Τα κατορθώματα Ρόζας Δελατόλλα στη Σχολή Ουρσουλινών στην Τήνο

Η παιδική λογοτεχνία συναντά την πολιτική

Στη Σχολή Ουρσουλινών στα Λουτρά θα έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί απόψε στις 19:30 το κοινό της Τήνου με ξεναγούς παλιές μαθήτριες αλλά και μια μυθιστορηματική μαθήτρια, τη Ρόζα Δελλατόλα, κεντρική ηρωίδα σειράς παιδικών μυθιστορημάτων της συγγραφέως Λώρης Κέζα, με επίκεντρο το νησί της Τήνου.

Οι εγκαταστάσεις της Σχολής γίνονται αφηγηματικό τοπίο στο βιβλίο “Υπόθεση Laurus”, τοπίο επισκέψιμο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Οι αναγνώστες θα έχουν τη χαρά να βαδίσουν στις αίθουσες που περιγράφονται στις σελίδες του μυθιστορήματος, αλλά και να ενημερωθούν τόσο για την ιστορία της Σχολής Ουρσουλινών, όσο και για τα “Κατορθώματα της Ρόζας Δελατόλλα”.

Σημειώνεται ότι αυτοτελείς ιστορίες της Ρόζας δημοσιεύονται επίσης στην ιστοσελίδα protagon.gr, στο περιοδικό “ΤΑΜΑ” της Μάγιας Τσόκλη και στην εφημερίδα “Το Βήμα”, όπου καθημερινά η συγγραφέας σχολιάζει την πολιτική επικαιρότητα μέσα από την προσωπική στήλη της με τίτλο “Κοινή λογική”.

Στην ξενάγηση θα συμβάλλουν ο εφημέριος του Αγίου Νικολάου π. Μάρκος Φώσκολος, ο φιλόλογος Γιώργος Κοκορέλης και η συγγραφέας.

Υπόθεση Laurus

Σύμφωνα με την πλοκή του βιβλίου, η Ρόζα Δελλατόλα ζει στα Λουτρά της Τήνου, όπου ο πατέρας της έχει ανοίξει Γραφείο Τελετών, χωρίς όμως να γνωρίζει τα τοπικά έθιμα για τις κηδείες. Στο χωριό υπάρχει ένα παλιό οικοτροφείο, η Σχολή Ουρσουλινών, όπου ζουν τρεις μοναχές αλλά καμία μαθήτρια. Προτείνουν στη Ρόζα να γίνει η μοναδική μαθήτρια σε ένα κτίριο με 55 αίθουσες, 33 πιάνα, βιβλιοθήκες και πολλούς, πάρα πολλούς άδειους κοιτώνες. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι που βλέπουν με στραβό μάτι τη σχέση της οικογένειας Δελλατόλα με τις Ουρσουλίνες. Στην υπόθεση εμπλέκονται ένας εργολάβος ο οποίος χτίζει παράνομες οικοδομές, οι Αλβανοί εργάτες του και η οργάνωση του “Φοίνικα”, που θέλει να διώξει από το νησί τους ξένους και τους καθολικούς. Υπάρχει και μια μεγάλη εταιρεία που θέλει να κάνει επενδύσεις στα Λουτρά. Η Ρόζα καταλαβαίνει ότι όλα τα πρόσωπα συνδέονται σε μια παράξενη υπόθεση, την Υπόθεση Laurus.

Η συγγραφέας Λώρη Κέζα στην “Κοινή Γνώμη”

Σε δηλώσεις της στην εφημερίδα η κ. Κέζα εξηγεί ότι επέλεξε την Τήνο ως τόπο δράσης των μυθιστορημάτων της, καθώς πρόκειται για ένα αγαπημένο της νησί, στο οποίο παραθερίζει τα τελευταία 25 χρόνια. “Μένω το καλοκαίρι σε δύο χωριά και ανακαλύπτω συνεχώς καινούρια πράγματα γι' αυτό το νησί. Με ενδιαφέρει πάρα πολύ από άποψη λαογραφική, ιστορική και θεολογική γιατί είμαι και εγώ από μεικτό γάμο,, οπότε είναι κάτι πολύ σύνηθες να έχεις δύο δόγματα σε ένα σπίτι”, αναφέρει χαρακτηριστικά. Καθιστά δε γνωστό ότι η σύνδεση με τη Σχολή Ουρσουλινών έγκειται στο γεγονός ότι η γιαγιά της εργαζόταν σε αντίστοιχο σχολείο στον Καναδά και συγκεκριμένα ως καθηγήτρια μουσικής στο Τάγμα των Γκρίζων Αδελφών.

Τα παιδιά ανακαλύπτουν την ελληνική πραγματικότητα

Όπως σημειώνει, οι περιπέτειες της Ρόζας Δελατόλλα δεν είναι ένα κλασικό παιδικό βιβλίο, αλλά ένα “ημερολόγιο” πολιτικών σκέψεων τις οποίες μοιράζεται με τους μικρούς και μεγάλους αναγνώστες της μέσα από έναν πιο απλοϊκό τρόπο, έτσι ακριβώς όπως τα περιγράφει στα παιδιά της. “Στο βιβλίο θίγονται θέματα όπως η αυθαίρετη δόμηση – πώς παίρνουν άδεια για ένα ξωκλήσι, βάζουν μέσα καμπαναριό και μετά το χρησιμοποιούν για σπίτι- η ενέργεια -υπάρχει μια εταιρία επενδυτών που θέλει να κάνει εργοστάσιο ενέργειας στη σχολή Ουρσουλινών και αυτό είναι σε συνάφεια με τα αιολικά πάρκα που προσπαθούν να δημιουργήσουν στο νησί- αλλά και ο ρατσισμός. Ειδικότερα, η ομάδα του Φοίνικα, είναι μια ακροδεξιά ομάδα. Δεν αναφέρεται πουθενά η λέξη “ακροδεξιά”, αλλά συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά. Η ομάδα αυτή προσπαθεί να διώξει από το νησί όλους τους Αλβανούς και τους καθολικούς. Στην πορεία, ο αναγνώστης ανακαλύπτει ότι οι ιδρυτές της είναι απόγονοι Αρβανιτών, δηλαδή ότι και οι ίδιοι Αλβανοί”, αναφέρει χαρακτηριστικά η συγγραφέας.

Αποτέλεσμα έρευνας

Υπογραμμίζει μάλιστα πως όλα τα στοιχεία που χρησιμοποιεί βασίζονται σε αληθινά γεγονότα και είναι αποτέλεσμα έρευνας. “Κάθε παράγραφος αντιστοιχεί σε μία μελέτη στη βιβλιογραφία και στις πηγές. Όταν περιγράφω αρχιτεκτονικά το σπίτι είναι από βιβλία, δεν είναι δική μου περιγραφή”.

Καταλήγοντας, η κ. Κρέζα σημειώνει ότι για την ίδια δεν υπάρχει ανώτερος και κατώτερος πολιτισμός, προσθέτοντας πως η συγγραφή παιδικών μυθιστορημάτων με πολιτικές προεκτάσεις είναι η προσωπική της πρόταση για προσέγγιση του κόσμου.