Τρεις μήνες μετά την υπουργική απόφαση χωρίς να προχωρά η δημοπράτηση του έργου του αεροδρομίου Σύρου

Έργο σε αναμονή

  • Πέμπτη, 28 Ιουλίου, 2016 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 28 Ιουλ. 2016 - 21:30
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Η στασιμότητα που παρατηρείται στη δημοπράτηση του έργου για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου της Σύρου και του παράλληλου έργου της ταπείνωσης του λόφου, εγείρει ερωτηματικά, καθώς δεν τηρήθηκε το χρονοδιάγραμμα έναρξης των διαδικασιών, όπως εκ της σχετικής υπουργικής απόφασης οριζόταν.

Ένα έργο το οποίο συμπεριλήφθηκε αρκετές φορές σε διθυραμβικές εξαγγελίες και δημόσιες δηλώσεις των τοπικών πολιτικών παραγόντων, για την άμεση δημοπράτηση του, που πρακτικά σημαίνει και την άμεση υλοποίηση του.

Τρεις μήνες μετά την υπουργική απόφαση που σηματοδοτούσε την έναρξη του έργου, επιχειρείται η αιτιολόγηση της καθυστέρησης υπό το πρόσχημα της αύξησης των φορολογικών συντελεστών των νησιών, που επιβάλλουν γραφειοκρατικές μετατροπές.

Μία αιτιολόγηση που δεν μπορεί όμως να πείσει όταν η αύξηση του ΦΠΑ εφαρμόστηκε πολύ αργότερα από την σχετική υπουργική απόφαση.

Να υπενθυμιστεί πως στις 5 Απριλίου 2016 υπογράφηκε η (υπ. αριθμ. 272) υπουργική απόφαση, με την οποία εγκρίθηκε η δέσμευση προϋπολογισμού δαπάνης 1.334.000 ευρώ για τη δημοπράτηση του έργου: «Μικρή επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών στον κρατικό Αερολιμένα Σύρου (ΚΑΣΟΒ)».

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, η διαδικασία για την ανάληψη του έργου θα έχει διάρκεια 14 ημερών, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι εντός του Μαΐου θα έπρεπε να αναλάβει ο εργολάβος την υλοποίηση του, η οποία αναμενόταν να ολοκληρωθεί έως το Νοέμβριο του 2016.

Τρεις θεσμικοί φορείς είχαν εμπλακεί ενεργά στην προώθηση του έργου, η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης και το Επιμελητήριο Κυκλάδων, από τους εκπροσώπους των οποίων ζητήθηκε να τοποθετηθούν σχετικά με την παρατηρούμενη καθυστέρηση του.

«Καμία νέα πληροφόρηση»

Καθώς ο πρώτος που ξεκίνησε τις πολιτικές επαφές και έδωσε την απαιτούμενη ώθηση στην έναρξη των διαδικασιών για το έργο του αεροδρομίου, ήταν ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, ρωτήθηκε σχετικά, χωρίς όμως να είναι σε θέση να δώσει και συγκεκριμένη απάντηση, λόγω της μη ενημέρωσης του από όσους ανέλαβαν την συνέχιση των διαδικασιών.

Ο κ. Ρούσσος, κατά την παρουσία του στα εγκαίνια του αεροδρομίου της Πάρου, θα επιχειρήσει να λάβει επίσημη ενημέρωση σε ότι αφορά και στο αεροδρόμιο της Σύρου, από τον πρωθυπουργό και τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών.

Όπως ο ίδιος ανέφερε «Η απάντηση μου θα δοθεί αφού πρώτα θέσω το θέμα στον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα και τον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, στα εγκαίνια του αεροδρομίου της Πάρου. Αυτό θα γίνει καθώς δεν έχω καμία νέα πληροφόρηση επί του θέματος, καθώς από τότε που το ανέλαβε εξ ολοκλήρου ο Δήμαρχος έπαψα να ασχολούμαι, οπότε και δεν έχω καμία εμπλοκή».

«Αδικαιολόγητη η καθυστέρηση»

Την σκυτάλη του έργου ανέλαβε η Περιφέρεια, η οποία και παρουσίασε την ολοκληρωμένη μελέτη από τα τέλη του 2015, με τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτη να κρίνει σήμερα πως η παρατηρούμενη καθυστέρηση δημοπράτησης είναι πλήρως αδικαιολόγητη.

Είπε συγκεκριμένα ότι είναι «Αδικαιολόγητη, από κάθε πλευρά η καθυστέρηση δημοπράτησης του έργου».

Ενημερώνοντας σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε επεσήμανε πως «Εγώ από 21 Δεκεμβρίου του 2015, που είχα ανακοινώσει, τότε που παρουσίασα και την ολοκληρωμένη μελέτη με τα χρηματοοικονομικά στοιχεία του έργου, τα οποία έδειχναν ότι το έργο είναι έτοιμο προς δημοπράτηση, από τότε είχα δηλώσει ότι το έργο μπορεί άμεσα να δημοπρατηθεί, με 1,334 εκ. ευρώ. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες και ανησυχώ».

Σε όσα αναφέρονται για μεταφορά του έργου σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο, μέσο του πακέτου Γιούνκερ σχολίασε ότι «Το έργο, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα και εξαγγελίες, μετατίθεται στο πακέτο Γιούνκερ και θα ανέλθει στα 6,1 εκ. ευρώ. Πρόκειται για μία μετάθεση σε ένα πακέτο που εγείρει πολλά ερωτηματικά, καθώς είχαμε ένα έργο εξασφαλισμένο, με ολοκληρωμένη μελέτη και έτοιμο προς δημοπράτηση, με συγκεκριμένο ποσό, ξαφνικά αλλάζει τρόπο χρηματοδότησης. Ανησυχώ για την πορεία του έργου γιατί βλέπω ότι υπάρχει μία αδικαιολόγητη καθυστέρηση και υπάρχει προσπάθεια ανεύρεσης πολιτικών δικαιολογιών για αυτή την καθυστέρηση. Δηλαδή βλέπω ότι προσπαθούν κάποιοι με πολιτικές τοποθετήσεις να δικαιολογήσουν το γεγονός ότι το έργο δεν έχει δημοπρατηθεί εδώ και τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς το κόστος του όταν θα δημοπρατηθεί με την έκπτωση είναι κάτω του 1 εκ. ευρώ».

Για την μεταβολή του ΦΠΑ, στην οποία επιρρίπτεται η καθυστέρηση του έργου, ο κ. Λεονταρίτης τη χαρακτήρισε ως δικαιολογίες συγκάλυψης, λέγοντας ότι «Το επιχείρημα της αύξησης του ΦΠΑ είναι παντελώς αστήριχτο και αβάσιμο. Το έργο έπρεπε να είχε δημοπρατηθεί πριν από την αύξηση του ΦΠΑ, που έγινε την 1η Ιουνίου. Έχει αναρτηθεί με ΑΔΑ από τον Απρίλιο. Για μένα η δικαιολογία του ΦΠΑ δεν ευσταθεί διότι η αύξηση του προέκυψε τον Ιούνιο, όταν το έργο είναι έτοιμο από τις 7 Δεκεμβρίου του 2014 και εγώ παρουσίασα την ολοκληρωμένη μελέτη στην εφημερίδα σας στις 21 Δεκεμβρίου του 2015. Άρα έχουν περάσει 19 μήνες αδικαιολόγητης καθυστέρησης και είναι κρίμα να συγκαλύψουμε την καθυστέρηση αυτή με δικαιολογίες».

Οι εξαγγελίες περί άμεσης δημοπράτησης του έργου που είχαν προηγηθεί συναντούν την αντίδραση του αντιπεριφερειάρχη, ο οποίος κάνει λόγο για ανάληψη της προσωπικής ευθύνης του κάθε εμπλεκόμενου.

Όπως είπε «Έχει εξαγγελθεί εδώ και πολύ χρονικό διάστημα, από πολιτικούς και τοπικούς παράγοντες, ότι σύντομα θα είχε δημοπρατηθεί το έργο και δυστυχώς ακόμα δεν έχει δημοπρατηθεί. Δεν έχει καμία σχέση το ΦΠΑ, αυτά είναι πολύ φτηνές δικαιολογίες. Γι’ αυτά λοιπόν θα πρέπει να τοποθετηθούν αυτοί οι οποίοι έχουν εμπλακεί με το έργο από τότε που ως περιφέρεια είπαμε ότι είναι έτοιμο και παραδίδεται προς δημοπράτηση. Θα πρέπει γι’ αυτά να τοποθετηθούν οι υπεύθυνοι υπουργοί και οι υπεύθυνοι τοπικοί παράγοντες, οι οποίοι έχουν ασχοληθεί με το έργο και συνεχώς καθησύχαζαν τον κόσμο ότι το έργο θα δημοπρατηθεί. Ο κάθε ένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του».

Αφήνει δε σαφείς αιχμές για πολιτικούς δεσμούς των εμπλεκομένων, που τελούν σε άμεση συνάρτηση με τις διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί, τονίζοντας ότι «Προσωπικά δηλώνω ότι δεν είχα και δεν έχω σχέσεις με κυβερνητικούς εταίρους. Θεσμικά διεκδικώ το έργο για την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και το νησί της Σύρου. Υπάρχουν όμως άλλοι που συναλλάσσονται με κυβερνητικούς εταίρους και έχουν διαβεβαιώσει τον λαό της Σύρου ότι το έργο δημοπρατείται και αυτοί πρέπει να τοποθετηθούν».

Κλείνει δε την τοποθέτηση του με έκκληση λέγοντας πως «Έστω και έτσι και ότι κι αν έχει συμβεί μέχρι τώρα, που για μένα είναι αδικαιολόγητο, καλώ όλους τους εμπλεκόμενους, ακόμη και τώρα να προχωρήσουν στην άμεση δημοπράτηση του έργου της Σύρου, αλλά να προβούν και στις απαραίτητες παρεμβάσεις που χρήζουν τα αεροδρόμια της Μήλου και της Νάξου».

«Καμία στασιμότητα»

Την υπόθεση της ολοκλήρωσης των διαδικασιών και επιτάχυνσης του έργου ανέλαβε στη συνέχεια η δημοτική αρχή Σύρου-Ερμούπολης, που με πανηγυρική δήλωση τον περασμένο Απρίλιο, οπότε και υπογράφηκε η σχετική υπουργική απόφαση, έκανε λόγο για ευτυχή τελεσφόρηση των προσπαθειών της για την υλοποίηση του έργου.

Ερωτηθείς για την παρατηρούμενη στασιμότητα του έργου ο Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, δεν την αναγνώρισε, δηλώνοντας «Καμία στασιμότητα. Η διαδικασία είναι έτοιμη εξ όσων γνωρίζω, αφότου μίλησα και με στελέχη του υπουργείου και αναμένεται να βγει ο διαγωνισμός. Αυτό το οποίο ξέρω είναι το έργο της επέκτασης του διαδρόμου είναι παντελώς έτοιμο διότι είναι υπογεγραμμένη η μελέτη από τον υπουργό».

Αιτιολογώντας την καθυστέρηση στη δημοπράτηση του έργου επικαλέστηκε ως αιτία της την μεταβολή των φορολογικών συντελεστών, αναφέροντας ότι «Γίνεται μία διαδικασία τροποποίησης από την αρμόδια Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων, διότι από το 16% πήγαμε στο 24%. Αυτό ουσιαστικά επιβάλλει μία αύξηση του προϋπολογισμού, του 1,334 εκ. ευρώ θα πρέπει να ανέβει κατά 8%. Είναι μία διαδικασία η οποία δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, απλά θα έπρεπε να γίνει από το υπουργείο. Για την παρατηρούμενη στασιμότητα, μόνο η αύξηση του ΦΠΑ προϋπόθετε την αύξηση του προϋπολογισμού, αλλά αυτό δεν γίνεται από την μία ημέρα στην άλλη».

Χωρίς να διαπιστώνει λόγους ανησυχίας ο Δήμαρχος ενημέρωσε και για τις δύο άλλες φάσεις του έργου λέγοντας πως «Μετά από επικοινωνία με την ΥΠΑ, η χωματουργική μελέτη για την ταπείνωση του λόφου είναι έτοιμη και το τρίτο σκέλος έχει να κάνει με τις απαλλοτριώσεις για το οποίο εξ όσων γνωρίζω, ο σχεδιασμός και η επιδίωξη του υπουργείου είναι αυτά τα τρία έργα να μπουν σαν μία πράξη στο ΕΣΠΑ γιατί υπάρχει ανοιχτή πρόσκληση, ώστε να χρηματοδοτηθούν. Δεν θεωρώ ότι υπάρχει κάποιος λόγος ανησυχίας».

Εξέφρασε δε την αισιοδοξία του για τις εξελίξεις λέγοντας ότι «Είμαι αισιόδοξος για την εξέλιξη του έργου, άρα και τα δύο έργα, του διαδρόμου και της ταπείνωσης του λόφου, θα πάνε παράλληλα, οπότε το ταχύτερο δυνατό θα δημοπρατηθεί το έργο».