Γενική συνέλευση του ΣΥΝΑΝΚ και θέσεις για το σχέδιο νόμου των ΟΤΑ

  • Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου, 2016 - 19:09

Την Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2016 και ώρα 9 π.μ. στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου στη Σύρο, πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση των Μελών του ΣΥΝΑΝΚ.

Για τα μέλη του συλλόγου στις Περιφερειακές Ενότητες η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιήθηκε την ίδια ημέρα και ώρα σε αίθουσα που ορίστηκε στα κατά τόπους νησιά. Στη Γ.Σ. στη Σύρο συμμετείχε αντιπροσωπεία από το Δ.Σ. της ΟΣΥΑΠΕ, αποτελούμενη από την Βέτα Πανουτσάκου, πρόεδρο Δ.Σ., Ανδρέα Ασημακόπουλος οργ. γραμματέα Δ.Σ. και, Αντώνη Τζάκο, μέλος του Δ.Σ.

Τα θέματα ημερήσιας διάταξης ήταν:

1. Ενημέρωση από Δ.Σ. ΟΣΥΑΠΕ

2. Ζητήματα λόγω νησιωτικότητας (επίδομα προβληματικών, εκτός έδρας, κόστος ζωής, υποστελέχωση υπηρεσιών)

3. Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση θεμάτων Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού

Ακολούθησε ένας γόνιμος διάλογος και προβληματισμός και στη συνέχεια δόθηκε συνέντευξη τύπου της αντιπροσωπείας της ΟΣΥΑΠΕ και του συλλόγου μας στα τοπικά ΜΜΕ.

ΘΕΣΕΙΣ ΣΥΝΑΝΚ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΕΣ «ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ Ο.Τ.Α., ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ Ο.Τ.Α. ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ».

Με το με α.π. 310/08-07-2016 έγγραφό μας σας έχουμε ενημερώσει για τα τεράστια προβλήματα της περιφέρειας μας. Τονίζαμε ότι η πολυνησιωτική Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δεν έχει ούτε την ελάχιστη απαιτούμενη στελέχωση για να λειτουργήσουν ικανοποιητικά οι υπηρεσίες της σε όλα τα νησιά, καθώς μειώθηκε το προσωπικό και σήμερα υπηρετούν περίπου 480 υπάλληλοι, όταν ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός (όπως προκύπτει από πλήθος εγγράφων) για μια στοιχειώδη λειτουργία των υπηρεσιών είναι 650 υπάλληλοι. (βλ. συνημμένο 2, Υπόμνημα προς τον τότε Υπουργό Εσωτερικών, Φεβρουάριος 2013).

Επισημαίναμε επίσης ότι η υποστελέχωση σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό των υπηρεσιών, λόγω του έντονου νησιωτικού χαρακτήρα της, έχει παγιώσει ως κανόνα την ενασχόληση των λιγοστών της υπαλλήλων με πλείστα αντικείμενα (και επικαλυπτόμενα, ταυτόχρονα και με την άσκηση παράλληλων καθηκόντων σε δύο Διευθύνσεις ή Τμήματα) και την σχεδόν καθημερινή πέραν του ωραρίου -πολλές φορές και Σαββατοκύριακα- απασχόλησή τους, προκειμένου να διεκπεραιωθεί εντός προθεσμίας ο όγκος εργασίας που τους ανατίθεται και η οποία ενασχόληση δεν αποζημιώνεται.

Θεωρούμε ότι στα παρακάτω άρθρα του σχεδίου νόμου, το οποίο πρόκειται να εισαχθεί στη Βουλή για ψήφιση δεν έχουν ληφθεί ούτε στο ελάχιστο οι απόψεις μας που σας έχουν κοινοποιηθεί (συν. 3, 5, 6) , το αντίθετο μάλιστα δεν λαμβάνουν στο ελάχιστο υπόψη τη νησιωτικότητα (κατοχυρωμένη από τα άρθρα 101 και 106 του Συντάγματος), ακόμη και τη στοιχειώδη λογική.

Πιο αναλυτικά σημειώνουμε τα εξής:

1) Άρθρο 21 Νομική στήριξη υπαλλήλων Ο.Τ.Α.

Απόψεις συλλόγου μας:

Στο Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση θεμάτων Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού στο άρθρο 21 "Νομική στήριξη υπαλλήλων ΟΤΑ" θεωρούμε ότι πρέπει να προβλεφθεί νομική στήριξη στους υπαλλήλους και στα αστικά δικαστήρια, καθώς η παραπομπή σε ποινικά δικαστήρια κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, για λόγους υστεροβουλίας ακολουθεί και άσκηση αγωγής στα αστικά δικαστήρια. Η δυσχερής δε οικονομική κατάσταση των συναδέλφων δεν επιτρέπει την νομική εκπροσώπηση τους, γεγονός που τους καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτους σε αγωγές τέτοιου είδους. Θεωρούμε λοιπόν ότι η νομική στήριξη πρέπει να επεκταθεί και να αφορά ποινικά και αστικά δικαστήρια. (βλ. συν. 7 έγγραφο)

2) Άρθρο 23 Ανάθεση καθηκόντων σε υπαλλήλους Περιφερειακών Ενοτήτων νησιωτικών περιοχών.

