Απαντήσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου, Αλ. Αθανασίου απολογιστικά για την πορεία των οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης το πρώτο 6μηνο του 2018

Απόκλιση... 3 εκ. ευρώ στα έσοδα

Μεγάλο ποσό προέρχεται από ανείσπρακτα παλαιότερων ετών. Περίπου 700 δεσμεύσεις ΑΦΜ για να κατοχυρώσει τα έσοδά του ο Δήμος

Οικονομική πορεία με σημαντικό ποσό ανείσπρακτων και απόκλιση εσόδων που “αγγίζει” τα 3 εκ. ευρώ διαγράφει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, όπως επιβεβαιώνεται από την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2018, σύμφωνα με το πρώτο 6μηνο του έτους και τα οικονομικά στοιχεία του Ιουνίου που αναρτήθηκαν στη “Διαύγεια”.

Παλαιότερες οφειλές που υπερβαίνουν τα 2 εκ. Ευρώ απασχολούν έντονα τη Δημοτική πλευρά, η οποία μάλιστα, όπως δήλωσε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου, έχει προχωρήσει στη δέσμευση ΑΦΜ 700 οφειλετών την τρέχουσα χρονιά, οι οποίου χρωστούν μεγάλα ποσά στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, προκειμένου να τους υποχρεώσει να προβούν σε διακανονισμούς για τη σταδιακή καταβολή τους.

Αν και όπως διευκρίνισε ο κ. Αθανασίου, η σαφής πορεία των οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης θα αποτυπωθεί στη συζήτηση των τριμήνων του έτους, εντός του δημοτικού συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής, ωστόσο, ο ίδιος έδωσε απαντήσεις, κληθείς να ερμηνεύσει την υστέρηση εσόδων και το πώς επηρεάζεται ο Δήμος.

Με αφορμή τα παραπάνω, ο ίδιος ρωτήθηκε δε, να προσδιορίσει τον χρόνο με τον οποίο ο Δήμος ικανοποιεί και τις δικές του δεσμεύσεις σε επίπεδο αποπληρωμής κι εξόφλησης των προμηθευτών του, επισημαίνοντας πως, τα τιμολόγια που έρχονται στο ταμείο του Δήμου, εξοφλούνται μετά από διάστημα 3μηνου – 4μηνου.

Σημαντική απόκλιση: Μειωμένα τα έσοδα κατά 3 εκ. Ευρώ για τον Δήμο

Ειδικότερα, με αφορμή τα συνολικά οικονομικά στοιχεία του Ιουνίου 2018 καθίσταται σαφές πως ο Δήμος αν κι έχει βεβαιώσει ποσό άνω των 15 εκ. Ευρώ, ωστόσο, έχει καταφέρει να εισπράξει 11 εκ ευρώ.

Ερωτηθείς να τοποθετηθεί επί του θέματος, ο κ. Αθανασίου υπήρξε συγκεκριμένος, αναγνωρίζοντας την απόκλιση από τον στόχο, αλλά υποστηρίζοντας πως, σε επίπεδο αριθμών πρέπει να αποτυπώνονται ποσά που δεν εισπράττονται.

“Υπάρχει απόκλιση στα έσοδα” δήλωσε σχετικά, υποστηρίζοντας πως, “Ορισμένα όμως είναι δυνητικά έσοδα”.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε βάσει των απολογιστικών στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού, “Αυτή τη στιγμή στον προϋπολογισμό των εσόδων έχουμε 24 εκ. Ευρώ για το έτος. Σήμερα, έχουμε βεβαιωθέντα 15 εκ. Ευρώ γιατί βεβαιώνονται κάποια ανά τρίμηνο και έχουμε είσπραξη της τάξης των 11 εκ. Ευρώ, δηλαδή μία απόκλιση 3 εκ. Ευρώ”. Αναφορικά με τα ανωτέρω δεδομένα, ο ίδιος υποστήριξε πως, “υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι” που όπως πρόσθεσε, “αιτιολογούν ένα ποσοστό της υστέρησης εσόδων”.

Κάνοντας μνεία σε ορισμένους κωδικούς του εγγράφου εκτέλεσης του προϋπολογισμού, υποστήριξε πως, ο Δήμος έχει προϋπολογίσει ποσά που προέρχονται από το Δημόσιο, αλλά καταβάλλονται με καθυστέρηση κι άρα, “φουσκώνουν” το ποσό της απόκλισης.

“Αν λάβουμε υπόψιν τον κωδικό μισθώματα από αστικά ακίνητα θα διαπιστώσουμε πως προϋπολογισθέντα είναι 350 χιλ. ευρώ, βεβαιωθέντα είναι 388 χιλ. ευρώ κι έχουμε εισπράξει 87 χιλ. ευρώ. Όμως όλο το Δημόσιο για τα κτίρια που ενοικιάζει από εμάς, μας καταβάλλει τα ποσά συνήθως στο 4ο τρίμηνο του έτους” σημειώνει σχετικά, εξηγώντας πως σε επίπεδο αριθμών, “κανονικά όλα αυτά τα ποσά, έπρεπε να είναι στο 50%”.

Υπογράμμισε μάλιστα πως, “Όμως, δεν μπορούμε να αναγκάσουμε μία Δημόσια Υπηρεσία να μας πληρώσει “τώρα” και αυτό είναι κάτι που παρατηρείται κάθε χρόνο”.

Πέραν αυτής της αιτιολογίας, ο κ. Αθανασίου για την υστέρηση εσόδων έκανε αναφορά και σε άλλους κωδικούς, που αφορούν σε ποσά που πρέπει να περιέλθουν από άλλες πλευρές του ευρύτερου Δημόσιου φάσματος.

“Παρομοίως παρατηρείται απόκλιση μεγάλη και στον κωδικό των εσόδων που αφορούν φόρους ηλεκτροδοτούμενων χώρων, που από τον προϋπολογισμό των 252 χιλ. ευρώ, σήμερα έχουν εισπραχθεί οι 99 χιλ. ευρώ. Αν η ΔΕΗ μας απέδιδε στην ώρα της θα μπορούσε ίσως αυτό το ποσό να είναι στο 50%” συμπλήρωσε ο ίδιος, παρατηρώντας πως, σε άλλες κατηγορίες εσόδων, ο Δήμος κινείται ικανοποιητικά. “Στα τακτικά έσοδα από ΚΑΠ βρισκόμαστε στο μισό αυτή τη στιγμή (0611 κωδικός), από τα 3.200.000 ευρώ περίπου έχουν εισπραχθεί το 1.600.000 ευρώ” πρόσθεσε, απαντώντας παρακάτω και για το σοβαρό θέμα της απόκλισης στους κωδικούς που δείχνουν την πορεία των έργων.

Σταθερή η αντιπαράθεση για χαμηλά ποσοστά απορρόφησης χρηματοδοτήσεων έργων

Πέραν των ανωτέρω, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών ρωτήθηκε και για τη σημαντική απόκλιση στους κωδικούς εσόδων των έργων. Σύμφωνα με συγκεκριμένα στοιχεία, ο Δήμος δείχνει να μην απορροφά μεγάλα ποσά για έργα.

Συγκεκριμένα παραδείγματα αποτελούν οι κωδικοί για χρηματοδοτήσεις από Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, καθώς ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 500 χιλ. ευρώ κι έχουν απορροφηθεί μόλις 115 χιλ. ευρώ από πλευράς Δήμου, όπως παρομοίως και ο κωδικός για χρηματοδοτήσεις από κεντρικούς φορείς (μέσω ΠΔΕ) που από 744 χιλ. ευρώ έχουν εισπραχθεί μόλις 82 χιλ. ευρώ.

“Αυτή είναι η κλασική και σταθερή διαφωνία για το πώς προχωρούν τα έργα. Όποτε συζητάμε γι αυτό το θέμα έχουμε διαφωνία με την αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή” σχολίασε πρωτίστως ο Αλέξης Αθανασίου, υπογραμμίζοντας πως, σε αυτούς τους κωδικούς εντάσσονται κι έργα που δεν εκτελούνται στον παρόντα χρόνο.

Αιτιολογώντας τα λεγόμενά του, θέλησε να σημειώσει ως παράδειγμα τη διαδικασία υπολογισμού του προϋπολογισμού του νέου Δημοτικού Σχολείου Βάρης.

“Κάναμε μία αναμόρφωση πέρυσι το Νοέμβριο, στην οποία λέγαμε πως εντάσσεται το σχολείο της Βάρης που δεν υπήρχε περίπτωση να εισπράξεις ένα ευρώ το 2017 και επίσης είχαμε συμπεριλάβει και την προμήθεια εξοπλισμού του Λαογραφικού μουσείου” πρόσθεσε, διευκρινίζοντας πως, ακολουθώντας την τυπική διαδικασία, ο υπολογισμός ποσών στον προϋπολογισμό αυξάνεται χωρίς όμως να ανταποκρίνεται στο τί υλοποιείται “σήμερα”.

