Απολογισμός πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής και κριτική από την αντιπολίτευση για τις ενέργειες στο πεδίο του τουρισμού το 2017

Ζητούμενο... η στοχευμένη τουριστική ανάπτυξη

Σαφής αναφορές περί επικοινωνιακής πολιτικής και ανοικτών ακτοπλοϊκών αναγκών

Παρατηρήσεις για ανοικτά θέματα ανάπτυξης της Σύρου, στα οποία η δρομολόγηση λύσεων θα εξυπηρετήσει και την κατεύθυνση της τουριστικής προόδου της πρωτεύουσας των Κυκλάδων πραγματοποίησαν οι εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης, στην προχθεσινή ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, στο πλαίσιο της οποίας, η Δημοτική Αρχή προέβη και στον απολογισμό της ειδικότερα για τις προσπάθειές της στο πεδίο του τουρισμού.

Επικοινωνιακή πολιτική, ανοικτά θέματα ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης του τόπου, καθώς επίσης μη ύπαρξη ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της Σύρου, αλλά όμως και σχόλια περί αναφορών της Δημοτικής Αρχής για επενδύσεις, αποτέλεσαν το κύριο περιεχόμενο της καυστικής κριτικής που ανέπτυξαν οι παρατάξεις της μείζονος και της ελάσσονος μειοψηφίας μέσω προφορικών ή και γραπτών τοποθετήσεων των επικεφαλής ή των μελών τους.

Ειδικότερα, η άνευρη ειδική συνεδρίαση για τον απολογισμό της Δημοτικής Αρχής κατά το 2017, ακολούθησε μίας πρώτης πολύωρης (σχεδόν πεντάωρης) συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, με αποτέλεσμα πολλοί αιρετοί να έχουν αποχωρήσει και τα μέλη της δημοτικής πλειοψηφίας να “λογοδοτούν” επί της ουσίας στον εαυτό τους.

Πρέπει να σημειωθεί δε, πως, στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου δεν έδωσαν το “παρών” πολίτες του τόπου, γεγονός που αποδεικνύει – δυστυχώς – την απουσία ουσιαστικής επικοινωνίας Δήμου και δημοτών στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Στόχοι και πρωτοβουλίες για τουριστική ανάπτυξη από τον Γ. Μαραγκό

Αν και η τουριστική ανάπτυξη για τη νυν Δημοτική Αρχή αποτέλεσε “σημαία” της προεκλογικά με φόντο δε και το δεδομένο της οικονομικής ανάτασης που θα μπορούσε να απολαύσει ως έναν βαθμό το νησί από την πρόοδο στο συγκεκριμένο πεδίο, ωστόσο ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός υπήρξε ιδιαιτέρως λακωνικός στα γενικά στοιχεία του απολογισμού του, κάνοντας επιγραμματική αναφορά στους στόχους και τις πρωτοβουλίες της σημερινής διοίκησης αναφορικά με το έτος 2017.

Ξεκινώντας από τους βασικούς στόχους για τον τουρισμό, ο ίδιος έκανε αναφορά “α. στη διαφοροποίηση και σημαντική αναβάθμιση και προβολή του τουριστικού προϊόντος της Σύρου, β. στην επιμήκυνση τουριστικής περιόδου μέσω ανάπτυξης θεματικού τουρισμού και γ. στη βελτίωση της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Σύρου”.

Προς τις συγκεκριμένες κατευθύνσεις, ο κ. Μαραγκός επεσήμανε ότι η Δημοτική Αρχή ανέλαβε κάποιες πρωτοβουλίες. Σύμφωνα με όσα σημείωσε, “οι πρωτοβουλίες οι οποίες αναλάβαμε είναι: α. Η ανάθεση υπηρεσιών web marketing, β. Η συμμετοχή σε εκθέσεις, γ. η εξωστρέφεια και η επικοινωνία σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, δ. η διείσδυση σε στοχευμένες τουριστικές αγορές και ε. η πραγματοποίηση διευρυμένης σύσκεψης για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση του νησιού μας”.

Πρέπει να υπογραμμισθεί πως ο Δήμαρχος αν και προφορικά περιορίστηκε στα ανωτέρω, ωστόσο, οι σύμβουλοι είχαν στη διάθεσή τους το απολογιστικό σημείωμα της Δημοτικής Αρχής στο περιεχόμενο του οποίου γίνεται ιδιαίτερη μνεία στις συμμετοχές της Σύρου σε τουριστικές εκθέσεις, στις τηλεοπτικές κ.α. εμφανίσεις του Δημάρχου, στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις που φιλοξενεί το νησί κατά τον μήνα Ιούνιο (θεματικός τουρισμός), όπως επίσης υπάρχουν αναφορές για τον συνεδριακό τουρισμό, αλλά και για τις διαφημιστικές καταχωρήσεις.

 

Ανδρ. Γιαλόγλου: Κάκιστη ακτοπλοϊκή χρονιά, διακοπές υδροδότησης και εμμονή στην επικοινωνιακή πολιτική

Συγκεκριμένος και περιεκτικός υπήρξε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Ανδρέας Γιαλόγλου κατά την τοποθέτησή του επί του απολογισμού της Δημοτικής Αρχής, δίνοντας έμφαση ιδιαιτέρως “στα κακώς κείμενα που παρατηρήθηκαν” όπως κατηγορηματικά σημείωσε κατά την περυσινή χρονιά, τα οποία και στιγματίζουν έντονα τη διοίκηση και την πορεία του νησιού για το 2017.

“Ο ρόλος της μειοψηφίας είναι να θέσει τα κακώς κείμενα, όπως παρατηρήθηκαν χωρίς αυτό να μηδενίζει το όποιο έργο έχει παραχθεί και για το οποίο αποδείξαμε εμπράκτως ότι στηρίξαμε και με δικές μας ενέργειες κι όχι απλώς με την ψήφο μας” σχολίασε προλογικά στην κριτική του ο κ.. Γιαλόγλου, υποστηρίζοντας ειδικότερα με την τουριστική πολιτική τα εξής: “Η συμμετοχή του νησιού μας σε τουριστικές εκθέσεις το έτος 2017 ήταν ισχνή παρά τις συνεχείς προτροπές των επαγγελματιών του χώρου για ενίσχυση της παρουσίας του νησιού μας σε αυτού του είδους τις εκδηλώσεις” ανέφερε αρχικά, προσθέτοντας δε, πως “αυτή η μικρή συμμετοχή, σημαδεύτηκε από το ευτράπελο να χρησιμοποιούνται διαφημιστικά φυλλάδια από τη θητεία της προηγούμενης ακόμη Δημοτικής Αρχής τα οποία είναι πλέον παρωχημένα, καθώς δεν είχαν προετοιμαστεί εγκαίρως οι νέες εκδόσεις”.

Παράλληλα, ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος, ένα βήμα μπροστά”, έθιξε έντονα το γεγονός πως, “το καλοκαίρι του 2017, χαρακτηρίστηκε ως ένα με τις χειρότερες διαχρονικά ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες όπως πιστοποιούν οι επαγγελματίες του χώρου”, ενώ πρόσθεσε στα λεγόμενά του, πως, μεταξύ άλλων υπήρχαν “συνεχείς εξαγγελίες (σσ. της Δημοτικής Αρχής) για την επέκταση του αεροδρομίου, ενός έργου που χρειάστηκε να φτάσουμε στο έτος 2018 για να συμβασιοποιηθεί και που η πατρότητά του δεν ανήκει όπως πολύ καλά γνωρίζουν όλοι στη σημερινή Δημοτική Αρχή” καθώς υπενθύμισε πως, “εκείνη προεκλογικά μιλούσε για καινούρια αεροδρόμια και τσάρτερ και λοιδορούσε την προσπάθεια που γινόταν για την επέκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου κατά 150 μέτρα, την οποία ήρθε όψιμα να οικειοποιηθεί”.

Στην κριτική του, ο κ. Γιαλόγλου δεν παρέλειψε να θυμίσει και βασικά προβλήματα που ανέκυψαν κατά την περυσινή θερινή σεζόν, που ταλαιπώρησαν τους κατοίκους, αλλά κι εξέθεσαν το νησί στα μάτια των επισκεπτών.

“Δυστυχώς, το καλοκαίρι του 2017 η εικόνα του νησιού μας, με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής, αμαυρώθηκε και από δύο ακόμη σοβαρότατα γεγονότα: τις παρατεταμένες και επαναλαμβανόμενες διακοπές της υδροδότησης σε πλήθος περιοχών του νησιού και την αδυναμία αποκομιδής της ανακύκλωσης, ιδιαίτερα στα χωριά του νησιού για πολλές εβδομάδες” σχολίασε σχετικά, σημειώνοντας κατηγορηματικά δε, πως, “Είναι προφανές ότι και τα δύο παραπάνω ζητήματα αφενός πλήττουν το τουριστικό προφίλ που προσπαθεί το νησί μας να χτίσει και αφετέρου ταλαιπωρούν τους συμπολίτες μας”.

Προβαίνοντας σε συνολικότερο σχόλιο για τη στάση της Δημοτικής Αρχής δε αναφορικά με το πώς βλέπει η ίδια τα πεπραγμένα της, θέλησε να κάνει ξεκάθαρα λόγο για “επένδυση” στην επικοινωνιακή πολιτική με κάθε τρόπο. “Είναι όμως πλέον ορατό σε όλους ότι η Δημοτική Αρχή αναλώνει το μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεών της στην επικοινωνιακή της πολιτική και οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι ειδικά στο facebook κάνει πολύ καλή δουλειά” σχολίασε καυστικά ο κ. Γιαλόγλου.

 

Ιστορικά χαμηλά νούμερα στην κρουαζιέρα

Στο περιθώριο της πρώτης συνεδρίασης, αλλά παράλληλα και στην τοποθέτησή του στην ειδική συνεδρίαση του απολογισμού, ο Ανδρέας Γιαλόγλου δεν παρέλειψε να στηλιτεύσει τα απογοητευτικά στοιχεία που αφορούν στην κρουαζιέρα για το νησί της Σύρου. Όπως ο ίδιος εξήγησε, “Προαναγγέλλεται για φέτος η χειρότερη χρονιά στην κρουαζιέρα, με μόλις 25 προγραμματισμένες αφίξεις και αναρωτιόμαστε τι γίνεται εδώ και 4 χρόνια με τη δήθεν στοχευμένη στρατηγική προώθησης της κρουαζιέρας και τα θεματικά συνέδρια που θα έφερναν αποτελέσματα”.

Υποστήριξε μάλιστα πως, “είναι δε ξεκάθαρο ότι η όποια μικρή αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών, είναι παρεπόμενο της διογκούμενης προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας η οποία έχει εκτιναχθεί σε πρωτοφανή επίπεδα και όχι αποτέλεσμα μιας στοχευμένης τουριστικής πολιτικής”, επισημαίνοντας και πριν τις απαντήσεις του κ. Μαραγκού, αλλά και του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά, πως, η Δημοτική Αρχή οφείλει να προβληματιστεί ιδιαιτέρως για την αρνητική πορεία που διαμορφώνεται.

 

Αναγνώριση του προβλήματος. Πρόβλεψη για manager κρουαζιέρας

Αν και η Δημοτική Αρχή ως προς την κριτική στο πεδίο της κρουαζιέρας δεν προέβη σε καμία ειδικότερη αναφορά σχετικά με τις επαφές της ή μη, με ενδιαφερόμενες... εταιρείες για την προώθηση του τόπου και ως λιμένα που παρέχει ασφάλεια για υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, ωστόσο, από την πλευρά της αναγνώρισε την αρνητική τροχιά που διαγράφεται, με τον κ. Κοσμά δε, να επισημαίνει την ανάγκη πρόσληψης ενός αρμόδιου manager.

Συγκεκριμένα ο ίδιος, θέλησε να υπογραμμίσει στους βασικούς λόγους της πτωτικής πορείας αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο νησί και στον χώρο του Αιγαίου συνολικά, πρωτίστως τις “γεωπολιτικές εξελίξεις”, εξηγώντας παράλληλα πως, “Είναι γεγονός ότι φέτος η κρουαζιέρα δεν πάει καλά” αφού όπως είπε, “Έχουμε λιγότερες αφίξεις από όλα τα χρόνια που έχει ξεκινήσει η κρουαζιέρα”.

“Ο πρώτος λόγος είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις, που υπάρχουν στο Αιγαίο” επανέλαβε κατηγορηματικά, προσθέτοντας μάλιστα πως, “Είναι κοινά αποδεκτό ότι η κρουαζιέρα φέτος στο Αιγαίο, έχει πτώση και βέβαια η πτώση αυτή φαίνεται σε εμάς γιατί δεν είχαμε ποτέ τα 300 και τα 400 κρουαζιερόπλοια που μπορεί να έχει η Μύκονος και η Σαντορίνη που είναι μεγάλοι προορισμοί”. Ως εκ τούτου, σημείωσε ότι η μείωση στις προσεγγίσεις είναι αισθητή στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, εξηγώντας όμως ως προβλήματα και τη μη ανταπόκριση των επιχειρηματιών στη λειτουργία των καταστημάτων τους, αλλά και στη μη πώληση εκδρομών για τους επισκέπτες της κρουαζιέρας. “Το 2015 και το 2016 συζητώντας με τις εταιρείες κρουαζιέρας, είδα ότι είχαν συγκεκριμένα προβλήματα αναφορικά με την άφιξή τους στο νησί μας. Το πρώτο ότι ήταν κλειστά τα μαγαζιά ειδικά Κυριακή, Δευτέρα ή Τετάρτη και δεν υπήρχε περίπτωση να βρει ο επισκέπτης ανοικτό μαγαζί” και το δεύτερο σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “Οι εκδρομές! Οι εταιρείες μέσα από τις εκδρομές βγάζουν αρκετά χρήματα που πωλούν μέσα από το πλοίο. Δυστυχώς στο νησί μας δεν υπάρχει πρακτορείο που να ασχολείται αποκλειστικά ουσιαστικά με την κρουαζιέρα”.

Αφού παραδέχθηκε την κακή πορεία της Σύρου τη φετινή σεζόν, με φόντο δε και την “απώλεια” μεγάλης εταιρείας κρουαζιέρας που πέρυσι είχε δρομολογήσει 17 αφίξεις στο λιμάνι της Ερμούπολης, ο κ. Κοσμάς επεσήμανε την ανάγκη απόκτησης έμπειρου προσώπου στο συγκεκριμένο τομέα.

“Στον προϋπολογισμό του Λιμενικού Ταμείου Σύρου προϋπολογίσαμε ποσόν για να πάρουμε σύμβουλο κρουαζιέρας. Το θεωρώ απαραίτητο. Οι γνώσεις και οι δικές μου και των συνεργατών μου σε αυτό το κομμάτι φθάνουν μέχρι ένα σημείο. Από εκεί και πέρα πρέπει να ασχοληθεί ένας ειδικός” ανέφερε κατηγορηματικά.

Σε παρόμοιο τόνο κινήθηκαν και οι απαντήσεις του Γιώργου Μαραγκού, ο οποίος δήλωσε πως, “Βεβαίως και δεν μας ικανοποιεί αυτό το γεγονός”, αναγνωρίζοντας όμως τα σημαντικά βήματα της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου ως προς την ενίσχυση των υποδομών και της ασφάλειας στο λιμάνι της Ερμούπολης.

 

Κ. Στρογγύλης: Διοίκηση αναντίστοιχη με τις δικές της εξαγγελίες

Δικαιολογημένα απόντος του επικεφαλής της Κίνησης Πολιτών Σύρου, Παύλου Χρυσαφίδη, την κριτική της παράταξης ανέπτυξε το μέλος της, Κομνηνός Στρογγύλης, ο οποίος σε γενικές γραμμές για την τουριστική πολιτική επεσήμανε πως η Δημοτική Αρχή είναι αναντοίστιχη με τις προεκλογικές εξαγγελίες της.

Μεταξύ άλλων, ο ίδιος παρατήρησε πως παρά τις προεκλογικές διαπιστώσεις πως “η τοπική οικονομία βρίσκεται στο ναδίρ”, η σημερινή διοίκηση δεν έχει πράξει προς την κατεύθυνση των όσων υποστήριζε στο πρόγραμμά της για την πολυπόθητη τουριστική ανάπτυξη, εξηγώντας πως η σημερινή πραγματικότητα προδίδει πως η νυν διοίκηση εξαντλείται σε μεγαλοστομίες.

Πέραν των θεμάτων υποδομής που σχολίασε με φόντο την ανάγκη καλυτέρευσης της ζωής των δημοτών και δευτερευόντως της εξυπηρέτησης των επισκεπτών, ο κ. Στρογγύλης παρατήρησε “την απουσία στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης τα τέσσερα χρόνια της τρέχουσας θητείας” για το νησί, ενώ ενδεικτικά τόνισε πως δεν έχει γίνει τίποτα αποτελεσματικά “για τη μαρίνα, για το κυκλοφοριακό και για τη στάθμευση”.

“Όνειρα και ασκήσεις επί χάρτου όσα ανέφερε η Δημοτική Αρχή, όπως πράττει και η σημερινή κυβέρνηση” σχολίασε καυστικά το μέλος της ελάσσονος μειοψηφίας κάνοντας λιτή αναφορά στις κατά καιρούς δημόσιες δηλώσεις περί ανάπτυξης μέσω επενδύσεων στο νησί, τονίζοντας τέλος, πως η άξια αναφοράς καλή πορεία στον πολιτισμό δεν είναι αρκετή για να στηρίξει τα όσα λέγονται από τη Δημοτική Αρχή για την τουριστική ανάπτυξη.

 

Ν. Καΐλης: Σχολιασμός για ακτοπλοϊκό και επενδύσεις

Από την πλευρά της Λαϊκής Συσπείρωσης αν και απουσίαζε ο επικεφαλής της, Νικόλας Καΐλης, ωστόσο απέστειλε εγγράφως τις θέσεις του για τον απολογισμό. Μεταξύ άλλων, ο ίδιος έθιξε τα θέματα της κάκιστης ακτοπλοϊκής επικοινωνίας του νησιού, ενώ λακωνικά στηλίτευσε τις δημόσιες δηλώσεις της Δημοτικής Αρχής για τις πολυσυζητημένες επενδύσεις στη Σύρο.

Πρέπει να σημειωθεί πως ο ίδιος τοποθετήθηκε συνολικά προτάσσοντας σταθερά τις θέσεις της παράταξής του υπέρ των απλών πολιτών.

“Η εφαρμοζόμενη πολιτική στο χώρο των μεταφορών η οποία καθορίζεται ουσιαστικά από τα συμφέροντα των ομίλων που δραστηριοποιούνται σε αυτές, προκαλούν σοβαρές επιπτώσεις στα νησιά αλλά και την αναπτυξιακή προοπτική τους. Το μοντέλο ακτινωτής διασύνδεσης των νησιών που ήδη εφαρμόζεται έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση τόσο του χρόνου όσο και του κόστους μετακίνησης των νησιωτών αλλά και των επισκεπτών” σχολίασε ο κ. Καΐλης, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως, “Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, ιδιαίτερα, για τους νησιώτες είναι βασικότατο κοινωνικό δικαίωμα και συνοψίζεται στην απρόσκοπτη, φθηνή και ασφαλή δυνατότητα μετακίνησης μας από και προς την ηπειρωτική χώρα αλλά και με τα γύρω νησιά”. Εκφράζοντας το σταθερό αίτημά του, τόνισε πως, “Δεν θέλουμε πλοία μόνο για τις περιόδους των διακοπών αλλά όλο το χρόνο και αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο με την πίεση των τοπικών κοινωνιών των νησιών αλλά και των αντίστοιχων δημοτικών αρχών προς αυτήν την κατεύθυνση”.

Πέραν των ανωτέρω, αν και λιτός στον σχολιασμό του, ωστόσο ο κ. Καΐλης έκανε αναφορά στα θέματα των επενδύσεων που λέγονται στον δημόσιο πολιτικό λόγο, υποστηρίζοντας τα ακόλουθα: “Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, η λέξη που κυριαρχεί αυτή την περίοδο σε πολιτικό επίπεδο είναι η ανάπτυξη μέσω κυρίως της προσέλκυσης επενδύσεων. Έτσι και εμείς εδώ στο νησί έχουμε γίνει μάρτυρες, το τελευταίο διάστημα, του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη Σύρο το οποίο σύμφωνα με τα λεγόμενα σας είναι το μόνο που μπορεί να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις ανάπτυξης για το νησί” σημείωσε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, καθιστώντας ξεκάθαρη την κάθετη διαφωνία της παράταξής του με τις γνωστές επενδύσεις, η οποία όπως πολλάκις έχει υποστηρίξει, δεν έχουν στο κέντρο τους τις ανάγκες των δημοτών, αλλά τις ανάγκες της κερδοφορίας των λίγων.