Συνέντευξη του Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών, Αλ. Αθανασίου για τη δημοσίευση σε ΦΕΚ του νέου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

“Ο Οργανισμός πολεμήθηκε ιδιαιτέρως...”

Άμεσα η εφαρμογή του και όσα προβλέπει για τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών

Εγκεκριμένος και δημοσιευμένος σε ΦΕΚ είναι πλέον ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, με τη σχετική έκδοση του φύλλου της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως στις 24 Απριλίου του 2017, να ανάβει το “πράσινο φως” για την εφαρμογή του από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής.

Η εν λόγω εξέλιξη, σύμφωνα με όσα υπερασπίζεται κατηγορηματικά μέσω των δηλώσεών του προς την εφημερίδα ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, Αλέξης Αθανασίου, έρχεται να συνδράμει στην καλύτερη και αποδοτικότερη λειτουργία των υπηρεσιών του ενιαίου Δήμου, “τακτοποιώντας” παράλληλα κι εκκρεμότητες που υπήρχαν σε επίπεδο “απορρόφησης” υπηρεσιών από κατηργημένα Νομικά Πρόσωπα, αλλά και διασφαλίζοντας δομές όπως η Φιλαρμονική.

Η καθυστέρηση με την οποία προχώρησε η έγκρισή του και κατ΄ επέκταση η δημοσίευσή του σε ΦΕΚ, αλλά και το σχέδιο σύνταξής του, πρέπει να υπενθυμιστεί πως, αποτέλεσαν τους βασικούς λόγους που ήρθαν αρκετές φορές και δημοσίως σε “ρήξη” η πλευρά της Δημοτικής Αρχής με το Σωματείο των Εργαζομένων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, αφού μάλιστα για τους αιρετούς της πλειοψηφίας η ύπαρξή του, κρίθηκε αναγκαία προϋπόθεση για τη διαδικασία των κρίσεων.

Αναφορικά με τα προαναφερθέντα, παραχώρησε συνέντευξη ο Αλέξης Αθανασίου, δίνοντας απαντήσεις για την στάση της Δημοτικής Αρχής το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, τόσο σχετικά με τις αλλαγές κι ανακατατάξεις που θα προκύψουν από την εφαρμογή του νέου ΟΕΥ, όσο και για θέματα λειτουργίας των υπηρεσιών, αλλά και τις πολυσυζητημένες κρίσεις.

 

Συγκεκριμένοι οι λόγοι και τα εμπόδια καθυστέρησης. Ο ΟΕΥ αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία”

Εξ αρχής ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, εκφράζοντας την ικανοποίησή του για τη δημοσίευση της απόφασης τροποποίησης του ΟΕΥ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης στο ΦΕΚ της 24ης Απριλίου, που πλέον δίνει τη δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής του τρόπου λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών σύμφωνα με την πολιτική βούληση και κρίση της σημερινής Δημοτικής Αρχής, η οποία αποτυπώνεται στο περιεχόμενό του, διατύπωσε παράλληλα και την “απογοήτευσή” του για τα εμπόδια που συνάντησε ο Δήμος καθ΄ όλη τη διάρκεια της προσπάθειας έγκρισής του.

“Από όλους τους Οργανισμούς ίσως σε όλη την Ελλάδα, ο δικός μας πέρασε μεγάλη βάσανο μέχρι να εγκριθεί και να βγει στο ΦΕΚ. Είναι ένας σύγχρονος Οργανισμός που αντικατοπτρίζει έως και τη στιγμή που ψηφίστηκε, τον Ιούνιο του 2016, τις αρμοδιότητες του Δήμου, συγχωνεύει όλες τις αρμοδιότητες του ΟΠΑΣ και του ΟΠΚΑ στον Δήμο και είναι ένα σύγχρονο εργαλείο με το οποίο θα μπορέσει αυτή εδώ η Δημοτική Αρχή μαζί με τους συνεργάτες μας, τους υπαλλήλους, να λειτουργήσει τον Δήμο” ανέφερε προλογικά, προσθέτοντας όμως πως, μέχρι την ημερομηνία έκδοσής του, “Μας έτυχαν πολλά”.

Θέλοντας να συνοψίσει τα εμπόδια που προκάλεσαν την καθυστέρηση, υποστήριξε πως, “Καταρχήν δεν υπήρχε Υπηρεσιακό Συμβούλιο λόγω του νέου νόμου που έβγαλε η κυβέρνηση για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, έως το τέλος του 2016. Άρα δεν μπορούσε να περάσει από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο των ΟΤΑ ν. Κυκλάδων” σημειώνοντας επιπλέον πως, “27/12 “μπήκε” στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου με πρωτόκολλο, “βγήκε” από την ΑΔΑ μετά από εξονυχιστικότατο έλεγχο στις 7/4. Αν υπολογίσουμε και τις 20 ημέρες για την έκδοση του ΦΕΚ, φτάνουμε στο “σήμερα””.

Εκτός των ανωτέρω λόγων όμως, θέλησε να σταθεί – απολογιστικά πλέον – και στις διαφωνίες της πλευράς των υπαλλήλων του Δήμου και συγκεκριμένα στη στάση του Σωματείου. “Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλος Οργανισμός που πολεμήθηκε τόσο πολύ, ιδιαίτερα από το Σωματείο των Εργαζομένων” δήλωσε κατηγορηματικά, λέγοντας μάλιστα πως, “Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί” αφού όπως υπενθύμισε “έκαναν τουλάχιστον δύο προσφυγές”.

Αν και ο ίδιος τόνισε πως, για τη σύνταξη / τροποποίησή του, “έγινε με διαβούλευση” αφού “η Ομάδα Εργασίας πήγε παντού, σε όλους τους αντιδημάρχους, στους προϊσταμένους, στο Σωματείο” κι ως εκ τούτου, επεσήμανε πως, “Δεν ήταν ένα σχέδιο που το είχα εγώ στα κιτάπια μου και το “έβγαλα” ξαφνικά”, διαπίστωσε πως, “Τέτοια κρίση και τόσες προσφυγές, δεν έχουν γίνει ξανά σε Οργανισμό, ο οποίος ήταν σε διαβούλευση με όλες τις διευθύνσεις και τα τμήματα του Δήμου” επαναλαμβάνοντας δε, πως, “Τέτοια κρίση που πέρασε ο Οργανισμός, δεν την έχω συναντήσει αλλού”.

Εκτιμώντας πως, “το Σωματείο έχει χαράξει μία πορεία μακριά από τους συναδέλφους του και τις ανάγκες του Δήμου”, θέλησε να σχολιάσει λακωνικά και τη στάση αντίθεσης προς τη θέση της Δημοτικής Αρχής αναφορικά με τον ΟΕΥ, εκ μέρους των παρατάξεων της μειοψηφίας.

“Επίσης, υπήρχε μεγάλη δυσπιστία από την αντιπολίτευση για τον συγκεκριμένο Οργανισμό και πάλι δεν κατάλαβα το “γιατί”, από τη στιγμή που τώρα πλέον είναι εγκεκριμένος και στο ΦΕΚ” σχολίασε χαρακτηριστικά, χωρίς να επιδιώξει να αναπτύξει ειδικότερα την κριτική του.

 

Ήδη ανακοινώνονται τοποθετήσεις προϊσταμένων. Από τη Δευτέρα οι αλλαγές στους υπαλλήλους

Κληθείς να ενημερώσει στη συνέχεια, για τον χρόνο και τον τρόπο εφαρμογής πλέον, των προγραμματισμένων αλλαγών που ορίζονται βάσει του περιεχομένου του ΟΕΥ σε επίπεδο υπηρεσιών, ο κ. Αθανασίου δήλωσε πρωτίστως πως η Δημοτική Αρχή έχει προβεί στην απαιτούμενη προεργασία. “Ήδη έχουμε κάνει τις απαραίτητες προεργασίες και είμαστε σχεδόν κατά 95% έτοιμοι να ανακοινώσουμε τις νέες τοποθετήσεις διευθυντών, που λογικά το μεσημέρι (σσ. χθες) θα βγουν στη “Διαύγεια” μετά την υπογραφή της απόφασης Δημάρχου” ανέφερε, προσθέτοντας επιπλέον πως, “Αύριο (σσ σήμερα) θα ανακοινωθούν των τμηματαρχών, των προϊσταμένων Τμημάτων σε όλον τον Οργανισμό και λογικά από τη Δευτέρα θα γίνει και η τοποθέτηση των υπαλλήλων στα νέα Τμήματα”.

Διευκρινίζοντας μάλιστα ότι, “ορισμένα Τμήματα συνεχίζουν τη λειτουργία τους, ενώ άλλα δημιουργούνται και κάποια είναι ελαφρώς τροποποιημένα”, ο κ. Αθανασίου επεσήμανε πως, ο νέος ΟΕΥ λύνει αρκετά προβλήματα που υπήρχαν ως ανοικτά θέματα για τον Δήμο. “Θυμίζω για παράδειγμα πως για να γίνει η μετάταξη του Αρχιμουσικού του κ. Γουδέλη περιμέναμε και το ΦΕΚ, ώστε να μπορεί να φαίνεται ότι η Φιλαρμονική είναι στον Δήμο και όχι κομμάτι του ΟΠΑΣ που δεν υπάρχει πια” συμπληρώνοντας παράλληλα πως, “και για να προχωρήσουν και κάποιες άλλες ενέργειες ήταν πάρα πολύ σημαντικό το ότι εκδόθηκε αυτό το ΦΕΚ”.

Στην ερώτηση αν σε επίπεδο προσώπων θα προκύψουν εκτεταμένου χαρακτήρα αλλαγές, ο Αντιδήμαρχος απάντησε πως, “Πάντα σε μία νέα τοποθέτηση και μέχρι τα πράγματα να ομαλοποιηθούν, να καταλάβουν οι προϊστάμενοι, οι διευθύνσεις και οι υπάλληλοι του κάθε Τμήματος τις νέες τους υποχρεώσεις προφανώς υπάρχει μία ανησυχία, αλλά νομίζω ότι είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί, συνεργατικά και χωρίς προβλήματα τις αλλαγές”.

Τόνισε μάλιστα πως, “Η επιλογή των προϊσταμένων θα γίνει στην τοποθέτηση με βάση τα χρόνια τους, αν έχουν χρηματίσει προϊστάμενοι στο παρελθόν, αν είχαν κριθεί στο παρελθόν από υπηρεσιακά συμβούλια... Δεν θα γίνει πρόχειρα, ούτως ώστε να τοποθετηθούν προϊστάμενοι που έχουν χρηματίσει ξανά αναλόγως, έχουν τα προσόντα - τα τυπικά και τα ουσιαστικά - και από εκεί και πέρα, οι αλλαγές ανά Τμήμα πρέπει να μελετηθούν από τους υπαλλήλους”.

 

Απαντήσεις για τις συνεχείς αλλαγές ανάληψης καθηκόντων

Με φόντο τα νέα δεδομένα, που θα πρέπει εύλογα να θέσουν μία σταθερή ροή στη λειτουργία των υπηρεσιών και κατ΄ επέκταση στα καθήκοντα των υπαλλήλων, o κ. Αθανασίου κλήθηκε να δώσει απαντήσεις και στο βασικό θέμα που είχαν σημειώσει οι υπάλληλοι μέσω του Σωματείου, σχετικά με τις συνεχείς μετακινήσεις τους για την κάλυψη διάφορων καθηκόντων. “Αυτό θεωρώ ότι λύνεται” δήλωσε ο Αντιδήμαρχος, διευκρινίζοντας μόνον πως, “Εκτός αν προκύψουν άλλες ανάγκες” αφού όπως εξήγησε, “Σε ορισμένα Τμήματα και τώρα που συζητάμε με τον παλιό Οργανισμό, κρεμόμαστε σε μία κλωστή καθώς στην περίπτωση που αρρωστήσει κάποιος υπάλληλος ή αν δημιουργηθεί κάποιο κενό, τότε ή κάνει παράλληλα καθήκοντα ο Δήμαρχος για δύο μήνες ή και το υπηρεσιακό για άλλους έξι μήνες αναγκαστικά για να μπορέσει να λειτουργήσει το Τμήμα”.

Πάντως, θέλησε να υπενθυμίσει πως, “Ο νέος Οργανισμός είναι σαφώς μεγαλύτερος, καθώς απορρόφησε τα δύο πρώην Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου του Δήμου όπως ΚΑΠΗ, Πρόνοια, Πολιτισμός, Φιλαρμονική κλπ”, εξηγώντας ταυτόχρονα πως, “εννοείται ότι το προσωπικό ειδικά σε ορισμένες ειδικότητες, δεν επαρκεί”. Ενδεικτικά ανέφερε τις υπηρεσίες Πρόνοιας, σημειώνοντας τη ανυπαρξία “μόνιμου υπαλλήλου”. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Αθανασίου θέλησε να υπογραμμίσει πως, “το θετικό σημείο είναι ότι στον νέο Οργανισμό προβλέπονται οι θέσεις που μπορούν να ανοίξουν κάποια στιγμή, αν αρθεί η απαγόρευση προσλήψεων”.

