Συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γ. Παπαμανώλη για τα “ανοικτά” οικονομικά θέματα του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

“Μειώνουμε δαπάνες, αναζητούμε έσοδα”

Επιβεβλημένος αξιολογείται ο περιορισμός των δαπανών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προκειμένου η Δημοτική Αρχή να διατηρήσει την οικονομική αντοχή του, με τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιώργο Παπαμανώλη να δίνει τη δική του ερμηνεία σε “ανοικτά” φλέγοντα οικονομικά θέματα που απασχολούν αιρετούς, καθώς όμως και δημότες.

Υψηλά ποσά οφειλών προς προμηθευτές, σημαντική υστέρηση εσόδων, αποκλίσεις σε επίπεδο εκτέλεσης του προϋπολογισμού καθώς επίσης μείωση του ταμειακού υπολοίπου του Δήμου, όπως αυτά αποτυπώθηκαν πρόσφατα σε ρεπορτάζ της εφημερίδας με φόντο συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, αποτέλεσαν το περιεχόμενο της συνέντευξης που παραχώρησε ο κ. Παπαμανώλης προς την εφημερίδα, δίνοντας τις δικές του απαντήσεις στην κριτική που κατά καιρούς ασκείται για την οικονομική διαχείριση της νέας Δημοτικής Αρχής.

Πέραν των διευκρινίσεων που διατύπωσε δημοσίως προς απάντηση αναφορών σε ιστοσελίδες, ο Γιώργος Παπαμανώλης τοποθετήθηκε εφ΄ όλη της ύλης και για τα σοβαρά θέματα του προϋπολογισμού του 2017, των δημοτικών τελών καθώς επίσης και ως προς το σενάριο ενδεχόμενου δανεισμού του Δήμου.

 

  • Η διαχείριση των οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής απασχολεί έντονα σε δημόσιες συνεδριάσεις του συλλογικού οργάνου. Πρώτο σημαντικό θέμα που εντοπίζεται είναι η υστέρηση εσόδων. Ως αρμόδιος αντιδήμαρχος, πόσο σοβαρό θέμα αξιολογείτε πως είναι και πώς επηρεάζει το ταμείο και την πορεία του Δήμου;

“Πάντα είναι ένα σοβαρό θέμα τα έσοδα. Στην παρούσα χρονική στιγμή, που έχουμε το προσχέδιο του προϋπολογισμού κι ετοιμάζουμε το σχέδιο του προϋπολογισμού, λαμβάνουμε υπόψιν τα πλέον τελευταία στοιχεία για τα έσοδα, τα οποία μας οδηγούν στο να περιορίσουμε τις δαπάνες που προϋπολογίζουμε ώστε να είναι ένας ισοσκελισμένος ρεαλιστικός, ασφαλής προϋπολογισμός. Οπότε, με δεδομένο ότι η παρακολούθηση είναι αυτονόητη, ουσιαστικά μας αναγκάζει να περιορίσουμε τις δαπάνες του Δήμου σε κάθε κατηγορία. Οι πρώτες που θα περιοριστούν είναι οι ελαστικές δαπάνες αθλητισμού, πολιτισμού, τουρισμού. Σε συνεργασία με την αρμόδια Αντιδήμαρχο και τους εντεταλμένους, θα υπάρχει περικοπή στον προϋπολογισμό. Για παράδειγμα και στο τουριστικό πλάνο από 200 χιλ. ευρώ “πέσαμε” στις 150 χιλ. ευρώ. Επειδή κάποιοι επαγγελματίες το σχολίασαν, να θυμίσουμε ότι όταν παραλάβαμε το τουριστικό πλάνο ήταν ακόμη πιο χαμηλό το ποσό και συγκεκριμένα στις 120 χιλ. ευρώ. Στόχος μας, ανά πάσα στιγμή, θέλουμε να είναι η μέγιστη απόδοση με το μικρότερο δυνατό κόστος. Έχουμε έναν λόγο παραπάνω τώρα να είμαστε πιο επιλεκτικοί στις δράσεις που θα κάνουμε. Σε επίπεδο αριθμών, η μείωση των εσόδων την τελευταία τριετία αθροίζεται περίπου στις 500 χιλ. ευρώ. Αυτά πρέπει αναγκαστικά να τα ενσωματώσουμε στον προϋπολογισμό του 2017. Έγινε περιορισμός δαπανών το 2016, αλλά πρέπει να ενσωματωθούν. Επιπλέον, κάθε χρόνο ο Δήμος εισέπραττε 450 χιλ. ευρώ από τα παρακρατηθέντα από την αυτοδιοίκηση, τα οποία δίνονταν σε επτά ετήσιες δόσεις. Την έβδομη δόση θα την πάρουμε τώρα κι έγινε γνωστό δημοσίως λίγο πριν από την έναρξη του συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, χθες, ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών προχωρά στην απόδοση της τελευταίας χρηματικής δόσης, από την λεγόμενη “παλιά γενιά” των παρακρατηθέντων στους δήμους. Πρέπει να τα λαμβάνουμε όλα υπόψιν μας. Αφενός μειώνουμε δαπάνες κι αφετέρου αναζητούμε τρόπο να ενισχύσουμε τα έσοδα. Το να ενισχύεις τα έσοδα κυνηγώντας τον δημότη δεν είναι η επιθυμητή λύση, οπότε υπάρχει και διεκδίκηση προς την κεντρική κυβέρνηση”.

