Περίπου 200.000 ευρώ λιγότερα ετησίως δαπανά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης για την αστική συγκοινωνία μετά τη μείωση των δρομολογίων

Εξοικονόμηση με… περικοπές

«Έρευνα αγοράς» σχετικά με τον εξοπλισμό, για την επιβολή κομίστρου

Σημαντική ελάφρυνση των ταμείων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, από τη μείωση των δρομολογίων των Mini Bus, ενώ επίκειται περαιτέρω μείωση της δαπάνης από τη μείωση και της χιλιομετρικής απόστασης των δρομολογίων, με την επιβολή κομίστρου να βρίσκεται προ των πυλών.

Περί τις 200.000 ευρώ ανά έτος, φαίνεται να εξοικονομεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, μετά τη μείωση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, ένα μέτρο, που δυσαρέστησε αρκετούς επιβάτες, δεδομένου, ότι η δωρεάν μετακίνηση μέσα στην πόλη, εξυπηρετεί δεκάδες πολίτες, που είτε δε διαθέτουν όχημα, είτε προτιμούν να το σταθμεύουν σε κάποιο από τα περιφερειακά δημοτικά parking της πόλης, ώστε να μην αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της στάθμευσης στο κέντρο.

Λόγω των χαλεπών δημοσιονομικά καιρών, ο Δήμος, όχι μόνο δε σκοπεύει να επαναφέρει τη συχνότητα των δρομολογίων, αλλά εξετάζει το ενδεχόμενο συνέχισής του και κατά τη θερινή περίοδο, παρά το γεγονός, ότι θα υπάρξει επιπλέον ελάφρυνση, ανά δρομολόγιο, δεδομένου, ότι η απόσταση των δρομολογίων Δόξα – Κολυμβητήριο έχει εδώ και δύο περίπου μήνες μειωθεί, καθώς εφαρμόστηκε η απαγόρευση διέλευσης βαρέων οχημάτων, στην περιοχή Βούρλη.

Επιπλέον και προκειμένου η αστική συγκοινωνία να λειτουργήσει ανταποδοτικά και όχι εξ ολοκλήρου εις βάρος του δημοτικού προϋπολογισμού, η Δημοτική Αρχή προτίθεται να προχωρήσει εν τέλει στην επιβολή κομίστρου, σε λογικό πάντα πλαίσιο, χωρίς όμως να γίνεται γνωστό το χρονικό πλαίσιο.

Μικρότερα, συντομότερα, φθηνότερα δρομολόγια

Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, τη Δευτέρα, 23 Μαΐου, σχετικό ερώτημα, απηύθυνε ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας, κ. Νίκος Φωτεινιάς, όσον αφορά στη μείωση της τιμής αποζημίωσης που καταβάλλεται στην ΚΤΕΛ Α.Ε. για το κάθε δρομολόγιο, δεδομένης της αντίστοιχης μείωσης και της διανυόμενης απόστασης και του χρόνου υλοποίησης του κάθε δρομολογίου, ρωτώντας επιπλέον αν ο Δήμος συνεχίζει να πληρώνει για υπηρεσίες που δεν του έχουν παρσχεθεί, «αν πράγματι έχει καταβληθεί αποζημίωση για μεγαλύτερες διαδρομές, που εδώ και δύο μήνες είναι μικρότερες και συντομότερες», εις βάρος του συριανού δημότη.

Στην απάντησή του στο πλαίσιο της συνεδρίασης, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, κ. Γιώργος Παπαμανώλης, ανέφερε, ότι «η τιμολόγηση, κάθε μήνα, γίνεται τον επόμενο μήνα από την ΚΤΕΛ. Άρα, μέχρι σήμερα, δεν έχει τιμολογηθεί σαφώς ο Μάιος και δεν έχουμε παραλάβει, όπως μόλις επιβεβαίωσα, ούτε το τιμολόγιο του Απριλίου, ενώ και το τιμολόγιο του Μαρτίου εκδόθηκε 26 Απριλίου και δεν έχει ακόμη εξοφληθεί. Άρα είναι πρόωρο να μιλάμε για τυχόν επιβάρυνση του Δήμου, που δεν έπρεπε να υπάρχει».

