Στις 19 Σεπτεμβρίου το άνοιγμα των φακέλων των ενδιαφερόμενων αναδόχων εκπόνησης της μελέτης για τη συνολική παρέμβαση του προβλήματος στην περιοχή του Βούρλη

Επόμενα βήματα για τα κατολισθητικά φαινόμενα

Αρχές του 2018 εκτιμά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών πως θα έχει εκπονηθεί η οριστική μελέτη της Β΄ φάσης

Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στη συνολική – κατά το μέτρο του εφικτού - αντιμετώπιση των κατολισθητικών φαινομένων της περιοχής του Βούρλη πραγματοποιεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, έχοντας εκκινήσει τη διαδικασία συγκέντρωσης των προσφορών για την εκπόνηση της μεγάλης μελέτης της Β΄Φάσης, προκειμένου στις 19 Σεπτεμβρίου να ακολουθήσει το άνοιγμα των φακέλων των ενδιαφερόμενων αναδόχων.

Η εν λόγω διαδικασία προχωρά παράλληλα με τις εργασίες για την ανακατασκευή του τοιχίου αντιστήριξης, επί του οποίου υλοποιούνται ήδη οι πρώτες παρεμβάσεις, έργο που αποτελεί την Α΄ Φάση της γενικότερης αντιμετώπισης της υπόθεσης, με το σχετικό κόστος να ανέρχεται σε 27.368,61 ευρώ.

Σχετικά με την προώθηση των διαδικασιών της εκπόνησης της μελέτης προϋπολογισμού περί των 40 χιλ. ευρώ, κλήθηκε να ενημερώσει ο νέος Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, ο οποίος περιέγραψε σε γενικό άξονα τα χρονοδιαγράμματα, σκιαγραφώντας σε πρώτο επίπεδο το αντικείμενο της μελέτης και τί αναμένει από την εκπόνησή της ο Δήμος, με φόντο τη σοβαρή παρέμβαση που θα πρέπει να υλοποιηθεί κατόπιν της εξασφάλισης της χρηματοδότησης.

““Τρέχει” ήδη η πρώτη παρέμβαση. Τις προσεχείς ημέρες ανοίγουμε προσφορές και προχωράμε”

Ξεκινώντας τις δηλώσεις του επί της σοβαρής υπόθεσης που έχει απασχολήσει έντονα την τοπική κοινωνία, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος θέλησε να ενημερώσει επιγραμματικά για τις παρεμβάσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στο πλαίσιο της Α΄ Φάσης για το τοιχίο αντιστήριξης. “Ήδη προχωρούν οι εργασίες για την προσωρινή αποκατάσταση του τοίχου. Οι μηχανικοί μας είναι καθημερινά εκεί για την επίβλεψη του έργου. Γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια ώστε να προχωρήσει συνολικά η υπόθεση. Φαίνεται ήδη πως στην πρώτη παρέμβαση προχωράμε με γοργούς ρυθμούς” ανέφερε σχετικά, προσθέτοντας πως, πλέον η προσπάθεια εστιάζεται στη μελέτη συνολικής αντιμετώπισης των κατολισθητικών φαινομένων. “Από εκεί και πέρα προχωράμε σε μία μελέτη που την περιμένουμε και εμείς ως Δήμος και οι δημότες. Η Τεχνική Υπηρεσία με τη σειρά της το θέμα το έχει θέσει σε προτεραιότητα” συμπλήρωσε ο Αντιδήμαρχος, εξηγώντας πως, μέλημα της Δημοτικής Αρχής αποτελεί η άμεση ανάπτυξη των απαιτούμενων διαδικασιών.

“Θέλουμε να τρέξουν όλα ομαλά και άμεσα ώστε να έχουμε τη μελέτη που θα προσδιορίσει τις παρεμβάσεις με σαφήνεια και το κόστος του έργου. Προσδιορίζεται διάστημα 4 μηνών από την ημερομηνία υπογραφής για την ολοκλήρωση της εκπόνησής της” σημείωσε, εξηγώντας μάλιστα πως, μέχρι το τελικό θεωρητικό βήμα, “θα προηγηθεί στις 19 Σεπτεμβρίου το άνοιγμα των φακέλων των εργολάβων, των προσφορών, μετά χρειάζεται ένας μικρός χρόνος περίπου ενός μήνα για τις ενστάσεις αν υπάρξουν κλπ., χρειάζεται και η συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής και μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση θα “πάρει” σίγουρα έναν μήνα”. Εκτίμησή του, υπήρξε μάλιστα πως, “αρχές του έτους του 2018 θα έχουμε την μελέτη οριστικά και ίσως μία πρώτη, αρχική εκτίμηση από τον ανάδοχο λίγο νωρίτερα, περίπου τα Χριστούγεννα”.

Ερωτηθείς για το κόστος που απαιτεί η εκπόνηση της μελέτης, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος υπογράμμισε πως, “για την μελέτη της μεγάλης παρέμβασης έχουμε τα χρήματα από τον προϋπολογισμό μας και έχουμε και την απαιτούμενη έγκριση σχετικά με το ότι ο όρος για την ανάδειξη του μελετητή θα είναι η οικονομικότερη προσφορά” σημείωσε για το έργο με επίσημο τίτλο “μελέτη ανακατασκευής οδικού τμήματος περιοχής Βούρλη στην Ερμούπολη”.

Αναφορικά με την πλήρη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων αναδόχων, ο ίδιος θέλησε να υπογραμμίσει πως, το τεύχος των τεχνικών δεδομένων του έργου και τα λοιπά συμβατικά τεύχη που συνοδεύουν την προκήρυξη διατίθενται από την ιστοσελίδα του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.syrosermoupolis.gr και προσδιόρισε μάλιστα πως ο καθαρός χρόνος εντός του οποίου θα εκτελεστεί το μελετητικό έργο αφορά σε 120 ημερολογιακές ημέρες.

Δύσκολο πλην όμως καθοριστικό βήμα, η αναζήτηση χρηματοδότησης

Πέραν της εκπόνησης της εν λόγω μελέτης για τη Β΄ Φάση της παρέμβασης, ο κ. Βακόνδιος αναφέρθηκε και στο θέμα της χρηματοδότησης του συγκεκριμένου έργου που θα περιγραφεί με ακρίβεια, για το οποίο σήμερα ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης δεν διαθέτει πόρους. “Aμέσως μετά τη διαδικασία και την ολοκλήρωση της μελέτης θα πρέπει να αναζητήσουμε πιθανές πηγές χρηματοδότησης. Πιθανότατα να επικοινωνήσουμε και με Υπουργεία διότι το κόστος γίνεται αντιληπτό ότι θα είναι υψηλό” ανέφερε σχολιαστικά, εξηγώντας πως, οι τρέχουσες εργασίες, αφορούν σε ήπια παρέμβαση στο τοιχίο αντιστήριξης και γι αυτές ο Δήμος είχε χρήματα.

“Σήμερα η μικρή παρέμβαση τρέχει κανονικά” επανέλαβε, απαντώντας μάλιστα και στην ερώτηση αν ως αρμόδιος Αντιδήμαρχος, στη θητεία του οποίου “τρέχει” ένα τόσο σοβαρό θέμα για το νησί συνολικά ο ίδιος είναι ικανοποιημένος από την ανταπόκριση των στελεχών της Υπηρεσίας που προΐσταται πολιτικά. “Οπωσδήποτε και είμαι ικανοποιημένος από τους χρόνους που ενήργησε η Τεχνική Υπηρεσία. Έχει γίνει μία αξιόλογη προσπάθεια από όλο το προσωπικό, τον Διευθυντή, τους προϊσταμένους και τους μηχανικούς και πραγματικά έχει γίνει ό,τι καλύτερο μπορούσε να γίνει. Αυτό το πρόβλημα μετά από τόσα χρόνια που απασχολεί τη Σύρο, πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστεί στο μέτρο του εφικτού και θα γίνει αποκατάσταση” δήλωσε κατηγορηματικά.

Τί οφείλει να παραδώσει ο ανάδοχος και τί ζητά ο Δήμος

Ερωτηθείς για την απαίτηση εκπόνησης της μελέτης της Β΄ Φάσης από ανάδοχο και όχι από την Τεχνική Υπηρεσία, η οποία θα διαθέσει ούτως ή άλλως πολύτιμο υλικό για το ιστορικό του προβλήματος κλπ., ο κ. Βακόνδιος σημείωσε τα εξής: “Έχουμε μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν αλλά δεν έχουμε μία συνολική μελέτη. Πρέπει να γίνει συνολική μελέτη και προχωράμε μετά στην ανάθεση καθώς η Τεχνική Υπηρεσία από το 2014 είχε εκφράσει την αδυναμία της να την εκπονήσει. Αυτή τη στιγμή πρέπει να ανατεθεί ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διαδικασίες όσο πιο γρήγορα” ανέφερε, προλογίζοντας μάλιστα και τη σαφή αναφορά στο περιεχόμενο του τεύχους τεχνικών δεδομένων για το αντικείμενο της μελέτης.

Σύμφωνα με όσα διευκρινίζονται σε αυτό, “Όπως γίνεται φανερό από το παραπάνω ιστορικό, η υπηρεσία διαθέτει μεν σημαντικά δεδομένα για την περιοχή μελέτης και ιδιαίτερα την έρευνα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών η οποία περιλαμβάνει και συγκεκριμένα μέτρα για την σωστή θεμελίωση της οδού, όμως δεν έχει επιτευχθεί η απαραίτητη ωριμότητα για την εκτέλεση του έργου που να αντιμετωπίζει συνολικά την περιοχή (οδό και τοίχο αντιστήριξης)”.

Ως εκ τούτου, κατέστησε ξεκάθαρο πως, “Στόχος του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης είναι η ανάθεση μελέτης για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων της ανωτέρω έρευνας και όλων των συνοδευτικών έργων και με βάση τα αποτελέσματα της οποίας θα προχωρήσει στην δημοπράτηση και εκτέλεση έργου. Όλα τα στοιχεία που αναφέρθηκαν ανωτέρω θα είναι στη διάθεση του μελετητή. Συνοπτικά το αντικείμενο του έργου θα είναι η εκ νέου θεμελίωση της οδού σε τμήμα μήκους περίπου 20 μέτρων με την μέθοδο των πασσαλοστοιχιών, η ανακατασκευή του τοίχου αντιστήριξης και η κατασκευή του επιχώματος”.

Οι μελέτες που θα πρέπει να αποκτήσει ο Δήμος

Το αντικείμενο της υπό ανάθεση μελέτης θα είναι: A. Γεωτεχνικές μελέτες και ειδικότερα Γεωτεχνική Μελέτη Επιχωμάτων σε φάση προμελέτης. Όπως φαίνεται και στο σχήμα 1 της παρ. 3 ανωτέρω, μεταξύ του τοίχου αντιστήριξης του βραχώδους υποβάθρου και του οδοστρώματος υπάρχει εδαφικό υλικό το οποίο κατά την ανακατασκευή του τοίχου αντιστήριξης θα αποσταθεροποιηθεί. Επιπλέον μέσω του υλικού αυτού θα πρέπει να διέλθουν οι πάσσαλοι της προτεινόμενης λύσης θεμελίωσης που τελικά θα εφαρμοσθεί. Για το λόγο

αυτό, θα εκπονηθεί Γεωτεχνική Μελέτη Επιχωμάτων τόσο για την περίπτωση διατήρησης του υφιστάμενου υλικού όσο και για την περίπτωση αντικατάστασής του με άλλο. Η προμελέτη επιχώματος θα υποστηρίζει αυτοτελώς την οριστική μελέτη των έργων (τοίχος αντιστήριξης, τεχνικό έργο θεμελίωσης) και δεν απαιτείται η περαιτέρω εκπόνηση οριστικής μελέτης.

Επιπλέον, απαραίτητη είναι η γεωτεχνική μελέτη θεμελίωσης τεχνικού έργου. Αφού ληφθούν υπόψη τα στοιχεία του Εφαρμοσμένου Ερευνητικού Προγράμματος «Μείωση κατολισθητικής επικινδυνότητας στις περιοχές του Δήμου Ερμούπολης Σύρου» και ιδίως τα προτεινόμενα μέτρα για την θεμελίωση της οδού, θα εκπονηθεί Γεωτεχνική μελέτη θεμελίωσης του τεχνικού της οδού με την μέθοδο των προτεινόμενων πασσαλοστοιχιών, λαμβάνοντας υπόψη την προμελέτη του τοίχου αντιστήριξης.

Στα ανωτέρω παραδοτέα, θα πρέπει να προστεθεί και η εκπόνηση μελετών τεχνικών έργων οδοποιίας. Μελέτη τοίχου αντιστήριξης σε επίπεδο οριστικής μελέτης καθώς και μελέτη του οδοστρώματος του τμήματος της οδού Μαυροκορδάτου που θα αποκατασταθεί, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η διέλευση δικτύων Ο.Κ.Ω. και η επάρκεια της οδού, σε επίπεδο μελέτης εφαρμογής. Τέλος, κρίνονται απαραίτητες η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων βάσει της κείμενης νομοθεσίας και κάποιες ακόμη μελέτες, όπως και τα τεύχη δημοπράτησης.

Κόστος και φάσεις παραδοτέων

Προκειμένου για την πλήρη ενημέρωση των ενδιαφερομένων αναδόχων, ο Δήμος έχει περιγράψει ως οφείλει με σαφήνεια και το κόστος των παραδοτέων ενώ έχει προσδιορίσει τις φάσεις που θα παραδοθούν όσα ζητούνται να εκπονηθούν σε επίπεδο μελετητικού έργο.

Συγκεκριμένα για τη Γεωτεχνική μελέτη θεμελίωσης τεχνικού έργου, υπολογίζεται σαν σύνολο αμοιβής γεωτεχνικών μελετών ποσό 4,950,00 ευρώ, για την εκπόνηση Στατικών μελετών τεχνικών έργων οδοποιίας το ποσό των 25.925,55 ευρώ, καθώς επίσης για μελέτη οδοποιίας το ποσό των 5.904,76 ευρώ και για τις περιβαλλοντικές μελέτες έχει προβλεφθεί συνολική αμοιβή 5.315,10 ευρώ.

Τέλος για το στάδιο των φάσεων των παραδοτέων προβλέπονται τα εξής: Στην πρώτη φάση να παραδοθεί η Γεωτεχνική μελέτη επιχώματος, η Γεωτεχνική μελέτη θεμελίωσης τεχνικού έργου και η προμελέτη τοίχου αντιστήριξης, στη δεύτερη φάση να παραδοθούν, οριστική μελέτη τοίχου αντιστήριξης και οριστική στατική μελέτη τεχνικού έργου οδού καθώς όμως και η μελέτη του οδοστρώματος, ενώ τέλος, ο Δήμος θα αναμένει τον χρονικό προγραμματισμό της κατασκευής των τεχνικών έργων οδοποιίας, τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, το Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας (ΣΑΥ) και Φακέλου Ασφάλειας και Υγείας (ΦΑΥ) και τα τεύχη δημοπράτησης.