Ακύρωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης για την πολεοδομική υποστήριξη της Μυκόνου

Απόφαση αντιρρήσεων

  • Πέμπτη, 20 Ιουλίου, 2017 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 21 Ιουλ. 2017 - 1:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Αποδέχθηκε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου την ειδική διοικητική προσφυγή του Δήμου Μυκόνου κατά της απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης, την οποία ακύρωσε, σχετικά με την παροχή διοικητικής πολεοδομικής υποστήριξης στο Δήμο Μυκόνου.

Η μη δυνατότητα του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης να αναλάβει το βάρος της διοικητικής πολεοδομικής εξυπηρέτησης της Μυκόνου, όπως αυτή αναλύθηκε σε σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, δεν έπεισε την Αποκεντρωμένη, η οποία πιστή στα εκ του νόμου οριζόμενα, αποδέχθηκε την προσφυγή του Δήμου Μυκόνου.

Εμμένει όμως ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης, καθώς με νέα κατά πλειοψηφία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στη χθεσινή του συνεδρίαση, επαναλαμβάνει τα όσα έχει ήδη υποστηρίξει περί «της αδυναμίας ανταπόκρισης σε πολλαπλά και δύσκολα καθήκοντα, μακράν πέραν των άκρων ορίων των δυνατοτήτων της Υπηρεσίας».

Η απόφαση αυτή έρχεται να τονίσει τις αντιρρήσεις του Δήμου σε σχέση με τη διάταξη του νομοσχεδίου, που έχει τεθεί προς ψήφιση, για τους ΟΤΑ (άρθρο 25) «περί της παροχής διοικητικής υποστηρίξεως προς ετέρους Δήμους, όπως η άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων», με την επισήμανση εκ μέρους του Δήμου ότι «θα προκαλέσει σοβαρή και ανεπανόρθωτη δυσλειτουργία στην Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου μας – η οποία ήδη εξυπηρετεί τις ανάγκες Σύρου, Κέας και Κύθνου – και παράλληλα θα αποτελούσε συντριπτική υποβάθμιση του συνολικού και κατά μέρη έργου της».

Το σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης

Στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου (ΑΔΑ: ΩΑΑΩΟΡ1Ι-31Α) αναλύεται το σκεπτικό και αναφέρονται τα αποσπάσματα της νομοθεσίας, που αποτέλεσαν τα στοιχεία τα οποία ενισχύουν την αποδοχή της προσφυγής του Δήμου Μυκόνου και την ακύρωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης.

Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην αιτιολόγηση της απόφασης της Αποκεντρωμένης, με την πρώτη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, «ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης απέρριψε αίτημα παροχής διοικητικής πολεοδομικής υποστήριξης στην - κατά τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς - υποστελεχωμένη και υπολειτουργούσα – Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Μυκόνου, με συνέπεια την αδυναμία άσκησης των αρμοδιοτήτων της.

Συνεπώς, η υπό κρίση προσφυγή ασκείται με προφανές έννομο συμφέρον».

Γίνεται αναφορά στις νομοθετικές διατάξεις τις οποίες επικαλείται ο Δήμος Μυκόνου στην προσφυγή του και συγκεκριμένα «Επειδή ο προσφεύγων Δήμος, στην υπό κρίση προσφυγή του, ισχυρίζεται ότι η προσβαλλομένη εκδόθηκε κατά παράβαση των άρθρων 94 & 95  του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ87 Α’) - «Πρόγραμμα Καλλικράτης» και των κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 95 παρ. 7 του ως άνω νόμου, Υπουργικών Αποφάσεων, σύμφωνα με τις οποίες, οι δήμοι της έδρας Νομών, παρέχουν υποχρεωτικά διοικητική υποστήριξη σε θέματα έκδοσης αδειών και ελέγχου των αυθαιρέτων κατασκευών, προς τους δήμους του Νομού που δεν έχουν επάρκεια προσωπικού και υλικοτεχνικής υποδομής και τους οποίους εξυπηρετούσαν οι πολεοδομικές υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων».