Όπως εξήγησε, «ο Δήμος έχει μία σύμβαση με την ΚΤΕΛ, η οποία προβλέπει δρομολόγια, με βάση το χιλιομετρικό κόστος κάθε δρομολογίου και προβλέπει επίσης, ότι η συνολική τιμή που θα καταβάλλει ο Δήμος μπορεί να αυξομειωθεί, συνήθως με την αυξομείωση κάποιων δρομολογίων. Με βάση λοιπόν ακριβώς αυτή τη σύμβαση που έχει υπογράψει ο Δήμος, παρακολουθούμε και με το Γραφείο Νομικής Υποστήριξης θα ενεργήσουμε όπως πρέπει, για το συμφέρον του Δήμου».

Στο 1/3 η εξοικονόμηση από τη μείωση

Ωστόσο, η μεγαλύτερη «ανάσα» για τα δημοτικά ταμεία επήλθε, με τη μείωση των δρομολογίων ανά ημέρα, που αποφασίστηκε ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου, εξοικονομώντας, σύμφωνα με δηλώσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών στην εφημερίδα, περίπου 200.000 ευρώ ετησίως, αφού από περίπου 630.000 ευρώ για λειτουργικά έξοδα και έξοδα συντήρησης ανά έτος, διαμορφώνονται πλέον σε περίπου 440.000 ευρώ.

Η αλλαγή αυτή επήλθε, σύμφωνα με τον κ. Παπαμανώλη, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση μεταξύ Δήμου και ΚΤΕΛ Α.Ε. δίνει την ευελιξία στο Δήμο να προχωρήσει σε μείωση δρομολογίων, χωρίς καμία παράβαση ρήτρας. «Στο πλαίσιο της σύμβασης, ο Δήμος είχε δικαίωμα να αναπροσαρμόσει τα δρομολόγια. Για αναπροσαρμογή προς τα επάνω, επαύξηση δηλαδή των δρομολογίων, είχε ένα πλαφόν περίπου 2%, ενώ για αναπροσαρμογή προς τα κάτω, μείωση δηλαδή, είχε πλήρες δικαίωμα να μεταβάλλει τα δρομολόγια», ανέφερε, επισημαίνοντας, πως από την πλευρά του Δήμου, υπάρχει πρόβλεψη καμία αλλαγή να μη λαμβάνει χώρα στη μέση της θερινής ή χειμερινής σεζόν.

Τέλος, όπως υπογράμμισε, μειωμένα αναμένεται να είναι και τα δρομολόγια των Mini Bus και το καλοκαίρι. «Πέρσι το καλοκαίρι είχαμε αυξημένα δρομολόγια, ωστόσο φέτος, θα είναι λιγότερα. Δηλαδή, δεν θα φτάνουν μέχρι το ξημέρωμα, για παράδειγμα, ή ενδεχομένως, στο πλαίσιο της εξοικονόμησης, να μην ξεκινήσουν 15 Ιουνίου τα επιπλέον δρομολόγια, αλλά να ξεκινήσουν λίγο αργότερα, συγχρονισμένα με την αύξηση της κίνησης και της ζήτησης».

Επιφυλακτικότητα για την απόδοση του μέτρου

Στη σημαντική αυτή επιβάρυνση του προϋπολογισμού κατ’ έτος, για το κόστος της αστικής συγκοινωνίας, ελάφρυνση αναμένεται να αποτελέσει και η επιβολή κομίστρου, η οποία έχει μεν εξαγγελθεί, ωστόσο δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.

Σύμφωνα με το Δήμαρχο, κ. Γιώργο Μαραγκό, όχι μόνο υπάρχει η πολιτική βούληση, αλλά πρόκειται για μονόδρομο, όσον αφορά στη συνέχιση ύπαρξης της υπηρεσίας. «Ωστόσο, χρειάζεται να δούμε πότε θα έχουμε την ετοιμότητα κι εμείς, καθώς απαιτούνται κάποιες υποδομές σχετική μελέτη, η οποία αναλυτικά θα μας δείχνει τα κόστη, αλλά και τα προσδοκώμενα έσοδα, ανά περίοδο, γιατί την τουριστική περίοδο θα είναι άλλα τα έσοδα».

