Νέος κύκλος διαβούλευσης για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Ερμούπολη με φόντο τις φετινές εξελίξεις και τις επισημάνσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου

Κατάρτιση νέου κυκλοφοριακού πλάνου

Στη σύνταξη ενός νέου κειμένου κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την Ερμούπολη θα προχωρήσει ομάδα εργασίας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κατόπιν απόφασης του δημάρχου, προκειμένου το περιεχόμενό του να είναι σαφές, να μην κάνει λόγο για τροποποίηση παλαιότερων ανίσχυρων αποφάσεων και να αφορά σε μέτρα που θα ισχύσουν σταθερά από την επόμενη σεζόν και για τα επόμενα χρόνια.

Η μη έγκριση της τελευταίας απόφασης του δημοτικού συμβουλίου σχετικά με την καλοκαιρινή πεζοδρόμηση της τρέχουσας περιόδου από την πλευρά της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, η οποία περιελάμβανε ξεκάθαρη αναφορά σε δημοτικές αποφάσεις που δεν είχαν δημοσιευθεί σε ΦΕΚ (όπως θα έπρεπε να είχε πραγματοποιηθεί), οδήγησε το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο να ζητήσει από τη δημοτική πλευρά τη λήψης νέας απόφασης προκειμένου αυτή να αποσπάσει την απαιτούμενη έγκριση με σκοπό να εφαρμοστεί.

Βάσει των ανωτέρω, ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός έδωσε την εντολή σύστασης της ομάδας που θα αναλάβει να προωθήσει ένα νέο σχέδιο κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, επί του οποίου άμεσα θα ξεκινήσει νέος κύκλος διαβούλευσης.

Κατόπιν της δημοσίευσης της σχετικής απόφασής του στην ιστοσελίδα της “Διαύγεια”, ο ίδιος κλήθηκε να προβεί σε διευκρινίσεις, αποφεύγοντας προς το παρόν να μιλήσει για το ύφος των προωθούμενων μέτρων, αν και όπως γενικόλογα τόνισε, αυτά δεν θα απέχουν αρκετά από τα μέχρι σήμερα γνωστά στο κοινωνικό σύνολο.

 

Σύσταση ομάδας εργασίας και νέο σχέδιο

Οι εξελίξεις από την πλευρά της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία έφερε και την ευθύνη της λήψης εντολής δημοσίευσης των παλαιότερων αποφάσεων στο ΦΕΚ (δεδομένου ότι πρόκειται για αποφάσεις κανονιστικού χαρακτήρα) οι οποίες μνημονεύθηκαν στην απόφαση των κυκλοφοριακών μέτρων για το 2016, καθιστούν σήμερα επιβεβλημένη την κατάρτιση ενός νέου σχεδίου.

Η απόφαση του κ. Μαραγκού που αναρτήθηκε χθες στη “Διαύγεια” κάνει λόγο για σύσταση μίας ομάδας εργασίας με σαφές αντικείμενο. Αυτούσιο το περιεχόμενό της έχει ως ακολούθως: “Συστήνουμε ομάδα εργασίας για την κατάρτιση νέου σχεδίου διαβούλευσης για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της Ερμούπολης του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, αποτελούμενη από τους κάτωθι δημοτικούς υπαλλήλους της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης: 1. κ. Παναγιώτη Καρακατσάνη, κλάδου ΠΕ4 Αρχιτέκτονας Μηχανικός – Προϊστάμενος Δ/νσης, 2.

κ. Δαυίδ Διακοδημητρίου, κλάδου ΠΕ3 Πολιτικός Μηχανικός – Προϊστάμενος τμήματος, 3. κα Βασιλική Κηπιρτίδου, κλάδου ΠΕ6 Τοπογράφος Μηχανικός – Προϊσταμένη τμήματος, 4. κα Σοφία Κόλλια, κλάδου ΠΕ6 Τοπογράφος Μηχανικός – Υπάλληλος Τμήματος, 5. κα Ελένη – Άννα Σαμουτζάκη, κλάδου ΠΕ4 Αρχιτέκτονας Μηχανικός – Υπάλληλος Τμήματος. Έργο της ομάδας εργασίας θα είναι η αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης και η κωδικοποίηση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων σε ενιαίο κείμενο, όπως έχουν διαμορφωθεί έως σήμερα, σύμφωνα με όλες τις αποφάσεις των Δ.Σ. (345/2011, 266/2015 και 243/2016 κλπ), ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω επεξεργασίας από τα αρμόδια όργανα του Δήμου προκειμένου να οριστικοποιηθεί ένα τελικό σχέδιο εισήγησης, το οποίο θα τεθεί στη κρίση του Δημοτικού Συμβουλίου για την τελική έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων”.

 

Γ. Μαραγκός: Καμία αναφορά σε ανίσχυρες αποφάσεις

Κάνοντας μία σύντομη αναδρομή στα γεγονότα που οδήγησαν στην “απαίτηση” κατάρτισης νέου κυκλοφοριακού πλάνου, ο Γιώργος Μαραγκός ανέφερε μεταξύ άλλων, πως, σε πρώτο επίπεδο αυτή η ενέργεια είναι επιβεβλημένη προκειμένου να υπερπηδηθούν τεχνικής φύσεως “εμπόδια” σε επίπεδο έγκρισής της, καθώς όμως και για να προκύψει ένα οριστικό κυκλοφοριακό πλάνο για τα επόμενα έτη.

Αυτή η απόφαση για τη συγκρότηση ομάδας εργασίας ελήφθη σε συνέχεια του εγγράφου που μας εστάλη από τη διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου με αφορμή την απόφαση που είχαμε πάρει για τα κυκλοφοριακά (243/2016), στο περιεχόμενο του οποίου η Αποκεντρωμένη ανέφερε ότι θα έπρεπε να κωδικοποιηθεί το κείμενο, ενιαίο κι αυτοτελές χωρίς να γίνεται αναφορά σε προγενέστερες αποφάσεις, δηλαδή στην 345/2011 και στην 266/2015” σημείωσε εξ αρχής, υπενθυμίζοντας μάλιστα πως, αυτό ζητήθηκε με φόντο το ότι “η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έλεγε ότι η 345/2011 δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Άρα, δεν είναι ισχυρή, όπως και η 266/2015”.

Ως εκ τούτου, πρόσθεσε πως, “για τον συγκεκριμένο λόγο, τον τυπικό, καθώς όμως και για λόγους ουσίας και καθαρής κωδικοποίησης αποφασίσαμε ότι όλες αυτές οι ρυθμίσεις - όπως έχουν ληφθεί και ισχύουν μέχρι και σήμερα, έως και την τελευταία απόφαση που λάβαμε παρ΄ ότι δεν έχει ισχύ ακόμη -, θα κωδικοποιηθούν σε ένα ενιαίο κείμενο στο οποίο δεν θα γίνεται αναφορά σε προγενέστερες αποφάσεις”.

Θέλοντας να εξηγήσει με απλοϊκό τρόπο το νέο σχέδιο, το οποίο προσεχώς θα έχουν την ευκαιρία να πληροφορηθούν οι δημότες στο πλαίσιο της διαβούλευσης, σημείωσε πως, “Στο περιεχόμενό του θα λέμε ότι καθορίζουμε πως για κάθε οδό ισχύει το τάδε χωρίς να γίνεται αναφορά στο ότι τροποποιούνται κάποιες ρυθμίσεις”.

 

Διαβούλευση με χρονική εκτίμηση έναρξης τον Οκτώβριο

Σύμφωνα με όσα επεσήμανε ο κ. Μαραγκός, το νέο κυκλοφοριακό πλάνο ρυθμίσεων θα περιλαμβάνει τα μέτρα τόσο της χειμερινής, όσο και της θερινής περιόδου που θα εφαρμόζονται στην πόλη. Κληθείς να διευκρινίσει τον χρόνο κατά τον οποίο εκτιμάται πως θα έχει συνταχθεί αυτό, ανέφερε πως, “Ευελπιστούμε ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου” τονίζοντας παράλληλα πως, “Αυτή είναι μία καταρχήν ημερομηνία που έχουμε βάλει όχι δεσμευτικά, αλλά ενδεικτικά για να μπορέσουμε κι από τον Οκτώβριο ει δυνατόν να κάνουμε τις διαδικασίες που πρέπει με τα αρμόδια όργανα και να αποκτήσουμε εγκεκριμένη, ψηφισμένη και σε ισχύ την τελική απόφαση”.

Βάσει των ανωτέρω, κατέστησε σαφές πως, ξεκινά ένας νέος κύκλος διαβούλευσης, ο οποίος όπως έσπευσε να επισημάνει δεν θα έχει μακρά διάρκεια. “Το κείμενο υπό μορφή τελικού σχεδίου, θα τεθεί στην κρίση των αρμόδιων οργάνων του Δήμου, δηλαδή στην κρίση της Επιτροπής Συγκοινωνιών, της Δημοτικής Κοινότητας Ερμούπολης, της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Επιτροπής Διαβούλευσης καθώς όμως και του δημοτικού συμβουλίου ώστε να πάρει την τελική μορφή της εισήγησης και να ληφθεί η τελική απόφαση, η οποία θα ισχύει εις το διηνεκές”.

Σημείωσε μάλιστα πως, “Θα ακολουθήσουμε την πεπατημένη και θα κάνουμε ό,τι και τα προηγούμενα χρόνια διότι και η θεωρητική και η πρακτική εμπειρία, μας “άνοιξε τα μάτια” και νομίζω ότι κάποια ζητήματα τα έχουμε λύσει και τα έχουμε βελτιώσει”.

Όπως δήλωσε κατηγορηματικά, “Στόχος είναι να ξέρουμε εγκαίρως και νωρίς ότι αυτό θα είναι το πνεύμα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που θα ισχύει στο εξής. Θα ακολουθήσει εντός Οκτωβρίου μία διαδικασία μίνι διαβούλευσης για περαιτέρω βελτιστοποιήσεις, εξειδικεύσεις ή διορθώσεις σε σχέση με ό,τι ίσχυε στην απόφαση 266. Θα είναι μόνιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις οι οποίες κατά τη θερινή περίοδο θα έχουν κάποιες διαφοροποιήσεις”.

 

Δηλώσεις με αφορμή τις προειδοποιήσεις για προσφυγές

Ερωτηθείς να μιλήσει αναλυτικά για το ύφος των ρυθμίσεων και αν αυτό θα ακολουθήσει – όπως προανέφερε - τα μέχρι σήμερα προτεινόμενα μέτρα της θερινής περιόδου τα οποία είχε γνωστοποιήσει η Δημοτική Αρχή προκαλώντας και αντιδράσεις, ο ίδιος δε θέλησε να τοποθετηθεί πριν από τη διαδικασία διαβούλευσης. Στην ερώτηση δε, αν θα περιλαμβάνονται πεζοδρομήσεις οδών ή τμημάτων αυτών, για τις οποίες, πλευρά των μόνιμων κατοίκων του κέντρου είχε “απειλήσει” με προσφυγές κατά της όποιας δημοτικής απόφασης εμπόδιζε την απρόσκοπτη πρόσβαση στις οικίες τους, ο δήμαρχος υπήρξε σαφής: “Πρέπει όλοι να συνεισφέρουμε προς τη θετική κατεύθυνση, που είναι αυτή της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης. Το δικαίωμα πρόσβασης στην οικία τους δεν το αναιρούσαμε, δεν το καταργούσαμε με καμία απόφαση. Ούτε με την περυσινή, ούτε με τη φετινή. Απλώς είχε μεγεθυνθεί το θέμα προς την κοινωνία κάτι το οποίο δεν ίσχυε. Δεν αποκλείουμε και δεν αποκόπτουμε τους μόνιμους κατοίκους” δήλωσε χαρακτηριστικά, αναγνωρίζοντας ωστόσο πως, “Απλώς για συγκεκριμένες ώρες, η πρόσβαση που ήταν δυνατή όλο το 24ωρο, θα γινόταν με αυξημένη ταλαιπωρία. Από εκεί και πέρα, αν οι μόνιμοι κάτοικοι δεν κατανοούν και νομίζουν ότι η πόλη πρέπει να είναι κομμένη και ραμμένη αποκλειστικά και μόνο στα δικά τους μέτρα και σταθμά, αυτό δεν μπορεί να συνεχίσει”.

Ο κ. Μαραγκός μάλιστα, έφερε στο προσκήνιο και τον αντίλογο που ισχυρίστηκε ότι έχει προκύψει με φόντο την “ιδιαίτερη” μεταχείριση των μόνιμων κατοίκων, λέγοντας συγκεκριμένα πως, “Έχουν εκφράσει παράπονα και άλλοι πολίτες που ζουν εκτός ιστορικού κέντρου σχετικά με το ότι αισθάνονται πολίτες β΄ κατηγορίας με φόντο τις θέσεις μόνιμων κατοίκων”.

Χωρίς να επιδιώκει μεγαλύτερη ανάλυση, απλώς θέτοντας στο προσκήνιο τη συγκεκριμένη άποψη, πρόσθεσε πως, ενδεικτικά παραδείγματα είναι και “οι μόνιμοι κάτοικοι της Άνω Σύρου για τους οποίους δεν υπάρχουν θέσεις στις εισόδους του λόφου”, με αποτέλεσμα όπως τόνισε, “την καλοκαιρινή περίοδο να βιώνουν και οι ίδιοι ταλαιπωρία, αφού οι διαθέσιμες θέσεις καταλαμβάνονται από επισκέπτες”.

Στη συγκεκριμένη αναφορά του, θεώρησε χρήσιμο να σημειώσει και το παράδειγμα των επισκεπτών, για τους οποίους αναγνώρισε πως, “δεν είναι σωστό κάποιος που θα έρθει από ένα άλλο μέρος της Ελλάδας με την οικογένειά του και θα αφήσει χρήματα στην τοπική κοινωνία, θα δημιουργήσει οικονομικό αντικείμενο, (...) να “εξορίζεται” στο χώρο στάθμευσης του Μαρινόπουλου”.

Κλείνοντας την απάντησή του στη συγκεκριμένη ερώτηση, υποστήριξε πως, “Όταν πρέπει να σταθμίσουμε όλα αυτά, όλοι, θα πρέπει να καθόμαστε καλόπιστα σε αυτό το τραπέζι και να μην οδηγούμε τα πράγματα στα άκρα με την έναρξη μάλιστα της διαπραγμάτευσης”.

 

Μάθημα... η φετινή εμπειρία άνευ ρυθμίσεων

Με δεδομένη τη μη εφαρμογή των προτεινόμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά την τρέχουσα σεζόν, στη διάρκεια της οποίας έχει παρατηρηθεί αύξηση επισκεπτών και μοιραία, οχημάτων και δικύκλων, ο δήμαρχος κλήθηκε να τοποθετηθεί και να παραθέσει τη δική του εμπειρία από τη λειτουργία της πόλης. “Προσωπικά θέλω να πω ότι η συγκυρία όπως προέκυψε, με το να μην τεθούν σε εφαρμογή τα προβλεπόμενα στην απόφαση 243/2016, η οποία δεν εγκρίθηκε από την Αποκεντρωμένη ουσιαστικά και χάσαμε το καλοκαίρι, νομίζω ότι ήταν μία καλή εμπειρία για να διαπιστώσουμε ότι υπήρχε πρόβλημα το βράδυ, σε πολυσύχναστους δρόμους και ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής. Το γεγονός ότι δεν πεζοδρομήθηκαν κάποια τμήματα της πόλης νομίζω προκάλεσε πρόβλημα. Ακόμη και η παραλιακή οδός μέχρι την πλατεία Κανάρη είχε κομφούζιο” ανέφερε κατηγορηματικά, εστιάζοντας στην “καρδιά” της καλοκαιρινής περιόδου, οπότε και όπως υπογράμμισε, “Τέλος Ιουλίου με Αύγουστο με δεδομένη και την άφιξη περισσότερου κόσμου από πέρυσι (θα δημοσιοποιήσουμε στο τέλος του μήνα και τα στοιχεία του Αυγούστου), φάνηκε ότι πέραν της μεγάλης αύξησης του κόσμου, η αύξηση στα οχήματα ήταν ακόμη μεγαλύτερη. Έπρεπε να διαχειριστούμε κι έναν τεράστιο όγκο οχημάτων”. Ωστόσο, σημείωσε πως, “Παρόλα αυτά όμως, νομίζω ότι - για να μην αδικούμε καταστάσεις - παρά την υπερ-συγκέντρωση οχημάτων το καλοκαίρι, σε γενικές γραμμές ήταν διαχειρίσιμη η κατάσταση”. Τόνισε κατηγορηματικά όμως, πως, “Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη η κατάσταση”.

Θέλησε να προσθέσει μάλιστα πως, από την πλευρά του ως δήμαρχος, “Δεν είπα να κλείσουμε την πόλη ή δεν υποστήριξα ακραίες απόψεις όπως υπάρχουν κι αυτές, δηλαδή να κλείσει η πόλη από την Πυροσβεστική για παράδειγμα. Ζητούμενο είναι να υπάρξει μία αποσυμφόρηση καθώς η αλήθεια είναι ότι η πόλη είναι φτιαγμένη για πολύ λιγότερα οχήματα και η ρυμοτομία της είναι συγκεκριμένη”.

 

Τέλειο κυκλοφοριακό σχέδιο δεν υπάρχει”

Εν κατακλείδι, ο Γιώργος Μαραγκός σημείωσε πως στόχος για το νέο κυκλοφοριακό πλάνο ρυθμίσεων είναι να συνυπάρξουν – στο μέτρο του δυνατού – όλες οι απόψεις και όλες οι θέσεις. “Για εμένα πάντως το οποιοδήποτε σύστημα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, τέλειο δεν μπορεί να είναι. Ακόμη και το πιο καλά προετοιμασμένο προσκρούει σε αντιλήψεις οι οποίες δεν θέλουν να καταλάβουν ότι η πόλη έχει αντικειμενικές δυσκολίες και περιορισμούς. Μακάρι να μπορούσαμε να τους ικανοποιήσουμε όλους, μόνιμους κατοίκους, επιχειρηματίες, επισκέπτες ακόμη και πελάτες καταστημάτων. Το θέμα είναι ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει στον υπέρτατο βαθμό”. Τόνισε μάλιστα πως, στο πλαίσιο της δικής του θεώρησης για την κυκλοφοριακή ανακούφιση της πόλης, “Δεν θα νερώσουμε το κρασί μας και στο τέλος θα πίνουμε πιο πολύ νερό απ΄ ό,τι κρασί. Χρειάζεται διαβούλευση, χρειάζεται διάθεση κατανόησης αλλά από ένα σημείο και μετά είναι τόσες πολλές οι αντικρουόμενες απόψεις και τα συμφέροντα ακόμη και οι συνήθειες, που μπορεί να συζητάμε χρόνια και να μην καταλήγουμε ποτέ”.