 

Προτεραιότητα κάλυψης κενών σε Τουρισμό, Πολιτισμό, Πρόνοια κι έργα

Στην περίπτωση που προσεχώς για τους Δήμους υπάρχει περιθώριο και δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού, με δεδομένα τα κενά που καταγράφει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ο κ. Αθανασίου ρωτήθηκε για τις προτεραιότητες που θα χαράξει η Δημοτική Αρχή. “Καταρχήν, η σημαία του συνδυασμού του δικούς μας και της Δημοτικής Αρχής ήταν ο τουρισμός και ο πολιτισμός και τα μεγάλα έργα. Ισοδύναμα σαφώς και η Προνοιακή δομή του Δήμου που σημαίνει ότι σε αυτούς τους τομείς πρέπει να δοθεί βάρος, αν τυχόν αρθεί το πρόβλημα των προσλήψεων” δήλωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας πως, “Ακόμη και η Φιλαρμονική που τώρα φαίνεται σαν οργανική μονάδα του Δήμου πλέον, πρέπει να ενισχυθεί κι αυτή που είναι κομμάτι του Πολιτισμού”. Προβαίνοντας δε, σε ενδεικτική αναφορά απαίτησης κάλυψης κενών, σημείωσε τις θέσεις των μηχανικών, των κοινωνικών λειτουργών, των νηπιαγωγών, των βρεφοκόμων κ.α., λέγοντας μάλιστα πως, “μπορεί να ακούμε ότι ο Δήμος έχει 250 υπαλλήλους, αλλά σε ορισμένες ειδικότητες “πάσχουμε” καθώς έχει φύγει κόσμος, έχει συνταξιοδοτηθεί κλπ.”

 

Πρώτα οι τοποθετήσεις, μετά οι κρίσεις”

Στο προσκήνιο της συνέντευξης τέθηκε και το ζήτημα των κρίσεων από τη Δημοτική Αρχή για τους υπαλλήλους, θέμα που επανειλημμένως είχε θίξει και το Σωματείο. “Οι κρίσεις είναι μία ιστορία που έρχεται από το παρελθόν. Δεν έγιναν κρίσεις από το 2012 που ίσχυε ο παλιός μας Οργανισμός μέχρι το 2014 που αναλάβαμε ως Δημοτική Αρχή” υπενθύμισε ο κ. Αθανασίου, δηλώνοντας επιπλέον πως, “Έχω πει ξανά πως, εμείς χρειαζόμασταν κάποιο χρόνο ούτως ώστε όλοι οι συνάδελφοι να αποκτήσουν σαφή εικόνα του Δήμου, των αναγκών και των υπηρεσιών τους και καταθέσαμε ένα σχέδιο Οργανισμού που ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο, τον Ιούνιο του 2016. Ασχέτως αν πήραμε ΦΕΚ τον Απρίλιο του 2017”. Υποστήριξε εκ νέου δε, τη γνωστή θέση της Δημοτικής Αρχής που είχε αναφερθεί πολλάκις και προς το Σωματείο κατά το παρελθόν, πως, “δεν έχει νόημα να κάνουμε κρίσεις προϊσταμένων με τον παλιό Οργανισμό, αλλά θα κάνουμε κρίσεις προϊσταμένων με τον νέο Οργανισμό που αντικατοπτρίζει πλήρως τις αρμοδιότητες του κάθε Τμήματος και του Δήμου αυτήν τη στιγμή”. Από άποψη χρονικής εκτίμησης δε, απάντησε πως, “Θα γίνει η τοποθέτηση από τον δήμαρχο και θα προχωρήσουμε σε κρίσεις. Αλλά χωρίς τοποθέτηση δεν μπορεί να λειτουργήσει ο Δήμος γιατί οι κρίσεις είναι μία διαδικασία που έχουν πάρα πολλή δουλειά”.

 

Δεν κάνεις επιχειρησιακό σχέδιο, χωρίς ΦΕΚ νέου ΟΕΥ”

Από την πλευρά του, ο κ. Αθανασίου έδωσε απαντήσεις και στην κριτική που κατά καιρούς είχε δεχθεί η Δημοτική Αρχή αναφορικά με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, ο οποίος όπως έχει επισημανθεί αρκετές φορές, δεν υφίσταται. “Δεν ισχύει επ΄ ουδενί. Ο κάθε υπάλληλος που είναι στο κάθε Τμήμα αυτή τη στιγμή, γνωρίζει πολύ καλά ποια είναι η δουλειά του. Για να γίνει το επιχειρησιακό σχέδιο όμως έπρεπε να “κουμπωθεί” ο νέος Οργανισμός” σχολίασε, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως, “Δεν μπορείς να κάνει επιχειρησιακό σχέδιο χωρίς το ΦΕΚ του νέου Οργανισμού”.