 

  • Ισχυρός “πονοκέφαλος” αποτελεί και η συζήτηση για τις οφειλές τους Δήμους προς τρίτους και προμηθευτές. Πρόκειται για ένα υψηλό ποσό που πλησιάζει τις 800 χιλ. ευρώ. Πώς αντιμετωπίζει ο Δήμος αυτό το θέμα;

“Είναι ένα ποσό που πλησιάζει τις 770 χιλ. ευρώ. Πρέπει να το αξιολογήσουμε όμως, με δύο στοιχεία αντικειμενικά. Πρώτο στοιχείο είναι η ιστορικότητα των οφειλών. Οι οφειλές σε προμηθευτές διαχρονικά κυμαίνονταν σε 700 χιλ. ευρώ, δηλαδή επ΄ουδενί δεν παρατηρείται διόγκωση ή εκτίναξη όπως ακούστηκε στο δημοτικό συμβούλιο των υποχρεώσεων σε τρίτους. Από στοιχεία που είναι αναρτημένα και στη “Διαύγεια” όταν αναλάβαμε το 2014 οι υποχρεώσεις μας προς τους προμηθευτές έως 30/6 (δύο μήνες πριν αναλάβουμε) ανέρχονταν σε 770 χιλ. ευρώ. Πριν από έναν μήνα ήταν 768 χιλ. ευρώ. Άρα, είναι προφανές ότι οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα που κυμαίνονταν διαχρονικά. Απ΄ την άλλη, να δούμε και το σύνολο της διαχείρισης, την εκτέλεση του προϋπολογισμού, που είναι περίπου στα 20 εκατ. ευρώ και αφαιρώντας τις μισθοδοσίες, τις υποχρεωτικές δαπάνες όπως φως, νερό, τηλέφωνο, μένει ένα ποσό γύρω στα 14 εκατ. ευρώ. Οπότε μία επιχείρηση που έχει τέτοιο τζίρο για να εκκαθαρίσει τις πληρωμές, γιατί ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία όταν έρχεται ένα τιμολόγιο (Επιτροπή παραλαβής κλπ), αυτή η διαδικασία σε καμία περίπτωση, δεν μπορεί να γίνει, πριν περάσουν δύο – δυόμιση μήνες. Οπότε τώρα εξοφλούμε τους προμηθευτές στο τετράμηνο χοντρικά, το οποίο είναι ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αν σκεφτούμε ότι η αγορά πράγματι δουλεύει στο τρίμηνο ή και τετράμηνο. Άρα και ως προς τον χρόνο εξόφλησης και ως προς την ιστορικότητα του ποσού δεν παρατηρείται καμία μεταβολή σε σχέση με το παρελθόν. Ίσα ίσα που οι οφειλές σε προμηθευτές είναι λιγότερες από ότι ήταν, όταν αναλάβαμε”.

 

  • Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως εξαφανίζεται το ζήτημα και πρέπει να επαναπαύεται η δημοτική πλευρά.

“Τα ποσά είναι οριακά αλλά είμαστε, κατά τι καλύτερα. Είμαστε πολύ καλύτερα από το ποσό που μπήκαμε στη χρονιά και ο στόχος είναι να πληρώνονται οι προμηθευτές όσο το δυνατόν συντομότερα και να μπορεί ο Δήμος να διεκδικεί καλές τιμές. Σαφώς δεν επαναπαυόμαστε και όταν είχα αναλάβει την οικονομική υπηρεσία είχα πει - ει δυνατόν - να φτάσουμε στο δίμηνο εξόφλησης, αλλά από την άλλη πλευρά όσα ειπώθηκαν περί διόγκωσης είναι υπερβολικά”.

 

  • Καυστική κριτική δέχεστε και για το ότι δεν έχουν τιμολογηθεί στο σύνολό τους ποσά που έχουν δεσμευθεί ως υποχρεώσεις του Δήμου μέχρι σήμερα και γι αυτό φαίνεται ότι οι πληρωμές βαδίζουν με θετικό πρόσημο. Τί απαντάτε;

“Οι δεσμεύσεις γίνονται όταν υπάρχει εισήγηση. Η τιμολόγηση γίνεται όταν περάσει η γνωμοδότηση από την Υπηρεσία και παραδοθεί το εμπόρευμα, το αντικείμενο ή η υπηρεσία. Είναι κατανοητό σε όλους ότι είναι φορολογική παράβαση να παραδοθεί εμπόρευμα χωρίς παραστατικό. Ακόμη κι αν το ζητούσαμε όπως υπονόησε κάποιος στο δημοτικό συμβούλιο θα το αρνούνταν οι επαγγελματίες. Έχουμε συμβάσεις για τα μεγαλύτερα από τα ποσά που διαχειριζόμαστε καύσιμα, τρόφιμα, υλικά καθαριότητας, οπότε είναι αδιανόητο ο βενζινοπώλης να δώσει καύσιμα χωρίς να κοπεί το νόμιμο παραστατικό. Άρα, σε καμία περίπτωση δεν ισχύει αυτό. Η τιμολόγηση γίνεται πάντα με την παράδοση του υλικού. Σαφώς κι έχω ζητήσει να περιοριστούν οι δαπάνες. Αξιολογούνται οι εισηγήσεις με τους αντιδημάρχους και αν κριθεί απαραίτητο, δεν προχωρούν κάποιες δαπάνες”.

 

  • Προκαλείται ανησυχία εξαιτίας της απώλειας ενός μεγάλου ποσού ύψους 1,3 εκατ. ευρώ από το αποθεματικό. Ως γεγονός δηλώνει σοβαρές αστοχίες στην οικονομική διαχείριση της Δημοτικής Αρχής;

“Σίγουρα όταν έχουμε πει ότι υπάρχει υστέρηση εσόδων και την έχουμε προσδιορίσει και αριθμητικά, σημαίνει ότι αυτή η υστέρηση σαφώς θα επηρεάσει και το ταμειακό υπόλοιπο για να είμαστε και πιο σωστοί. Η αντιπολίτευση διογκώνει το κάθε θέμα. Συγκρίνει το ταμειακό υπόλοιπο το σημερινό, με το ταμειακό υπόλοιπο της 31ης Δεκεμβρίου που ήταν γύρω στα 4 εκατ. ευρώ αλλά μέσα εκεί ήταν ποσά για επενδυτικές δαπάνες που πράγματι εκτελέστηκαν. Δηλαδή από το ποσό αυτό πληρώσαμε τον Ιανουάριο τα δύο mini bus, πληρώσαμε ποσά για την ανάπλαση, πληρώσαμε ποσά για την εξοικονόμηση ενέργειας στα Δημοτικά Σχολεία. Δηλαδή στο ταμειακό υπόλοιπο περιλαμβάνονται και ποσά που είναι ειδικευμένα και αφορούν επενδύσεις. Άρα, το ότι απορροφήσαμε τα ποσά αυτά και τα διοχετεύσαμε σε επενδύσεις, σαφώς δεν μπορεί να είναι αντικείμενο κριτικής γιατί ο σκοπός είναι να γίνονται οι επενδύσεις που ωφελούν τον τόπο. Και μάλιστα δεν μπορεί να κάνει κάποιος κριτική για το ότι απορροφήσαμε ποσά επενδύσεων που είχαμε στο ταμείο μας και μετά να μας κατηγορεί για τον μικρό ρυθμό υλοποίησης των επενδύσεων. Δεν ταιριάζουν αυτά τα δύο. Η μείωση του ταμειακού υπολοίπου ουσιαστικά αντιστοιχεί στην υστέρηση των εσόδων. Το υπόλοιπο ποσόν, αφορά την απορρόφηση ποσών που πήγαν για επενδύσεις. Το ταμειακό υπόλοιπο ήταν 3,8 εκατ. ευρώ το 2013, 3,7 εκατ. ευρώ το 2014 και 4,3 εκατ. ευρώ το 2015. Τώρα το ταμειακό είναι λίγο πάνω από τα 3 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά κάποιος που θέλει να κάνει κριτική συγκρίνει με το ποσό των 4,3 εκατ. ευρώ, στο οποίο μέσα υπήρχε και η τακτική επιχορήγηση της ΔΕΥΑΣ, οπότε αυτό το ποσό είναι η κορυφή στο διάγραμμα του ταμειακού υπολοίπου. Φαίνεται ότι τα 500 χιλ. ευρώ είναι απορρόφηση των επενδυτικών δαπανών που διοχετεύτηκαν σε έργα σε όφελος των δημοτών. Στη σωστή βάση του το θέμα είναι ότι υπάρχει υστέρηση εσόδων, αλλά και μείωση, των ποσών που απορροφήθηκαν σε επενδύσεις”.

