Η Ένωση Ξενοδόχων Σύρου για την ανάδειξη και προώθηση της πασχαλινής περιόδου στο νησί με στόχο το τουριστικό όφελος

Αναξιοποίητο “προσόν”

Στοιχεία για την πληρότητα των ξενοδοχειακών καταλυμάτων μέχρι σήμερα από τον Ι. Αρβανίτη

Να μη συνεχίσει να αποτελεί αναξιοποίητο “προσόν” για τη Σύρο, η πασχαλινή περίοδος που στηρίζει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της στην αρμονική συνύπαρξη των δύο δογμάτων, αλλά αντιθέτως, να προωθηθεί κατάλληλα, προκειμένου ο τόπος να αποκομίσει τουριστικό και οικονομικό όφελος κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, υποστηρίζει μεταξύ άλλων στη συνέντευξή του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου.

Με αφορμή την αντίστροφη μέτρηση που έχει ξεκινήσει για την κορύφωση των θρησκευτικών εκδηλώσεων του Πάσχα, οι οποίες προσλαμβάνουν στη Σύρο ένα ιδιαίτερο ύφος λόγω της “συμπόρευσης” του Ορθόδοξου και του Καθολικού στοιχείου και μοιραία, μπορούν να προσελκύσουν τα βλέμματα όλων των εν δυνάμει επισκεπτών, ο Ιάκωβος Αρβανίτης κλήθηκε να μιλήσει για τα ποσοστά πληρότητας που καταγράφονται μέχρι σήμερα στο νησί, αλλά και να τοποθετηθεί σχετικά με τις ενέργειες προώθησης του συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος.

Σαφής στις αναφορές του, αφού μίλησε για τις κρατήσεις των ξενοδοχείων τόσο σε Ερμούπολη, όσο και στα χωριά, στη συνέχεια επεσήμανε πως, η Σύρος δεν έχει επενδύσει στην πασχαλινή περίοδο προκειμένου να απολαύσει τα μέγιστα δυνατά τουριστικά αποτελέσματα, γεγονός για το οποίο, τόνισε μάλιστα πως, δυστυχώς, δεν έχει ενεργοποιηθεί κατάλληλα το πλέον αρμόδιο συλλογικό όργανο, ήτοι, η Τουριστική Επιτροπή.

Ο πρόεδρος, υπενθυμίζοντας τις διαφωνίες της Ένωσης Ξενοδόχων με τη λειτουργία της συγκεκριμένης Επιτροπής, που οδήγησαν στη μη συμμετοχή της το τελευταίο χρονικό διάστημα στις λιγοστές συνεδριάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, κλήθηκε να απαντήσει και στο ερώτημα αν έχει αλλάξει κάτι σήμερα αλλά και πώς θα πορευθεί η Ένωση στο εξής.

 

· Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει η Ένωση Ξενοδόχων για την πληρότητα των ξενοδοχείων της Σύρου μέχρι σήμερα και με φόντο το ότι απομένουν δύο εβδομάδες έως την κορύφωση της πασχαλινής περιόδου, ποια είναι η γενική εικόνα που διαπιστώνετε ως πρόεδρος για τις κρατήσεις;

“Σε γενικές γραμμές θα έλεγα ότι παρατηρείται το ίδιο ποσοστό πληρότητας με αυτό του 2015, ενδεχομένως όμως - και βάσει των στατιστικών στοιχείων μέχρι στιγμής -, να έχουμε μία μικρή μείωση της τάξεως του 5-10% συγκριτικά με πέρυσι. Εκτός των δώδεκα ξενοδοχείων επί του συνόλου των ξενοδοχειακών μονάδων που βρίσκονται στο νησί και τα οποία δεν λειτουργούν, το ανησυχητικό είναι ότι έχουμε αρκετά ξενοδοχεία ειδικά στην περιφέρεια του νησιού, τα οποία δεν θα ανοίξουν την περίοδο του Πάσχα λόγω μηδενικών κρατήσεων. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο της γενικής εικόνας που έχουμε.

Προσδοκούσαμε ότι θα υπήρχε μία καλύτερη κατάσταση όσον αφορά τα ποσοστά πληρότητας γενικότερα και όχι μόνο στην Ερμούπολη, αλλά και ειδικότερα στην περιφέρεια επειδή φέτος συμπίπτει ο εορτασμός της πρωτομαγιάς ακριβώς με το Πάσχα και μεταφέρεται στις 3 Μαΐου. Δηλαδή, έχουμε ένα μεγάλο μεγάλο weekend. Οπότε, προσδοκούσαμε ότι λόγω αυτής της συγκυρίας, η ζήτηση θα ήταν σε μεγαλύτερα ποσοστά.

Μέχρι σήμερα λοιπόν, όσον αφορά τα στοιχεία της γενικής πληρότητας, στην Ερμούπολη έχουμε έναν μέσον όρο πληρότητας περίπου στο 80% για τα ξενοδοχεία που λειτουργούν στην πόλη, με το ποσοστό τους ενδεχομένως να αυξηθεί, πλησιάζοντας προς τις ημέρες του Πάσχα. Φυσικά πρέπει να ληφθεί υπόψιν το μικρό ξενοδοχειακό δυναμικό που έχει η Ερμούπολη. Όσον αφορά στην περιφέρεια, εκτός από τα ξενοδοχεία που θα παραμείνουν κλειστά λόγω μηδενικών κρατήσεων, έχουμε έναν μέσον όρο κρατήσεων περίπου στο 50-60%. Σύμφωνα με αυτά, κατανοεί κάποιος ότι υπάρχει μεγάλη διαθεσιμότητα κλινών και εάν αυξηθεί η ζήτηση θα την καλύψουμε”.

· Με δεδομένο ότι απευθυνόμαστε στην εσωτερική αγορά της Ελλάδας, εκτιμάτε πως τα προαναφερθέντα ποσοστά, μπορεί να αυξηθούν όσο πλησιάζουμε στο Πάσχα; Προσδοκάτε άνοδο πληρότητας από τις λεγόμενες κρατήσεις τις τελευταίας στιγμής;

“Οπωσδήποτε προσδοκούμε κι ελπίζουμε μέχρι τελευταία στιγμή ότι κάτι θα αλλάξει προς το καλύτερο κι ενδεχομένως, επειδή ο Έλληνας τουρίστας που απευθυνόμαστε είναι πάντα της τελευταίας στιγμής. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ακριβώς αυτό, πως για την περίοδο του Πάσχα, απευθυνόμαστε κατά κύριο λόγο στην εσωτερική τουριστική αγορά, της οποίας είναι γνωστό ότι βασικό χαρακτηριστικό είναι η μειωμένη αγοραστική δύναμη. Είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να το λάβουμε υπόψιν μας.

Σχετικά με τη διαφοροποίηση των ποσοστών ανάμεσα στα ξενοδοχεία της πόλης και των χωριών, θα πρέπει να διευκρινίσω ότι η Ερμούπολη παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό πληρότητας και είναι λογικό, διότι η πόλη είναι το “κέντρο” των θρησκευτικών εκδηλώσεων τις ημέρες του Πάσχα. Πάντοτε, όταν έχουμε τριήμερο ή την περίοδο του Πάσχα η ζήτηση επικεντρώνεται μέσα στην Ερμούπολη διότι λόγω του οικονομικού κόστους μεταφοράς του αυτοκινήτου και του εισιτηρίου από τον Πειραιά προς τη Σύρο, πάρα πολλοί επισκέπτες προτιμούν τη διαμονή τους μέσα στην Ερμούπολη για να μην έχουν το επιπλέον κόστος”.

· Η ουσία του ζητήματος είναι πως το Πάσχα έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα στη Σύρο. Διανύουμε μία νέα δημοτική θητεία και με δεδομένο αυτό, θεωρείτε ότι έχει αλλάξει ο τρόπος αξιοποίησης αυτού του σημαντικού πλεονεκτήματος που διαθέτει το νησί; Η Σύρος έχει επενδύσει στο Πάσχα τουριστικά;

“Συμφωνώ απόλυτα με το γεγονός πως το θρησκευτικό στοιχείο του Πάσχα είναι ένα δεδομένο ιδιαίτερης σημασίας και βαρύτητας που χαρακτηρίζει τη Σύρο. Είναι κάτι το οποίο δεν συναντά ο επισκέπτης σε άλλο μέρος της Ελλάδος και γι αυτόν το λόγο θα έλεγα ότι έχει ιδιαίτερη τουριστική βαρύτητα. Το θέμα είναι πως το στοιχείο αυτό όμως, περικλείεται μέσα στα γενικότερα χαρακτηριστικά που διέπουν και χαρακτηρίζουν το τουριστικό προϊόν που λέγεται Σύρος. Δυστυχώς, η δική μου άποψη είναι πως δεν έχουμε εκμεταλλευθεί σωστά και με τον κατάλληλο τουριστικό τρόπο την προβολή αυτού του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού, ώστε το νησί μας να αποτελέσει πόλο έλξης την περίοδο του Πάσχα. Διότι ναι μεν, απευθυνόμαστε σε μία ιδιαίτερα “γονατισμένη” τουριστική αγορά, αλλά με τις κατάλληλες επικοινωνιακές κινήσεις και ενέργειες θα μπορούσε το κλίμα να είναι πολύ καλύτερο λόγω και του γεγονότος ότι δεν διαθέτουμε και τον υπέρμετρο αριθμό ξενοδοχειακών κλινών ώστε να έχουμε πρόβλημα να τις καλύψουμε. Ο αριθμός των κλινών είναι πάρα πολύ μικρός και ιδιαίτερα τώρα μετά το κλείσιμο των ξενοδοχείων κατανοείτε ότι με κάποιες σωστές – στοχευμένες κινήσεις θα μπορούσαν να είχαν καλυφθεί και το όφελος να μην περιορίζεται μόνον στις τουριστικές επιχειρήσεις που εμπλέκονται άμεσα με τον τουριστικό κλάδο του νησιού, αλλά γενικότερα να απλώνεται στην τοπική κοινωνία και οικονομία.

Όμως, σχετικά με το γενικότερο θέμα προβολής κ.ο.κ., το οποίο έχει συζητηθεί στο πλαίσιο λειτουργίας της τουριστικής επιτροπής, δεν έχει γίνει καμία αναφορά στο συγκεκριμένο γεγονός. Άρα λοιπόν, εκ των πραγμάτων δεν έχει γίνει και κάποια ενέργεια και δεν έχει ληφθεί κάποια πρωτοβουλία προώθησης και προβολής του συγκεκριμένου γεγονότος”.

· Πέραν της στόχευσης στην αγορά της χώρας, το Πάσχα στη Σύρο, πιστεύετε ότι θα αποτελούσε ένα ισχυρό “όπλο” ώστε το νησί να απευθυνθεί σε αγορές του εξωτερικού για την προσέλκυση επισκεπτών τη συγκεκριμένη περίοδο;

“Η Ένωση Ξενοδόχων Σύρου σε συνεργασία με το τουριστικό γραφείο Siros travel έχουμε στηριχθεί πάρα πολύ στο συγκεκριμένο κομμάτι της προώθησης και ανάπτυξης του προσκυνηματικού τουρισμού, προβάλλοντας αυτήν την ιδιαιτερότητα που υπάρχει στο νησί και αφορά την ειρηνική κι απόλυτη συνύπαρξη των δύο δογμάτων. Γι αυτό τον λόγο κάναμε και αυτές τις ενέργειες ώστε να βάλουμε τη Σύρο στην τουριστική αγορά της Ρωσίας όσον αφορά στο κομμάτι του προσκυνηματικού τουρισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, προωθήσαμε και το fam trip και τώρα η Σύρος “πωλείται” σταδιακά στην Πολωνική αγορά στο πεδίο του προσκυνηματικού τουρισμού. Επιπλέον, στη συμμετοχή μας στην τουριστική έκθεση του Βελιγραδίου είχαμε συνάντηση με τον εκπρόσωπο του Αρχιεπισκόπου της Σερβίας για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος. Βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να πούμε ότι η Σύρος σαν τέτοιος προορισμός έχει βρεθεί μαζί με την Πάτμο και την Τήνο. Πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο στη συγκεκριμένη αγορά”.