Ο Δήμαρχος διεμήνυσε, πως η εφαρμογή του μέτρου θα γίνει με κοινωνικά κριτήρια, ειδικά για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, μαθητές, χαμηλοσυνταξιούχους κλπ, ώστε η επιβολή κομίστρου «να μην είναι κοινωνικά άδικη».

Όπως επεσήμανε, μία δωρεάν και δη κοστοβόρα υπηρεσία δεν μπορεί να παρέχεται εις το διηνεκές σε υψηλό επίπεδο, καθώς τα δημοσιονομικά του Δήμου «στενεύουν» κάθε χρόνο, ενώ ο στόλος «γερνά».

Όσον αφορά στο αν υπάρχει ανησυχία για το πολιτικό κόστος, για αυτή την ενέργεια, ο κ. Μαραγκός τόνισε, ότι «αυτό έχει να κάνει με το αν θα δοθεί η απαραίτητη μέριμνα, σε ό,τι αφορά στην κοινωνική πρόβλεψη που θα περιλαμβάνει το μέτρο. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να θίξουμε ομάδες του πληθυσμού, οι οποίες βρίσκονται σε δυσμενή κατάσταση. Πιστεύω, ότι το συντριπτικό κομμάτι της κοινωνίας, όταν εφαρμοστεί το μέτρο αυτό, θα είναι σε θέση να καταλάβει, ότι είναι μία παροχή που και αυτή τη στιγμή ούτως ή άλλως ο δημότης πληρώνει έμμεσα, αλλά και ότι τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν, θα μπορούν να διατεθούν επ’ωφελεία της τοπικής κοινωνίας, της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης, της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής και πολλούς άλλους σκοπούς. Δεν θα τα στερηθεί η κοινωνία αυτά τα χρήματα, πάλι σε αυτή θα καταλήξουν».

Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, δεν δήλωσε αισιόδοξος για την απόλυτη επιτυχία του μέτρου. «Προσωπικά είμαι επιφυλακτικός για το ύψος των εσόδων, με δεδομένο, ότι το κόμιστρο θα πρέπει να είναι χαμηλό. Φυσικά δεν μπορεί να είναι 1 ή 1,50 ευρώ που είναι στις μεγάλες πόλεις. Αν υπολογίσουμε ότι ο κάθε επιβάτης, ενδεχομένως να επιλέξει άλλο μεταφορικό μέσο, ή όπως βλέπουμε στα ΜΜΜ της Αθήνας, να έχουμε κρούσματα χρήσης χωρίς καταβολή κομίστρου, δεν είμαι και τόσο αισιόδοξος για το ύψος των εσόδων», υπογράμμισε, κινούμενος σε ρεαλιστικούς τόνους, προσθέτοντας ωστόσο, ότι «παρ’ όλα αυτά, η λογική της ανταποδοτικότητας υπάρχει και πρέπει κάποια στιγμή να εφαρμοστεί».

Όπως συμπλήρωσε, «έχει υπάρξει μελέτη και από την Τεχνική Υπηρεσία, μία στατιστική μελέτη με βάση τη χρήση των MiniBus ανά δρομολόγιο και έχει υπάρξει πρόταση, αναφορικά με το ύψος του εισιτηρίου, προκειμένου να έχουμε μία ελάχιστη ανταποδοτικότητα, καθώς δεν μπορούμε, κόμη κι αν έχουμε ένα συγκεκριμένο αριθμό επιβατών και ένα συγκεκριμένο ποσό για το κόμιστρο, με έναν πολλαπλασιασμό, να έχουμε πρόβλεψη για το έσοδο».

Επαναλαμβάνοντας και ο ίδιος, πως το μέτρο σε καμία περίπτωση δεν θα είναι οριζόντιο και πως θα υπάρξει πρόβλεψη για τις ασθενείς οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, όταν ερωτήθηκε, αν το κόμιστρο θα επιβληθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, απάντησε, ότι «θα ανακοινωθεί εγκαίρως. Υπάρχει έρευνα αγοράς, έχουμε πάρει προσφορές για τον απαραίτητο εξοπλισμό».

 

 

Ετικέτες: