Απολογισμός των ενεργειών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου για τον θαλάσσιο τουρισμό από τον πρόεδρο, Δ. Κοσμά στο πλαίσιο της παρουσίασης των τουριστικών πεπραγμένων

Προσπάθεια ανάπτυξης της κρουαζιέρας

Η επιβεβλημένη ανάγκη ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Σύρο, ως ένα πεδίο από το οποίο μπορεί να προκύψει οικονομικό όφελος κι επισκεψιμότητα για το νησί, αναδείχθηκε έντονα, στο πλαίσιο της παρουσίασης των πεπραγμένων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου κατά τα τελευταία έτη, από τον πρόεδρό του, Δημήτρη Κοσμά, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του τουριστικού απολογισμού της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Παρά το γεγονός ότι ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικότερα η κρουαζιέρα μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά σε οικονομικό επίπεδο για τον τόπο και ιδιαιτέρως για την πόλη και τις επιχειρήσεις της, δεδομένου του ελλείμματος που παρουσιάζει το νησί από άποψη διαθεσιμότητας κλινών, ωστόσο, κατέστη σαφές πως, απαιτείται ενισχυμένη προσπάθεια για την ανάπτυξή της και μάλιστα συλλογικά, από το σύνολο των άμεσα ενδιαφερόμενων πλευρών.

Αναφορικά με τις προσπάθειες του Λιμενικού Ταμείου Σύρου τοποθετήθηκε επιγραμματικά ο πρόεδρός του, η παρουσίαση του οποίου επικεντρώθηκε κυρίως στο κομμάτι της οργάνωσης του φακέλου κρουαζιέρας καθώς επίσης στο θέμα του ασφαλούς λιμένα της Ερμούπολης, που προσφέρεται για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, ενώ κατόπιν παρέμβασης επιχειρηματία του πεζόδρομου, αναδείχθηκε το πρόβλημα της δυσκολίας προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων αν δεν είναι διαθέσιμο και δεύτερο ρυμουλκό. Αξίζει να σημειωθεί πως, έγινε λιτή αναφορά και σε στατιστικά στοιχεία αφίξεων που έχει συγκεντρώσει και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα του το Λιμενικό Ταμείο Σύρου σχετικά με τον αριθμό επιβατών και τον αριθμό των προσεγγίσεων των πλοίων. Αναλυτικά τα στοιχεία παρουσιάζονται στους σχετικούς πίνακες.

 

Προετοιμασία για ορθή ενημέρωση ενδιαφερόμενων εταιρειών

Αρχικά ο Δημήτρης Κοσμάς σημείωσε πως, “η κρουαζιέρα είναι ένα μεγάλο στοίχημα για το νησί μας” τονίζοντας πως, “Γνωρίζουμε όλοι ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας πλέον ψάχνουν νέους προορισμούς” κι ως εκ τούτου, όπως πρόσθεσε, “έχουν γίνει πάρα πολλά ανοίγματα και μέσα σε αυτά τα ανοίγματα είναι και το νησί μας”. Χωρίς ωστόσο να κάνει λόγο ονομαστικά για τις εταιρείες που έχουν ενδιαφερθεί για τη Σύρο ως προορισμό κρουαζιέρας, ο ίδιος εστίασε αμέσως την προσοχή του στις ενέργειες που έχει αναπτύξει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου με σκοπό τη διευκόλυνση του σχετικού διαλόγου και της επικοινωνίας, ο οποίος στοχεύει στην προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων.

“Ξεκινάμε από τη δημιουργία του portal “portofsyros”, που είναι μία ιστοσελίδα η οποία παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για μία εταιρεία ή για κάποιον ο οποίος επιθυμεί να επισκεφθεί τη Σύρο, παρέχοντάς του όλες τις πληροφορίες για τις δυνατότητες που έχει το λιμάνι της Σύρου, για τα δρομολόγια για οτιδήποτε χρειαστεί” σχολίασε ο πρόεδρος, επισημαίνοντας μάλιστα πως, η σχετική ιστοσελίδα είναι πλήρης από άποψη στοιχείων.

Πέραν αυτής της προσπάθειας, ο κ. Κοσμάς έκανε λιτή αναφορά και στην πλήρη καταγραφή των στοιχείων που αφορούν τον λιμένα Ερμούπολης, με σκοπό να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες το βάθος του, το μήκος της προβλήτας και όσα στοιχεία είναι απαραίτητα για την ασφαλή προσέγγιση του κάθε κρουαζιερόπλοιου. “Κατορθώσαμε μετά από κόπο να έχουμε μία πλήρη βυθομέτρηση του λιμένα Σύρου καλώντας την Υδρογραφική Υπηρεσία για τις απαραίτητες διαδικασίες” υπογράμμισε ο ίδιος, λέγοντας πως, πλέον το Λιμενικό Ταμείο Σύρου στην παρεχόμενη ενημέρωση διαθέτει “έναν μπούσουλα” έχοντας κλείσει μία σημαντική εκκρεμότητα.

 

Στόχος η εξωστρέφεια και το άνοιγμα στην αγορά

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Δημήτρης Κοσμάς στην απαίτηση εξωστρεφούς πολιτικής της δημοτικής πλευράς για την επαρκή προώθηση της κρουαζιέρας, υπενθυμίζοντας τις συνεργασίες που έχει αναπτύξει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση μέχρι σήμερα. “Συμμετέχουμε στην ΕΛΙΜΕ και στην Greek Cruise, που είναι δύο Οργανισμοί που αντικείμενό τους έχουν την αντιμετώπιση και την προώθηση όλων των θεμάτων που αφορούν τα ελληνικά λιμάνια μέσα στο πλαίσιο της ελληνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς “βιομηχανίας” κρουαζιέρας” επεσήμανε χαρακτηριστικά, τονίζοντας παράλληλα, πως απαραίτητη προϋπόθεση για την εν λόγω συνεργασία κι εν γένει το άνοιγμα – ή πιο εύστοχα την προσπάθεια ανοίγματος - της Σύρου στην αγορά κρουαζιέρας, αποτελούσε η προετοιμασία και σύνταξη ενός σχετικού φακέλου.

Σε αυτόν τον άξονα, ο κ. Κοσμάς επεσήμανε ως πολύ θετική εξέλιξη την ολοκλήρωση του φακέλου για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων. “Ο φάκελος της κρουαζιέρας, είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο, το οποίο μας επιτρέπει να συστηθούμε, να εξηγήσουμε για ποιούς λόγους θέλουμε ή θα θελήσει κάποιος επισκέπτης να έρθει στη Σύρο” ανέφερε, λέγοντας μάλιστα πως, “Αυτός ο φάκελος έχει όλα αυτά τα στοιχεία τα οποία θα επιτρέψουν στην εταιρεία που διοργανώνει την κρουαζιέρα να επιλέξει τη Σύρο ως προορισμό”. Διευκρίνισε δε, πως, “Περιέχει όλες τις πληροφορίες για τις λιμενικές εγκαταστάσεις και τις παροχές που μπορεί να βρει στο λιμάνι μας, το πλοίο της κρουαζιέρας, τους τόπους και τις εκδρομές που μπορεί να κάνει ο επισκέπτης, τα προϊόντα που θα μπορεί να αγοράσει, τους χώρους που μπορεί να επισκεφθεί είτε ιστορικούς, είτε διασκέδασης” ενώ όπως πρόσθεσε, περιλαμβάνει και ενημέρωση για την πολιτιστική ατζέντα του νησιού. “Νομίζω είναι το καλύτερο εργαλείο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας” επανέλαβε, λέγοντας γενικόλογα πως, “Οι επαφές μας με τις εταιρείες κρουαζιέρας είναι αρκετά συχνές κι έχουμε πολύ καλή ανταπόδοση”, εκτιμώντας πως, “θεωρητικά όπως φαίνεται το 2017 θα είναι πολύ καλύτερο από το 2016”.

 

Μέγιστο ζήτημα η ασφάλεια του λιμένα

Αν και λιτή η αναφορά του στο θέμα της ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων, ωστόσο, υπήρξε περιεκτική, τονίζοντας τη σημασία και το ενδιαφέρον που δείχνουν οι εταιρείες σε αυτό το κομμάτι προτού δρομολογήσουν τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοίων τους.

“Να πω επιπρόσθετα ότι είναι σημαντικό το ότι έχουμε ασφάλεια στο λιμάνι μας” ανέφερε, εκφράζοντας δημόσια τις ευχαριστίες του προς την Περιφερειακή Αρχή η οποία μερίμνησε με την κατάλληλη χρηματοδότηση προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση για το νησί της Σύρου και ειδικότερα για το λιμάνι της.

“Να ευχαριστήσω την Περιφέρεια και τον Περιφερειάρχη για την ένταξη στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού για το λιμάνι μας, που αυτό θα είναι ακόμη ένα πλεονέκτημα για να επισκεφθεί η εταιρεία κρουαζιέρας τη Σύρο” σημείωσε αναφερόμενος στη χρηματοδότηση για το έργο “εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας λιμενικών εγκαταστάσεων Σύρου”, καθώς όπως σχολίασε αρκετές φορές, οι εταιρείες “δίνουν μεγάλη σημασία στην ασφάλεια που παρέχεται πλέον με όλα αυτά που συμβαίνουν σε παγκόσμιο επίπεδο”.

