Οι πρώτες παρεμβάσεις στο τοιχίο αντιστήριξης του Βούρλη στα Βαπόρια της Ερμούπολης

Το πρώτο βήμα κατά των φθορών

Ξεκίνησαν οι πρώτες παρεμβάσεις για τον περιορισμό του κατολισθητικού φαινομένου που παρατηρήθηκε στην περιοχή Βούρλη, στα Βαπόρια της Ερμούπολης, στο πλαίσιο εφαρμογής των άμεσων εργασιών μερικής αποκατάστασης των φθορών που καταγράφηκαν εξαιτίας των διαβρώσεων που παρουσιάζει η περιοχή.

Στο συγκεκριμένο σημείο, το οποίο κρίθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης ως ιδιαιτέρως επισφαλές, λόγω των εκτεταμένων διαβρώσεων που επί σειρά ετών παρατηρούνται στην περιοχή, ξεκίνησαν από εχθές οι πρώτες εργασίες.

Ήδη έχουν δοθεί, από τα αρμόδια δημοτικά όργανα, οι εγκρίσεις που απαιτούνται για την «Μελέτη ανακατασκευής οδικού τμήματος περιοχής Βούρλη στην Ερμούπολη», με την σχετική σύμβαση να ανέρχεται σε 40.616,72 ευρώ, ενώ ειδικά για την ανακατασκευή του τοιχίου αντιστήριξης, επί του οποίου ξεκίνησαν οι παρεμβάσεις, το κόστος ανέρχεται σε 27.368,61 ευρώ.

Η πρώτη παρέμβαση

Το λιθόχτιστο τοιχίο, το οποίο παρουσιάζει έντονα στοιχεία κατάρρευσης και το οποίο όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αποκλειστεί, με απαγορευτικό για τους πεζούς πλέγμα διέλευσης, είναι το πρώτο δομικό στοιχείο επί του οποίου ξεκίνησαν και οι πρώτες εργασίες. 

Πρόκειται για την προσωρινή παρέμβαση που είχε εκτιμηθεί ότι έπρεπε άμεσα να υπάρξει έως την έναρξη εργασιών οριστικής αποκατάστασης του τμήματος όχι μόνο του τοιχίου αλλά και ολόκληρης της περιοχής, που επί σειρά ετών έχει υποστεί έντονες διαβρώσεις, οι οποίες έγιναν εντονότερες κατόπιν των τελευταίων ισχυρών βροχοπτώσεων του Ιανουαρίου 2017, που επέτειναν την ήδη βεβαρημένη κατάσταση.

Ήδη το τελευταίο 4μηνο έχει απαγορευτεί, καθ’ υπόδειξη της Τεχνικής Υπηρεσίας, η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων άνω των 5 τόνων, από το συγκεκριμένο σημείο, χωρίς όμως να συντρέχει λόγος ανησυχίας για τα δίτροχα, τετράτροχα οχήματα καθώς και τους διερχόμενους πεζούς.

Επίσης έχει απαγορευτεί η πρόσβαση και παραμονή ατόμων στην παραλία Τάληρο, αποκλείστηκε η διέλευση ατόμων από το πεζοδρόμιο του τοιχίου αντιστήριξης, όπως και από την κλιμακωτή οδό που κατεβαίνει προς την παραλία στη βόρεια πλευρά του τοίχου.

Η εν λόγω παρέμβαση αποτελεί μέρος των προτάσεων της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, στο πλαίσιο της σταδιακών ενεργειών ολοκληρωμένης παρέμβασης, που θα πρέπει να γίνουν προς αποκατάσταση του προβλήματος.

Βέβαια, όπως επισημαίνεται και στην τεχνική έκθεση του έργου «Οι εργασίες που θα πραγματοποιηθούν σε καμία περίπτωση δεν θα αναστείλουν τα προβλήματα λόγω ολίσθησης του τοίχου ή θα  βελτιώσουν σημαντικά την αντοχή του και σε επόμενη οριστική παρέμβαση θα καταστραφούν».

Οι εργασίες προβλέπουν απομάκρυνση όλων των σαθρών και αποκολλημένων κονιαμάτων, όπως και των λίθων που τυχόν έχουν  ρηγματωθεί, αποκολληθεί ή μετακινηθεί, επανατοποθέτηση των αποκολλημένων λίθων και όπου απαιτείται θα τοποθετηθούν νέοι, οι σαθροί και νέοι αρμοί θα συμπληρωθούν με κονίαμα και στις περιοχές εκτεταμένων σπηλαιώσεων, λόγω αποκόλλησης λίθων, θα διαστρωθεί σκυρόδεμα, ιδίως στην περιοχή νοτίως των αντηρίδων και στην βάση στήριξής τους.

Η επιφάνεια εκτέλεσης των εργασιών είναι περίπου 20 μέτρα κατά μήκος του τοιχίου και σε όλο το ύψος του.

Προσωρινή ενέργεια

Καθώς εκ μέρους της Τεχνικής Υπηρεσίας διευκρινιζόταν ότι η όποια ενέργεια επί του τοιχίου δεν θα είχε ουσιαστικό αποτέλεσμα αφού η κατάσταση του επιδεινώνεται από το κατολισθητικό φαινόμενο που παρατηρείται κάτω από το οδόστρωμα, γίνεται αντιληπτό ότι αυτή η πρώτη ήπια παρέμβαση δεν είναι παρά μία επιφανειακή επιδιόρθωση, η οποία επιβάλλεται ως άμεση ενέργεια μέχρι την εφαρμογή των μόνιμων και εκτενών παρεμβάσεων στην περιοχή.

Τώρα τίθεται σε εφαρμογή μία στοιχειώδης παρέμβαση την οποία εξ αρχής ο Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, εντός του Δημοτικού Συμβουλίου, είχε χαρακτηρίσει “ασπιρίνη στον άρρωστο”, τονίζοντας ότι οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν στην υλοποίηση του συνολικού έργου για την περιοχή.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, σχετικά την έναρξη των εργασιών στη συγκεκριμένη θέση, «λειτουργούμε όπως είχαμε δεσμευτεί, για την προσωρινή αποκατάσταση του τοιχίου, ενώ λήφθηκε και η απόφαση από την Οικονομική Επιτροπή για την μελέτη, που ορίζει τις εργασίες απαιτούνται για την οριστική αποκατάσταση του προβλήματος».

Για τις εργασίες που θα εκτελεστούν άμεσα είπε ότι «θα προσπαθήσουμε να αποκαταστήσουμε προσωρινά κάποιες μεγάλες βλάβες που εμφάνισε ο τοίχος ώστε να μην επιδεινωθεί το πρόβλημα. Αυτή η ενέργεια γίνεται γιατί όσο δεν κάνουμε κάτι το πρόβλημα θα μεγαλώνει. Η προσπάθεια δεν γίνεται για να το λύσουμε ολοκληρωτικά, όμως το σύνολο του έργου είναι σε προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή».

Σε ότι αφορά στον τρόπο της τεχνικής παρέμβασης, αυτή δεν πρόκειται να επηρεάσει τη διέλευση, καθώς οι εργασίες δεν θα εκτελεστούν από την πλευρά του δρόμου αλλά από την έξω πλευρά.

Μόνο σε περίπτωση που θα υπάρξει ανάγκη λειτουργίας μηχανημάτων, τότε θα γίνει σχετική δημόσια ενημέρωση, για το τμήμα του δρόμου που ίσως χρειαστεί να κλείσει.

Χρόνια φθορά

Να σημειωθεί ότι πέραν της κατακρήμνισης τμήματος του τοιχίου αντιστήριξης, η Τεχνική Υπηρεσία είχε επισημάνει και το μέγεθος του προβλήματος, σχετικά τόσο με τις σημαντικές παραμορφώσεις που παρουσιάζει το οδόστρωμα όσο και με την κατάρρευση του στηθαίου της κλιμακωτής οδού προς την παραλία, για τις οποίες αναφερόταν σχετικά ότι «Οι διαπιστώσεις αυτές υποδεικνύουν την επιδείνωση της κατάστασης που ήταν ήδη γνωστή πλέον των 20 ετών και είχαν γίνει προσπάθειες επίλυσης χωρίς να επιτευχθεί ικανοποιητικό αποτέλεσμα».

Η περιοχή εμφανίζει γεωλογικές αλλοιώσεις με ολίσθηση των στρωμάτων του εδάφους, συνεχώς εξελισσόμενες στην πάροδο των χρόνων, υποχρεώνοντας τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες σε συνεχή παρακολούθηση του φαινομένου.

Όταν ρωτήθηκε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, Φραγκίσκος Βακόνδιος, για τον εάν από την έξαρση του προβλήματος μέχρι σήμερα έχει παρατηρηθεί επιδείνωση του ήταν κατηγορηματικά αρνητικός, συμπληρώνοντας ότι τα εν λόγω προσωρινά μέτρα συντείνουν στην διατήρηση της κατάστασης έως την εκτεταμένη παρέμβαση για οριστική επίλυση.

Ο τοίχος, του οποίου έχει ξεκινήσει η επισκευή, εδώ και χρόνια έδειχνε σημάδια φθοράς, με συνεχείς καταπτώσεις λίθων και υποχώρηση σε σχέση με το αντιστηριζόμενο οδόστρωμα, με την κατάσταση να εμφανίζει επιδείνωση, όπου οι φθορές έγιναν αντιληπτές και στο οδόστρωμα και κατόπιν της τεχνικής αυτοψίας, με τις τομές που έγιναν επί του οδοστρώματος διαπιστώθηκε ότι ο δρόμος και το τοιχίο τελούν σε άμεση συνάρτηση.

Οι απαιτούμενες μελέτες

Καθώς το θέμα απασχόλησε εκτενώς το Δημοτικό Συμβούλιο, τον Απρίλιο του 2017, τότε είχαν δοθεί η διαβεβαιώσεις για ολοκλήρωση των διαδικασιών ανάθεσης και σύνταξης της μελέτης εντός 9μηνου, ενώ αναμένεται η επαναφορά του θέματος προς συζήτηση, με αφορμή την έναρξη των εργασιών στο τοιχίο αντιστήριξης, αλλά και την σχετική ομόφωνη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου για την μελέτη του τοιχίου.

Τότε δε (Απρίλιος 2017), σε παραγγελία του Δημάρχου προς την Τεχνική Υπηρεσία, γινόταν απαιτητό, μεταξύ άλλων, «Σε κάθε περίπτωση και μέσα σε προθεσμία 3 μηνών από σήμερα, να μας προσκομιστούν έτοιμες και προς άμεση υλοποίηση, άρτια συντεταγμένες επιστημονικές και τεχνικές μελέτες με εμπεριστατωμένη κοστολόγηση, ως και τις απαιτούμενες επί του θέματος εγκρίσεις για την οριστική θεραπεία του προβλήματος».

Η ολοκληρωμένη μελέτη για εκτενέστερες τεχνικές ενέργειες στο σημείο και ειδικά για το οδόστρωμα, εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2010, γεγονός που επιβάλει την επικαιροποίηση της, λόγω των νέων εκτενέστερων φθορών που έχουν προκληθεί.

Η αρχική αυτή πανεπιστημιακή μελέτη υποδείκνυε μέτρα θεμελίωσης του δρόμου και δεν σχετίζεται με το τοιχίο αντιστήριξης, για το οποίο είχε εκπονηθεί το 2016 από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, κατά παραγγελία του υπουργείου Πολιτισμού, μελέτη για την άρση της επικινδυνότητας του τοιχίου. 

Έτσι, επιβάλλεται η σύνταξη νέας μελέτης για την ουσιαστική επίλυση του συνόλου των προβλημάτων που παρουσιάζει η περιοχή, με προεκτιμώμενο κόστος 72.000 ευρώ, που θα περιλαμβάνει γεωτεχνικές μελέτες, που θα περιλαμβάνουν γεωτεχνικές μελέτες επιχωμάτων και θεμελίωσης της οδού με την μέθοδο των πασσαλοτοιχιών, τις στατικές μελέτες στατικών έργων οδοποιΐας, που θα αφορούν στην οριστική μελέτη για το τοιχίο αντιστήριξης και την στατική μελέτη του τεχνικού έργου της οδού, την μελέτη οδοποιΐας, που θα αφορά στην μελέτη για την αποκατάσταση του οδοστρώματος, όπως και οι απαιτούμενες περιβαλλοντικές μελέτες. 

Όπως ενημέρωσε σχετικά ο κ. Βακόνδιος, «ήδη στην Οικονομική Επιτροπή πήραμε τους όρους της διακήρυξης, δηλαδή τι ζητάμε από την μελέτη. Μετά την δημοσίευση στα μέσα ενημέρωσης θα γίνει ο διαγωνισμός, σύμφωνα με το νόμο. Από εκεί και πέρα ξεκινάει η μελέτη και εμείς διερευνούμε τους τρόπους εξασφάλισης των χρηματοδοτήσεων».