 

  • Παρατηρήθηκε και το ζήτημα των αποκλίσεων και της διαμόρφωσης του προϋπολογισμού με “πλασματικά στοιχεία” και μάλιστα με αριθμούς, με αιρετό πρόσωπο να κάνει λόγο για μία διαφορά της τάξης των 10 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθεί ο προϋπολογισμός έως το τέλος του έτους. (αρχικός προϋπολογισμός 27,5 εκατ. ευρώ: έως τον 9/2016 εισπραχθέντα 17,5 εκατ. ευρώ, ενταλθέντα 14,5 εκατ. ευρώ και πληρωθέντα 14 εκατ. ευρώ). Ως αντιδήμαρχος Οικονομικών εκτιμάτε πως θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στην ομαλή εκτέλεσή του;

“Αιρετό πρόσωπο έδωσε κάποια νούμερα τα οποία προέρχονται από τη συνολική εκτέλεση του προϋπολογισμού. Είναι αυτό που εντοπίσαμε στην Οικονομική Επιτροπή και το εντόπισε και η Υπηρεσία, που έχει να κάνει με τον ρυθμό εκτέλεσης των έργων. Δηλαδή οι διαφορές που αναφέρθηκαν είναι οι διαφορές που εντοπίσαμε για έργα που δεν έγιναν και άρα, δεν πήραμε το έσοδο, άρα δεν εκτελέσαμε και το έξοδο. Άρα, εμείς εξετάζουμε τα τακτικά έσοδα, με τα λειτουργικά έσοδα. Διότι αν δεν εισπράξαμε έκτακτα έσοδα, καθώς έκτακτα είναι οι επιχορηγήσεις ή αν δεν έγιναν έργα, ουσιαστικά επειδή συγκοινωνούν τα έσοδα με τα έξοδα των έργων δεν δημιουργείται πρόβλημα. Δεν πήραμε έσοδο, δεν κάναμε δαπάνη έργου. Γι αυτό και λέγονται έκτακτα, ενσωματώνεται μέσα σε αυτά και το ρίσκο της είσπραξής τους. Από τους αριθμούς που αναφέρθηκαν, αν εξετάσει κάποιος το ποσό της είσπραξης και των εξόδων, παρατηρεί ότι υπάρχει μία ασφαλής διαφορά εσόδων κι εξόδων. Τα έσοδα είναι 3 -3,5 εκατ. ευρώ περισσότερα από τα έξοδα. Αν μη τί αλλο, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μία παρακολούθηση. Επιπλέον, υπάρχει και το Παρατηρητήριο για να κρίνει αν αυτές οι αποκλίσεις είναι μεγάλες. Το Παρατηρητήριο είχε παρέμβει το 2013 στον Δήμο και από τότε μέχρι σήμερα, δεν έχει παρέμβει. Σαφώς κι αν προϋπολογίσαμε κάποιο έργο και δεν εκτελέστηκε, αυτό σημαίνει ότι υπερεκτιμήσαμε τις δυνατότητές μας ως προς την υλοποίηση έργου, αλλά δεν δημιουργεί πρόβλημα διαχειριστικό”.

 

  • Βάσει της κριτικής που σας ασκείται στον Δήμο αναπτύσσεται η συζήτηση για ενδεχόμενη μελλοντική ανάγκη δανεισμού του Δήμου. Θεωρείτε ότι θα απαιτηθεί κάτι τέτοιο;

“Τα στοιχεία μέχρι στιγμής δεν δείχνουν ότι χρειάζεται ο Δήμος δανεισμό κι αυτό επικεντρώνεται κυρίως στους αριθμούς που έδωσε ο κ. Στρογγύλης που φαίνεται ότι τα έσοδα και τα έξοδα είναι σε μία αντιστοιχία λογική. Βλέποντας κάθε φορά πόσα είναι τα έσοδα, αναλαμβάνουμε αντίστοιχα έξοδα. Ένας φορέας θα ήθελε δανεισμό αν δαπανούσε πέρα από τις δυνάμεις του. Υπάρχει αυτή η αντιστοίχιση εσόδων κι εξόδων και τώρα στον προϋπολογισμό περιορίζουμε και τις δαπάνες και άρα, την εκτίμηση των εσόδων, δηλαδή ο προϋπολογισμός του 2017 θα είναι μειωμένος ώστε να ενσωματώσουμε αυτή τη μείωση των τελευταίων ετών. Άρα, όταν η οικονομική διαχείριση είναι συνετή, μπορεί να κάνουμε πιο λίγα πράγματα, αλλά προχωράμε με ασφάλεια”.