Κατόπιν μίας εκτενούς παράθεσης διατάξεων τις συνοψίζει στην αναφορά ότι «με το άρθρο 94 του ν. 3852/2010-«Πρόγραμμα Καλλικράτης», μεταβιβάστηκαν στους δήμους πρόσθετες αρμοδιότητες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η έκδοση οικοδομικών αδειών, η επιβολή προστίμων από αυθαίρετες κατασκευές και συναφείς πολεοδομικές αρμοδιότητες, οι οποίες, πριν την εφαρμογή του νόμου τούτου, ασκούνταν από τις ήδη καταργηθείσες  Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Ο Δήμος της έδρας της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, στον οποίο έχει μεταταγεί το αντίστοιχο προσωπικό, παρέχει υποχρεωτικά  διοικητική υποστήριξη σε δήμους και δημοτικές ενότητες, που δεν διαθέτουν υπηρεσίες με επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού, σύμφωνα με το άρθρο 95 του ανωτέρω νόμου και την κατ’ εξουσιοδότηση τούτου εκδοθείσα Υπουργική Απόφαση. Η ανωτέρω διοικητική υποστήριξη παρέχεται από το δήμο της έδρας του Νομού κατά δέσμια αρμοδιότητα, η οποία αίρεται μόνο στην περίπτωση που οι υποστηριζόμενοι δήμοι οργανώσουν επαρκώς τις αντίστοιχες υπηρεσιακές μονάδες και, πάντως, όχι αργότερα από την καταληκτική ημερομηνία που θέτει ο νόμος, και η οποία, από την έναρξη της ισχύος του άρθρου 77 παρ. 2 του ν. 4445/2016, έχει οριστεί η 01.01.2018.

Επομένως, ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης, ως δήμος έδρας του Νομού, στον οποίο μεταφέρθηκε η υλικοτεχνική υποδομή και το προσωπικό της πολεοδομικής υπηρεσίας της καταργηθείσας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων, δεν μπορούσε να απορρίψει νομίμως το αίτημα του δήμου Μυκόνου για την παροχή διοικητικής πολεοδομικής υποστήριξης, εφόσον τούτο υποβλήθηκε πριν την  ανωτέρω καταληκτική ημερομηνία. Ως εκ τούτου, ο προβαλλόμενος ισχυρισμός του Δήμου Μυκόνου πρέπει να κριθεί νόμω βάσιμος και η προσφυγή του να γίνει δεκτή».

Αντιρρήσεις επί του νομοσχεδίου

Η επαναφορά του θέματος και η εκ νέου απόφαση ελήφθη λόγω των νέων δεδομένων που προέκυψαν, τόσο με την απόφαση της Αποκεντρωμένης όσο και με τις διατάξεις του άρθρου 25 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, το οποίο ορίζει την επ’ αόριστο υποχρέωση παροχής εκ μέρους του Δήμου διοικητικής υποστήριξης, ενώ σε αντίθεση με τα μέχρι τώρα ισχύοντα, στις 31-12-2017 έληγε η υποχρέωση των μητροπολιτικών Δήμων να παρέχει υποστήριξη σε όμορους δήμους.

Παράλληλα, λόγω της ακύρωσης της πρώτης απόφασης και με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου, ο Δήμος έπρεπε να έχει μία απόφαση επί του θέματος που να βρίσκεται σε ισχύ.

Προκειμένου να μην υπάρξει σύγχυση όσον αφορά στο εάν μπορεί ή όχι να επαναληφθεί μία απόφαση όταν η πρώτη σχετική απόφαση έχει ακυρωθεί, διευκρινίζεται ότι η πρώτη απόφαση αφορούσε σε απάντηση στο αίτημα του Δήμου Μυκόνου για την πολεοδομική υποστήριξη, ενώ η νέα απόφαση αφορά στις αντιρρήσεις του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης επί της συγκεκριμένης διάταξης του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.

Όπως επισημάνθηκε σχετικά από τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Ανδρέα Γιαλόγλου «μέσα από αυτή τη νομοθετική ρύθμιση πλήττεται πολλαπλώς ο Δήμος μας. Δεν νομίζω ότι με μία νομοθετική ρύθμιση, από όπου και αν αυτή εκπορεύεται, μπορείς να καλύψεις τεχνικά κενά και πραγματικές αδυναμίες και να κλείσεις τα μάτια σε αυτά. Το γεγονός της στελέχωσης ενός Δήμου δεν μπορεί να θεραπευτεί με μία νομοθετική ρύθμιση».

