Ασυνεπής η εταιρεία ΚΤΕΛ στις υποχρεώσεις της για τη Δημοτική συγκοινωνία

Στα πρόθυρα της ρήξης

Σε οριακό σημείο φαίνεται να βρίσκεται η συνεργασία του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης με την εταιρεία ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., που έχει αναλάβει το έργο της Δημοτικής Συγκοινωνίας, καθώς κατόπιν επανειλημμένων οχλήσεων, επισημάνσεων και υποδείξεων εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, ως προς τις υποχρεώσεις της εταιρείας, δεν υπήρξε η σχετική ανταπόκριση, με αποτέλεσμα η λύση της μεταξύ τους σύμβασης να είναι προ των πυλών.

Η συνεργασία του Δήμου με την συγκεκριμένη εταιρεία ξεκίνησε το 2010, με σειρά συμβάσεων μέχρι σήμερα, οι οποίες αφορούσαν στην κάλυψη της δημοτικής συγκοινωνίας.

Από τον Μάρτιο του 2013, υπάρχει μία σειρά εγγράφων και προειδοποιήσεων από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες προς την ΚΤΕΛ, με τα οποία ζητείται η κάλυψη των συμβατικών υποχρεώσεων που αυτή έχει αναλάβει έναντι του Δήμου και στις οποίες δεν είναι συνεπής.

Η ανυπαρξία ουσιαστικού αποτελέσματος, παρά τη συνεχή αλληλογραφία όλων αυτών των μηνών έως σήμερα και η διόγκωση το προβλήματος, υποδηλώνει μία αδιάφορη αντιμετώπιση του θέματος από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, που έφτασε την κατάσταση στο τελευταίο στάδιο λύσης της σύμβασης.

Η σύμβαση και οι πληρωμές

Κατά τη σύναψη της σύμβασης του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης με την εταιρεία ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. έγινε σαφές πως τα τέσσερα λεωφορεία mini bus που κατέχει ο Δήμος θα χρησιμοποιηθούν από την εταιρεία αποκλειστικά και μόνο για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου που θα εξυπηρετεί τους Δημότες και τους κατοίκους της αστικής περιοχής του Δήμου.

Προς αυτό τον σκοπό παραχωρήθηκε η χρήση των λεωφορείων για την εκτέλεση των δρομολογίων, τα οποία συμφωνήθηκαν μεταξύ των δύο πλευρών.

Το ετήσιο κόστος για τον Δήμο προς την εταιρεία, που αφορά στο συμβατικό τίμημα που αναλαμβάνει, ανέρχεται σε περίπου 480.000 ευρώ και περιλαμβάνει το κόστος των οδηγών, δηλαδή τις αμοιβές και τις εργοδοτικές εισφορές, όπως και το κόστος των οχημάτων, εκτός της απόσβεσης του οχήματος και κάθε άλλου εξοπλισμού των λεωφορείων, αφού ανήκουν στην κυριότητα του Δήμου και παραχωρούνται κατά χρήση στο ΚΤΕΛ για την εκτέλεση δημοτικής συγκοινωνίας, παρά μόνο τα ασφάλιστρα και τα τέλη κυκλοφορίας.

Επίσης το λειτουργικό κόστος κίνησης των αυτοκινήτων, βάσει των χιλιομέτρων που αφορούν στις συγκεκριμένες γραμμές που εξυπηρετούνται και τέλος το κέρδος του ΚΤΕΛ.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως πρόκειται για μύθο περί δωρεάν δημοτικής συγκοινωνίας, όταν το κόστος των 480.000 ευρώ που επωμίζεται ο Δήμος, αφορά σε χρήματα των δημοτών, που τους επιστρέφονται ανταποδοτικά.

Σε αυτό άλλωστε έρχεται να προσκρούσει και η απόφαση του προηγούμενου δημοτικού συμβουλίου περί καταβολής εισιτηρίου, που ουδέποτε όμως εφαρμόστηκε στην πράξη.

