του οποίου θα τεθεί επί τάπητος ο προϋπολογισμός, με τους αιρετούς να αποφασίζουν για την έγκρισή του. Ωστόσο, το μέλος της Οικονομικής Επιτροπής και μέλος της παράταξης Μαχαιρίδη, Τζώρτζης Μακρυωνίτης έδωσε το στίγμα της στάσης τους, εξηγώντας πως δε θα καταψηφίσει το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2016, αφού πλέον η διαδικασία σύνταξής του έχει τυπικό χαρακτήρα, δεδομένου του ασφυκτικού και μνημονιακού πλαισίου που επιβάλλει το αρμόδιο Υπουργείο σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη πολιτική. “Ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας για τρίτη ήδη χρονιά είναι μία καθαρά τυπική διαδικασία. Δεν νομίζω να αμφιβάλει κανείς. Έχει καταντήσει μία υπηρεσιακή καθαρά υπόθεση. Τον συντάσσουν οι υπηρεσίες μέσα στο στενό πλαίσιο που ορίζει ο νόμος και το μνημόνιο και οι περικοπές. Γι αυτόν τον λόγο, δεν θα μειοψηφήσουμε. Θα αλλάξουμε τη βασική γραμμή που υπάρχει, δηλαδή οι μειοψηφίες να καταψηφίζουν προϋπολογισμούς. Όσα ανέφερα πριν, αιτιολογούν δυστυχώς τη θέση μας. Στα χέρια της Περιφερειακής Αρχής δεν υπάρχει ίσως καμία δυνατότητα να παρέμβει όσον αφορά στον προϋπολογισμό. Οπότε μία μειοψηφία θα ακολουθούσε τις τυπικές διαδικασίες” σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μακρυωνίτης, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Για μικρές αλλαγές και διαφορές, επιφυλάσσονται τα μέλη μας, να τοποθετηθούν αναλυτικά στο περιφερειακό συμβούλιο”.

Υπενθύμισε παρακάτω, πως, “Και ως π. Πρόεδρος, θυμάμαι ότι η μείζονα μειοψηφία πάντοτε μειοψηφούσε λέγοντας πως ο προϋπολογισμός είναι μη αναπτυξιακός. Καταλαβαίνετε ότι συνηθιζόταν να μειοψηφούν οι άλλες παρατάξεις χωρίς να υπάρχει άλλη αιτιολογία”. Καταλήγοντας, υπογράμμισε πως, “Στο τεχνικό πρόγραμμα μπορεί μόνο να παρέμβει η Περιφερειακή Αρχή”.

Φιλήμων Ζαννετίδης: “Δεν λαμβάνονται υπόψιν οι αναπτυξιακές προτάσεις της Αυτοδιοίκησης”

Σε λιτή δήλωση προέβη και ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, Φιλήμων Ζαννετίδης, ο οποίος συνηγόρησε στον σχολιασμό του κ. Μακρυωνίτη, λέγοντας τα εξής: “Πράγματι τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία αυστηρή δημοσιονομική προσαρμογή σε ό,τι αφορά στους προϋπολογισμούς της Αυτοδιοίκησης γενικά με τρόπο που όλοι οι αυτοδιοικητικοί αναρωτιόμαστε αν είναι αυτό Αυτοδιοίκηση. Λόγω και των οικονομικών της χώρας και της αυστηρής δημοσιονομικής προσαρμογής που πρέπει να έχουμε, αυτή είναι η πολιτική της Αυτοδιοίκησης που πρέπει να είναι σύμφωνη με τις αποφάσεις και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών και δεν λαμβάνουν υπόψιν τους τις αναπτυξιακές προτάσεις που έχουν οι Αυτοδιοικήσεις της χώρας”.