Η εκκαθάριση των Κοινωφελών Επιχειρήσεων επιβαρύνει τον δημοτικό προϋπολογισμό

Επιβαρύνσεις από τα παλιά

Ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση των κοινωφελών επιχειρήσεων των π. Δήμων της Σύρου, με τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης να καλείται να τακτοποιήσει τις οφειλές που προκύπτουν και τελούν σε εκκρεμότητα, οι οποίες ανέρχονται σε αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ.

Τις οικονομικές υποχρεώσεις των κοινωφελών επιχειρήσεων, όπως προκύπτουν από τα στοιχεία, στα οποία κατέληξε ο εκκαθαριστής λογιστής και έχει ήδη αποστείλει, καλείται να καλύψει ο Δήμος, ενώ απορίες εκφράζονται γιατί οι πρώην Δήμοι δεν προχώρησαν στην κάλυψη των οφειλόμενων τουλάχιστον προς τους προμηθευτές, καθώς είχαν το χρονικό περιθώριο από το κλείσιμο των κοινωφελών επιχειρήσεων έως την εκκαθάριση τους.

Αφορμή για την ενημέρωση σχετικά με την εκκαθάριση των επιχειρήσεων αυτών αποτέλεσε η ερώτηση που κατέθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Παρασκευής 7 Αυγούστου, προς τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιώργο Παπαμανώλη, ο Δημοτικός Σύμβουλος της μειοψηφίας, Φώτης Ξαγοράρης, ο οποίος να σημειωθεί ότι διετέλεσε και πρόεδρος της κοινωφελούς επιχείρησης του π. Δήμου Άνω Σύρου.

Το σημείο που αξίζει να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον αφορά στα ποσά που θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου, προκειμένου να καλυφθούν οι οικονομικές εκκρεμότητες του παρελθόντος.

Η εκκαθάριση μετά τη συνένωση

Η ερώτηση, όπως διατυπώθηκε από τον κ. Ξαγοράρη, αφορούσε στην εκκαθάριση των τριών κοινωφελών επιχειρήσεων των αντίστοιχων πρώην Δήμων, που συνενώθηκαν σε μία προκειμένου να περιορισθεί το σχετικό κόστος.

Συγκεκριμένα ο Δημοτικός Σύμβουλος ανέφερε ότι «Το 2011, όταν συνενώθηκαν οι 3 δήμοι, λειτουργούσε ο κάθε δήμος από αυτούς μία κοινωφελή επιχείρηση. Τότε το Δημοτικό Συμβούλιο είχε αποφασίσει, προκειμένου να μην θέσει και τις 3 σε εκκαθάριση, οπότε θα ήταν τριπλάσια τα έξοδα, προχώρησε στη συνένωση των τριών κοινωφελών επιχειρήσεων και ταυτόχρονα την ίδια μέρα με άλλη απόφαση, αυτή την επιχείρηση που προέκυψε από την συνένωση την έθεσε σε εκκαθάριση».

Το ερώτημα αφορούσε στην πορεία της εκκαθάρισης, ενώ εκ μέρους του Δημοτικού συμβούλου έγινε αναφορά τόσο στην σχέση που είχε με μία εκ των κοινωφελών επιχειρήσεων, όσο και στο κατά πόσον ο ίδιος αντιμετώπισε εμπλοκή με την φορολογική του ενημερότητα, εξ αιτίας των οφειλών.

Όπως χαρακτηριστικά είπε «Να μου απαντήσει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Γ. Παπαμανώλης, σε ποια φάση είναι αυτή η εκκαθάριση. Ρωτώ με το σκεπτικό ότι έχουν βεβαιωθεί χρέη αρκετών χιλιάδων ευρώ προς την Δ.Ο.Υ. Σύρου, το γνωρίζω αυτό καλά επειδή ήμουν πρόεδρος σε μία από αυτές τις επιχειρήσεις, είχα τεράστιο πρόβλημα με την φορολογική μου ενημερότητα και τα χρέη αυτά έχουν βεβαιωθεί από παρατυπίες και παραβλέψεις του λογιστή της μίας εξ αυτών. Θέλω να μάθω εάν ο εκκαθαριστής έχει τελειώσει την εκκαθάριση και εάν έχει τελειώσει για ποιο λόγο δεν έρχεται στο Δημοτικό Συμβούλιο».

Επιβάρυνση του προϋπολογισμού

Ιδιαιτέρως διαφωτιστική της αρνητικής εξέλιξης για τα οικονομικά του Δήμου ήταν η απάντηση του Αρμόδιου Αντιδημάρχου, καθώς θα υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση των προϋπολογισμών του κατά αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ, αφού σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που γνωστοποίησε ο Αντιδήμαρχος, οι οφειλές υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ.

Τα ποσά αυτά προέκυψαν από την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, η οποία βρίσκεται ήδη υπό εξέταση από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, προκειμένου να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος των συνοδευτικών αποδεικτικών στοιχείων που επιβεβαιώνουν την αναφορά της εκκαθάρισης, ώστε μόλις αυτός ολοκληρωθεί να υπάρξει σχετική ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Επ’ αυτού ο Γιώργος Παπαμανώλης ανέφερε στην απάντηση του ότι «Ο εκκαθαριστής απέστειλε το Πάσχα με courier την εκκαθάριση ως έντυπη αναφορά, χωρίς όμως να καταθέσει τα πρωτογενή παραστατικά, τα τιμολόγια και γενικά όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που συνοδεύουν την εκκαθάριση, τα οποία ήρθαν στη Σύρο αργότερα και βρίσκονται στο γραφείο του κ. Χαβατζή. Από τότε μέχρι σήμερα η υπηρεσία έχει τον φάκελο προς επεξεργασία, για να μπορέσει να κάνει έναν πρωταρχικό έλεγχο πριν το εισηγηθούμε στο Δημοτικό Συμβούλιο».

Όσον αφορά στο σύνολο των ποσών που θα κληθεί να καταβάλει ο Δήμος προς εξόφληση των οφειλών των κοινωφελών επιχειρήσεων, ο Αντιδήμαρχος έδωσε κατά προσέγγιση τα ανάλογα ποσά, τα οποία όσον αφορά τις βεβαιωμένες στη Δ.Ο.Υ. οφειλές υπερβαίνουν τις 11.000 ευρώ, ενώ οι οφειλές προς τους προμηθευτές είναι άνω των 43.000 ευρώ.

Όπως ο ίδιος ο Αντιδήμαρχος ανέφερε «Να επιβεβαιώσω ότι σύμφωνα με την εκκαθάριση, υπάρχουν οφειλές στην Δ.Ο.Υ. Σύρου, λίγο παραπάνω από 11.000 ευρώ, οι οποίες κυρίως αφορούν την Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Άνω Σύρου και είναι πρόστιμα Κώδικα βιβλίων και στοιχείων και ΦΠΑ από τα έτη 2008 μέχρι και 2010, ενώ υπάρχουν και οφειλές, περίπου 43.000 ευρώ της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Ερμούπολης σε προμηθευτές». Εκ μέρους του Αντιδημάρχου εκφράστηκε η απορία γιατί οι πρώην διοικήσεις των επιχειρήσεων αυτών δεν εκπλήρωσαν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές, ενώ υπήρχε το απαιτούμενο χρονικό διάστημα γι’ αυτό.

Όπως είπε «Είναι ένα θέμα εξίσου σοβαρό, αφενός γιατί θα πρέπει να δούμε και τον προϋπολογισμό του Δήμου πως μπορεί να αντέξει αυτές τις οφειλές που έρχονται από το παρελθόν και έχει τεθεί και ένα ερώτημα γιατί οι προηγούμενες διοικήσεις έθεσαν σε εκκαθάριση και συγχώνευσαν τα τρία δημοτικά πρόσωπα και άφησε τους προμηθευτές απλήρωτους εγκλωβίζοντας τους σε μία διαδικασία πολυετή. Δηλαδή τέθηκαν από το 2011 σε εκκαθάριση, είναι από τότε οι οφειλές σε προμηθευτές και να κληθούμε σήμερα να επιβαρύνουμε τον προϋπολογισμό του Δήμου με οφειλές από τα παλιά, οι οποίες θα έρθουν να ικανοποιηθούν με 4-5 χρόνια καθυστέρηση… Θα ήθελα μία απάντηση γιατί έμειναν αυτές οι οφειλές σε προμηθευτές και δεν ταχτοποιήθηκαν προτού ξεκινήσει η εκκαθάριση, αφού δεν έκλεισε μέσα σε μια νύχτα η Κοινωφελής, όταν υπήρχε μία διαδικασία από όταν έκλεισε και προχώρησε και μπορούσε να γίνει κάλλιστα ένας προγραμματισμός για να πληρωθούν οι προμηθευτές που έρχονται τώρα και ευλόγως διαμαρτύρονται».

Παράλληλα εκφράστηκε ο προβληματισμός για το πώς θα μπορέσει ο προϋπολογισμός του Δήμου να αντέξει τις επιπλέον αυτές επιβαρύνσεις, οι οποίες μάλλον θα καταμερισθούν και στον επόμενο προϋπολογισμό, καθώς όπως αναφέρθηκε «δεν θα είναι εφικτό μέσα σε μία οικονομική χρήση ο Δήμος να εξοφλήσει όλα τα ποσά όλων των προμηθευτών και εκτιμώ ότι το ποσό θα μοιραστεί σε 2 προϋπολογισμούς του Δήμου για να μας επιβαρύνει όσο γίνεται λιγότερο, για να είναι πιο εύκολη η πληρωμή».