Σύμφωνα με τα όσα συνυπογράφηκαν από τις δύο πλευρές και αναφέρονται στη σχετική σύμβαση, οι πληρωμές των εργασιών που εκτελεί το ΚΤΕΛ θα γίνονται βάσει των μηνιαίων πιστοποιήσεων της Τεχνικής Υπηρεσίας. Το ΚΤΕΛ στις αρχές κάθε μήνα θα υποβάλλει στο Δήμο τα απαιτούμενα και καθοριζόμενα από τον Δήμο δικαιολογητικά, για το μεταφορικό έργο που εκτελέστηκε τον προηγούμενο μήνα, το οποίο και θα πληρώνεται εντός 40 ημερών.

Την τήρηση των συμφωνημένων ελέγχει 3μελής επιτροπή, που επωμίζεται με τον έλεγχο και την πιστοποίηση των εκτελούμενων δρομολογίων και θα προβαίνει σε μηνιαίες πιστοποιήσεις.

Οι υποχρεώσεις της εταιρείας

Από την πλευρά της εταιρείας του ΚΤΕΛ αναλαμβάνεται η υποχρέωση να παρέχει έργο με δικό της προσωπικό, με το οποίο ο Δήμος δεν θα έχει καμία σχέση και δεν θα φέρει καμία απολύτως ευθύνη για οποιαδήποτε πράξη και παράλειψη του, ενώ το ΚΤΕΛ είναι αποκλειστικά υπεύθυνο για την πληρωμή του και τις ασφαλιστικές εισφορές.

Παράλληλα σε κάθε είδους παράβαση του ΚΤΕΛ φέρει και την οποιαδήποτε ευθύνη, ακόμα και σε περίπτωση ατυχήματος η ζημιά που μπορεί να προκληθεί σε τρίτους.

Μεταξύ των υποχρεώσεων αναφέρεται η ευγενής συμπεριφορά των εργαζομένων προς το επιβατικό κοινό, αλλά και η διατήρηση της καθαριότητας των λεωφορείων.

Επίσης το ΚΤΕΛ αναλαμβάνει την κάλυψη των λεωφορείων όσον αφορά στα καύσιμα και τα λιπαντικά τους, αλλά και τις ασφάλειες των επιβαινόντων.

Πέραν αυτών καλύπτει τα ανταλλακτικά και εξαρτήματα των λεωφορείων, αναλαμβάνει την συντήρηση τους έναντι κάθε φθοράς και φροντίζει ώστε αυτά να είναι πάντοτε κατάλληλα για λειτουργία, έχοντας ακέραιη την ευθύνη για την άριστη κατάσταση τους.

Το πρόβλημα

Το μεταφορικό έργο εκτελείται με τρία από τα τέσσερα συνολικά λεωφορεία που διέθεσε ο Δήμος στην εταιρεία, καθώς με αυτά καλύπτονται οι δρομολογιακές γραμμές που καλούνται να εξυπηρετήσουν.

Το τέταρτο λεωφορείο, ήδη από το 2013 βρίσκεται ακινητοποιημένο, λόγω σοβαρής βλάβης, με τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες να ζητούν από το ΚΤΕΛ να αναλάβει την επισκευή του, όπως έχει υποχρέωση, βάσει των όρων της σύμβασης και να επωμιστεί την σχετική δαπάνη.

Πέραν αυτού, με σχετικό έγγραφο του 2013, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, επισημαίνεται στην ΚΤΕΛ Α.Ε. η ανάγκη συμμόρφωσης της, βάσει των συμβατικών της υποχρεώσεων, σχετικά με την επιδιόρθωση πολλών προβλημάτων που παρουσιάζουν τα λεωφορεία, αλλά και την ανυπαρξία ενημέρωσης εκ μέρους της για την καταγραφή των ζημιών και των ελλείψεων των οχημάτων, χωρίς όμως να υπάρξει καμία ανταπόκριση.