Απόψεις συλλόγου μας

Με το άρθρο 23 η Περιφερειακή Αρχή σε νησιωτικές περιοχές έχει τη δυνατότητα να αναθέτει σε υπαλλήλους της αντικείμενα και άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων, χωρίς την συναίνεσή τους, διατηρώντας μάλιστα τον ίδιο επιτρεπόμενο αριθμό μετακινήσεων εκτός έδρας. Με αυτό το τρόπο σε υπάλληλο της Π.Ε. Μήλου με καθήκοντα και στα νησιά Μήλο, Κίμωλο, Σίφνο και Σέριφο (ανήκουν στην Π.Ε. Μήλου) μπορεί να του ανατεθούν από τον Περιφερειάρχη καθήκοντα και στη Π.Ε. Θήρας, (που περιλαμβάνει τα νησιά Θήρα, Σίκινο, Φολέγανδρο, Ίο και Ανάφη).  Γεγονός που είναι αδύνατο, όταν η ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι ελλιπέστατη, το κόστος διαβίωσης και μετακινήσεων εκτός έδρας είναι τεράστιο, ενώ με τις επερχόμενες συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις, θα υπάρχουν ένας με δύο υπάλληλοι ειδικότητας, για όλες τις περιφερειακές ενότητες , δηλαδή και για τα είκοσι τέσσερα νησιά. Πώς θα καλυφθούν οι υπηρεσιακές ανάγκες, όταν σήμερα δεν μπορεί να καλυφθούν με το ήδη υπάρχον λιγοστό προσωπικό;

            Είμαστε λοιπόν αντίθετοι στην υποχρεωτική ανάθεση καθηκόντων, διότι ανοίγει "Ασκούς Αιόλου" και δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα της υποστελέχωσης και των προβλημάτων των νησιωτικών περιοχών. Και εδώ τίθεται το ερώτημα : γιατί η ιδιαιτερότητα της νησιωτικότητας θα πρέπει να βαίνει τελικά εναντίον των υπαλλήλων; Τι γνωρίζει ο νομοθέτης για τη νησιωτικότητα και μάλιστα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με τα 48 κατοικημένα νησιά και τις απαράδεκτες ακτοπλοϊκές διασυνδέσεις; Για να μην μιλήσουμε για τις μετακινήσεις αυτές με κακοκαιρίες , απαγορευτικά κ.α Για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η αρνητική διάκριση των ήδη επιβαρυμένων υπαλλήλων των περιφερειών στις νησιωτικές Περιφέρειες ;

3) Άρθρο 43 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Δικτύων Δήμων & Περιφερειών

Απόψεις συλλόγου μας:

Με το άρθρο 43, μέσα από τις «Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Δικτύων Δήμων & Περιφερειών» προσπαθεί να καλύψει τα τεράστια κενά των Τεχνικών Υπηρεσιών με συμβασιούχους. Είμαστε κάθετα αντίθετοι και θεωρούμε ότι πρέπει να στελεχωθούν επαρκώς όλες οι υπηρεσίες, ιδιαίτερα οι νησιωτικές με μόνιμο προσωπικό. Να ισχύσουν τα άρθρα 101 και 106 του συντάγματος για την ειδική πρόνοια και μέριμνα για νησιωτικές περιοχές. (βλ. συν. 1 έγγραφο)

4) Άρθρο 39 Θέματα εργαζομένων Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού και Άρθρο 52 Μέσα Ατομικής Προστασίας εργαζομένων Ο.Τ.Α.

Απόψεις συλλόγου μας:

Με τα άρθρα αυτά, μένουν απ' έξω οι υπάλληλοι των Περιφερειών (κτηνίατροι, επόπτες υγείας, περιβαντολόγοι, γεωτεχνικοί, τεχνικοί) που εμπλέκονται στη διαδικασία ελέγχων χώρων ΧΥΤΑ, Σφαγείων, ΧΑΔΑ, ΒΙΟΚΑ, Εγκαταστάσεις SEVESO κλπ χώρων μεγάλης επικινδυνότητας, χωρίς όμως (όπως είναι φυσικό να έχουν τοποθετηθεί σε αυτούς καθώς είναι ελεγκτές). Θεωρούμε ότι πρέπει να συμπεριληφθούν και οι σχετικές ειδικότητες στη πρόνοια αυτών των άρθρων και στη χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας, καθώς η μνημονευόμενη απόφαση  53361/2006 Κ.Υ.Α. (Β’ 1503) αναφέρεται μόνο σε υπαλλήλους Δήμων ΟΤΑ α' (Δήμους) και όχι σε υπαλλήλους των ΟΤΑ β' βαθμού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν Μ.Α.Π για τους υπαλλήλους των Περιφερειών. Και βέβαια δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται αυτοψίες ή έλεγχοι χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό, διότι ποιος θα έχει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος.

 

5) Άρθρο 53 Επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας

Απόψεις συλλόγου μας:

Με το άρθρο αυτά, δεν εμπίπτουν στη χορήγηση επιδόματος υπάλληλοι των Περιφερειών (κτηνίατροι, επόπτες υγείας, περιβαντολόγοι, γεωτεχνικοί, τεχνικοί) που εμπλέκονται στη διαδικασία ελέγχων χώρων ΧΥΤΑ, Σφαγείων, ΧΑΔΑ, ΒΙΟΚΑ, Εγκαταστάσεις SEVESO κλπ χώρων μεγάλης επικινδυνότητας, χωρίς όμως (όπως είναι φυσικό να έχουν τοποθετηθεί σε αυτούς καθώς είναι ελεγκτές,. Θεωρούμε ότι πρέπει να συμπεριληφθούν και οι σχετικές ειδικότητες στη πρόνοια αυτού του άρθρου.

6) Άρθρο 59 Παροχή κινήτρων σε εργαζόμενους Ο.Τ.Α. παραμεθόριων και νησιωτικών περιοχών

Απόψεις συλλόγου μας:

Το άρθρο 59 αφήνει τους εργαζόμενους των ΟΤΑ β' βαθμού εκτός από την δυνατότητα «παροχής κινήτρων» για την σίτιση και τη διαμονή τους σε παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές. π.χ. σε υπάλληλο της ΠΕ Κυκλάδων που υπηρετεί στη Θήρα, δεν του παράσχονται τα κίνητρα του νόμου, ενώ τα δικαιούται δημοτικός υπάλληλος του αντίστοιχου δήμου. Θεωρούμε ότι είναι τεράστια αδικία και πρέπει να τροποποιηθεί και να ληφθεί πρόνοια και για τους υπαλλήλους της Περιφέρειας.

7) Άρθρο 109 Τροποποίηση των άρθρων 10 και 11 του ν. 4336/2015

Απόψεις συλλόγου μας:

Η μετακίνηση των υπαλλήλων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου δεν είναι δυνατόν να υπολογίζεται με αποστάσεις σε μίλια. Είναι δε παντελώς απαράδεκτο να λογίζονται οι αποστάσεις με μίλια και να μειώνονται από 20 στα 15.

Οι ιδιαίτερες συνθήκες μια πολυνησιωτικής Περιφέρειας πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε αυτή την περίπτωση καθώς τα δρομολόγια των πλοίων είναι πολλές φορές σπάνια, ιδιαίτερα κατά την χειμερινή περίοδο και οι συνθήκες μετακίνησης από νησί σε νησί εξαιρετικά δυσχερείς. Παραδείγματος χάρη μία μετακίνηση από τη Σύρο στη Κέα ή στην Τήνο που θα επιστρέψεις μετά τη μία η ώρα τη νύχτα δεν είναι δυνατόν να θεωρείται αυθημερόν, ή σε μετακίνηση από τη Νάξο στο Κουφονήσι που είναι μικρότερη και από 15 ν.μ. να μην έχει δικαίωμα διανυκτέρευσης. Στη περίπτωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου κάθε μετακίνηση πρέπει να αποσυνδεθεί από όριο αποστάσεων και να λογίζεται ως εκτός έδρας με ολόκληρη αποζημίωση ακόμη και οι αυθημερόν -καθώς ο υπάλληλος είναι δυνατόν να επιστρέψει μετά από πολύωρο ταξίδι το βράδυ στην έδρα του - και με δικαίωμα διανυκτέρευσης (εάν απαιτείται). Επιπλέον πρέπει να αυξηθεί το όριο των ημερών εκτός έδρας τουλάχιστον στις 80 ημέρες, (βλ. συν. 4, 6, 7 και 8 έγγραφα)

Επιπλέον μετακινήσεις εκτός έδρας απαιτούνται για επιβλέψεις, για αυτοψίες και ελέγχους από όλες τις ειδικότητες. Επομένως θα πρέπει να μην υπάρχει περιορισμός στο βαθμό και στην ειδικότητα του υπαλλήλου που μετακινείται. Και σε κάθε περίπτωση να λαμβάνεται υπόψη η νησιωτικότητα που είναι κατοχυρωμένη και από το άρθρο του 106 §1 του Συντάγματος.

Ελπίζουμε ότι οι παρατηρήσεις-ενστάσεις μας αυτές θα ληφθούν σοβαρά υπόψη με την αντίστοιχη τροποποίηση των σχετικών άρθρων.