· Μεμονωμένες πρωτοβουλίες όμως δεν επαρκούν για να επιτευχθεί το αποτέλεσμα που θέλουμε συνολικά στο νησί. Έχετε εκφράσει συγκεκριμένες διαφωνίες με τον τρόπο λειτουργίας ενός σημαντικού οργάνου που είναι η Τουριστική Επιτροπή. Πρόσφατα μάλιστα ήρθε στο φως της δημοσιότητας και η επιστολή της Ένωσης μέσω της οποίας, καταλήξατε στο ότι θα απέχετε από τις συνεδριάσεις αν δεν υπάρξουν αλλαγές. Ο δήμαρχος επί της ουσίας στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου δεν απάντησε στο αίτημάς σας. Ποια θα είναι η στάση σας στο εξής;

“Υπάρχει μία διάσταση απόψεων κι εκτίμησης κάποιων πραγμάτων. Θα έλεγα περισσότερο με τους “συμβούλους” του δημάρχου. Όπως ακούσατε στην επιστολή, ο δήμαρχος από μόνος του είχε την αυτογνωσία να μας πει ότι δεν γνωρίζει το αντικείμενο του τουρισμού, δεν έχει γνώσεις, άρα, κάποιοι τον συμβουλεύουν. Οι δικές μας θέσεις και απόψεις ως Ένωσης, απέχουν παρασάγγας από τις δικές τους θέσεις σχετικά με την τουριστική πρακτική και λογική ώστε να προωθήσεις αποτελεσματικά έναν προορισμό στις τουριστικές αγορές του εξωτερικού. Οι θέσεις μας είναι τελείως διαφορετικές από αυτές τις οποίες πρεσβεύουν. Υπάρχει σαφής διάσταση απόψεων. Υπάρχουν κάποια πράγματα που εμείς δεν καταλαβαίνουμε. Υπάρχει μία μονομερής προσέγγιση προβολής του νησιού μέσω των social media, τα οποία εμείς δεν είπαμε ότι δεν έχουν χρησιμότητα, αλλά δεν μπορείς να παραβλέπεις ουσιαστικά “εργαλεία” που υφίστανται και λειτουργούν σήμερα στην τουριστική βιομηχανία όπως είναι η συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις όπου κινείται όλος ο τουριστικός πλανήτης καθώς επίσης και τα fam trips. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι τα fam trips με Πολωνούς, που έχουν ως αποτέλεσμα την ένταξη της Σύρου στον προσκυνηματικό τουρισμό από πλευράς Πολωνίας.

Το ένα ζήτημα είναι αυτό. Επίσης, είχαμε διατυπώσει επανειλημμένως τις θέσεις και τις απόψεις μας όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας, με τον οποίο δεν λειτουργούσαμε. Υπήρχε μία γενικότερη απαξίωση είτε σε προσωπικό, είτε σε επίπεδο φορέων από πλευράς του προέδρου της Επιτροπής. Από κει και μετά, επειδή πρέπει να υπερασπιστούμε τα συμφέροντα των επιχειρήσεών μας και ιδιαίτερα σε μία πάρα πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε όλοι, γι αυτόν το λόγο είπαμε ότι έως ότου αλλάξει το κλίμα, εμείς θα απέχουμε από την Τουριστική Επιτροπή. Μέχρι να δούμε ότι κάτι θα έχει αλλάξει. Ως Ένωση πάντοτε υποστηρίζαμε τη συλλογικότητα, πάντοτε καταθέσαμε αφιλοκερδώς κι ανιδιοτελώς τις γνώσεις και την τεχνογνωσία μας στο κομμάτι του τουρισμού, αλλά από εκεί και μετά, υπάρχει κι ένα όριο”.