Στοιχεία τα οποία επισημάνθηκαν προς την προηγούμενη Δημοτική Αρχή πριν την υπογραφή της νέας σύμβασης, χωρίς όμως ως φαίνεται να ληφθούν σοβαρά υπόψη, καθώς τα ίδια προβλήματα συνέχισαν να καταγράφονται και κατά τις αυτοψίες της αρμόδιας επιτροπής, οι οποίες διενεργήθηκαν τους επόμενους μήνες.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε έκθεση των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, που συντάχθηκε τον Φεβρουάριο του 2014, επισημαίνονται τα ίδια προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την αυτοψία και αφορούν σε εκτεταμένες φθορές που παρουσιάζουν τα οχήματα, όπως και επεμβάσεις στο τέταρτο όχημα που ήταν ακινητοποιημένο, και πλέον το κατέστησαν μη λειτουργικό.

Με εντατικό ρυθμό συνεχίστηκε, τους επόμενους μήνες, από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, η αποστολή αιτημάτων προς την ΚΤΕΛ Α.Ε., χωρίς ουδεμία ενημέρωση από μέρους της.

Ακολούθησε συνεδρίαση σχετική με το θέμα, στην οποία μετείχε και ο εκπρόσωπος της εταιρείας, ο οποίος και υποστήριξε ότι καθώς η τιμή εκτίμησης της βλάβης του ακινητοποιημένου οχήματος φάνηκε στην εταιρεία ιδιαίτερα υψηλή, δεν προχώρησε στην επισκευή του διότι δεν γνώριζε εάν θα συνεχιζόταν η σύναψη συμβάσεων με τον Δήμο ώστε να κάνει απόσβεση, ασχέτως της συμβατικής της υποχρέωσης ως προς την αποκατάσταση.

Η πρόταση καταγγελίας

Από την πλευρά των υπηρεσιών συνεχίστηκε και μετά από αυτό, η αποστολή σχετικών εγγράφων για αποκατάσταση των βλαβών, χωρίς ουδέποτε η εταιρεία να ανταποκριθεί, γεγονός που οδήγησε τον Ιούνιο του 2014 τον προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου να προτείνει την διάλυση της σύμβασης.

Άλλωστε στο κείμενο της σύμβασης αναφέρεται σαφώς πως σε περίπτωση παράβασης ή πλημμελούς εκπλήρωσης οποιουδήποτε όρου της σύμβασης, καθένα από τα συμβαλλόμενα μέρη έχει δικαίωμα να την καταγγείλει.

Χωρίς να εκδηλωθεί ενδιαφέρον εκ μέρους της τότε Δημοτικής Αρχής, το αίτημα επανήλθε στις αρχές Οκτωβρίου 2014, προς τη νέα πλέον Δημοτική Αρχή να επιληφθεί του θέματος.

Για να καταγγελθεί η σύμβαση θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνη γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου, όμως πρωτίστως το θέμα θα εξεταστεί στην επόμενη Οικονομική Επιτροπή του Δήμου.

Η στάση της Δημοτικής Αρχής

Τις προθέσεις του Δήμου ανακοίνωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, ο οποίος μίλησε για τη μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων της εταιρείας, ενώ η άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα λεωφορεία, οδηγεί σε οικονομική ζημιά τον Δήμο.

Σχετικά με την πρόταση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου για καταγγελία της σύμβασης, ανέφερε πως αυτή στοιχειοθετείτε πλήρως, όμως όπως άφησε να εννοηθεί, ζητούμενο για τον Δήμο δεν είναι η καταγγελία αλλά η τήρηση των συμφωνημένων και κυρίως η υπεράσπιση των συμφερόντων του Δήμου.

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «Υπάρχουν αδιάσειστα και συγκεκριμένα στοιχεία, όπως και μία συνεχής αλληλογραφία, που δείχνουν ξεκάθαρα ότι ζημιώνεται ο Δήμος. Επ’ ουδενί είμαστε διατεθειμένοι να αφήσουμε την κατάσταση έτσι».

Βάσει των λεγομένων του έγινε σαφές πως η διεκδίκηση εκ μέρους του Δήμου θα προχωρήσει, καθώς δήλωσε ότι υπάρχει η βούληση για να γίνει αυτό που απαιτείται, συμπληρώνοντας πως

«Εμείς θα διεκδικήσουμε και θα πιέσουμε με όποιο τρόπο. Θα ακολουθήσει εξώδικο και μόνο στην περίπτωση μη συμμόρφωσης θα έρθει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο».

Ετικέτες: