Συνέντευξη με τον νέο Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου μία εβδομάδα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του

“Θα μιλήσω με πράξεις κι όχι με λόγια και στα οικονομικά”

Τα αυξημένα αντανακλαστικά και την ιδιαίτερη προσπάθεια που οφείλει να επιδείξει και να καταβάλει – αντίστοιχα - στο κρίσιμο πεδίο των οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, επισημαίνει ως προτεραιότητά του ο νέος Αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών, Αλέξης Αθανασίου, στο πλαίσιο της πρώτης συνέντευξης που του ζητήθηκε συνολικά, σχετικά με τα νέα καθήκοντά του.

Εκφράζοντας τη συστολή του εξ αρχής σχετικά με τον χρόνο που αποδέχθηκε να μιλήσει από τη νέα θέση του στον ενιαίο Δήμο και με φόντο σοβαρές ανοικτές οικονομικές υποθέσεις, υποχρεώσεις προς τρίτους, αλλά και προεκλογικές δεσμεύσεις που διατηρούν - και για τον ίδιο ως μέλος της Δημοτικής Αρχής – υψηλά τον πήχη από άποψη αποτελεσματικής διοίκησης, ο κ. Αθανασίου έδωσε σε γενικές γραμμές το στίγμα του για την “πολιτική” που ακολουθεί και θα ακολουθήσει, δεσμευόμενος παράλληλα, όσον αφορά σε περισσότερο συγκεκριμένες αναφορές εντός εύλογου – πλην όμως σύντομου – χρονικού διαστήματος.

 

  • Καταγράφηκε μία κρίσιμη αλλαγή στη διοίκηση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και συγκεκριμένα στη θέση του Αντιδημάρχου Οικονομικών, με εσάς να αναλαμβάνετε τα αυξημένα καθήκοντα που αφορούν στην οικονομική πορεία του Δήμου. Σε σχέση με τη θέση που κατείχατε ως Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, τα νέα δεδομένα κρίνετε ότι απαιτούν ακόμη περισσότερο αυξημένα αντανακλαστικά;

“Θεωρώ ότι κάθε θέση Αντιδημάρχου η οποία έχει την εποπτεία μίας μεγάλης υπηρεσίας, όπως ήταν η διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών που ήμουν μέχρι πρόσφατα και η διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών που είμαι τώρα, έχει τις δυσκολίες και τα προβλήματά της, τα καλά και τα κακά της. Από εκεί και πέρα, μας εξέλεξε και μας ψήφισε ο κόσμος για να είμαστε διαθέσιμοι – αν μη τί άλλο – να προσφέρουμε έργο. Όπου με καλέσει η παράταξη ή ο δήμαρχος ή οι συνάδελφοι μου να υπηρετήσω, θα το κάνω”.

  • Ανεξάρτητα από τις όποιες αλλαγές, ο Δήμος πρέπει να συνεχίσει την πορεία του απρόσκοπτα προς όφελος των δημοτών και του τόπου. Μεταξύ άλλων, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να έρχονται εγκαίρως προς έλεγχο κι έγκριση τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού καθώς και ο νέος προϋπολογισμός για το έτος 2018. Την παρούσα χρονική στιγμή και με δεδομένο ότι ο προϋπολογισμός αποτελεί το βασικό εργαλείο χάραξης της πολιτικής του Δήμου, μπορείτε να γνωστοποιήσετε σε ποιό στάδιο σύνταξής του βρίσκετε η αρμόδια Υπηρεσία;

“Το πρώτο πράγμα που έκανα από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου την περασμένη Τρίτη, οπότε και δημοσιεύθηκε η απόφαση Δημάρχου στην εφημερίδα ήταν να μιλήσω καταρχήν με τα υπηρεσιακά στελέχη της Οικονομικής Υπηρεσίας, τον αναπληρωτή Διευθυντή και τους τέσσερις αναπληρωτές Διευθυντές των Τμημάτων και σαφώς τις προηγούμενες ημέρες είχα αναλυτική και διεξοδική συνεργασία κι ενημέρωση από τον προκάτοχό μου, τον φίλο κ. Παπαμανώλη. Η εγκύκλιος για τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2018 για τους Δήμους, εκδόθηκε στα τέλη Ιουλίου. Ήδη, έχω μιλήσει με τους υπηρεσιακούς προϊσταμένους γιατί δεν έχω προλάβει να δω όλα τα στελέχη της Οικονομικής ακόμη και ήδη έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες που προβλέπει η συγκεκριμένη ΚΥΑ που βγαίνει κάθε χρόνο, ούτως ώστε να πάμε στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, στα τέλη, στο τεχνικό πρόγραμμα και στην ψήφιση του προϋπολογισμού. Νομίζω πως θα πάμε καλά. Έχουμε έντεκα στελέχη στον Δήμο, έχω εμπιστοσύνη στην Υπηρεσία και εγώ θα τους βοηθήσω από την πλευρά μου κι εκείνοι με την εμπειρία και τη γνώση τους θα με βοηθήσουν πάρα πολύ ώστε να παρουσιάσουμε ένα άρτιο σχέδιο προϋπολογισμού για το 2018”.

  • Κατά καιρούς έχει ασκηθεί προς τη Δημοτική Αρχή εντονότατη κριτική για την πορεία και τη διαχείριση των οικονομικών πραγμάτων στον Δήμο και έχουν απασχολήσει σημαντικά θέματα δημοσίως. Ένα εξ αυτών αποτελούν οι οφειλές προς τρίτους, προς προμηθευτές και συγκεκριμένα προς την τοπική αγορά. Ως νέος Αντιδήμαρχος θα ακολουθήσετε διαφορετική τακτική σε επίπεδο καταβολής ή εξόφλησης από τον προκάτοχό σας; Είναι εφικτή μία τέτοια αλλαγή;

“Ο Δήμος όπως ο κάθε φορέας και ο κάθε οργανισμός, η κάθε οικία, το κάθε σπίτι υφίσταται τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Αυτό σημαίνει ότι σε πολλά πράγματα που θα μπορούσε να είναι “ανοικτοχέρης”, θα πρέπει - σε ορισμένους τύπους δαπανών - να σφίξει το ζωνάρι διότι και η φορολογία έχει γίνει δυσβάσταχτη και οι εργοδοτικές εισφορές έχουν γίνει δυσβάσταχτες και τα χρέη προς τρίτους πολλές φορές απειλούν τον προϋπολογισμό του Δήμου. Οπότε πρέπει να κάνεις μία συνετή οικονομική πολιτική. Αυτός είναι ο στόχος, αυτό ζήτησε ο δήμαρχος από εμένα και σαφώς κι εγώ το έθεσα στον δήμαρχο και νομίζω ότι η οικονομική διαχείριση είναι καλή κι έχει περιθώρια βελτίωσης ακόμη περισσότερα.

Όσον αφορά τα χρέη προς τρίτους, η μόνη μας εκκρεμότητα που είναι σοβαρή και είχε μία καθυστέρηση - αλλά δεν είναι λόγω παλινωδιών του Δήμου αλλά πολλές φορές εξαιτίας και των κρατικών υπηρεσιών που μας ελέγχουν - είναι το ποσό των 40.000 ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα, από το πρόγραμμα που είχαμε ενταχθεί πέρυσι (220 χιλ. ευρώ). Αυτό το ποσό των 40.000 ευρώ που οφείλεται προς προμηθευτές του Δήμου δεν έχει δοθεί ακόμη από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση ώστε περί τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας, λογικά, να έχουν πληρωθεί κι αυτές οι οφειλές.

Στον προϋπολογισμό του 2017 ο Δήμος έχει ήδη ολοκληρώσει τα τιμολόγια και του Απριλίου κι έχουμε μπει και στα τιμολόγια του Μαΐου και πληρώνουμε. Που σημαίνει ότι αυτή η τρίμηνη “καθυστέρηση”, δεν είναι καθυστέρηση ουσιαστικά, αφού υπάρχουν και Δήμοι που πληρώνουν σε 7 ή και 12 μήνες. Αυτό εμείς δεν το κάνουμε. Υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις σε προμηθευτές που επειδή δεν έχουν ασφαλιστική φορολογική ενημερότητα, δημιουργούνται κάποια προβλήματα στις πληρωμές τους. Αυτούς δεν μπορούμε να τους βάλουμε όμως στην ίδια θέση, με τους υπόλοιπους που είναι σε όλα εντάξει και προσκομίζουν τα δικαιολογητικά τους για να πληρωθούν. Ο Δήμος μπορεί να πληρώσει νόμιμα και βάσει δικαιολογητικών που οφείλουν να προσκομίζουν. Αν αυτό, δεν γίνεται, δεν μπορείς να βγαίνεις στην τοπική κοινωνία και να λες ότι ο Δήμος δεν σε πληρώνει. Δεν γίνεται να σε πληρώσει. Άρα, η σοβαρή εκκρεμότητά μας είναι τα 40.000 ευρώ που προέρχονται από το πρόγραμμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Υπουργείου Εσωτερικών”.

  • Προεκλογικά είχατε “σημαία” σας ότι θα οδηγήσετε στο τέλος τους, σημαντικές υποθέσεις – βαρίδια για τον Δήμο. Μία από αυτές και η υπόθεση του ΚΕΚ Φερεκύδης αναφορικά με την οποία προσφάτως, ο προκάτοχός σας γνωστοποίησε πως, ελλείψει σημαντικών στοιχείων κι εγγράφων, επί της ουσίας, δεν έχει ξεκινήσει η εκκαθάριση. Ως νέος Αντιδήμαρχος Οικονομικών επιθυμείτε να προχωρήσει η υπόθεση της εκκαθάρισης; Θα αλλάξει κάτι στη διαχείριση του θέματος;

    “Θα κινηθούμε προς αυτήν την κατεύθυνση όπως και ο κ. Παπαμανώλης κινήθηκε προς την ίδια κατεύθυνση. Θέλω να πω όμως κάποια πράγματα για την υπόθεση του ΚΕΚ Φερεκύδης. Καταρχήν πολύ σημαντικά κομμάτια δικαιολογητικών και χαρτιών του ΚΕΚ Φερεκύδης έχουν χαθεί πολλά χρόνια πίσω και όχι τώρα. Επίσης, πρέπει να πω, πως όποιος εκκαθαριστής ή ορκωτός λογιστής ή εταιρεία έχει κληθεί να αναλάβει την υπόθεση, ουσιαστικά ζητά ένα πακέτο δικαιολογητικών που πρέπει να του προσκομίσουμε και επίσης δεν δέχονται και αμοιβές που δεν κινούνται παραπάνω από τα κανονικά επίπεδα. Όλα αυτά και κυρίως η έλλειψη δικαιολογητικών κι εγγράφων που δεν τα έχει ο Δήμος στο αρχείο του και τα οποία τα ζητά ο εκκαθαριστής, οδηγούν στο να σου λέει ότι αφού δεν τα έχεις, δε σε αναλαμβάνω. Αυτό ο κ. Παπαμανώλης την τριετία που διετέλεσε Αντιδήμαρχος Οικονομικών, το διαπίστωσε τουλάχιστον τέσσερις φορές. Μάλιστα τις δύο φορές είχαμε κάνει την ανάθεση μέσω του δημοτικού συμβουλίου για συγκεκριμένους εκκαθαριστές. Υπάρχουν τα πρακτικά των συνεδριάσεων και μετά από έναν ή δύο μήνες, η εταιρεία ήθελε την παραίτησή της διότι δεν μπορούσε να βγάλει άκρη. Αυτό που είπε ο κ. Παπαμανώλης σαφώς ισχύει. Βρισκόμαστε σε επαφή με συγκεκριμένο γραφείο ορκωτών λογιστών, οι οποίοι είχαν ζητήσει από τον προκάτοχό μου ένα πακέτο με δικαιολογητικά. Αυτά έχουν συγκεντρωθεί κι έχουν αποσταλεί στον πιθανό εκκαθαριστή, όμως όχι και πάλι στην ολότητά τους. Περιμένουμε την απάντησή του. Είναι μία διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Και ο κ. Παπαμανώλης την είχε σε εξέλιξη και όσα ακούγονται, δηλαδή ότι δεν είχε κάνει τίποτα είναι υπερβολές. Αν δεν προχωρούσαμε ως Δημοτική Αρχή το θέμα, δεν θα αναζητούσαμε και εκκαθαριστές. Αν βρούμε λύση, θα απαλλαγεί ο Δήμος από μία υπόθεση του παρελθόντος, που απειλεί ευθέως τα οικονομικά του Δήμου. Είναι αρκετά μεγάλα τα ποσά που οφείλονται και σε υπαλλήλους και στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία και σε προμηθευτές”.

  • Κάθε Δήμος πανελλαδικά έρχεται αντιμέτωπος με τη συνεχιζόμενη περικοπή πόρων. Αυτό το δεδομένο για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης - εστιάζοντας στο 2018 -, θα σημάνει περιορισμό δαπανών σε τομείς όπως ο Πολιτισμός ή ο Αθλητισμός;

“Παρόλο που δεν είμαι οικονομολόγος και παρόλο που αντικαθιστώ έναν άνθρωπο που έχει γνώση και κατάρτιση στο αντικείμενο των Οικονομικών, πρέπει να πω από την επταετή εμπειρία μου στον πρώην Δήμο Ποσειδωνίας, ότι υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης του θέματος, δηλαδή για να ισοσκελίσεις τον προϋπολογισμό σου. Ο ένας είναι ο περιορισμός των δαπανών και ο άλλος είναι η αύξηση των εσόδων. Όχι όμως των εσόδων, τα οποία θα προέλθουν μέσα από βαριά φορολογία ή με αυξημένα τέλη, αλλά των εσόδων που ο κόσμος τα θεωρεί ως όγδοη, ένατη ή δέκατη προτεραιότητά του, με αποτέλεσμα να μην εισρέουν χρήματα στα ταμεία του Δήμου.

Μέσα σε αυτό το διάστημα “τρέχει” το πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών των 100 δόσεων από το πρόσφατο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή για τους ΟΤΑ. Είναι τεράστια ευκαιρία για τους ανθρώπους που δεν έχουν ασφαλιστική – φορολογική ενημερότητα, να έρθουν και να μπουν στο πρόγραμμα των 100 δόσεων και να το τηρήσουν. Θα είναι ευνοϊκό και για τους ίδιους και για τον Δήμο.

Σαφώς κατανοώ την οικονομική κρίση και ότι δεν έχει ο κόσμος χρήματα, αλλά δεν είναι σωστή αυτή η νοοτροπία, δηλαδή ο Δήμος να είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Σαφώς μπορούμε να κόψουμε και κάποια έξοδα ή μάλλον να προβούμε σε συγκράτηση δαπανών. Θα πρέπει να γίνει και σε όλους τους τομείς μπορεί να γίνει, όχι όμως στα λειτουργικά έξοδα. Μπορείς να κάνεις περικοπές, παρακολουθώντας πάντα και τα έσοδά σου.

Σε κάθε περίπτωση, έχουμε στελέχη στον Δήμο που μπορούν αυτό το κενό το δικό μου της γνώσης και της εμπειρίας να το υπερκαλύψουν και έχω και τη διάθεση να δουλέψω και να μάθω όσο πιο πολλά μπορώ”.

  • Στην τελευταία Οικονομική Επιτροπή που προήδρευσε ο κ. Παπαμανώλης, από την πλευρά του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Ανδρέα Γιαλόγλου, ειπώθηκε πως, “από εδώ και πέρα η εμπιστοσύνη στο πεδίο των οικονομικών δεν θα είναι η ίδια”. Πώς έχετε εκλάβει αυτή τη δήλωση;

“Δεν σας κρύβω ότι δεν περίμενα κάτι τέτοιο να ειπωθεί από τον αρχηγό της μείζονος μειοψηφίας. Η απάντησή μου είναι η ίδια που έδωσα κι εκείνη την ημέρα: Ευελπιστώ να σας διαψεύσω και να σας εμπνεύσω κι εγώ την εμπιστοσύνη που είχατε στον προκάτοχό μου. Δεν μπορώ να πω κάτι άλλο. Νομίζω έχω αποδείξει πως είμαι άνθρωπος χαμηλών τόνων και προτιμώ να μιλούν τα έργα κι όχι τα λόγια για τον εαυτό μου και γι αυτό δυσκολεύτηκα και με αυτή τη συνέντευξη. Δυσκολεύομαι καθώς για όλα τα πράγματα θα έχω να πω κάτι περισσότερο συγκεκριμένο σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Όλοι έχουν μία μικρή περίοδο χάριτος για να προσαρμοστούν. Από εκεί και πέρα, θα μιλάμε και με συγκεκριμένα στοιχεία. Η δήλωση του κ. Γιαλόγλου με στεναχώρησε λίγο. Είμαι επίμονος όμως...”.

  • Λογικά θα παραμείνετε στη θέση του Αντιδημάρχου Οικονομικών έως το πέρας της θητείας. Αν και ακόμη είναι νωρίς, ωστόσο εκτιμάτε ότι θα καταφέρετε να αφήσετε έναν Δήμο υγιή οικονομικά; Είναι αυτός ο στόχος και η προσδοκία σας;

“Δεν νομίζω να υπάρχει άνθρωπος που δεν θα το ήθελε. Αυτός είναι ο στόχος μας και αυτός είναι και ο ρόλος μας. Το να χρεωθεί ο Δήμος και να χρωστά όπως άλλοι μεγάλοι Δήμοι της Αττικής και έχουν μπει σε επιτροπεία ή έχουν δανειοδοτηθεί δυσβάσταχτα από τις τράπεζες, δεν θα το ήθελε κανείς να το δει για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης.

Προσωπικά, προέρχομαι από έναν Δήμο που στο σύνολο, έφερε στον ενιαίο Δήμο περί τις 800 χιλ.. ευρώ πλεόνασμα. Μιλώ για τον πρώην Δήμο Ποσειδωνίας. Μαζί με τον πρώην Δήμαρχο, Τζώρτζη Μακρυωνίτη και τον κ. Μάρκο Πρίντεζη που ήμασταν σε θέσεις διοίκησης κι ευθύνης τότε, παραδώσαμε ένα πλεόνασμα που νομίζω ότι ωφέλησε τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης στο πρώιμο ξεκίνημά του. Άρα, δείγματα γραφής καλής οικονομικής διαχείρισης έχω δώσει δια του δημοτικού συμβουλίου του πρώην Δήμου Ποσειδωνίας και θεωρώ ότι το ίδιο θα γίνει και τώρα. Σίγουρα το 2010 ουδεμία σχέση έχει με το 2017, το 2018 και το 2019 από άποψη οικονομική κρίσης και υποχρεώσεων οικονομικών που έχει επωμιστεί η Αυτοδιοίκηση συν τη μείωση κατά 60% των ΚΑΠ., συν ΕΝΦΙΑ κλπ.. Είναι κατανοητό ότι η ροή χρήματος δεν γίνεται απρόσκοπτα όπως παλαιότερα και άρα, θα πρέπει να γίνουν βελτιωτικές κινήσεις. Και ο κ. Παπαμανώλης το έλεγε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και ειδικά στο κομμάτι της συγκράτησης των δαπανών και στο κομμάτι των εσόδων. Επιμένω όμως, σε αυτό που είπα νωρίτερα. Θέλω πρώτα να μιλήσουν οι πράξεις”.