Οι αξίες της φιλίας, της αποδοχής του εαυτού μας, της εμπιστοσύνης στους γονείς μας και της ευτυχίας μέσα από τις παιδαγωγικές ιστορίες της Μαριλένας Γιαννούλη

Είμαστε όλοι μας παιδιά

Το «κλειδί» για να απελευθερώσουμε όλοι μας το παιδί που κρύβουμε μέσα μας, προσφέρει σε μικρούς και μεγάλους η εκπαιδευτικός και Διευθύντρια του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης Μαριλένα Γιαννούλη, μέσα από τέσσερις παιδαγωγικές ιστορίες, που εμπνεύστηκε από την εγγονή της Μαρίνα.

Το βιβλίο «Ιστορίες για να λέμε» παρουσιάστηκε το απόγευμα του Σαββάτου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Σύρου – Ερμούπολης, παρουσία μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας της Σύρου, του δημοτικού συμβούλου Σταύρου Γουσγουνέλη, αλλά και φίλων της συγγραφέως.

Το κοινό καλωσόρισε ο συνταξιοδοτηθείς εκπαιδευτικός και συντονιστής της Λέσχης Ανάγνωσης Ερμούπολης Παναγιώτης Λίτσας, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως, το πρώτο συγγραφικό πόνημα της κ. Γιαννούλη θα ενθουσιάσει τόσο τους μικρούς αναγνώστες, όσο και τους μεγάλους, που δεν έχουν ξεχάσει πως κάποτε υπήρξαν κι εκείνοι παιδιά.

Όπως τα παραμύθια της γιαγιάς

Το «Ρεβιθοκούκι», η «Ρόζα η χαδιάρα», ο «Κιτρινοψαρούλης» και ο «Πιο ευτυχισμένος άνθρωπος» περνούν με απλό και κατανοητό τρόπο στα παιδιά, μηνύματα για τη φιλία, την αποδοχή του εαυτού τους και του άλλου, την εμπιστοσύνη στους γονείς, την ευτυχία που συναντάμε στα απλά καθημερινά πράγματα. «Μικρές ιστορίες που ακούγονται και διαβάζονται ευχάριστα όπως κάποτε τα παραμύθια της γιαγιάς», τόνισε ο κ. Λίτσας. Μετά τις ιστορίες ακολουθούν ασκήσεις δημιουργικής έκφρασης, που δίνουν την ευκαιρία στους μικρούς αναγνώστες να εκφραστούν είτε με γραπτό λόγο είτε με ζωγραφική.

Η Μαριλένα Γιαννούλη φοίτησε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πειραιά, στην Αρσάκειο Παιδαγωγική Ακαδημία Ψυχικού και στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου εξειδικεύτηκε στην Ειδική Αγωγή. Εργάζεται εδώ και τριάντα ένα χρόνια στη Δημόσια Εκπαίδευση κι έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία τόσο στον χώρο της γενικής όσο και της ειδικής εκπαίδευσης, τον οποίο και υπηρέτησε μέσα από τμήματα ένταξης και στο ΚΕΔΔΥ. Επί έξι χρόνια ήταν Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας και το προηγούμενο Σεπτέμβρο ανέλαβε τη διεύθυνση του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης. Έχει δύο κόρες και μια εγγονή.

Εικονογράφος του βιβλίου της είναι η κόρη της, Ιουλίτα Αγγελοπούλου η οποία κατάφερε με απλές γραμμές, χαρούμενα χρώματα και πολλή ευαισθησία να εμπλουτίσει το κείμενο με εικόνες που βρίσκονται κοντά στον ψυχισμό του παιδιού. Η ίδια είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών με εξειδίκευση στη ψυχολογία, κάτοχος master οπτικής επικοινωνίας και διαδραστικών μέσων. Κατέχει επίσης δίπλωμα στο web design και εργάζεται ως σχεδιάστρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Μια πορεία ενηλικίωσης

Τις τέσσερις παιδαγωγικές ιστορίες σχολίασε η Ειρήνη Τσαβαλά, ειδική παιδαγωγός με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στη γλώσσα και τη λογοτεχνία. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, είναι ιστορίες που γράφτηκαν απ’ το ξεχείλισμα της ψυχής της κ. Γιαννούλη και της αγάπης της για το ωραίο, το δίκαιο, το καλό και το αγαθό. Συνδυάζουν το παλιό με το καινούριο, το σύγχρονο με το διαχρονικό, το τερπνόν μετά του ωφελίμου. «Μια φυσική διαβάθμιση αναγκών ξετυλίγεται από την τέρψη του λάρυγγα μέχρι την κατάκτηση της ευτυχίας. Έννοιες, όπως η φιλία, ο εγωισμός, η ζηλοφθονία η ανυπακοή, η άγνοια του κινδύνου, η νιότη, η σύνεση, η αποδοχή του εαυτού μας και του άλλου, η ευτυχία αναδύονται άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο καλυμμένες, έτσι ώστε μέσα από το παραμύθι, να προσκαλέσουν τον αναγνώστη να σκύψει επάνω τους». Εστιάζοντας στη δομή του βιβλίου, η κ. Τσαβαλά επεσήμανε ότι, οι τέσσερις παραμυθοιστορίες ακολουθούν μία πορεία ενηλικίωσης και σε επίπεδο φόρμας και σε επίπεδο περιεχομένου, εξηγώντας πως, η συγγραφέας επέλεξε ονόματα ηρώων και τοπωνύμια οικεία στην εγγονή της, ακριβώς γιατί απευθύνεται σε ένα παιδί και ο παιδικός κόσμος είναι συγκεκριμένος. Καταλήγοντας χαρακτήρισε τις «Ιστορίες» ως ένα καλαίσθητο και προσεγμένο βιβλίο, με σελίδες ιλουστρασιόν του οποίου η έκδοση και η εικονογράφηση συνδυάζουν το παραδοσιακό με το μοντέρνο στοιχείο.

Μικρά ψηφιακά έργα τέχνης

Στην εικονογράφηση του βιβλίου αναφέρθηκε στη συνέχεια, ο εικαστικός και διοργανωτής εκθέσεων στη Σύρο, Γιάννης Δανέλης. Η πρώτη απόπειρα εικονογράφησης των ιστοριών έγινε από την ίδια την κ. Γιαννούλη με ζωγραφιές πηγαίες και αυθόρμητες, που πλημμύριζαν από τα βασικά χρώματα και τα κλασικά παραδοσιακά μοτίβα. Στην προσπάθειά της όμως να δώσει νέες φόρμες και τεχνικές, απευθύνθηκε στη γραφίστρια, φιλόλογο και εικονογράφο κόρη της, Ιουλίτα Αγγελοπούλου, η οποία δημιούργησε μικρά ψηφιακά έργα τέχνης. Σύμφωνα με τον κ. Δανέλη, πρόκειται για μια εικονογράφηση απλή στο πρώτο στάδιο ανάγνωσης, καθόλου όμως απλοϊκή. Υπάρχουν πολλά σύμβολα και αρχέτυπα που ο αναγνώστης καλείται να τα ανακαλύψει και όσο διαβάζει και βλέπει και παρατηρεί, θα ανακύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία.

Αντιπροσωπευτικά δείγματα και αποσπάσματα του βιβλίου διάβασαν οι νηπιαγωγοί του 3ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης, Άννα Φέρμελη και Σοφία Σκουργιά, ενώ τις αναγνώσεις στόλισε και συμπλήρωσε μουσικά ο κ. Γιάννης Ρηγούτσος.

Δώρο στην εγγονή της, Μαρίνα

Στον χαιρετισμό της, η κ. Γιαννούλη κατέστησε γνωστό ότι, στην τριαντάχρονη εκπαιδευτική θητεία της έχει καταπιαστεί πολλές φορές με τη συγγραφή παραμυθιών μέσα στην τάξη. Ωστόσο, η ανάγκη της για τη συγγραφή των συγκεκριμένων ιστοριών, γεννήθηκε όταν είδε σε υπερηχογράφημα την εγγονή της, Μαρίνα. «Βλέποντας το σχηματισμένο προσωπάκι της, ένιωσα ότι αυτό είναι ευτυχία και πως ο Θεός, αν υπάρχει, βρίσκεται μέσα σε αυτό το δημιούργημα. Έτσι λοιπόν σκέφτηκα ότι ήθελα να γράψω κάποιες μικρές ιστορίες, μαζί με τη ζωγραφική πινελιά μου και μια ιδιόχειρη αφιέρωση σε εκείνη, για να τις διαβάσει όταν μεγαλώσει», εξήγησε η εκπαιδευτικός. Με παρότρυνση της φίλης της Ραφαέλας, προχώρησε στην έκδοση αυτών των ιστοριών, τις οποίες εικονογράφησε η Ιουλίτα Αγγελοπούλου, δίνοντας μια πιο επαγγελματική διάσταση.