Με διαφωνίες, παρατηρήσεις και διευκρινίσεις “πέρασε” κατά πλειοψηφία το τουριστικό πλάνο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το 2018 από την Τουριστική Επιτροπή

Ανύπαρκτα αντανακλαστικά και γενικόλογη στόχευση

Καταλυτική η συμμετοχή του διευθυντή του ΕΟΤ Κυκλάδων στη συνεδρίαση για τη διεξαγωγή της συζήτησης

Χωρίς σαφή “πυξίδα” και με αποσπασματικές αποφάσεις προωθητικού χαρακτήρα συνεχίζει να πορεύεται η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης όσον αφορά στην προβολή του τόπου στον παγκόσμιο κι άκρως ανταγωνιστικό χάρτη του Τουρισμού, με το νέο τουριστικό πλάνο της για το 2018 να εξαντλείται κυρίως στις ακριβοπληρωμένες υπηρεσίες του web marketing.

Tα ανύπαρκτα αντανακλαστικά των μελών της Τουριστικής Επιτροπής επιβεβαιώθηκαν εκ νέου, κατά τη χθεσινή - εξ αναβολής - συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε νωρίς το μεσημέρι στο Δημαρχιακό Μέγαρο, στη διάρκεια της οποίας αναδείχθηκε με κατηγορηματικό τρόπο η εξέταση της πρότασης απόκτησης ενός manager τουρισμού, ώστε η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να μπορέσει να απολαύσει μία οργανωμένη και στοχευμένη προβολή, την οποία και θα χαράξουν άνθρωποι με διαπιστωμένη εμπειρία στην ανάπτυξη και καθιέρωση τουριστικών προορισμών.

Ως φαίνεται, στο προσκήνιο των δημοτικών πραγμάτων μετά τη συμπλήρωση των τριών ετών της τρέχουσας θητείας, παρουσιάζονται επιτακτικά οι συνέπειες από τη λανθασμένη αντιμετώπιση της Δημοτικής Αρχής στο θέμα της οργανωμένης και με εξειδικευμένη “σφραγίδα” προώθησης της Σύρου, συλλογιστική, που είχαν υποστηρίξει μετ΄ επιτάσεως τόσο ο πρώτος πρόεδρός της, Θάνος Φώσκολος, όσο και το μέλος της, Νίκος Ρούσσος προ των παραιτήσεών τους.

Πέραν των ανωτέρω, η αδυναμία ακόμη και της απλής διαδικασίας του συντονισμού της Τουριστικής Επιτροπής - εκ μέρους του προέδρου της Δομένικου Σαγκινέτου - κατά τη συνεδρίαση των μελών της παρατηρήθηκε έντονα για μία ακόμη φορά, με την παρουσία και συμμετοχή του διευθυντή του ΕΟΤ Κυκλάδων, Μιχάλη Παράβαλου να αποδεικνύεται “σωτήρια” για την έκβαση της συζήτησης, ο οποίος για την οικονομία του χρόνου, την εξαγωγή συμπερασμάτων και τη λήψη αποφάσεων, “ανέλαβε” ουσιαστικά χρέη προέδρου.

Εξ αρχής πρέπει να αναφερθεί πως, το τουριστικό πλάνο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το 2018 αποτυπώθηκε στο περιεχόμενο ενός 7σέλιδου που διανεμήθηκε στα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, με το συνολικό εκτιμώμενο ποσό υλοποίησής τους να ανέρχεται στα 110.770,00 ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 40.770 ευρώ αφορά στις υπηρεσίες web marketing και την πληρωμή του αναδόχου που “τρέχει” την ψηφιακή προώθηση για τα διαστήματα 2017 – 2018 και 2018 – 2019.

Κάθετη διαφωνία με τον “μονόδρομο” του web marketing

Αν και συνολικά το πλάνο ψηφίστηκε από τα συμμετέχοντα μέλη κυρίως της Δημοτικής Αρχής, ωστόσο υπήρξαν παρατηρήσεις και ασκήθηκε ξανά κριτική αναφορικά με τη “φιλοσοφία” προώθησης της Σύρου σχεδόν αποκλειστικά μέσω των υπηρεσιών web marketing. Ειδικότερα, το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννης Βρούτσης σχολίασε αρνητικά τη συγκεκριμένη επιλογή της Δημοτικής Αρχής, υπενθυμίζοντας παράλληλα την πολυσυζητημένη γκρίζα πορεία της προσπάθειας κατάτμησης του ποσού των 60 χιλ. ευρώ το πρώτο έτος της θητείας, ώστε να γίνουν απευθείας αναθέσεις τριών ποσών (έως 20 χιλ. ευρώ η κάθε μία) με φόντο τη δημιουργία τουριστικού Portal. Ωστόσο δεδομένων των ελέγχων των δημοτικών ενεργειών και των σχετικών αποφάσεων είχε ακολουθήσει απορριπτική απόφαση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, με τη Δημοτική Αρχή να προχωρά σε διαγωνισμό για ένα συνολικό πακέτο web marketing.

Το συνολικό ποσό που έχει συμπεριληφθεί στο πλάνο του 2018 για τις εν λόγω ψηφιακές υπηρεσίες προβολής ανέρχεται σε 40.770 ευρώ και αναλύεται στα ποσά των 20.770 ευρώ για τον χρόνο 2017 – 2018 και των 20.000 ευρώ για το διάστημα 2018 – 2019.

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Βρούτσης διατύπωσε κατηγορηματικά τη διαφωνία του με τις συγκεκριμένες προτάσεις, όπως παρομοίως καυστικός υπήρξε και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, Ιάκωβος Αρβανίτης. Μεταξύ άλλων, ξεκαθάρισε σε ανάλογο τόνο πως προωθητικές ενέργειες που γίνονται μοιάζουν “να πυροβολούν στα τυφλά”, με φόντο τις ανάγκες του τόπου και την προσπάθεια ανοίγματος συγκεκριμένων αγορών ώστε σε πρακτικό και μετρήσιμο επίπεδο να προσελκύονται επισκέπτες.

Φιλότιμες προσπάθειες για τη λήψη απόφασης συμμετοχής σε εκθέσεις

Πέραν των ανωτέρω, επί τάπητος τέθηκε το ζήτημα της συμμετοχής σε εκθέσεις του εξωτερικού για τη Σύρο, με τον κ. Παράβαλο να “παίρνει” τα ηνία του συντονισμού και να ζητά από τα μέλη να εξετάσουν τη δυνατότητα επιλογής παρουσίας για κάθε μία από αυτές.

Μετά από μακρά συζήτηση και με φόντο τις προτάσεις της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου αποφασίστηκε η συμμετοχή στις εκθέσεις του Βελγίου στις Βρυξέλλες (Salon de Vacances – Φεβρουάριος 2018), της Ρωσίας στη Μόσχα (MITT – Μάρτιος 2018) και της Γαλλίας στο Παρίσι (Salon Mondial du Tourism – Μάρτιος 2018) μέσω του περιπτέρου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Συμπληρωματικά, επισημάνθηκε η έγκριση της συμμετοχής στην έκθεση της Ιταλίας στο Μιλάνο (BIT – Φεβρουάριος 2018) μέσω της ΠΝΑι, καθώς ειπώθηκε πως αποτέλεσε αίτημα της Ένωσης Καταλυμάτων Σύρου, αν και στην χθεσινή συνεδρίαση δεν παρέστη εκπρόσωπός της, ενώ τέλος υπήρξε θετική προσέγγιση για να εξετασθούν προσεχώς οι εκθέσεις της Γερμανίας σε Βερολίνο, της Αγγλίας στο Λονδίνο και της Πολωνίας στη Βαρσοβία, όπως και της Σουηδίας στη Στοκχόλμη για την οποία ο Δήμος θα ενισχύσει την ομάδα των ενδιαφερόμενων επαγγελματιών του τουρισμού από τη Σύρο μόνον με έντυπο προωθητικό υλικό.

Στα παραπάνω δε, εκ μέρους της Ένωσης Ξενοδόχων προτάθηκε η συμμετοχή στην έκθεση του Βελιγραδίου στη Σερβία στις 22 – 25 Φεβρουαρίου του 2018, με τον κ. Παράβαλο να τονίζει πως καθώς δεν καλύπτεται από την Περιφέρεια, από το διαθέσιμο ποσό των 5.000 ευρώ που έχει προϋπολογιστεί στο τουριστικό πλάνο της Σύρου, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορέσουν να συμμετέχουν μέσω του ΕΟΤ.

Αναφορικά με τις συγκεκριμένες συμμετοχές που προτάθηκαν για τέσσερις εκθέσεις με βεβαιότητα (Μόσχα, Παρίσι, Βρυξέλλες, Σερβία) υπήρξε ομόφωνα θετικό το σώμα της Τουριστικής Επιτροπής.

Αξίζει να αναφερθεί δε, πως, εκ μέρους του διευθυντή του ΕΟΤ Κυκλάδων επισημάνθηκε η προσπάθεια ανοίγματος της Πολωνικής αγοράς, γνωστοποιώντας μάλιστα πως, ήδη η Σύρος γνωρίζει επιπλέον προβολή κατά το τελευταίο διάστημα λόγω του νέου προπονητή της ομάδας βόλεϊ του Φοίνικα. “Υπάρχει μεγάλη διαφήμιση για τη Σύρο λόγω του Πολωνού προπονητή που πήρε ο Φοίνικας. Ήταν ο βοηθός προπονητή της Εθνικής Πολωνίας και αν δείτε τα δημοσιεύματα που μας έστειλε μόνος του μέσα σε δύο εβδομάδες και πού αναφέρεται η Σύρος και οι Κυκλάδες θα πάθετε πλάκα” σχολίασε απευθυνόμενος στα υπόλοιπα μέλη και τονίζοντας ακόμη πως, η συμμετοχή σε αυτήν την έκθεση ίσως να πρέπει να εξετασθεί προσεκτικά αφού “ούτως ή άλλως γίνεται προσπάθεια τόσα χρόνια γι αυτήν την αγορά”.

Φουσκωμένος οικονομικά ο τουριστικός σχεδιασμός προβολής για το 2018. Διευκρινίσεις από Παπαμανώλη και Παράβαλο

Κατά τη διάρκεια της κριτικής που ασκήθηκε από ορισμένα μέλη προς τη Δημοτική Αρχή υποστηρίχθηκε πως το ποσό των 110.770,00 ευρώ “αποτελεί έναν φουσκωμένο προϋπολογισμό”, ο οποίος δεν θα υλοποιηθεί και δεν περιλαμβάνεται στον βασικό συνολικό προϋπολογισμό του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στην προχθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Ειπώθηκε μάλιστα πως, εγκρίθηκαν μόλις 52 χιλ ευρώ, με τον πρώην αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιώργο Παπαμανώλη να προχωρά σε σχετικές διευκρινίσεις.

“Για να βάλουμε στον προϋπολογισμό κάτι, αρκεί μία συνεδρίαση δημοτικού συμβουλίου. Για να μπει στο τουριστικό πλάνο θέλει εγκρίσεις από τον ΕΟΤ κλπ. Οπότε μέσα από το τουριστικό πλάνο φαίνεται ο στόχος και το τί θέλει να κάνει η Τουριστική Επιτροπή. Μετά αναλόγως ό,τι θέλετε να εξειδικεύσετε το βάζουμε στον προϋπολογισμό” σχολίασε σε πρώτο επίπεδο, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως, “Στον προϋπολογισμό πέρυσι δεν είχαμε βάλει το 100% του μπάτζετ με το “καλημέρα””, αλλά όπως πρόσθεσε, “Αναλόγως των εισηγήσεων της Επιτροπής στην πορεία του χρόνου και των αναγκών ενισχύθηκαν οι κωδικοί”.

Παρομοίως και ο κ. Παράβαλος εξήγησε πως αποτελεί σταθερή τακτική των Δήμων συνολικά να καταθέτουν ένα “αυξημένο” οικονομικά τουριστικό πλάνο προς έγκριση στον ΕΟΤ, ώστε ανά πάσα στιγμή να προωθούν δράσεις κι ενέργειες προωθητικές τις οποίες και κρίνουν απαραίτητες για την προβολή του προορισμού τους, αφού οποιαδήποτε υπέρβαση του εγκεκριμένου τουριστικού προϋπολογισμού από τον ΕΟΤ, απαιτεί νέα χρονοβόρα διαδικασία έγκρισης.

“Όταν έχουμε ένα κόστος το οποίο λέμε ότι είναι 30 χιλ. ευρώ, αυτό δεν μπορούμε να το υπερβούμε. Αν το ξεπεράσουμε, δεν μπορούμε να κάνουμε αλλαγή σε αυτό (σσ. το πλάνο) πριν από δίμηνο. Υπάρχει η πρακτική σε όλους να υπάρχει ένα πλάνο πολύ παραπάνω από αυτό που προβλέπεται σε έναν προϋπολογισμό δημοτικού συμβουλίου προκειμένου να μην χρειάζεται να πας ξανά στον ΕΟΤ” δήλωσε χαρακτηριστικά, προτρέποντας τα αιρετά μέλη πρωτίστως να εξετάζουν ως Δήμος πώς μπορούν να “επενδύσουν” τον διαθέσιμο τουριστικό προϋπολογισμό τους στον μέγιστο βαθμό προς όφελος της τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου.

Ποσά που ίσως απομένουν να σκεφθείτε πώς θα τα επενδύει ο Δήμος υπέρ του για την τουριστική ανάπτυξη του Δήμου” σημείωσε μεταξύ άλλων, με τον Γιάννη Βρούτση να θέτει στο τραπέζι του διαλόγου και το θέμα της αξιοποίησης του τουριστικού τέλους που επιβάλλεται από τον Δήμο στους επαγγελματίες τουρισμού του νησιού.

Στα παραπάνω μάλιστα, προστέθηκε και ο προβληματισμός για τη δυνατότητα δαπάνης ποσών κατά τους πρώτους μήνες του 2018, λόγω αναμονής για έγκριση του προϋπολογισμού από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Σύμφωνα με όσα γενικά ανέφερε ο κ. Παπαμανώλης “Ο προϋπολογισμός αφού πέρασε από το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να εγκριθεί σε 20 μέρες ή σε δύο μήνες”, διευκρινίζοντας μάλιστα πως, στο θέμα των νέων τουριστικών φυλλαδίων, δεν θα προκύψει πρόβλημα καθώς, τα χρήματα είχαν συμπεριληφθεί στον φετινό προϋπολογισμό “Τα φυλλάδια μπορούμε να τα έχουμε αφού είναι στον φετινό προϋπολογισμό” σχολίασε, με τον κ. Σαγκινέτο να γνωστοποιεί πως εντός της εβδομάδας, θα κληθούν τα μέλη της Επιτροπής να εξετάσουν το σχέδιο του εντύπου για να προχωρήσει η εκτύπωση. Υπενθύμισε μάλιστα πως, έχει προβλεφθεί το ποσό των 10.000 ευρώ με μακέτα για τη δημιουργία και εκτύπωση 15.000 φυλλαδίων.

Όσον αφορά στους υπόλοιπους άξονες του τουριστικού πλάνου για το 2018 έχει προβλεφθεί το ποσό των 30 χιλ. ευρώ συνολικά για δυνατότητα διαφήμισης μέσω τηλεοπτικών/ραδιοφωνικών σταθμών, για εκτυπώσεις φυλλαδίων και παραγωγή video, αλλά και των 10.000 ευρώ για το κομμάτι των δημόσιων σχέσεων (media & blogger trips και broadcasting event).

Ζητούν τουριστικό manager

Εκτός από την προφορική τοποθέτησή του στην Τουριστική Επιτροπή για το θέμα του manager τουρισμού για τη Σύρο, ο Ιάκωβος Αρβανίτης απέστειλε γραπτή απάντηση στη Δημοτική Αρχή αναφορικά με μία σχετική πρόταση που τέθηκε υπόψιν της από την εταιρεία συμβούλων Remake Consulting.

Αναγνωρίζοντας την ιδιαιτέρως προβληματική λειτουργία της Τουριστικής Επιτροπής, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου υποστήριξε τα εξής: “Η παγκόσμια τουριστική αγορά σήμερα χαρακτηρίζεται από μεγάλες απαιτήσεις και πολύ σκληρό ανταγωνισμό. Ένας τουριστικός προορισμός για να καθιερωθεί και να διατηρηθεί μέσα σε αυτήν, χρειάζεται καθοδήγηση από άτομα, τα οποία να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις, εμπειρίες και απόλυτη τουριστική διορατικότητα. Η συγκεκριμένη θεσμική στελέχωση της Τουριστικής Επιτροπής και το επίπεδο εμπειριών και γνώσεων των μελών αυτής, πιστεύω, ότι δεν μπορεί να φέρει εις πέρας και με ουσιαστικά αποτελέσματα ένα τόσο δύσκολο, απαιτητικό και εξειδικευμένο τουριστικό πρόγραμμα”. Ως εκ τούτου, όπως πρόσθεσε, “Εάν ο τουριστικός προσανατολισμός του νησιού είναι ένας εκ των βασικών του παραγόντων οικονομικής και κοινωνικής του ανάπτυξης και για να μη ξοδεύονται χρήματα άσκοπα και χωρίς αποτέλεσμα, πιστεύω, ότι θα πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά την συγκεκριμένη ή άλλη της ίδιας μορφής πρόταση συνεργασίας”.

Σε παρόμοιο τόνο και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Ευάγγελος Αλεξανδρίδης ζήτησε να ενημερωθεί η Επιτροπή για την πρόθεση της Δημοτικής Αρχής ως προς την ικανοποίηση ενός τέτοιου αιτήματος, ενώ και ο Μιχάλης Παράβαλος παρατήρησε πως με τον ίδιο τρόπο προωθούνται άλλοι τουριστικοί προορισμοί των Κυκλάδων.

“Πρέπει να δούμε τα πράγματα από μία άλλη οπτική γωνία, πολύ πιο εμπεριστατωμένη από τα τουριστικά θέματα. Αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα σε κάθε συνεδρίαση” συμπλήρωσε ο κ. Αρβανίτης με τον πρόεδρο της Τουριστικής Επιτροπής να απαντά καταφατικά.

Σε επόμενη συνεδρίαση, ολοκληρωμένη πρόταση από τη Δημοτική Αρχή

Συγκεκριμένα, ο κ. Σαγκινέτος γνωστοποίησε πως σε επόμενη συνεδρίαση η Δημοτική Αρχή θα καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση, που θα αφορά στο επιτακτικό αίτημα της απόκτησης μίας εταιρείας συμβούλων τουρισμού ή ενός manager τουρισμού, χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες κατά τη χθεσινή συνεδρίαση.

“Μας ενδιαφέρει” σημείωσε σχετικά, αναφέροντας ακόμη πως, “Θετικά το βλέπουμε και έχουμε κάνει ήδη κίνηση”. Γνωστοποιώντας επιπλέον πως έχει έρθει σε επικοινωνία και με Δήμους που βαδίζουν προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, υπογράμμισε τέλος πως, “Θα σας φέρω μία πρόταση σε επόμενο συμβούλιο να κάνουμε και μία έρευνα για να εξετάσουμε τί θα γίνει”.