Η πρώτη άρνηση από την επιτροπή διαβούλευσης για την πλωτή εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων στο λιμάνι της Σύρου

Αρνητική γνωμοδότηση

  • Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου, 2016 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 1 Δεκ. 2016 - 22:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Πρώτη αρνητική γνωμοδότηση για την πλωτή εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων που κατατέθηκε ως πρόταση εγκατάστασης στο Νεώριο εντός του λιμανιού της Σύρου.

Μία πρόταση η οποία έτυχε πλήρους και εμπεριστατωμένης ανάλυσης από τους συμμετέχοντες στην επιτροπή διαβούλευσης, που συνεδρίασε εχθές, με τον Δήμαρχο, Γιώργο Μαραγκό, να καταλήγει να εισηγείται υπέρ της αρνητικής γνωμοδότησης.

Συνεδρίαση της επιτροπής διαβούλευσης επί της «μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων πλωτής εγκατάστασης επεξεργασίας υγρών αποβλήτων (πετρελαιοειδή κατάλοιπα) και προσωρινή αποθήκευση αποβλήτων λιπαντικών ελαίων, εντός των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου Νεώριο Σύρου», η πρώτη από το σύνολο των ενεργειών της διαδικασίας, με το θέμα να απασχολεί στη συνέχεια την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, το Δημοτικό Συμβούλιο και στη συνέχεια την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας.

Για την πληθώρα των ερωτημάτων που τέθηκαν δεν ήταν δυνατόν να δοθούν απαντήσεις λόγω της απουσίας εκπροσώπου της εταιρείας, η οποία αν και κλήθηκε με ταχυδρομική αποστολή, με e-mail, με fax και με τηλεφωνική επικοινωνία, να συμμετάσχει στην συζήτηση διαβούλευσης, δεν ανταποκρίθηκε.

Εξ αφορμής αυτού ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Μάριος Βουτσίνος, πρότεινε την αναβολή της συζήτησης, πρόταση η οποία όμως δεν έγινε αποδεκτή, καθώς η τελική απόφαση εκ μέρους του Δήμου είναι γνωμοδοτική και είναι στην διακριτική ευχέρεια της εταιρείας η παρουσία της ή όχι στη συζήτηση, οπότε δεν τίθεται θέμα και αναβολής της συζήτησης.

Παρά του γνωμοδοτικού χαρακτήρα της απόφασης, όταν αυτή είναι εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη, είναι δυνατόν να επηρεάσει και τα λοιπά συλλογικά όργανα που θα απασχολήσει το θέμα, στα στάδια των συζητήσεων και αποφάσεων, πριν την τελική αδειοδότηση της εταιρείας για την εγκατάσταση.

Η πρώτη αρνητική γνωμοδότηση, ανοίγει τον δρόμο για ανάλογη υποδοχή της πρότασης και από τα άλλα συλλογικά όργανα, όταν απολύτως τεκμηριωμένα καταρρίφθηκαν κατά την συζήτηση όλα τα τρωτά σημεία της μελέτης, καθώς δεν δίνονται τα εχέγγυα ασφαλούς λειτουργίας, αλλά και κάλυψης πιθανότητας ατυχήματος, με τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις που αυτό σημαίνει για την ίδια την πόλη, τους ανθρώπους της και το περιβάλλον.

Άλλωστε πως μπορεί να συνάδει με ένα τέτοιο εγχείρημα η όποια προοπτική τουριστικής αξιοποίησης και αναβάθμισης του νησιού;

Ένα ζήτημα ιδιαιτέρως σημαντικό για το νησί, που όμως δεν έτυχε της προσοχής και του ενδιαφέροντος των φορέων και των πολιτών, καθώς ελάχιστη ήταν η συμμετοχή στην συζήτηση διαβούλευσης, όταν εκ των υστέρων και χωρίς καμία συμμετοχή ασκείται κριτική, με πλήρη φυσικά άγνοια επί των παραμέτρων και του συνόλου των στοιχείων, θετικών ή αρνητικών που τίθενται κατά την συζήτηση.

Ασαφής ο χρόνος δραστηριοποίησης

Η εν λόγω επαγγελματική δραστηριοποίηση τελεί σε συμφωνία με την εταιρεία του Νεωρίου, ώστε η πλωτή εγκατάσταση να κάνει χρήση της μίας προβλήτας του, με τον χρονικό όμως περιορισμό του τριμήνου, γεγονός που προκαλεί ερωτηματικά για τον περιορισμένο χρόνο, καθώς δεν έχουν διευκρινιστεί οι κινήσεις της εταιρείας μετά το συγκεκριμένο χρονικό όριο.

Παράλληλα, δεν θα πρέπει να αγνοείται το γεγονός πως το Νεώριο βρίσκεται σε φάση ανακατατάξεων, σε ότι αφορά στο μέλλον της επιχείρησης, οπότε και σε αυτό το επίπεδο δημιουργούνται χρονικοί φραγμοί στην λειτουργία της πλωτής εγκατάστασης στο συγκεκριμένο σημείο.

Άρα, προς τι το τόσο μεγάλο επιχειρηματικό ενδιαφέρον, όταν ζητούνται εγκρίσεις από πλήθος συλλογικών οργάνων, για μία επιχειρηματική δραστηριότητα με δεδομένο το τόσο μικρό χρονικό διάστημα λειτουργίας στην περιοχή;

Η Σύρος υποδοχέας καταλοίπων των Κυκλάδων

Καθώς απαιτείται εξειδίκευση για την αξιολόγηση των λειτουργικών δεδομένων της συγκεκριμένης μονάδας, με βάση τις προδιαγραφές και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας της, επί των οποίων έκαναν λεπτομερή παρουσίαση δύο στελέχη των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως αυτά παρουσιάζονται στην μελέτη.

Απουσίαζε από την συζήτηση διαβούλευσης εκπρόσωπος της συγκεκριμένης εταιρείας που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στην περιοχή, παρά του ότι εκ μέρους του Δήμου είχε κληθεί εγκαίρως.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Δημάρχου πρόκειται για «μία σαφή αναβάθμιση του τρόπου διαχείρισης των υγρών αποβλήτων και των λιπαντικών ελαίων σε σχέση με το τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Ειδικά γιατί για τους δύο φορείς, την ΔΕΗ και τη ΣΕΚΑΒΙΝ, υπάρχει αυτόνομη διαδικασία διαχείρισης των αποβλήτων τους, αλλά στην περίπτωση του Νεωρίου, σε σχέση με το τι ίσχυε μέχρι σήμερα, που διαχειρίζεται τα απόβλητα του εκτός των εγκαταστάσεων του νησιού όπως και των πλοίων που επισκέπτονται το λιμάνι ή δεξαμενίζονται στο ναυπηγείο, είναι μία σαφής αναβάθμιση».

Παρά όμως αυτή την παραδοχή εξέφρασε την απορία για το εάν μπορεί αυτή η επιχείρηση να είναι βιώσιμη μόνο με τα απόβλητα από την Σύρο, επισημαίνοντας πως πουθενά στην μελέτη δεν αποσαφηνίζεται ότι δεν θα καλύπτεται όλο το φάσμα των Κυκλάδων ή και του Αιγαίου σε ότι αφορά στην αποδοχή των αποβλήτων

Όπως συγκεκριμένα ανάφερε «είναι σαφές, δεσμευτικό και με έναν ρητό, απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο αυτή η πλωτή φορτηγίδα θα υποδέχεται και θα επεξεργάζεται και θα μεταφέρει προς τους τελικούς αποδέκτες απόβλητα τα οποία θα προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από καταναλώσεις της Σύρου ή είναι ανοιχτή αυτή η διαδικασία και ενδέχεται στην υποδομή αυτή να φιλοξενούνται, να επεξεργάζονται και να αποθηκεύονται απόβλητα από το σύνολο των Κυκλάδων ή του Αιγαίου; Αν υπάρχει και το παραμικρό τέτοιο ενδεχόμενο, με προβληματίζει και μόνο που το σκέφτομαι. Αν ήταν εδώ ο εκπρόσωπος της εταιρείας θα μπορούσε να δώσει διευκρινίσεις.

Δεν γνωρίζουμε το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας, για το εάν τα παραγόμενα απόβλητα από το νησί είναι τόσα που μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες βιωσιμότητας σε αυτή την υποδομή».

Ερώτημα απηύθυνε στους παρευρισκόμενους μηχανικούς του Δήμου, εάν στην ΜΠΕ αναφέρονται σχετικές προδιαγραφές ή εάν έχει κατατεθεί εκ μέρους της εταιρείας σχετική έγγραφη διαβεβαίωση, λαμβάνοντας αρνητική απάντηση.

Εκ μέρους της δημοτικής υπαλλήλου, σημειώθηκε συμπληρωματικά πως στα νησιά των Κυκλάδων υπάρχει σταθμός της ΔΕΗ, οπότε εάν και μόνο σε σχέση με αυτό υπάρξει μία σύμβαση της με τον επιχειρηματία, τότε τα απόβλητα δεν θα μεταφέρονται από τα νησιά σε άλλες εγκαταστάσεις της Ελλάδας για επεξεργασία, αλλά εύλογα θα έρχονται στην Σύρο.

Επίσης, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρθηκε η Νάξος, που διαθέτει τελωνειακές αποθήκες καυσίμων, οπότε και σε αυτή την περίπτωση κανείς δεν διασφαλίζει ότι και αυτά τα απόβλητα θα καταλήγουν στη Σύρο.

Αυτά είναι στοιχεία που πρέπει να προσμετρηθούν, καθώς δεν θα πρέπει να απασχολούν μόνο τα πετρελαιοειδή απόβλητα των πλοίων αλλά του συνόλου των εταιρειών (ΔΕΗ, βενζινάδικα κ.λ.π.) που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες.

Είπε δε χαρακτηριστικά ότι «δεν είναι θετική εξέλιξη, η Ερμούπολη να γίνει ο υποδοχέας όλων των καταλοίπων και των ελαίων όλων των Κυκλάδων».

Η διαχείριση των αποβλήτων των πλοίων ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο

Στις παρατηρήσεις που τέθηκαν κατά την συζήτηση επισημάνθηκε η αναφορά στην μελέτη ότι η εταιρεία, όπως η ίδια δηλώνει, μπορεί να συγκεντρώνει από οπουδήποτε απόβλητα, με ότι συνεπάγεται η αναφορά «από οπουδήποτε».

Ο υπεύθυνος διαχείρισης αποβλήτων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Ειρηναίος Ζερβός, επεσήμανε ότι «κάθε επιχείρηση που ασχολείται με τέτοια δραστηριότητα, εκ του νόμου έχει υποχρέωση να αποθηκεύει τα έλαια και να τα αποδίδει σε αδειοδοτημένες επιχειρήσεις».

Διευκρίνισε δε πως αυτό που επικαλείται η εταιρεία ότι θα διαχειρίζεται τα απόβλητα όλου του λιμένα της Ερμούπολης δεν ισχύει, καθώς την διαχείριση αυτών την έχει το Λιμενικό Ταμείο, οπότε από τον λιμένα για να πάρει τα απόβλητα θα πρέπει να έχει την συγκατάθεση του φορέα διοίκησης, με τον οποίο θα πρέπει να έχει σύμβαση για την εκτέλεση της συγκεκριμένης διαδικασίας, με τους όρους που θα έχει επιβάλλει ο φορέας.

Όμως το κόστος μίας τέτοιας διαδικασίας, δηλαδή εάν ένα πλοίο ζητήσει να δώσει τα απόβλητα του θα πρέπει να κληθεί βυτίο από την Αθήνα, να τα συγκεντρώσει και με ειδικό πλοίο να επιστρέψει, αποτελεί γεγονός που το κάνει απαγορευτικό και για τον λόγο αυτό τα πλοία προτιμούν να εξυπηρετούνται στον Πειραιά.

Επισημάνσεις της επικινδυνότητας της εγκατάστασης

Θέματα που χρήζουν αποσαφήνισης εκ μέρους της εταιρείας τέθηκαν κατά την συζήτηση σχετικά με τα μέτρα προστασίας, που υποχρεούται να μεριμνά, να λαμβάνει και να υλοποιεί η εταιρεία σε περιπτώσεις ρύπανσης του χώρου του λιμένα.

Τον Σύλλογο Δικαίωμα, των ατόμων με αναπηρία, εκπροσώπησε ο γραμματέας του, Λάμπρος Κατσαρός, ο οποίος και επεσήμανε συγκεκριμένα σημεία της ΜΠΕ εκ των οποίων εξάγονται και σαφή συμπεράσματα.

Για το τι ακριβώς υλικά θα παραλαμβάνει η δεξαμενοφορτηγίδα και από που, αναφέρονται αναλυτικά στη μελέτη και αυτά είναι πετρελαιοειδή κατάλοιπα και μίγματα με οποιαδήποτε περιεκτικότητα σε πετρέλαιο που παράγονται κατά την λειτουργία του πλοίου, καθώς και τα πετρελαιοειδή υπολείμματα φορτίου πετρελαίου που παραμένουν επί του πλοίου μετά την περάτωση των διαδικασιών εκφόρτωσης και των εργασιών καθαρισμού, απόβλητα καθαρισμού σταθερών δεξαμενών (π.χ. καυσίμων), φρεατίων ή βυτίων που περιείχαν πετρελαιοειδή, απόβλητα καθαρισμού ελαιολασποσυλλεκτών (π.χ. πρατηρίων υγρών καυσίμων), απόβλητα καθαρισμού διαχωριστών ελαίου-νερού ξηράς, ενώ κατά τη λειτουργία του σκάφους θα προκύπτουν οι εξής κατηγορίες υγρών αποβλήτων: διαχωρισθέν νερό από το σύστημα επεξεργασίας των υγρών πετρελαιοειδών αποβλήτων, υγρά απόβλητα κατά την απόπλυση των δεξαμενών του σκάφους και διάλυση υφαλοχρωμάτων.

Για όλα τα ανωτέρω αναφέρθηκαν τα στοιχεία εκείνα που τα καθιστούν επικίνδυνα και δυνατόν να λειτουργήσουν ως επιβαρυντικοί παράγοντες για το περιβάλλον τόσο της θαλάσσιας περιοχής, όσο και του λιμανιού αλλά και της πόλης γενικότερα.

Εκ μέρους της εταιρείας υποστηρίζεται ότι θα ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, χωρίς να τίθεται θέμα αμφισβήτησης των όσων υποστηρίζει, όμως οφείλεται να επισημανθούν και οι κίνδυνοι, σε περίπτωση που προκύψει το όποιο πιθανό ατύχημα εντός του συγκεκριμένου χώρου του λιμένα και της πόλης που αναπτύσσεται σε απόσταση αναπνοής.

Αιτιολογημένη άρνηση

Για την θετική ανταπόκριση που βρήκε η πρόταση εκ μέρους του εκπροσώπου του Εργατικού Κέντρου Κυκλάδων, με μοναδική αιτιολόγηση τις θέσεις απασχόλησης που θα προσφέρει η συγκεκριμένη επιχείρηση, να σημειωθεί ότι όπως από την ίδια την εταιρεία αναφέρεται στην μελέτη που κατάθεσε «Το σκάφος, βάσει του υφιστάμενου χαρακτηρισμού του, δεν υποχρεούται να έχει προσωπικό (πλήρωμα), αλλά ενδέχεται κατόπιν απόφασης της Διεύθυνσης Ναυτικής Εργασίας του Υπουργείου Ναυτιλίας […] να οριστεί μόνιμη σύνθεση πληρώματος. Σε αυτήν την περίπτωση, βάσει εμπειρίας, το πλήρωμα αναμένεται να αποτελείται από 2-4 άτομα».

Η εμπεριστατωμένη και πλήρως τεκμηριωμένη έκφραση αντίρρησης από τους συμμετέχοντες στη διαβούλευση, οδήγησε στην απόφαση αρνητικής γνωμοδότησης, με τον Δήμαρχος να αναφέρει συγκεκριμένα ότι «Κατά την συζήτηση ανέκυψαν ζητήματα, τα οποία είτε χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης είτε πειστικής και τεκμηριωμένης απάντησης εκ μέρους της εταιρείας. Όμως τα ζητήματα τα οποία τέθηκαν βάσει της ΜΠΕ είναι τέτοια που δεν επιτρέπουν συνειδησιακά, αλλά και πραγματικά να εισηγηθώ την θετική γνωμοδότηση του θέματος. Άρα με βάση όλα τα προεκτεθέντα θα εισηγηθώ την αρνητική γνωμοδότηση επί του θέματος και στα επόμενα στάδια, τα οποία θα ακολουθήσει, εάν και εφόσον δοθούν πειστικές απαντήσεις, εάν υπάρχουν τέτοιες, εκ μέρους της εταιρείας, τα συλλογικά όργανα Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και το Δημοτικό Συμβούλιο ας πράξουν ανάλογα».