 

Προβληματισμός για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια και τη ρυμούλκησή τους

Επί της ουσίας χωρίς απάντηση σε πρακτικό επίπεδο παραμένει το θέμα της ασφαλούς εισόδου και πρόσδεσης των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα της πόλης, με δεδομένο ότι ο Δήμος ή το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, αδυνατούν οικονομικά να αποκτήσουν τα δικά τους μέσα όπως ένα ρυμουλκό. Το θέμα ανέδειξε επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον πεζόδρομο της οδού Πρωτοπαπαδάκη, ο οποίος προχώρησε σε σχετική παρέμβαση με αφορμή την απώλεια/ματαίωση δύο αφίξεων το καλοκαίρι. “Για δύο κρουαζιερόπλοια, 196 μέτρων, ματαιώθηκε η προσέγγισή τους στο λιμάνι της Σύρου γιατί δεν υπήρχε δεύτερο ρυμουλκό” ανέφερε ο επιχειρηματίας, επισημαίνοντας τη σημασία και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει για τις επιχειρήσεις ακόμη και η απώλεια μίας προσέγγισης. Όπως πρόσθεσε μάλιστα, καθίσταται σαφές πως, “δεν μπορούμε αύριο να χτίσουμε 10.000 κλίνες. Περιμένουμε άμεσα από την κρουαζιέρα να δώσει λεφτά στη Σύρο και άρα, πρέπει να έρθουν περισσότερα κρουαζιερόπλοια”. Κατά συνέπεια, επεσήμανε την ανάγκη ρύθμισης του θέματος, αναγνωρίζοντας μάλιστα πως, είναι ένα θέμα που απασχολεί τη δημοτική πλευρά. “Ξέρω την προσπάθεια του Δήμου, όμως έφυγαν τρία κρουαζιερόπλοια φέτος το καλοκαίρι με σχεδόν 2.000 επιβάτες, δεν υπήρχε δεύτερο ρυμουλκό” σχολίασε, με τον δήμαρχο ακολούθως να απαντά εν μέρει, για το συγκεκριμένο θέμα.

“Τα δύο κρουαζιερόπλοια ήταν της Thomson και ήταν δύο μικρά κρουαζιερόπλοια των 1.700 – 1.800 ατόμων, μικρά για τα δεδομένα της αγοράς κρουαζιέρας, μεγάλα για το λιμάνι μας τα οποία θα μπορούσαν να αποφέρουν ένα οικονομικό όφελος στο νησί μας” σχολίασε ο Γιώργος Μαραγκός, γνωστοποιώντας μάλιστα πως, η ματαίωση της προσέγγισής τους, έγινε “ένεκα του γεγονότος ότι ο καπετάνιος και ο πλοηγός της εταιρείας αυτής ήθελαν δύο ρυμουλκά για να μπορέσουν να το βοηθήσουν να δέσει, να πλαγιοδετήσει στο λιμάνι. Είχαμε διαθέσιμο ένα και ήταν η περίοδος με τις απεργίες στο Νεώριο, άρα υπήρχαν κάποια προβλήματα για τη συνδρομή των ρυμουλκών” τόνισε παρακάτω, γνωρίζοντας ωστόσο πως, “Έχετε δίκιο ότι πρέπει να επενδύσουμε στην κρουαζιέρα διότι μπορεί με έναν πιο άμεσο τρόπο να μας καλύψει το έλλειμμα που έχουμε σε ξενοδοχειακές κλίνες”. “Ως γνωστόν τα κρουαζιερόπλοια είναι και πλωτά πλοία” σημείωσε, με τον Δημήτρη Κοσμά στη συνέχεια να προσθέτει πως, “ξέρετε ότι είναι αδύνατον να αναλάβει την υποχρέωση αυτή για το δεύτερο ρυμουλκό είτε το Λιμενικό Ταμείο, είτε ο Δήμος. Είναι τεράστια τα έξοδα και δεν μπορούμε να αναλάβουμε μία τέτοια υποχρέωση”.

Αντανακλαστικά... από τον εμπορικό κόσμο

Καταλήγοντας στην παρουσίασή του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου έθιξε το ζήτημα της μη λειτουργίας του συνόλου των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της παραμονής των κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα της Ερμούπολης, εξηγώντας μάλιστα πως, αυτή αποτελεί απαίτηση και των εταιρειών. “Αυτό που θα ήθελα να θίξω είναι το εξής: Ότι εταιρεία κρουαζιέρας που προσεγγίζει κάθε Δευτέρα μας είπε ότι θα διπλασιάσει τον αριθμό των αφίξεών της εάν παραμένουν τα μαγαζιά ανοικτά, τη Δευτέρα και όποτε άλλοτε έρχεται πλοίο της”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, “Δυστυχώς εμείς τους είπαμε ναι θα προσπαθήσουμε, θα μιλήσουμε με τους Συλλόγους με τους επιχειρηματίες κλπ.” ωστόσο όπως διαπίστωσε, “μέχρι σήμερα δεν το κατορθώσαμε στο 100%. Θεωρώ ότι έγινε ένα βήμα στο να ανοίγουν κάποια μαγαζιά, αλλά δυστυχώς αυτό το ποσοστό δεν μας επιτρέπει να πάμε στις εταιρείες και να πούμε ότι ξέρετε θα έρθουν οι επισκέπτες και θα βρουν τα καταστήματα ανοικτά να ψωνίσουν, να κάνουν βόλτα να χαρούν τέλος πάντων και να δουν την αγορά της Σύρου. Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν το έχουμε πετύχει αυτό και είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει να απασχολήσει τον επιχειρηματικό κόσμο της Σύρου” σχολίασε κατηγορηματικά, καταλήγοντας στον απολογισμό του.