Για λανθασμένη διαδικασία διαγωνισμού, καταχρηστικότητα, αόριστα κριτήρια και φωτογραφικούς όρους για τις υπηρεσίες web marketing του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, έκανε λόγο η μείζων μειοψηφία

Καταχρηστικοί όροι και ασάφειες

Ως στρεβλό, με καταχρηστικές και φωτογραφικές διατάξεις, χαρακτήρισε η μείζων μειοψηφία το διαγωνισμό, για την ανάδειξη αναδόχου εκτέλεσης της εργασίας «Υπηρεσίες Web Marketing», για το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, αναδεικνύοντας τα «τρωτά» σημεία της Διακήρυξης, στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε ο ανοιχτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την ανάθεση των υπηρεσιών web marketing του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, με τη μειοψηφία να καταγγέλλει αφενός την ύπαρξη φωτογραφικών διατάξεων, που, ουσιαστικά, στρέφουν σε συγκεκριμένη κατεύθυνση το διαγωνισμό και αφετέρου καταχρηστικούς όρους, μη σύννομους, σύμφωνα με τους οποίους δεν μπορεί να υπάρξει ορθή αξιολόγηση ή εκτέλεσή του.

Από την πλευρά της πλειοψηφίας, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και Πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Γ. Παπαμανώλης, ανέλαβε να δώσει εξηγήσεις, χωρίς ωστόσο να καλύπτει την συγκεκριμένη επιχειρηματολογία της αντιπολίτευσης, ενώ εν τέλει δήλωσε, πως αν, κατόπιν του ανοίγματος των προσφορών, διαπιστώσει δείγματα φωτογραφικότητας, τότε δεν πρόκειται να κατακυρώσει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.

 

Δημοσίευση πριν την έγκριση

Το θέμα εισηγήθηκε στα μέλη της Επιτροπής ο κ. Παπαμανώλης, με το λόγο να γίνεται στη συνέχεια στον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας και μέλος της Ο.Ε., κ. Ανδρέα Γιαλόγλου, ο οποίος μίλησε για περίπτωση διαγωνισμού ανάλογη με του ΦΟΔΣΑ και προχώρησε σε τεκμηρίωση της άποψης αυτής.

Αρχικά, ο κ. Γιαλόγλου τόνισε, πως η ανάθεση της δημοσίευσης της διακήρυξης έγινε πριν ληφθεί η απόφαση για τη διενέργεια του διαγωνισμού από την οικονομική επιτροπή, ήδη από τις 11 Νοεμβρίου. «Αυτό νομίζω δεν επιτρέπεται, έτσι; Είναι δυνατόν να προτρέχουμε και να κάνουμε ανάθεση της δημοσίευσης, ενώ δεν ξέρουμε το αποτέλεσμα της σημερινής συνεδρίασης; Δεν έχει ψηφιστεί το τουριστικό πλάνο του έτους 2017 από το Δημοτικό Συμβούλιο, παρότι η σύμβαση θα εκπονηθεί το εν λόγω έτος και θα έχει δημοσιονομικά αποτελέσματα, κυρίως το έτος 2017. Πού το ξέρουμε ότι θα περάσει τουριστικό πλάνο και προτρέχουμε να δημοσιεύσουμε;», διερωτήθηκε.

Επιπλέον, όπως υπέδειξε στο τεχνικό κομμάτι, η νομοθεσία στη διακήρυξη μνημονεύει το νέο θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων (Ν. 4412/2016) ενώ η Συγγραφή Υποχρεώσεων, που είναι κι αυτό τεύχος του διαγωνισμού, αναφέρει παλαιότερο θεσμικό πλαίσιο (ΠΔ 346/1998) και ως εκ τούτου δεν γίνεται αντιληπτό εάν ακολουθείται το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης συμβάσεων.

Συνεχίζοντας, ο κ. Γιαλόγλου ανατρέχοντας στο κείμενο της διακήρυξης, σημειώνει, πως υπάρχει λανθασμένη αναφορά για τους συμμετέχοντες. Η διακήρυξη αναφέρει, πως «δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν οι αναφερόμενοι κατωτέρω, εφόσον ασκούν εμπορική ή βιομηχανική ή βιοτεχνική δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο του διαγωνισμού». Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μειοψηφίας, «μιλάμε για ανάθεση παροχής υπηρεσιών. Ούτε για εμπορική δραστηριότητα μιλάμε, ούτε για βιοτεχνική, ούτε για βιομηχανική». Παρόμοια σφάλματα εντοπίζονται και σε άλλες παραγράφους, τις οποίες και ανέφερε.

 

Μη αντικειμενικά κριτήρια

Παράλληλα, ο κ. Γιαλόγλου επεσήμανε, πως περιλαμβάνονται καταχρηστικοί όροι στη Διακήρυξη, σημειώνοντας ότι στο παράρτημα που προσδιορίζει τους γενικούς όρους του διαγωνισμού ζητείται, χωρίς να αιτιολογείται, ουσιαστικά ο τετραπλάσιος κύκλος εργασιών επί ποινή αποκλεισμού, ενώ η σχετική νομοθεσία ορίζει, πως ο ελάχιστος ετήσιος κύκλος εργασιών που απαιτείται να έχουν οι οικονομικοί φορείς δεν υπερβαίνει το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, εκτός από δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις.

Επιπλέον σε επόμενη παράγραφο δεν προσδιορίζεται η έννοια της ύπαρξης συνεργαζόμενου δικτύου στο εξωτερικό, ούτε τα δικαιολογητικά με τα οποία καλύπτεται η εν λόγω υποχρέωση, με τον κ. Γιαλόγλου, να επισημαίνει, πως η κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης δεν καλύπτει την εν λόγω υποχρέωση. Ωστόσο, στη διακήρυξη δεν προσδιορίζονται ούτε τα δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύεται η αιτούμενη εμπειρία. «Ζητάμε αποδεδειγμένη εμπειρία. […] Δε λέει τίποτα πώς αποδεικνύεται αυτή η εμπειρία. Ο υποψήφιος ανάδοχος λέει καλείται να υποβάλλει την παρουσίαση των ανωτέρω. Αν είναι δυνατόν. Και πώς θα το αποδείξει; Και τι θα υποβάλλει; Και σε ποιον θα παρουσιάσει;», υπογράμμισε. Τέλος, όσον αφορά στην επάρκεια της ομάδας έργου που πρέπει να διαθέτει ο υποψήφιος ανάδοχος, αναφέρεται, πως αυτή πρέπει να αποτελείται από 4 στελέχη με ικανότητες και εμπειρία, όπως αποδεδειγμένη τετραετή εμπειρία, εμπειρία στο σχεδιασμό κλπ. Παρ’ όλα αυτά, δεν προσδιορίζονται τα δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύεται η αιτούμενη εμπειρία της οργανωτικής ομάδας. «Άλλος ένας φωτογραφικός όρος, που αντίκειται στην αντικειμενικότητα της Επιτροπής. Δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια για να κρίνουμε», είπε ο κ. Γιαλόγλου.

 

Καταστρατήγηση των αρχών διαφάνειας

Καταχρηστικούς όρους κατήγγειλε επίσης ο επικεφαλής της μειοψηφίας και στη Συγγραφή Υποχρεώσεων, που αντίκεινται στη νομοθεσία.

Ομοίως με τη διακήρυξη, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει, δεν προσδιορίζονται με αντικειμενικό τρόπο τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν οι διαγωνιζόμενοι προκειμένου να αποδείξουν τις αιτούμενες προϋποθέσεις. Στο ίδιο άρθρο ζητείται να προσκομίσουν στην αναθέτουσα αρχή σχετικά βραβεία που έχουν κερδίσει, χωρίς το στοιχείο αυτό να περιλαμβάνεται πουθενά στη διαδικασία αξιολόγησης. «Άρα, ξαφνικά “πετάμε” μέσα και βραβεία. Άλλος ένας φωτογραφικός όρος, που μάλιστα δεν αξιολογείται», σχολίασε ο κ. Γιαλόγλου.

Κλείνοντας, συνόψισε λέγοντας, πως η όλη διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού που έχει επιλεγεί δεν είναι η ενδεδειγμένη για τέτοιου είδους διαγωνισμούς. «Πρόκειται για χαρακτηριστική περίπτωση διαγωνισμού με βάση την οικονομικά συμφερότερη προσφορά, σύμφωνα με την οποία οι αιτούμενες ιδιότητες θα μπορούσαν να βαθμολογηθούν και να προκύψει ο καταλληλότερος ανάδοχος. Δυστυχώς, με τον τρόπο που έχει επιλεγεί, οι αιτούμενες προϋποθέσεις αντί να βαθμολογούνται τίθενται επί ποινή αποκλεισμού, ενώ ο τρόπος απόδειξης της ύπαρξής τους ή μη είναι εντελώς υποκειμενικός, καταστρατηγώντας ευθέως τις αρχές της διαφάνειας και του ελεύθερου ανταγωνισμού και τελικά τα συμφέροντα του Δήμου», τόνισε, ενώ επεσήμανε, πως ενώ ο Δήμος μπορεί να εξοικονομήσει ένα μεγάλο ποσό από τα 100.000 ευρώ για το web marketing, ιδιαίτερα με δεδομένο τον περιορισμό δαπανών που αποτυπώθηκε στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, η δημοτική αρχή εμμένει σε λανθασμένες πολιτικές.

 

Μη κατακύρωση σε περίπτωση φωτογραφικότητας

Στην απάντησή του ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, σημείωσε γενικότροπα, πως «τα δικαιολογητικά με τα οποία θα αποδειχτεί η εμπειρία ή οτιδήποτε άλλο υπάρχουν. Υπάρχουν διαδικασίες, υπάρχουν συμβάσεις τις οποίες έχει αναλάβει η Υπηρεσία, οπότε ο υποψήφιος μπορεί να αποδείξει με κάθε πρόσφορο μέσον», ενώ αναφέρθηκε και σε μία παρατήρηση του κ. Γιαλόγλου, που προβλημάτισε και τον ίδιο και αφορά στον ετήσιο κύκλο εργασιών.

Σχετικά με τους φωτογραφικούς όρους, που επεσήμανε ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης, τόνισε πως η επιτροπή αξιολόγησης αποτελείται και από υπαλλήλους του Δήμου και άρα «βρίσκω υπερβολικό να πω ότι οι υπάλληλοι του Δήμου ενδεχομένως να ενεργήσουν και να συλλέξουν τα δικαιολογητικά φωτογραφίζοντας ενδεχόμενα κάποιον προσφέροντα».

Κλείνοντας, ο κ. Παπαμανώλης υποστήριξε, πως η βάση των κατηγοριών του κ. Γιαλόγλου θα φανεί στο άνοιγμα των προσφορών και δεσμεύτηκε, πως «αν έχουμε έναν μόνο προσφέροντα για το διαγωνισμό» ή αν υπάρξει προσφορά με ελάχιστη έκπτωση, «ό,τι και να πει η επιτροπή, εγώ δε θα εισηγηθώ την κατακύρωση σε αυτόν».

Στα λεγόμενα του κ. Παπαμανώλη, πρόσθεσε ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και μέλος της Επιτροπής, κ. Μ. Βουτσίνος, πως την καταχρηστικότητα ή μη των όρων του διαγωνισμού, θα κληθούν να κρίνουν, τόσο το Δημοτικό Συμβούλιο, όσο και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Στη δευτερολογία του, ο κ. Γιαλόγου τόνισε πως η μειοψηφία δεν είναι αρνητική στην εκτέλεση του διαγωνισμού, ωστόσο προτείνει το σύννομο τρόπο, που θα υποστηρίζει το συμφέρον του Δήμου, ενώ όσον αφορά στη δέσμευση του κ. Παπαμανώλη, πως θα κρίνει την φωτογραφικότητα του διαγωνισμού κατόπιν του ανοίγματος των προσφορών ανταπάντησε, ότι «εμείς εδώ κάνουμε ένα διαγωνισμό, ο οποίος είναι στρεβλός. Δεν γίνονται τέτοιοι μειοδοτικοί διαγωνισμοί, όταν θέλουμε να αξιολογήσουμε κριτήρια», αντίθετα, με αυτό τον τρόπο «θέλουμε να αξιολογήσουμε την ποιότητα του εκάστοτε διαγωνιζόμενου και να τη βαθμολογήσουμε. Κρίνουμε ποιος έχει εμπειρία και ποιος όχι επί ποινή αποκλεισμού μέσω της Επιτροπής. Και με ποιο τρόπο; Δε λέει».

Κλείνοντας, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας επανέλαβε, ότι «υπάρχει τρόπος να γίνει σύννομα και να πάρουμε τον καλύτερο. Αυτός δεν είναι».

Ετικέτες: