Ο Π. Τιμπόρις έθεσε τις απαιτήσεις του για την επόμενη χρονιά

Επιχειρηματική ενημέρωση

Σε απολογισμό, όχι ετήσιο - όπως θα περίμενε κανείς - αλλά των εννέα συνολικά χρόνων που διοργανώνεται το Φεστιβάλ Αιγαίου στη Σύρο, προέβησαν χθες το μεσημέρι ο Διευθυντής του, κ. Πήτερ Τιμπόρις και η σύζυγός του, κ. Ιλάνα Λαπαλάινεν, στο πλαίσιο της προγραμματισμένης συνάντησής τους με το δήμαρχο Γιάννη Δεκαβάλλα και στελέχη της δημοτικής αρχής.

Η κίνηση αυτή προκάλεσε έντονα ερωτηματικά γύρω από τις προθέσεις των υπευθύνων, οι οποίοι στις τοποθετήσεις τους κατέφυγαν σε μία προσπάθεια υπεράσπισης του θεσμού και ανάδειξης των οφελών -που όπως άφησαν να εννοηθεί- ανέκυψαν για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, χάρη στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ.

Ωστόσο, δεν έγινε ποτέ κατανοητή η ανάγκη του συγκεκριμένου απολογισμού, ο οποίος είδε για πρώτη φορά φέτος τα φώτα της δημοσιότητας, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα, τέτοιες συζητήσεις παρέμεναν “κλειστές”, χωρίς καμία συμμετοχή του τοπικού τύπου.

Επιχειρηματικός απολογισμός

Ένας 9ετής απολογισμός του φεστιβάλ, περισσότερο επιχειρηματικός και λιγότερο καλλιτεχνικός, καθώς όπως και ο ίδιος ο κ. Τιμπόρις ανέφερε, από την πρώτη επαφή του με τη Σύρο είδε τη δημιουργία του φεστιβάλ από αυτή τη σκοπιά, λέγοντας «διέκρινα μία μουσική ευκαιρία…εξαιτίας της εμπειρίας μου ως παραγωγός συναυλιών».

Αφού απαρίθμησε τις μουσικές παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν στα 9 αυτά χρόνια του φεστιβάλ, στάθηκε ιδιαίτερα στο κομμάτι της χρηματοδότησης, αναφέροντας ότι «το μέσο ετήσιο κόστος παραγωγής του 14ήμερου φεστιβάλ, ανέρχεται σε 397.000 ευρώ. Σ’ αυτό το κόστος η δημοτική αρχή συμμετέχει με το ποσόν των 35.000 έως 45.000 ευρώ ανά έτος, πληρώνοντας απ’ ευθείας τα ξενοδοχεία που διαμένουν οι συμμετέχοντες. Το υπόλοιπο κόστος παραγωγής καλύπτεται από τις ιδιωτικές μου εταιρείες “Midamerica Productions” και “Midam International”».

Όμως ο κ. Τιμπόρις ενώ αναφέρθηκε στο κόστος παραγωγής του φεστιβάλ, που επωμίζονται οι δύο εταιρείες του, δεν αναφέρθηκε, για το ορθότερον του απολογισμού του, στα κέρδη των εταιρειών του από το φεστιβάλ.

Τα κέρδη αυτά, πέρα από στενά οικονομικά, είναι πολύ περισσότερα, με άμεσο οικονομικό αντίκτυπο, όταν ο ίδιος ο κ. Τιμπόρις ανέφερε ότι θέλησε να δημιουργήσει αυτό το φεστιβάλ στη Σύρο, όταν «Από την αρχή, ως παραγωγός της Midamerica Production στη Νέα Υόρκη ήταν σημαντικό να έχω ένα διεθνές στήριγμα… ένα φεστιβάλ εκτός Νέας Υόρκης, το οποίο θα ενίσχυε την μουσική μας δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο».

Εν ολίγοις είδε το φεστιβάλ της Σύρου ως τον «κράχτη» για άλλες μεγαλύτερες παραγωγές, όπως διευκρίνισε και στη συνέχεια λέγοντας «ήταν σημαντικό για το κέντρο παραγωγής της Νέας Υόρκης να διαθέτει ένα “διεθνές μουσικό σπίτι” συναυλιών της Midamerica Production».

Υπερβολικές απαιτήσεις

Πέρα από τις παρατηρήσεις, τα παράπονα, αλλά και τις τελικές εκτιμήσεις τους, σχετικά με την πορεία του Φεστιβάλ, ο κ. Τιμπόρις και η κ. Λαπαλάινεν παρέθεσαν από κοινού έγγραφο με τα αιτήματά τους, που αφορούν στο στήσιμο και τη διοργάνωση του 10ου Φεστιβάλ Αιγαίου.

Με τη φράση «είναι η ώρα να αποφασίσετε να γίνουν κάποιες βασικές αλλαγές», ο κ. Τιμπόρις έθεσε τις απαιτήσεις του για την επόμενη χρονιά, η οποία συμπίπτει με τη συμπλήρωση 150 χρόνων λειτουργίας του θεάτρου Απόλλων και πρότεινε το ανέβασμα της παράστασης “Rigoletto” του Verdi, που ήταν η εναρκτήρια όπερα του θεάτρου στις 20 Απριλίου 1864.

Σύμφωνα με τον ίδιο «το προϋπολογιζόμενο κόστος παραγωγής ανέρχεται περίπου σε 492.000 ευρώ, γεγονός που κατατάσσει του 10ο φεστιβάλ Αιγαίου ως το φεστιβάλ με υψηλότερο κόστος παραγωγής από τα υπόλοιπα 9».

Μεταξύ των απαιτήσεων του κ. Τιμπόρις είναι και η αύξηση επιχορήγησης των 45.000 ευρώ από το Δήμο στις 75.000 ευρώ, ενώ επιπλέον ζήτησε 12.000 ευρώ για φωτισμό, σκηνικά, σχεδιασμό κ.λ.π. και άλλες 8.500 ευρώ για εκτυπώσεις.

Εάν ζήτησε όλα αυτά να καλυφθούν από τον Δήμο, δεν ανέφερε τι κόστος θα επωμισθούν οι εταιρείες του, όταν τα εισιτήρια των καλλιτεχνών, όπως και η σίτηση τους καλύπτονται από τους ίδιους, ενώ πληρώνουν στις εταιρείες του και για τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ.

Παζάρεμα της τιμής

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιάννης Δεκαβάλλας επεσήμανε ότι ο δήμος αδυνατεί να διαθέσει το εν λόγω ποσό, λόγω των γενικότερων δυσκολιών και περικοπών που αντιμετωπίζει καθημερινά, ενώ ζήτησε από τον Διευθυντή του Φεστιβάλ μια ενδεχόμενη μείωση, ως συμβιβαστική λύση και για τις δύο πλευρές.

Παράλληλα, τονίστηκε ότι η τελική απάντηση θα δοθεί από το δημοτικό συμβούλιο τον προσεχή Νοέμβριο, όταν θα τεθεί επί τάπητος ο προϋπολογισμός για το επόμενο οικονομικό έτος.

Ο κ. Τιμπόρις εμφανίστηκε πρόθυμος να περιοριστεί σε κάποιο βαθμό το μπάτζετ του Φεστιβάλ, σημειώνοντας ωστόσο ότι ο ίδιος «θα ήθελε να διατηρηθεί η καλή συνταγή μέχρι και σήμερα». Επιπρόσθετα, υποστήριξε ότι δεν θα ήταν σωστό να γίνουν εκπτώσεις στην Όπερα, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί την «καρδιά του Φεστιβάλ».

Σημείωσε δε, ότι χωρίς αυτήν, ο θεσμός δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Τέλος, ζήτησε από τους δημοτικούς άρχοντες να λάβουν υπόψη τους ότι το Φεστιβάλ Αιγαίου περνάει αισίως σε μία φάση «ενηλικίωσης», γεγονός που επιβάλλει κάποιες αναβαθμίσεις στο θεσμό και συνεπώς «θυσίες».

«Με όρια και κανόνες»

Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού Σύρου, κ. Γιάννης Κεράνης, εμφανίστηκε θετικός απέναντι στη συνέχιση του Φεστιβάλ, θέτοντας ωστόσο κάποιες προϋποθέσεις. «Να γίνει το Φεστιβάλ, όμως θα πρέπει να υπάρχει ένα μέτρο και ένα όριο» ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «όριο πρέπει να 'χει και η οργάνωση και το Φεστιβάλ πρέπει να προσαρμόζεται στο θέατρο. Τώρα, είναι πάνω από τις δυνάμεις του θεάτρου. Πρέπει να διατηρηθεί ένα Φεστιβάλ μέσα σε κάποια οικονομικά όρια και κυρίως, μέσα στα πραγματικά όρια για την εποχή και για το μέγεθος του θεάτρου». Εν ολίγοις, ο κ. Κεράνης τάχθηκε υπέρ του θεσμού αλλά «με όρια και κανόνες, οικονομικούς και πραγματικούς».