Αδιάθετο μέχρι στιγμής το ποσό των 220 χιλ. ευρώ από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης προς την τοπική αγορά, το οποίο δόθηκε ως έκτακτη επιχορήγηση από το Υπ. Εσωτερικών

“Πονοκέφαλος” οι οφειλές προς προμηθευτές

Στο ποσό του 1 εκ. Ευρώ ανήλθε η συνολική οφειλή προς τρίτους

Σταθερή ανησυχία παραμένει στην τοπική αγορά με φόντο τη διατήρηση των οφειλών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προς τους προμηθευτές του, με τη Δημοτική Αρχή να μην έχει προβεί ακόμη στη διάθεση της επιχορήγησης που είχε λάβει από το Υπουργείο Εσωτερικών, με σκοπό την κάλυψη μέρους των σημαντικών οικονομικών εκκρεμοτήτων.

Η ήδη “τσακισμένη” τοπική αγορά από οικονομικής απόψεως, εξαιτίας της πολύχρονης κρίσης, σύμφωνα με τη νέα παρέμβαση εκπροσώπου της μείζονος αντιπολίτευσης στην Οικονομική Επιτροπή απασχολείται καθημερινά με τις οφειλές που διατηρεί απέναντί της ο Δήμος, ο οποίος προχωρά στην καταβολή χρημάτων προς τους ίδιους τους προμηθευτές του, με σταθερή καθυστέρηση ορισμένων μηνών, γεγονός που δυσχεραίνει την οικονομική κατάστασή τους.

Παρά τις επισημάνσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιώργου Παπαμανώλη σχετικά με το θέμα των ενταλμάτων που είχαν “επιστραφεί” προς τον Δήμο πριν τη συμπλήρωση του οικονομικού έτους του 2016, για τα οποία τόνισε πως, σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος τους, επανεκδόθηκε κι εξοφλήθηκε μέσα από ίδια έσοδα, ωστόσο, όπως επιβεβαίωσε, η επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών παραμένει “παγωμένη”, καθώς ως ποσόν, δεν έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2017 κι άρα δεν μπορεί άμεσα να δοθεί.

Η διάθεσή του δε, θα είναι εφικτή αμέσως μετά την έγκριση της πρώτης μεγάλης αναμόρφωσης του νέου προϋπολογισμού, που εκτιμάται πως, θα πραγματοποιηθεί από το δημοτικό συμβούλιο τέλος του τρέχοντος μηνός ή αρχές του Μαρτίου. Ωστόσο, εκ των προτέρων πρέπει να αναφερθεί πως, οι οφειλές προς τρίτους σταθερά για την περίπτωση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης ανέρχονται στο ύψος των 700 χιλ. ευρώ, ωστόσο σήμερα και με φόντο την αλλαγή του έτους, το ποσό όπως ανέφερε ο κ. Παπαμανώλης έχει “αγγίξει” το 1 εκ. ευρώ και ο χρόνος καταβολής των οφειλόμενων ποσών έχει αυξηθεί στους 4,5 μήνες, μετά την έκδοση των τιμολογίων.

Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τους προμηθευτές του Δήμου”

Το κρίσιμο ζήτημα των οφειλών που διατηρεί ο Δήμος απέναντι σε επιχειρήσεις – προμηθευτές του, ανέδειξε εκ νέου η μείζων αντιπολίτευση, μέσω του δημοτικού συμβούλου, Νίκου Φωτεινιά, ο οποίος μετέφερε τον καθημερινό πονοκέφαλο – που όπως σχολίασε – εισπράττει από την πλευρά των άμεσα ενδιαφερόμενων, δηλαδή των απλήρωτων προμηθευτών του Δήμου. Στην κατεύθυνση της ανάδειξης θέματος με σκοπό την ενημέρωση της τοπικής αγοράς, ο ίδιος έθεσε επί τάπητος την ερώτησή του, με φόντο τα εντάλματα που δεν είχαν προλάβει να εκτελεσθούν το τέλος του 2016. “Στο τέλος του προηγούμενου χρόνου είχατε εκδώσει μία σειρά ενταλμάτων για τους προμηθευτές του Δήμου. Πλην όμως, τα εντάλματα αυτά δεν πληρώθηκαν” δήλωσε ξεκάθαρα, επαναφέροντας το θέμα πως, αυτές οι οφειλές, θα έπρεπε να καλυφθούν από την επιχορήγηση του Δήμου που είχε δοθεί εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών ακριβώς για τον συγκεκριμένο σκοπό. Ως εκ τούτου κι επισημαίνοντας πως, αυτά τα χρήματα θα δίνονταν “από την έκτακτη οικονομική επιχορήγηση που θα παίρνατε”, θέλησε να πληροφορηθεί τόσο για την εξόφληση ή μη των συγκεκριμένων οφειλών, όσο και για τη μη διάθεση του ποσού της συγκεκριμένης επιχορήγησης. “Ξέρετε αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα και δεν έχετε πάρει ακόμη την έκτακτη οικονομική επιχορήγηση; Γιατί απ΄ ό,τι γνωρίζω τα εντάλματα γύρισαν πίσω και περιμένετε να τα στείλετε ξανά στον Επίτροπο, να εγκριθούν και να πληρωθούν” ανέφερε, απαιτώντας σαφή ενημέρωση και τονίζοντας ωστόσο, πως, η παρέμβασή του οφείλεται στην ανησυχία που υπάρχει στην πλευρά των προμηθευτών του Δήμου.

“Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τους προμηθευτές του Δήμου μέσα στην Ερμούπολη και γενικά στη Σύρο ολόκληρη. Οι άνθρωποι περιμένουν πώς και πώς να πάρουν τα χρήματά τους για να μπορέσουν να κινηθούν” σχολίασε ο Νίκος Φωτεινιάς, .

Οφειλές σε προμηθευτές που “αγγίζουν” το 1 εκ. ευρώ και αφορούν στους τελευταίους μήνες του 2016

Αναφορικά με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην τοπική αγορά, ο κ. Παπαμανώλης ενημέρωσε πως, οι οφειλές του Δήμου σήμερα, εστιάζονται σε τιμολόγια των τελευταίων μηνών του 2016, με τη Δημοτική Αρχή ωστόσο, να έχει εξοφλήσει τα περισσότερα εξ όσων αφορούσαν σε παλαιότερους μήνες έως και τις αρχές Σεπτεμβρίου. Όπως υπενθύμισε μάλιστα, τα εντάλματα που είχαν εκδοθεί τέλος του περασμένου έτους και είχαν επιστραφεί καθώς δεν μπορούσαν να πληρωθούν λόγω της μη απορρόφησης της έκτακτης επιχορήγησης μέσα στο 2016, σήμερα πληρώθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους. “Για τα συγκεκριμένα εντάλματα σχεδόν σε ποσοστό 99% έχουν επανεκδοθεί και έχουν ήδη εξοφληθεί από τα ίδια τακτικά έσοδα, τα διαθέσιμα του Δήμου, καθώς δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα πλέον. Ουσιαστικά αυτές που είχαμε στείλει στο Παρακαταθηκών τον Δεκέμβριο του 2016. Αυτές τις εξοφλήσαμε όταν “γύρισε” ο χρόνος με δικά μας χρήματα” ανέφερε ο Αντιδήμαρχος, τονίζοντας πως, “Μιλάμε για τιμολόγια και Σεπτεμβρίου, τα οποία έχουν εξοφληθεί”. Άλλωστε όπως σχολίασε αναφορικά με τη διαδικασία “Τηρούμε μία σειρά από τη στιγμή που συνεχίζουμε τις πληρωμές με τα δικά μας χρήματα και αυτές οι οφειλές ήταν οι πιο παλιές, οπότε είναι αυτές που έπρεπε να πληρωθούν πρώτες”.

Σχετικά με το ύψος των οφειλών, ο κ. Παπαμανώλης γνωστοποίησε πως, τη δεδομένη χρονική στιγμή έχουν αυξηθεί κι έχουν ανέλθει στο ποσό του 1 εκ. ευρώ, με το χρονικό διάστημα εξόφλησής τους, παρομοίως να έχει αυξηθεί και να έχει ξεπεράσει τους 4 μήνες. “Ουσιαστικά με την αλλαγή της χρονιάς ανέβηκε γύρω στο 1 εκ. ευρώ. Πέρυσι είχαμε γυρίσει τη χρονιά με πιο μεγάλο ποσό” σχολίασε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας πως, “Ουσιαστικά διατηρείται καθυστέρηση 4,5 μηνών από την έκδοση του τιμολογίου” σε επίπεδο χρόνου εξόφλησης.

Τέλος Φεβρουαρίου – αρχές Μαρτίου το “ξεμπλοκάρισμα” των 220 χιλ. ευρώ

Εκτός από την εξόφληση προμηθευτών με ίδια έσοδα του Δήμου, διαδικασία για την οποία ανέφερε ο κ. Παπαμανώλης πως, σήμερα συνεχίζεται η εξόφληση για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, τόνισε πως, ο Δήμος αναμένει τη δυνατότητα διάθεσης του ποσού της έκτακτης επιχορήγησης. “Τα χρήματα του Ταμείου Παρακαταθηκών είχαμε εκτιμήσει ότι θα προλαβαίναμε να τα απορροφήσουμε τον Δεκέμβριο και επειδή η απόφαση κατανομής είχε εκδοθεί μετά την κατάρτιση του προσχεδίου, δεν είχαν μπει στον προϋπολογισμό του 2017” σημείωσε σχετικά, επισημαίνοντας πως, “Θυμίζω ότι είχαμε στείλει από τις 15 - 16 Δεκεμβρίου την εντολή, απλά το Παρακαταθηκών και το Υπουργείο καθυστέρησαν, φτάσαμε στις 31 Δεκεμβρίου και ζητήσαμε την ακύρωσή τους. Οπότε, δεν τα είχαμε βάλει στον προϋπολογισμό του 2017. Άρα μέχρι και αυτήν τη στιγμή δεν μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε και προς απάντηση της ερώτησης που τέθηκε στην Οικονομική Επιτροπή, “Τα 220.000 ευρώ τα έχουμε εισπράξει, μας έχουν αποδοθεί” ωστόσο, “αναμένουμε την αναμόρφωση του προϋπολογισμού. “Θα αξιοποιήσουμε τις 220.000 ευρώ σε μεταγενέστερα τιμολόγια μετά την μεγάλη αυτή αναμόρφωση”.

Πρόσθεσε μάλιστα, πως, στο διάστημα μεταξύ της επικύρωσης του προϋπολογισμού (με παρατηρήσεις κι άμεση συμμόρφωση) και λήψης απόφασης αναμόρφωσης, ο Δήμος προωθεί εξόφληση τιμολογίων από ίδια έσοδα. “Στο μεσοδιάστημα πληρώνουμε όχι μόνο τα εντάλματα που είχαμε ακυρώσει αλλά κι άλλα εντάλματα και προχωράμε τις πληρωμές με τη σειρά παλαιότητας των οφειλών”.