 

  • Σχετικά με τη δημόσια συζήτηση για τα οικονομικά, εύλογα έρχεται στο προσκήνιο και το θέμα των δημοτικών τελών. Προγραμματίζει η Δημοτική Αρχή αύξηση ή όχι;

“Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι βάσει των τετραγωνικών των ακινήτων που μας δίνει η ΔΕΗ προϋπολογίζουμε ένα έσοδο συγκεκριμένο και τελικά η ΔΕΗ μας αποδίδει λιγότερο. Αυτή η απόκλιση αντιστοιχεί περίπου στο 9% του προϋπολογισμού των δημοτικών τελών και οφείλεται σε αυτό που ζούμε όλοι μας, ότι ο κόσμος δυσκολεύεται να πληρώσει λογαριασμούς της ΔΕΗ και κάνει ρυθμίσεις σε πολλούς μήνες. Οπότε, αντίστοιχα, όταν η ΔΕΗ δεν εισπράττει λογαριασμούς, δεν μας αποδίδει αντίστοιχα τα δημοτικά τέλη. Αναγκαστικά λοιπόν, το 2016 περιορίσαμε και πάλι τις δαπάνες καθαριότητας, όπως για παράδειγμα δεν αγοράσαμε νέους κάδους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα αγοράσουμε το 2017. Προκύπτουν ανάγκες και πρέπει να γίνουν δαπάνες ώστε να παρέχουμε του ίδιου επιπέδου υπηρεσίες στους δημότες. Αυτό το ποσοστό που δεν εισπράττεται, κατά κάποιο τρόπο μεταφέρεται στον Δήμο. Ένα μέρος του μπορούμε να το απορροφήσουμε κόβοντας δαπάνες, ένα άλλο μέρος του αναγκαστικά πρέπει να μοιραστεί δυστυχώς. Όταν κάποιοι δεν πληρώνουν, αναγκαστικά πληρώνουν οι υπόλοιποι”.

 

  • Ξεκάθαρα, επεξεργάζεστε ως Δημοτική Αρχή αύξηση των τελών, άρα οικονομική επιβάρυνση για τους δημότες;

“Να ξεκαθαρίσω ότι τα δημοτικά τέλη είναι και παραμένουν χαμηλότερα από το 2014. Δηλαδή κάναμε μία μείωση όταν αναλάβαμε, σε συνέχεια βρίσκοντας το πρόβλημα των τετραγωνικών (αυτά είναι τα πλασματικά κι όχι ο προϋπολογισμός), μας δημιούργησε μία τρύπα στα δημοτικά τέλη πολύ μεγάλη που “ακύρωνε” και τη μείωση την προεκλογική που είχε κάνει η π. Δημοτική Αρχή που ήταν πάνω από 10% και τη μικρή μείωση που κάναμε εμείς. Αφού η μείωση έγινε με πλασματικά στοιχεία, θα ήταν αυτονόητο όλη αυτή η μείωση να “γυρίσει” πίσω. Δεν το κάναμε γιατί περιορίσαμε τις δαπάνες. Αν υπάρχει ένα μικρό ποσοστό το οποίο απαιτεί να αυξηθούν τα τέλη για να καλύψουμε κυρίως τους λογαριασμούς που δεν μπορεί να εισπράξει η ΔΕΗ αυτό θα γίνει με γνώμονα τη διατήρηση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών καθαριότητας προς τους δημότες”.

  • Πότε θα ληφθούν οι αποφάσεις για τα δημοτικά τέλη και τον προϋπολογισμό του 2017 από το δημοτικό συμβούλιο;

“Εκτιμούμε ότι σε καμία εβδομάδα θα συζητηθεί στην Οικονομική Επιτροπή και καλώς εχόντων των πραγμάτων 12 Δεκεμβρίου από το δημοτικό συμβούλιο και 19 Δεκεμβρίου ο προϋπολογισμός του 2017. Με την ευκαιρία να πω ότι το Οικονομικό Παρατηρητήριο εκτίμησε το προσχέδιο του προϋπολογισμού ως ρεαλιστικό και τεκμηριωμένο”.

 

 

 

Ετικέτες: