Σταθερά στην πρώτη γραμμή των δημοτικών θεμάτων η οικονομική πορεία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Αναζήτηση διεξόδου από τον οικονομικό λαβύρινθο

Ανησυχία εκτροχιασμού του προϋπολογισμού του 2018 και προσπάθειες επιχορήγησης από το Υπ. Εσωτερικών

Λύσεις σε σοβαρά οικονομικά θέματα αναζητά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης προκειμένου να αποφευχθεί ο εκτροχιασμός όσον αφορά τον προϋπολογισμό του έτους 2018, η ομαλή πορεία του οποίου απειλείται ξεκάθαρα από εκκρεμότητες παλαιότερων χρόνων, τις οποίες σήμερα η Δημοτική Αρχή οφείλει να διευθετήσει, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν περισσότερο οι δημότες.

Πέραν της οικονομικής διαχείρισής της, η οποία σταθερά τυγχάνει δριμείας κριτικής από την πλευρά της αντιπολίτευσης και δη της μείζονος μειοψηφίας στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής, όπως παρομοίως και χθες, ο οικονομικός πονοκέφαλος γίνεται εντονότερος από ποσά άνω των 500 χιλ. ευρώ που συνοδεύονται από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και πρέπει να εξοφλήσει ο Δήμος.

Προκειμένου να αποφευχθεί η “κατάρρευση” του φετινού οικονομικού προγραμματισμού και να μην “αδειάσουν” τα δημοτικά ταμεία, η Δημοτική Αρχή προχώρησε σε αποστολή εγγράφου προς το Υπουργείο Εσωτερικών ώστε να ζητήσει τη διερεύνηση της δυνατότητας επιχορήγησης του Δήμου για συγκεκριμένες υποθέσεις.

Ειδικότερα, ζητά την οικονομική συνδρομή για “ξένη” πολεοδομική υπόθεση και το επίδομα των 176 ευρώ προς 59 υπαλλήλους ενώ από την πλευρά της παράταξης του Ανδρέα Γιαλόγλου, η ίδια, καλείται πέραν των ανωτέρω κινήσεων, να εστιάσει με οργάνωση στη δική της διαχείριση ώστε να επιτυγχάνει τους στόχους της.

Σχετικές παρατηρήσεις ανέπτυξε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στην χθεσινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, στην ατζέντα της οποίας τα μέλη ενέκριναν κατά πλειοψηφία και την εκτέλεση του Α΄ τριμήνου του προϋπολογισμού (2018).

 

Αλέξης Αθανασίου: Το Α΄ τρίμηνο δεν είναι ενδεικτικό. Διευκρινίσεις για το ΤΑΠ

Εξ αρχής ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου προέβη σε λιτές διευκρινίσεις σχετικά με την εκτέλεση του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους, σημειώνοντας τους λόγους που όπως υποστήριξε, το πρώτο διάστημα που “έκλεισε”, δεν είναι ενδεικτικό της πορείας υλοποίησης γενικώς των οικονομικών στόχων του Δήμου.

“Το Α΄ τρίμηνο δεν είναι το ενδεικτικότερο του έτους πάντα” υποστήριξε κατηγορηματικά από τη δική του πλευρά ο κ. Αθανασίου, επισημαίνοντας πως, “Άλλες φορές εγκρίνεται ο προϋπολογισμός τον Φεβρουάριο, άλλες έχει τύχει να εγκριθεί ο προϋπολογισμός τον Απρίλιο και να έχει παρέλθει ήδη το Α΄ τρίμηνο από την ΑΔΑ που μας ελέγχει”. Ως εκ τούτου, όπως πρόσθεσε, “τα νούμερα που βλέπουμε εδώ δεν είναι καθόλου ενδεικτικά αλλά νομίζω μία μεγαλύτερη και γενικότερη συζήτηση θα γίνει ή στο 9μηνο ή και στο 6μηνο”.

Ο ίδιος μάλιστα, τόνισε πως για την πλήρη ενημέρωση του σώματος της Οικονομικής Επιτροπής έχει αναφερθεί στα σχετικά έγγραφα και το χρηματικό υπόλοιπο του Δήμου, το οποίο “αυξομειώνεται”, ενώ θέλησε να προσθέσει επίσης, πως στη μη σαφή εικόνα της πορείας του Δήμου συνηγορεί και η υποχρέωση “κλεισίματος” των όποιων εκκρεμοτήτων αφορούν στο έτος που παρήλθε.

“Έχουμε να πληρώσουμε τις υποχρεώσεις των παρελθόντων οικονομικών ετών μέσα στο Α΄ τρίμηνο και φέτος δεν είχαμε τελειώσει ως τις 31 Μαρτίου. Δεν θέλω να λέω ανακρίβειες. Τώρα ολοκληρώνεται η αποπληρωμή του έτους 2017” παραδέχθηκε ο κ. Αθανασίου, εξηγώντας παρακάτω πως, ένας ακόμη λόγος είναι πως, “γίνεται και η πρώτη μεγάλη αναμόρφωση του οικονομικού έτους” εντός του Α΄ τριμήνου, που επί της ουσίας υποστήριξε πως, “είναι ένας άλλος μικρός προϋπολογισμός που κατατίθεται ξανά με τα σωστά ποσά που κλείσαμε το προηγούμενο έτος”.

Με αφορμή την ερώτηση του μέλους της μείζονος αντιπολίτευσης, Νίκου Φωτεινιά για την είσπραξη του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) συγκεντρωτικά για τα τελευταία χρόνια, ο Αλέξης Αθανασίου άδραξε την ευκαιρία να προβεί σε διευκρινίσεις αναφορικά με την πολιτική στάση του Δήμου.

“Όσον αφορά το ΤΑΠ είχε να εισπραχθεί από το 2012 και έγινε μία προσπάθεια από την Υπηρεσία με τον προκάτοχό μου, δηλαδή να ξεκινήσει η είσπραξη του ΤΑΠ πέρυσι” ανέφερε ο ίδιος, τονίζοντας πως, “φέτος εισπράττονται 3 χρονιές σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα” καθώς όπως πρόσθεσε, “στόχος της Υπηρεσίας είναι του χρόνου να εισπραχθεί το ΤΑΠ του 2019 που θα είναι το ΤΑΠ της τρέχουσας χρονιάς”.

 

Ανδρέας Γιαλόγλου: Δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι. Δραματική απόκλιση στα έργα

Κατόπιν της τοποθέτησης και των διευκρινίσεων του Αλέξη Αθανασίου, ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος, ένα βήμα μπροστά”, Ανδρέας Γιαλόγλου δήλωσε ξεκάθαρα πως θα καταψηφίσει τα οικονομικά θέματα της εκτέλεσης του προϋπολογισμού και της αναμόρφωσης, αναφέροντας μεταξύ άλλων, πως, η Δημοτική Αρχή δεν ανταποκρίνεται στην ομαλή πορεία και τους στόχους που οφείλει να “πιάνει”.

“Θα μειοψηφήσουμε στον απολογισμό του Α΄ τριμήνου για δύο λόγους: Όσον αφορά στα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα είμαστε πολύ μακριά από τον στόχο, είμαστε μόλις στο 11% αντί του 25% που θα έπρεπε να έχουμε και όσον αφορά στα έξοδα στο σκέλος των έργων είμαστε μόλις στο 2%” υπογράμμισε ο ίδιος, εξηγώντας μάλιστα πως, σχετικά με το πεδίο των έργων και δη όσων λαμβάνουν χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, η Δημοτική Αρχή δεν έχει καμία δικαιολογία για τη μη προώθησή τους.

“Εδώ δεν ισχύει το “πάγωμα” δαπανών λόγω του ΕΣΠΑ, ανεξάρτητα από την έγκριση του προϋπολογισμού, εγκρίνονται και μπορούν να υλοποιούνται και να πληρώνονται” σχολίασε κατηγορηματικά ο κ. Γιαλογλου, προσθέτοντας δε πως, “αυτό είναι ένα στοιχείο που δείχνει πως στην εκτέλεση των έργων θα έχουμε μία δραματική απόκλιση σε σχέση με τους στόχους”.

Στα ανωτέρω, παρόμοια κριτική άσκησε και ο Νίκος Φωτεινιάς, επισημαίνοντας μάλιστα πως ενώ ο ίδιος ο κ. Αθανασίου με δηλώσεις του στην Κοινή Γνώμη είχε αναγνωρίσει το έλλειμμα των 200 χιλ. ευρώ στα έσοδα και άρα, είχε παραδεχθεί τη υστέρηση εσόδων, σήμερα, επιδιώκει να δείξει μία πιο ήπια αρνητική εικόνα σε θέματα διαχείρισης των οικονομικών.

“Δεν λέτε την αλήθεια ότι έχετε στείλει τα ΤΑΠ δύο ετών στο Α΄ τρίμηνο” ανέφερε ο δημοτικός σύμβουλος, εξηγώντας πως, η Δημοτική Αρχή αναζητά τρόπους για να διαμορφώνει “μία πλασματική εικόνα”.

Σε ανάλογο τόνο έκλεισε την κριτική του και ο Ανδρέας Γιαλόγλου στο θέμα της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του 2018, υποστηρίζοντας πως η Δημοτική Αρχή “παίζει” και μεταφέρει μικρά ποσά από κωδικό σε κωδικό, για να αντιμετωπίσει “τη δεινή οικονομική κατάσταση και τη στενότητα”.

 

Επιστολή για την επιχορήγηση. Αναμονή μέχρι το Αναπτυξιακό Συνέδριο στη Σύρο

Στο “φινάλε” της συνεδρίασης απασχόλησε έντονα το θέμα των μεγάλων οφειλών που έχει κληρονομήσει η νυν Δημοτική Αρχή από παλαιότερες θητείες, με τον κ. Αθανασίου να επισημαίνει πως η διευθέτηση των δύο μεγάλων υποθέσεων του Δήμου σήμερα, μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς ζημία για το δημοτικό ταμείο στην περίπτωση που ανταποκριθεί το Υπ. Εσωτερικών κι επιχορηγήσει τον Δήμο.

Υπενθυμίζοντας δε, πως, ενόψει της διεξαγωγής και ολοκλήρωσης του 13ου Περιφερειακού Συνεδρίου στη Σύρο εντός Μαΐου στο πλαίσιο του διαλόγου της κυβέρνησης με τις τοπικές κοινωνίες για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, θα αναμένει η Δημοτική Αρχή τη θετική ανταπόκριση του αρμόδιου Υπουργείου για υποθέσεις με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις. Έκλεισε την τοποθέτησή του, προτείνοντας να μην ψηφιστεί η αναμόρφωση του προϋπολογισμού για την κάλυψη των ποσών που αναφέρονται παρακάτω, αφού αυτό θα σημάνει οικονομικό εκτροχιασμό. Κατόπιν όμως των παρατηρήσεων του Ανδρέα Γιαλόγλου, συμφωνήθηκε πως μετά από την επαφή του Δήμου με το Υπ. Εσωτερικών για τη δυνατότητα ή μη επιχορήγησης, η Δημοτική Αρχή αναλόγως των εξελίξεων, θα πρέπει να βρει τρόπο να εξοφλήσει τις εκκρεμότητες.

Αξίζει να αναφερθεί αυτούσιο το περιεχόμενο της επιστολής που προώθησε ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός προς τον Ειδικό συνεργάτη του Υπουργού Εσωτερικών, κ. Ρουσιά.

“Αγαπητέ κ. Ρουσιά, Σε συνέχεια τηλεφωνικής μας επικοινωνίας σας μεταφέρουμε τον προβληματισμό μας για την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης μετά την ανάληψη της δαπάνης του ποσού των 549.655,49 ευρώ περίπου που απορρέει από τις παρακάτω τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες με τα σημερινά δεδομένα δεν μπορούν να ενταχθούν στην επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών.

1. Η απόφαση Α2872/2017 του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς Τμήμα Ε΄ η οποία αφορά στην αποζημίωση των εναγόντων, κατά τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ. για την αποκατάσταση ισόποσης ζημίας την οποία υπέστησαν λόγω παράνομης μη χορηγήσεως εκ μέρους της Διευθύνσεως Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων, την οποία διαδέχθηκε ως προς τις αρμοδιότητες χορηγήσεως πολεοδομικών αδειών, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης (αρ.283 παρ.2 ν.3852/2010), να εκδώσει βεβαίωση χώρων κύριας χρήσεως σε κατάστημα συγκροτήματος ιδιοκτησίας τους στη θέση “Κούνδουρος” της νήσου Κέας ποσού 229.000 ευρώ πλέον των τόκων περίπου 156.786,58 ευρώ συνολικής οφειλής 385.786,58 ευρώ.

Η εν λόγω αποζημίωση δεν μπορεί να ενταχθεί στην επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών λόγω του ότι η παραπάνω δικαστική απόφαση δεν αφορά αποκλειστικά αξίωση από προμήθειες αγαθών ή παροχή υπηρεσιών ή εκτέλεση έργων.

Θα θέλαμε στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι από την πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων μαζί με τις αρμοδιότητες του αρ.283 παρ.2 ν. 3852/2010 δεν έχουν μεταφερθεί απαιτήσεις ή χρηματικά υπόλοιπα που να δικαιολογούν την καταβολή δαπανών της Νομαρχίας από τον Δήμο που σημαίνει ότι όποια δαπάνη προκύπτει μέχρι τον ν. 3852/2010 θα πρέπει να βαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

2. Η απόφαση 138/2010 του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου η οποία κατέστη τελεσίδικη με την Α3380/2017 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά Τμήμα Β΄τριμελές, επειδή η κρινόμενη έφεση απαραδέκτως στρέφεται κατά των εφεσίβλητων, καθόσον ως προς αυτούς η εκκαλούμενη απόφαση είναι ανέκκλητη, κατ΄ άρθρο 92 παρ. 2 του Κ.Δ.Δ., δεδομένου ότι τα επιδικασθέντα σε βάρος του εκκαλούντος Δήμου επιμέρους ποσά της επίμαχης παροχής είναι μικρότερα του τιθέμενου από την προαναφερόμενη διάταξη για την καταβολή κάθε είδους αποδοχών ορίου 3.000 ευρώ, συνολικού ποσού 95.272,62 ευρώ πλέον εργοδοτικών εισφορών και τόκων περίπου 68.569,29 ευρώ συνολικής οφειλής περίπου 163.868,91 ευρώ. Το εν λόγω ποσό δεν μπορεί να ενταχθεί στην επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών λόγω του ότι για την παραπάνω δικαστική απόφαση ως προς το νόμο βάσιμο αυτής, υπάρχει αντίθετη νομολογία ανωτάτου δικαστηρίου σε σχέση με αυτά που κρίθηκαν από το δικαστήριο της ουσίας.

Το ποσό των 3.000 ευρώ για το οποίο δεν μπορεί να ασκήσει έφεση ο Δήμος σε μια μη νόμιμη δαπάνη γίνεται δυσβάσταχτο όταν αφορά πενήντα εννέα εργαζόμενους υπολογίζοντας και τους τόκους για δώδεκα έτη πλέον τις εργοδοτικές εισφορές.

Με δεδομένο ότι επί της ουσίας και αν δεν εξευρεθεί λύση απειλείται η ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ενώ προφανώς αντίστοιχες περιπτώσεις θα υπάρχουν και σε άλλους Δήμους της χώρας παρακαλούμε θερμά όπως εξετάσετε τη δυνατότητα κάλυψης των ανωτέρω ποσών μέσω επιχορήγησης από το Υπουργείο Εσωτερικών”.