Αναφορά σε “γραφειοκρατικές καθυστερήσεις”

Με φόντο τη διαδικασία “κλεισίματος” του οικονομικού έτους του 2016 και τη μη δυνατότητα διάθεσης χρημάτων έως και την ενεργοποίηση του νέου προϋπολογισμού, ο κ. Παπαμανώλης θέλοντας να ερμηνεύσει την καθυστέρηση με την οποία εξοφλεί τις οφειλές του ο Δήμος και το γεγονός της αναμονής των προμηθευτών 4,5 μήνες μετά την έκδοση του τιμολογίου, έκανε αναφορά σε “γραφειοκρατικές καθυστερήσεις”. “Γνωρίζετε ότι από τις 15 Δεκεμβρίου και μετά επειδή κλείνει το ταμείο για το κλείσιμο της χρονιάς, δεν κάνει πληρωμές. Αρχές του έτους και πάλι υπάρχει μία διακοπή. Από τις διαθέσεις που κάνουμε στην Οικονομική Επιτροπή το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε απρόσκοπτα η εξόφληση. Έχει έναν όγκο να διεκπεραιώσει και το λογιστήριο και το ταμείο” σημείωσε, φωτογραφίζοντας και τη διαδικασία που πρέπει να “τρέξει” η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. “Άρα, βλέπετε ότι δεν είναι θέμα οικονομικό, αλλά θέμα χρονικό και πόσο γρήγορα η υπηρεσία μπορεί να εκκαθαρίσει αυτόν τον όγκο των παραστατικών” σχολίασε, απαντώντας εμμέσως και στην κριτική που θέλει τον Δήμο να έχει συναντήσει σοβαρά οικονομικά θέματα.

 

Στόχος η εξόφληση σε διάστημα τριών μηνών

Λόγω της κάκιστης οικονομικής κατάστασης που έχει περιέλθει η τοπική αγορά και της εύλογης ανησυχίας που προκύπτει αναφορικά με τις οφειλές στους προμηθευτές, ο κ. Παπαμανώλης κλήθηκε από την εφημερίδα να απαντήσει σχετικά με το αν προβλέπεται η Δημοτική Αρχή να βρει τρόπο να μειώσει τον χρόνο εξόφλησης τιμολογίων που έχουν κοπεί από το περασμένο έτος. “Έχουμε μία χρονική γραφειοκρατία με την αλλαγή της χρονιάς που αφορά τις ανακλήσεις των δεσμεύσεων, μεταφορά τιμολογίων από την περασμένη χρήση στη φετινή, η οποία γραφειοκρατία ήταν χρονοβόρα. Τα ταμειακά διαθέσιμα επιτρέπουν να φτάσουμε πάλι στο τρίμηνο, που είναι πιστεύω ένα λογικό διάστημα” ανέφερε, σημειώνοντας παράλληλα πως, “Το καλύτερο θα γίνει, όταν ξεμπλοκάρει η υπηρεσία τον όγκο που μαζεύτηκε. Δηλαδή η εκκαθάριση έχει μία διαδικασία”. Θέλησε να επαναλάβει μάλιστα πως, προέκυψε καθυστέρηση λόγω της “ακύρωσης ενταλμάτων στο τέλος του έτους και επανέκδοσής τους”, με τον ίδιο να εκτιμά πως η Δημοτική Αρχή θα καταφέρει να επιστρέψει στο τρίμηνο καθυστέρησης, όταν μπορέσει και δοθεί η έκτακτη επιχορήγηση μετά την αναμόρφωση. “Συσσωρεύθηκαν κάποια τιμολόγια και από τον Δεκέμβριο που στείλαμε τα εντάλματα και τα ακυρώσαμε, δηλαδή κάναμε διπλή δουλειά. Ουσιαστικά μετά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού που θα απορροφήσουμε και τα χρήματα του Ταμείου Παρακαταθηκών, θα φτάσουμε στους 3 μήνες. Πάντα στην αλλαγή του έτους υπάρχει μία “κοιλιά” αλλά οι προγραμματισμένες εισπράξεις του Δεκεμβρίου και τα 220 χιλ. ευρώ τα έκτακτα, επιτρέπουν να έρθουμε σε έναν φυσιολογικό ρυθμό, αφού γίνει και η αναμόρφωση όμως...”.