“Αν το συγκεκριμένο τρίμηνο ήταν στο 12.5% απορρόφηση αυτομάτως με 1 εκ. Ευρώ που βάζεις στην αναμόρφωση του προϋπολογισμού και ξέρεις πως ως 31 Δεκεμβρίου δεν θα εισπράξεις ούτε ένα ευρώ, σου “μηδενίζει” το τρίμηνο” δήλωσε σχετικά, υποστηρίζοντας συνοπτικά πως, “Είναι ορισμένοι δείκτες που αποτυπώνουν μία πραγματική κατάσταση και κάποιοι δείκτες που δείχνουν μία υποκειμενική κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τις χρηματοδοτήσεις από ΠΔΕ”.

Σταθερή υστέρηση από τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού

Σημαντική διαφορά αποτυπώνεται και στον κωδικό των τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, καθώς αν και ο Δήμος έχει βεβαιώσει ως τον Ιούνιο του 2016 ποσό 934.396,97 ευρώ, ωστόσο, έχει εισπράξει 455.942,34 ευρώ.

“Πάντα υπάρχει και σε αυτόν τον κωδικό διαφορά. Είναι τα τέλη που πληρώνονται από τη ΔΕΗ” διευκρίνισε, εξηγώντας πως παρατηρείται διαχρονικά μία σημαντική υστέρηση εσόδων, αφού υπάρχει ζήτημα στην εξόφληση των τιμολογίων της ΔΕΗ.

“Κάθε χρόνο “κλείνει” στο 12μηνο με 200 ή και 300 χιλ. ευρώ κάτω από όσα βεβαιώσαμε. Είτε επειδή ο κόσμος δεν πληρώνει τη ΔΕΗ του, είτε επειδή κάνει μία μεγάλη ρύθμιση, την οποία ο Δήμος έρχεται στις 2 ή 3 τελευταίες δόσεις να πληρωθεί” ανέφερε ο κ. Αθανασίου, εξηγώντας παράλληλα, πως στο θέμα των ανταποδοτικών τελών έχει προκύψει προβληματισμός μετά και τη διασύνδεση της Σύρου στο ηπειρωτικό δίκτυο. “Φέτος, θα έχουμε και αυτό το θέμα: Επειδή συνδεθήκαμε με το ηπειρωτικό δίκτυο, κοιτάζουμε κι ελέγχουμε από την πρώτη στιγμή τη “φυγή” του κόσμου προς ιδιωτικές εταιρείες, για τις οποίες δεν έχουμε ούτε τη γνώση, ούτε την εμπειρία πώς θα εισπράξουμε από αυτές”. Ερωτηθείς αν παρακολουθεί το θέμα η Δημοτική Αρχή, απάντησε καταφατικά, λέγοντας πως, “Το ψάχνουμε με προσοχή και σε επικοινωνία με άλλους Δήμους. Άλλο είναι να έχουμε να κάνουμε μόνο με τη ΔΕΗ κι άλλο με δέκα ιδιωτικές εταιρείες που κι αυτές είναι υπεύθυνες να αποδίδουν στον Δήμο. Το παρακολουθούμε για τα ανταποδοτικά τέλη του Δήμου”.

Τα ανείσπρακτα διογκώνουν... τη μη εισπραξιμότητα. Κινήσεις του Δήμου

Πέραν των ανωτέρω, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος ρωτήθηκε και για την υπόθεση των συσσωρευμένων παλαιών οφειλών απέναντι στον Δήμο. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε, “Στα 3 εκ. Ευρώ της απόκλισης συμπεριλαμβάνονται και τα 2 εκ. Ευρώ περίπου των ανείσπρακτων. Είναι ποσό 2.200.000 ευρώ συγκεκριμένα και αφορούν όλα τα μη εισπραχθέντα που έχουν συσσωρευθεί. Είναι ποσά παλαιών ετών”. Ερωτηθείς από που προέρχονται αυτά, εξήγησε πως, προκύπτουν από τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας, από τέλη ύδρευσης, από τέλη ακίνητης περιουσίας, ενοικίων ακινήτων του Δήμου, που δεν έχουν πληρωθεί, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσό των εσόδων που δεν εισρέουν στα ταμεία του Δήμου.

Ερωτηθείς για τις κινήσεις της Δημοτικής Αρχής προκειμένου να εισπράξει έστω και μέρος αυτών των ποσών, ο ίδιος διευκρίνισε πως, “Υπάρχουν κάποια στάδια ενεργειών που επεξεργαζόμαστε στην υπηρεσία”. Σύμφωνα με όσα ανέλυσε, “Κυνηγάμε το θέμα των εσόδων. Έχουμε κάνει από την αρχή του έτους περίπου 700 δεσμεύσεις ΑΦΜ, ίσως και περισσότερες”.

Κληθείς να σημειώσει τον λόγο των κινήσεων της Οικονομικής Υπηρεσίας, ο ίδιος πρόσθεσε πως, “Είναι το πρώτο στάδιο των κινήσεων που μπορούμε να κάνουμε. Αναγκάζουμε τους μεγαλοοφειλέτες να έρθουν και να κάνουν ρύθμιση”.

Πρόσθεσε μάλιστα πως, “υπάρχει η κλασική ρύθμιση που μπορεί να κάνει ο ταμίας μία φορά εντός της χρονιάς, δηλαδή τη 12μηνη ρύθμιση”. Στην ερώτηση αν όσοι ακολουθούν αυτήν την διαδικασία, ανταποκρίνονται στα ποσά της καταβολής, απάντησε καταφατικά. “Ανταποκρίνεται ο κόσμος και τηρεί τον διακανονισμό. Με αυτόν τον τρόπο είναι βέβαιο πως θα παίρνουμε κάποια έσοδα” σχολίασε σχετικά, επαναλαμβάνοντας πως, “Ξεκινήσαμε στην αρχή της χρονιάς με τις δεσμεύσεις των ΑΦΜ και μετά υπάρχουν κι άλλα στάδια που μπορείς να αναγκάσεις κάποιον μεγαλοοφειλέτη να έρθει να προβεί σε ρύθμιση και να πάρει ο Δήμος κάποιο έσοδο”.

Όπως ανέφερε, “Θα μπορούσε ο Δήμος να προχωρήσει σε κατάσχεση λογαριασμού και να προχωρήσει σε άλλες καταστάσεις” όμως σύμφωνα με όσα υπογράμμισε, “σίγουρα θεωρούμε πως δεν είναι ό,τι καλύτερο”.

Με τρίμηνη και τετράμηνη καθυστέρηση οι πληρωμές του Δήμου

Αν και το θέμα θα συζητηθεί αναλυτικά και με στοιχεία σε προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ωστόσο ο κ. Αθανασίου ρωτήθηκε σχετικά με το πώς ανταποκρίνεται ο Δήμος απέναντι στους προμηθευτές του.

Στην ερώτηση αν αποπληρώνει τα ποσά που πρέπει με καθυστέρηση, απάντησε καταφατικά.

“Είναι το γνωστό 3μηνο – 4μηνο που αποπληρώνεις ένα τιμολόγιο από τη στιγμή που θα μπει στον Δήμο” σχολίασε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, επισημαίνοντας πως, “Περισσότερο είναι γραφειοκρατικό το θέμα για την καθυστέρηση, αφού υπάρχει μία διαδικασία για την πληρωμή των τιμολογίων. Κινούμαστε σε αυτόν τον ρυθμό για τα έξοδά μας”.

Κάποιες καρέκλες Αντιδημάρχων είναι ηλεκτρικές...”

Με φόντο τα ανωτέρω και τα πολλά και σοβαρά ζητήματα που έχει να διαχειριστεί ο ίδιος από τη θέση του Αντιδημάρχου, κλήθηκε να αξιολογήσει την πορεία του ως σήμερα. “Όλες οι θέσεις είναι δύσκολες. Ορισμένες “καρέκλες” μάλιστα ίσως είναι ηλεκτρικές” σχολίασε σχετικά, τονίζοντας με δεδομένη και την κριτική που ο ίδιος δέχεται πως, “Η κριτική είναι καλοδεχούμενη, αρκεί να είναι καλοπροαίρετη. Πάντα αυτή ήταν η άποψή μου”. Σύμφωνα με όσα δήλωσε δε, “Είμαι σε μία υπηρεσία στον Δήμο, η οποία είναι αρκετά οργανωμένη οικονομική υπηρεσία μπορώ να πω. Έχω καλούς συνεργάτες, καλό διευθυντή και καλούς προϊσταμένους τμημάτων και υπαλληλικό προσωπικό. Στηρίζομαι σε αυτούς από την πρώτη στιγμή”.

Χωρίς να μιλά αναλυτικά με φόντο και το μεγάλο ποσό των ανείσπρακτων, ο ίδιος σημείωσε μόνον πως, “Ορισμένα θέματα τα κοιτάζουμε πάντα και με γνώμονα την κοινωνική διάσταση. Όταν πρέπει να επιβάλει ο Δήμος κάποια μέτρα, θα πρέπει να αρχίσει να τα επιβάλει, κάτι που δεν έκανε όλα τα προηγούμενα χρόνια”. Ολοκλήρωσε τις δηλώσεις του, εξηγώντας τέλος πως, “Η θέση μου, δεν είναι πάντως και η πιο εύκολη θέση στον Δήμο”.