Η νέα απόφαση του Δήμου αφορούσε τόσο στην εκ νέου άρνηση στο αίτημα του Δήμου Μυκόνου για παροχή διοικητικής πολεοδομικής υποστήριξης και όσο και στην έκφραση αντιρρήσεων επί του άρθρου 25 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.

Το νέο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης

«Με το παρόν Ψήφισμα και σε συνέχεια του ετέρου συναφούς Ψηφίσματος που είχε εγκρίνει με την υπ’ αριθμ. 142/2017 προηγούμενη απόφασή του, η οποία ακυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. πρωτοκ. 42676/19-7-2017 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, απορρίπτει εκ νέου το αίτημα του Δήμου Μυκόνου περί παροχής διοικητικής υποστηρίξεως προς αυτόν με την αντ’ αυτού (Δήμου Μυκόνου) άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων και εκφράζει την έντονα ασυμβίβαστη αντίρρησή του στις διατάξεις του άρθρου 25 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο κατατέθηκε την 12-7-2017 στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση και το οποίο προβλέπει «περί της παροχής διοικητικής υποστηρίξεως προς ετέρους Δήμους, όπως η άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων», διότι η άσκηση αυτής της πρόσθετης λειτουργίας, θα προκαλέσει σοβαρή και ανεπανόρθωτη δυσλειτουργία στην Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου μας – η οποία ήδη εξυπηρετεί τις ανάγκες Σύρου, Κέας και Κύθνου – και παράλληλα θα αποτελούσε συντριπτική υποβάθμιση του συνολικού και κατά μέρη έργου της.

Τα επιχειρήματα έχουν ήδη διατυπωθεί αναλυτικά στην υπ’ αριθμ. 142-2017 προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (και το ενσωματωμένο σε αυτήν Ψήφισμα), μέσω της οποίας εκφράστηκε μετ’ επιτάσεως η αδυναμία παροχής διοικητικής υποστήριξης προς το Δήμο Μυκόνου, διότι εάν συμβεί αυτό, τούτο θα έχει ως συνέπεια την, (δια της αδυναμίας ανταπόκρισης σε πολλαπλά και δύσκολα καθήκοντα, μακράν πέραν των άκρων ορίων των δυνατοτήτων της Υπηρεσίας) ουσιαστική και εν τοις πράγμασι κατάργηση των δυνάμενων να προσφερθούν πολεοδομικών υπηρεσιών προς τα νησιά Σύρο, Κέα, Κύθνο και επιπλέον τη νήσο Μύκονο.

Όμως, τα επιχειρήματα αυτά ουδόλως ελήφθησαν υπόψη, ουδέ καθ’ υπαινιγμόν, από τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κατά την λήψη της υπ’ αριθμ. πρωτοκ. 42676/19-7-2017 απόφασης του, με την οποία ακύρωσε την προαναφερθείσα απόφαση μας.

Κατόπιν των ανωτέρω, το Δημοτικό Συμβούλιο Σύρου – Ερμούπολης:

1. Υιοθετώντας όλα τα επιχειρήματα που αναλυτικά παραθέτει η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης στο υπ’ αριθ. πρωτ. 10049/24-4-2017 έγγραφο της, καθώς και τα αναφερόμενα στο υπ’ αριθμ. πρωτ. 13609/31-5-2017 έγγραφο του γραφείου Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Σύρου-Ερμούπολης προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, απορρίπτει εκ νέου το αίτημα του Δήμου Μυκόνου περί παροχής διοικητικής υποστηρίξεως προς αυτόν, με την αντ’ αυτού (Δήμου Μυκόνου) άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων, καθώς η άσκηση αυτής της πρόσθετης λειτουργίας θα προκαλέσει σοβαρή και ανεπανόρθωτη δυσλειτουργία στη Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου μας, η οποία ήδη εξυπηρετεί τις ανάγκες Σύρου, Κέας και Κύθνου και παράλληλα θα αποτελούσε συντριπτική υποβάθμιση του συνολικού και κατά μέρη έργου της.

2. Εκφράζει εκ νέου την πλήρη και πραγματική αδυναμία παροχής διοικητικής υποστήριξης προς έτερο δήμο, πλέον των νήσων Σύρου, Κέας και Κύθνου, για την άσκηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων, όπως αυτή η παροχή μεθοδεύεται από τις διατάξεις του άρθρου 25 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, αγνοώντας επιδεικτικά την ανεξάρτητη συνταγματική αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη, αλλά και το Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους, παρατείνοντας το καθεστώς ανομίας και κακοδιοίκησης επ’ αόριστον, το οποίο καταπελτικά καταγγέλλει ο Συνήγορος.

3. Εκφράζει την κάθετη αντίρρησή του στις διατάξεις του άρθρου 25 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο κατατέθηκε την 12-7-2017 στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση και οι οποίες αφενός ρυθμίζουν το θέμα παροχής διοικητικής υποστήριξης σε δήμους που υποβάλλουν αιτιολογημένο αίτημα, λόγω ανεπάρκειας υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού, η οποία διαπιστώνεται με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αφετέρου δε, δεν προβλέπει την άποψη και τη θέση του δήμου από τον οποίο θα εκζητηθεί ή στον οποίο θα ανατεθεί η διοικητική υποστήριξη, ούτε εάν ο δήμος αυτός έχει την απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή και το εξειδικευμένο προσωπικό για την παροχή της.

4. Συντάσσεται εκ νέου ανεπιφύλακτα με την άποψη της συνταγματικώς προβλεπόμενης και κατοχυρούμενης ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος με το υπ’ αριθμ. Φ. 1300.2/45460/3-12-2015 και Φ. 1300.2/8234/22-2-2017 έγγραφό του, εξετάζοντας το ζήτημα της εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου του άρθρου 95 του ν.3852/2010 καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «…η Αρχή θεωρεί ως προδήλως αλυσιτελή και καταχρηστική τη νομοθετική διάταξη που θέτει ως χρόνο έναρξης άσκησης των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών δόμησης των δήμων το έτος 2016», διαπιστώνει ότι «…η κατάσταση διοικητικής αδυναμίας που περιγράφεται στα έγγραφα των υπηρεσιών δεν διαφαίνεται ότι θα καταστεί εύκολα αναστρέψιμη ούτε μετά το 2016 αν δεν πραγματοποιηθούν ουσιαστικές αλλαγές και δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, όπως η επαρκής στελέχωση των δήμων» και ακόμη αναφέρει, ότι «οι διατάξεις περί διοικητικής υποστήριξης και μη τήρησης των αρχικώς ορισθεισών προθεσμιών, είχαν σαφώς μεταβατικό χαρακτήρα και η σχεδόν πεντάχρονη καθυστέρηση ανάληψης των αρμοδιοτήτων από τους επιμέρους Δήμους καταλύει το περιεχόμενο του ν. 3852/2010 δημιουργώντας, παράλληλα, ακραία προβλήματα κακοδιοίκησης και συνιστώντας παραβίαση των Αρχών της Νομιμότητας και της Χρηστής Διοίκησης.»

5. Το παρόν νέο Ψήφισμα να σταλεί στον κ. Πρωθυπουργό, στον κ. Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, στον κ. Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, στους κ.κ. Αρχηγούς όλων των Κομμάτων της Βουλής, στους κ.κ. Βουλευτές του Νομού Κυκλάδων, στον κ. Υπουργό Εσωτερικών, στον κ. Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, στην Κεντρική Ένωση Δήμων, στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου ως και στον Δήμο Μυκόνου. Επίσης, να δημοσιευθεί στον τοπικό έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο».

Συμπληρωματικά δε τέθηκε η παράγραφος:

«Η παρούσα απόφαση λαμβάνεται συμπληρωματικώς και ανεξαρτήτως της πρωτοβαθμίως και μόνο διοικητικώς ακυρωθείσας αποφάσεως μας υπ’ αριθμ. 142/2017 έτσι ώστε να μην υποκαθιστά ή αντικαθιστά αυτήν».