Εκτός λειτουργίας το σύστημα των δημοτικών ποδηλάτων στη Σύρο με την ευθύνη αποκατάστασης να βαρύνει αποκλειστικά τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Δίμηνη αδιαφορία και απουσία κουλτούρας...

Κανένα ανταποδοτικό αποτέλεσμα για τη λειτουργία της πόλης, αφού περισσεύει η αδράνεια για το κυκλοφοριακό πρόβλημα

Πλήρης αδράνεια καταγράφεται από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής αναφορικά με το σύστημα δημοτικών ποδηλάτων που συνοδεύεται από κοστοβόρες - για το δημοτικό ταμείο - συμβάσεις σε ετήσια βάση, καθώς η μη λειτουργία του κατά τους τελευταίους δύο μήνες, όχι μόνον δεν είχε “συγκινήσει” ούτε στοιχειωδώς τον Δήμο ως σήμερα, ο οποίος φέρει την αποκλειστική ευθύνη της αποκατάστασης της ζημιάς που έχει προκληθεί στα συστήματα των σταθμών, αλλά εξ αρχής δεν είχε γίνει κι αντιληπτή από πλευράς του.

Παρά τις φιλόδοξες και μεγαλόστομες δηλώσεις της Δημοτικής Αρχής κατά την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος προ τουλάχιστον δύο ετών σχετικά με τις δυνατότητες κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης που θα μπορούσε να σημάνει η καθημερινή χρήση των ποδηλάτων, τουλάχιστον εντός της πόλης και δη την καλοκαιρινή περίοδο, με φόντο και το οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα, ωστόσο, συμπερασματικά, διαπιστώνεται η απουσία σχετικής “κουλτούρας” και από μέρους των αρμόδιων Αυτοδιοικητικών, αφού δεν έχει ακολουθήσει καμία ενέργεια προώθησης στην κατεύθυνση της αξιοποίησής τους.

Τα οφέλη που θα σημάνει η ομαλή λειτουργία του συστήματος δημοτικών ποδηλάτων μπορεί να μην έχουν γίνει αντιληπτά από μία μεγάλη μερίδα πολιτών, αφού αυτό επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της χρήσης των δημοτικών ποδηλάτων, ωστόσο, δεν έχουν καταστεί συνείδηση ούτε της Δημοτικής Αρχής, η οποία όχι μόνον δεν έχει αναπτύξει δράσεις ευαισθητοποίησης των δημοτών – όπως δημοσίως υποσχόταν -, αλλά δεν έχει διευθετήσει το πρόβλημα που έχει προκληθεί στον κύριο εξοπλισμό των οθονών δύο σταθμών.

Αποτέλεσμα της σημερινής μη λειτουργίας του συστήματος κατά τις τελευταίες περίπου οκτώ εβδομάδες είναι η ενόχληση και ο προβληματισμός στην πλευρά ορισμένων δημοτών αλλά και φοιτητών που προέβαιναν σε μετακινήσεις χρησιμοποιώντας δημοτικά ποδήλατα, ενώ μέχρι στιγμής καθίσταται άγνωστος ο χρόνος κατά τον οποίο οι σταθμοί θα επαναλειτουργήσουν.

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ η Κοινή Γνώμη προχωρά σε αναφορά του προβλήματος που προκλήθηκε καθώς και σε παρουσίαση έγκυρων στοιχείων που έχει στη διάθεσή της αναφορικά με την υποτονική χρήση που καταγράφεται στο νησί της Σύρου, ενώ φιλοξενεί και τις απαντήσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου Οικονομικών σε μία σειρά ερωτημάτων που κλήθηκε να τοποθετηθεί προκειμένου να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία.

Μεταξύ των όσων σκιαγράφησε, σήμερα είναι άγνωστος ο χρόνος κατά τον οποίο θα μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα των δημοτικών ποδηλάτων, ωστόσο, επιχειρείται η διευθέτηση του τρόπου πληρωμής του ποσού που χρειάζεται για την αποκατάσταση της ζημιάς στον απαραίτητο εξοπλισμό.

Σχετικά δε με το κόστος που μέσω σύμβασης λαμβάνει η διαχειρίστρια εταιρεία (cyclopolis) αποκλειστικά για τη λειτουργία του συστήματος, πρέπει να σημειωθεί πως, η Δημοτική Αρχή εξετάζει την επαναδιαπραγμάτευση του ύψους του ποσού.

Πρόβλημα σε απαραίτητο εξοπλισμό. “Νεκρό” το τελευταίο δίμηνο

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει η εφημερίδα, έχει προκληθεί πρόβλημα από βανδαλισμό στον τεχνικό εξοπλισμό δύο σταθμών της πόλης και συγκεκριμένα στα υπολογιστικά συστήματα προ δύο μηνών, όπως επιβεβαίωσε και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος. Ως εκ τούτου, απαιτείται η αντικατάσταση κάποιων μερών τους, καθώς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσουν ξανά οι σταθμοί και να μπορούν να προμηθευτούν οι εγγεγραμμένοι χρήστες ποδήλατα ενώ πρέπει να σημειωθεί πως, πρόκειται για ανάγκες οι οποίες προέκυψαν στους σταθμούς της πλατείας Μιαούλη και της θέσης “Πλακούρα” και δεν καλύπτονται από τη σημερινή σύμβαση που έχει συνάψει ο Δήμος με τη διαχειρίστρια εταιρεία, η οποία έχει την ευθύνη μόνον για τη λειτουργία κι όχι για τη συντήρηση ή την αποκατάσταση σε περίπτωση προβλήματος.

Ως εκ τούτου, καθίσταται σαφές πως, αν δεν ενεργήσει άμεσα η Δημοτική Αρχή, το “νεκρό” διάστημα του διμήνου θα αυξηθεί και μάλιστα λίγο πριν την “αυγή” της καλοκαιρινής – τουριστικής σεζόν, οπότε και οι ανάγκες για μετακίνηση με εναλλακτικούς τρόπους τουλάχιστον εντός πόλης είναι επιτακτικές με φόντο το κυκλοφοριακό χάος.

Μειωμένη ζήτηση ενώ αποθαρρύνονται περισσότερο οι πολίτες από τη μη λειτουργία

Από την έναρξη λειτουργίας του συστήματος ποδηλάτων, αξίζει να αναφερθεί πως, η ζήτηση δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, ωστόσο όσο περνά ο καιρός, αυτή μειώνεται ολοένα και περισσότερο ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται και το γεγονός πως ο κόσμος αποθαρρύνεται από τη μη λειτουργία του συστήματος.

Όπως είχε αναφέρει η Κοινή Γνώμη σε σχετικό ρεπορτάζ της, προ μηνών, έως τον Μάρτιο του 2017 ήταν εγγεγραμμένοι μόλις 336 χρήστες, ενώ μηνιαίως η ενοικίαση ποδηλάτων και δη τους χειμερινούς μήνες ήταν εξαιρετικά απογοητευτική. Ενδεικτικά, αξίζει να υπενθυμιστεί πως τον περυσινό Ιανουάριο και Φεβρουάριο οι ενοικιάσεις ήταν ιδιαιτέρως μειωμένες και ειδικότερα κάτω από σαράντα και τους δύο μήνες, ενώ για τον Μάρτιο του 2017 οι διαδρομές ήταν μόλις 35.

Παρόμοιες είναι οι μετρήσεις και για το πρώτο δίμηνο του 2018, ενώ δεδομένων των προβλημάτων που προέκυψαν στις οθόνες και στα υπολογιστικά συστήματα, από τον Μάρτιο και τον Απρίλιο δεν προκύπτουν στοιχεία χρήσης, αφού δεν είναι διαθέσιμα τα δημοτικά ποδήλατα, αν και παραμένουν στις βάσεις τους.

Ωστόσο, ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν και με φόντο τα περυσινά στοιχεία της θερινής περιόδου, άκρως χρήσιμο είναι να λειτουργήσει άμεσα το σύστημα, αφού βάσει των στοιχείων του Ιουλίου του 2017, φάνηκε να υπάρχει ενδιαφέρον για μετακινήσεις με ποδήλατο. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Ιούλιο καταγράφηκαν περίπου 200 ενοικιάσεις, όπως παρομοίως και τον Αύγουστο. Πρόκειται για στοιχεία που κινούνται σε ελαφρώς καλύτερη τροχιά από τη χειμερινή και φθινοπωρινή περίοδο και θα ήταν ωφέλιμο για την πόλη να αυξηθούν την προσεχή σεζόν.

Εξετάζεται λύση από τον Δήμο μετά από μεγάλη καθυστέρηση

Αν και ο Δήμος όφειλε άμεσα να μεριμνήσει για τη διευθέτηση των προβλημάτων και της ζημιάς που έχουν προκληθεί στον εξοπλισμό των σταθμών, ωστόσο, μέχρι σήμερα στην πράξη δεν έχει γίνει κάποια ενέργεια.

Κληθείς να ενημερώσει ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών τί θα γίνει προκειμένου η δημοτική περιουσία να μην παραμένει αναξιοποίητη και να μην “χαραμίζεται”, απάντησε πως, θα εξετασθεί ο τρόπος κάλυψης της απαραίτητης δαπάνης, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, ανέρχεται σε ποσό περίπου 1.500 ευρώ.

“Είναι εκτός το σύστημα ενημερώθηκα τώρα κι εγώ από τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών” ανέφερε ο Αλέξης Αθανασίου, αναγνωρίζοντας πως η ευθύνη της αποκατάστασης βαρύνει τη δημοτική πλευρά και όχι τον ανάδοχο και διαχειριστή του συστήματος. “Είναι από βανδαλισμό η ζημιά και όχι από υπαιτιότητα του διαχειριστή. Αυτό όμως μου έχει μεταφερθεί προφορικά τώρα” πρόσθεσε ο κ. Αθανασίου, αναφέροντας παράλληλα πως, πράγματι η ευθύνη είναι του Δήμου καθώς “από όσα λέει η Τεχνική Υπηρεσία δια του μηχανικού που το παρακολουθεί, ναι εμείς πρέπει να την αποκαταστήσουμε”.

Στην ερώτηση γιατί ο Δήμος δεν έχει επιληφθεί άμεσα του θέματος, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών σημείωσε πως, δεν είχε άμεση ενημέρωση επί του θέματος, εξηγώντας σχετικά πως, δεν είχε γνώση του εγγράφου της Τεχνικής Υπηρεσίας. “Πιθανότατα έχει έρθει το έγγραφο από την Τεχνική Υπηρεσία που πιστοποιεί ότι δεν είναι ζημιά του αναδόχου και δεν υπάρχει κωδικός που να μπορεί να πληρωθεί κάτι τέτοιο. Πιθανότατα να “μπλόκαρε” εντός των γραφείων” υποστήριξε ο κ. Αθανασίου, δεσμευόμενος ωστόσο πως δεν θα υπάρξει νέα καθυστέρηση. “Τώρα θα το τρέξουμε το θέμα. Δεν φταίει η εταιρεία. Φυσικά και θα το φτιάξουμε γιατί πρέπει να λειτουργεί το σύστημα”.

Πέραν των ανωτέρω, πρόσθεσε μάλιστα πως, παρά το ότι δεν έχει ανταποκριθεί ο κόσμος, ωστόσο, η λειτουργία του συστήματος είναι επιβεβλημένη σε κάθε περίπτωση. Περιγράφοντας την εικόνα που και ο ίδιος έχει αποκομίσει από τα στοιχεία κίνησης και διαδρομών που του γνωστοποιούνται από τη διαχειρίστρια εταιρεία στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεών της, τόνισε πως, “Δεν υπάρχει η κουλτούρα και γι αυτό δεν υπάρχει ζήτηση. Αυτό είναι γνωστό και δυστυχώς δεν μπορούμε να πούμε πως είναι κάτι που αγκάλιασε ο κόσμος”.

Επαναδιαπραγμάτευση του υψηλού κόστους στη νέα σύμβαση

Χωρίς να υπεισέρχεται σε αναλυτικό σχολιασμό για το ύψος της σύμβασης με τη διαχειρίστρια εταιρεία το οποίο σε ετήσια βάση αφορά σε 10.000 ευρώ και ως γεγονός είχε αποτελέσει αφορμή για δριμεία κριτική προς την πλευρά της Δημοτικής Αρχής από την αντιπολίτευση, ο κ. Αθανασίου γνωστοποίησε την πρόθεση επαναδιαπραγμάτευσης του κόστους λειτουργίας του συστήματος, προ της σύναψης νέας σύμβασης.

Η σημερινή σύμβαση λήγει τέλος Ιουνίου και στο προσκήνιο τίθεται το ερώτημα αν η Δημοτική Αρχή με φόντο τη δίμηνη αδράνειά της, θα κληθεί να πληρώσει τη διαχειρίστρια εταιρεία, η οποία τις τελευταίες οκτώ εβδομάδες, δεν μπορεί να λειτουργήσει τους σταθμούς εξαιτίας της ζημιάς.

“Η χρήση είναι πολύ περιορισμένη για να υπάρχει μία τέτοια σύμβαση. Αυτό υπάρχει ως πρώτη αίσθηση” ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών στο πλαίσιο των δηλώσεών του προς την εφημερίδα, τονίζοντας παράλληλα πως, “Η σύμβαση με την εταιρεία αφορά στο ποσό των 10.000 ευρώ ετησίως, αλλά δεν παίρνει πάνω από 7.000 ευρώ τον χρόνο” αφού όπως διευκρίνισε, η πληρωμή “είναι ανάλογη της χρήσης”.

Από την πλευρά του, ο Αλέξης Αθανασίου συμπλήρωσε πως, “Εγώ είχα πει πως όταν λήξει αυτή η σύμβαση πρέπει να επαναδιαπραγματευθούμε όχι μόνο για όσα ακούστηκαν τότε που συνάφθηκε, ότι δηλαδή ήταν παραφουσκωμένη κλπ, αλλά και επειδή η χρήση των δημοτικών ποδηλάτων ήταν υποτονική”.

Κληθείς τέλος, να απαντήσει αν η χρέωση της ενοικίασης επίσης θα εξετασθεί καθώς δεν αποκλείεται να λειτουργεί αποτρεπτικά για ορισμένους δημότες, ο ίδιος απάντησε συγκεκριμένα: “Όλα πρέπει να τα εξετάσουμε”.

Προς υπενθύμιση, ακολουθεί η ενημέρωση της Δημοτικής Αρχής για τις χρεώσεις χρήσης των δημοτικών ποδηλάτων. “Τα ποδήλατα διατίθενται δωρεάν για μία ώρα. Πέραν της ώρας η χρέωση είναι 50 λεπτά για κάθε μισάωρο. Εάν εξαντληθεί το 1,00€, ο χρήστης θα πρέπει να “φορτώσει” ξανά χρήματα μέσω του σταθμού ή της ιστοσελίδας για να μπορεί να ξαναπαραλάβει ποδήλατο. Εάν το ποδήλατο απουσιάζει πάνω από 3 ημέρες (72 ώρες), θα καταλογισθεί στο χρήστη ολόκληρο το ποδήλατο αξίας 450,00€. Σε περίπτωση που ο χρήστης, αφού κλειδώσει το ποδήλατο, επιθυμεί να ξαναπάρει άλλο, η διάρκεια της μίας ώρας ξεκινάει από την αρχή”.