Εκπαιδευτικός περίπατος στην πόλη με θέμα «Νεοκλασικά οικήματα της Ερμούπολης»

Στα χνάρια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς

Μια συνεργασία του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου και της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Σπουδαία νεοκλασικά οικήματα της Ερμούπολης που αποτελούν κομμάτι της μεγάλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Σύρου επισκέφτηκαν και θαύμασαν χθες το πρωί, μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Τάξης τεσσάρων δημοτικών σχολείων του νησιού.

Ο εκπαιδευτικός περίπατος, στον οποίο συμμετείχαν το Δημοτικό Σχολείο Βάρης – Μάννα, το Δημοτικό Σχολείο Άνω Σύρου, το 6ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης διοργανώθηκε από το Λύκειο Ελληνίδων Σύρου και το Τμήμα Καινοτόμων Δράσεων της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Κυκλάδων.

Η δράση πραγματοποιήθηκε, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 18 Απριλίου. Λόγω των ημερών του Πάσχα, ο περίπατος προγραμματίστηκε για την Τετάρτη 26 Απριλίου.

Επίσκεψη σε τρία διατηρητέα κτίρια

Ως σημείο εκκίνησης ορίστηκε το κτίριο του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου στην οδό Γεωργίου Σουρή. Κάθε ομάδα έλαβε οδηγίες, έναν χάρτη περιπάτου και μία φωτογραφική μηχανή. Από εκεί, οι συμμετέχοντες ξεκίνησαν με πρώτη στάση την Οικία Κοή (Θυμάτων Σπερχειού 16).

Στη συνέχεια, μέσω των οδών Ευαγγελιστρίας και Καλομενοπούλου οι μαθητές, συνοδευόμενοι από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, την υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων ΠΕ, Χρυσάννα Διαμαντή και κυρίες του ΛΕΣ, έφτασαν στην πλατεία Τσιροπινά, όπου έκαναν μία ολιγόλεπτη στάση για να θαυμάσουν κτίρια πέριξ της πλατείας, όπως το κτίριο της Νομαρχίας, το ξενοδοχείο Πλόες και την οικεία Κομνηνού.

Τις ομάδες συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί: Ιωάννα Λαμπράκη (Δημοτικό Σχολείο Βάρης – Μάννα), Γιώργος Καλημερίδης και Ρουμπίνη Ιωαννίδου (Δημοτικό Σχολείο Άνω Σύρου), Λιλή Πέτρου και Γιάννης Βαρβιτσιώτης (6ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης), Χριστιάνα Καρτσέλου και Ελένη Γαλανοπούλου (3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης).

Καθ΄ όλη τη διάρκεια του περιπάτου, τα παιδιά παρατήρησαν προσόψεις κτιρίων, συντηρημένων αλλά και κάποιων ασυντήρητων, επεσήμαναν ομοιότητες και διαφορές, εσωτερικά και εξωτερικά αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά χαρακτηριστικά, καθώς και τη σημερινή χρήση τους.

Δεύτερη στάση πραγματοποιήθηκε στην οδό Απόλλωνος και στον Ξενώνα Απόλλωνος. Εκεί, οι μαθητές έκαναν συγκρίσεις μεταξύ του συντηρημένου τμήματος του οικήματος, όπου και στεγάζεται ο ξενώνας και του ασυντήρητου τμήματός του.

Τρίτο και τελευταίο σταθμός των ομάδων αποτέλεσε το Αρχοντικό Ερμούπολις στην οδό Βαφειαδάκη, όπου για να φτάσουν πέρασαν μπροστά από τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου. Εκεί ολοκληρώθηκε ο περίπατος και οι μαθητές άφησαν τις φωτογραφικές μηχανές, που τους είχαν δοθεί.

Εκεί οι ομάδες ολοκληρώσουν τον περίπατο και θα αφήσουν τις φωτογραφικές μηχανές.

Μαθητές σε ρόλο «ερευνητή»

Οι συμμετέχοντες, βαδίζοντας στα βήματα του χάρτη και διασχίζοντας το ιστορικό κέντρο της πόλης μας, επισκέφτηκαν με τη σειρά τα οικήματα ενδιαφέροντος, όπου είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στους χώρους από τους ιδιοκτήτες, να γνωρίσουν την ιστορία τους, τις περιπέτειές τους μέσα στον χρόνο, τη διαδικασία συντήρησής τους, τη σημερινή χρήση τους και να φωτογραφήσουν τα κτίρια. Το Λύκειο Ελληνίδων θα συλλέξει αυτές τις φωτογραφίες και θα τις εντάξει σε έκθεση με θέμα τη Συριανή Πολιτιστική Κληρονομιά που θα γίνει σε δεύτερο χρόνο στην πόλη μας.

Τις παραπάνω δράσεις σχεδίασε για το Λ.Ε.Σ η εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, Χαρά Κατσαρή.

Κτίρια αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας

Ο Εκπαιδευτικός Επιστημονικός και Πολιτιστικός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) επιζητά να προωθήσει την αναγνώριση, προστασία και διατήρηση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, η οποία έχει σημαντική αξία για τον άνθρωπο. Ο όρος «Πολιτιστική Κληρονομιά» αναφέρεται σε μνημεία, ομάδες κτισμάτων και χώρων με ιστορική, αισθητική και αρχαιολογική, επιστημονική, εθνολογική ή ανθρωπολογική αξία.

Ένα κτίριο, για να θεωρηθεί αγαθό πολιτιστικής κληρονομιάς, θα πρέπει να αποτελεί αριστούργημα της ανθρώπινης δημιουργικής διάνοιας και να επιδεικνύει σημαντικές ανθρώπινες αξίες για μακρά περίοδο χρόνου ή σε μια πολιτιστική περιοχή του κόσμου, σε εξελίξεις στην αρχιτεκτονική ή την τεχνολογία, τις μνημειακές τέχνες, την πολεοδομία ή τον σχεδιασμό τοπίου.

Μεταξύ άλλων, χρειάζεται να φέρει μια μοναδική ή τουλάχιστον εξαιρετική μαρτυρία για κάποια πολιτισμική παράδοση και να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα τόσο τύπου κτιρίου, αρχιτεκτονικού ή τεχνολογικού συνόλου ή τοπίου που απεικονίζει σημαντική ή σημαντικές φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας, όσο και παραδοσιακής ανθρώπινης εγκατάστασης, χερσαίας ή θαλάσσιας χρήσης, ή ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν το τελευταίο έχει γίνει ευάλωτο υπό την πίεση ανεπίστροφων αλλαγών.

Απόδειξη της λαμπρής ιστορίας

Η Ερμούπολη, ως μία πόλη με αμέτρητα κτίρια που μαρτυρούν τη ντόπια πολιτιστική κληρονομιά της, έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές του νησιού να γνωρίσουν σημαντικές πτυχές της λαμπρής ιστορίας της.

Τα παιδιά παρατήρησαν το μέγεθος των κτιρίων, τις οροφογραφίες, τα μεγέθη των δωματίων, τα έπιπλα, τα αντικείμενα, τους πίνακες, τα φωτιστικά, ζήτησαν πληροφορίες για τον τρόπο που αυτά θερμαίνονταν, υδροδοτούνταν ή φωτίζονταν στο παρελθόν και ενημερώθηκαν για τη σημερινή χρήση τους.

Μέσα από τη δράση αυτή, οι συμμετέχοντες κατανόησαν πλήρως ότι η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας δεν έχει μόνο μουσειακό χαρακτήρα, καθώς κάθε κομμάτι της ιστορίας προσδιορίζει την ταυτότητα του τόπου και δίνει πολύτιμες πληροφορίες για το παρελθόν.