Έξι σημαντικοί σύγχρονοι οργανοποιοί παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη»

Έγχορδα «έργα τέχνης»

Τις δημιουργίες έξι σημαντικών σύγχρονων οργανοποιών έχει την ευκαιρία να θαυμάσει το κοινό της Σύρου στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Ρεμπέτικου «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη». 

Η Έκθεση Λαϊκών Μουσικών Οργάνων των Σταμάτη Αναστασάκη, Τάσου Κατσιφή, Νίκου Παΐσιου, Παναγιώτη Στάμκου, Γιάννη Τσουλόγιαννη και Νίκου Φρονιμόπουλου φιλοξενείται στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη» και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016.

«Κάθε μπουζούκι γεννιέται με δική του προσωπικότητα»

Ο Σταμάτης Αναστασάκης ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή μπουζουκιών, έχοντας ως «πρότυπο» τον περιβόητο Ζοζέφ, με μπουζούκια του οποίου ηχογράφησαν κάποιοι από τους σπουδαιότερους δημιουργούς μας, όπως Τσιτσάνης, Χιώτης, Ζαμπέτας κ.α. 

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος, έχοντας μια μακρά εμπειρία και σαν επαγγελματίας μουσικός, «κάθε μπουζούκι γεννιέται με δική του προσωπικότητα», ενώ τονίζει ότι όταν ξεκινάς κάτι και το κάνεις απλά ως μια δουλειά που θα σου αποφέρει χρήματα, δε γίνεται να το δεις με αγάπη και μεράκι». Μπουζούκια του κ. Αναστασάκη έχουν καταξιωμένοι δεξιοτέχνες, μεταξύ των οποίων, οι Στεργίου, Δράμαλης και Τρίγκας.

Όργανα υψηλής ποιότητας

Ο Τάσος Κατσιφής αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς και καθιερωμένους οργανοποιούς στην Ελλάδα. Η επαγγελματική του διαδρομή αρχίζει το 1981 όταν έρχεται στην Αθήνα. Δίπλα στον πολύ γνωστό κατασκευαστή μπουζουκιών Μπάμπη Κλεφτογιάννη, αρχίζει τότε να μαθαίνει την τέχνη του οργανοποιού κατασκευάζοντας, επισκευάζοντας και συντηρώντας έγχορδα όργανα.

Στο πολύ περιποιημένο οργανοποιείο του με την ποικιλία των οργάνων που καλύπτουν όλες τις προτιμήσεις και απαιτήσεις, θα συναντήσει κανείς πολύ γνωστούς και αγαπητούς δεξιοτέχνες (Κώστας Παπαδόπουλος, Βαγγέλης Τρίγκας, Νίκος Τατασόπουλος), οι οποίοι εκφράζονται με τον καλύτερο τρόπο για τον επαγγελματισμό, τη συνέπεια και την υψηλή ποιότητα της δουλειάς του.

Αισθητικές και ηχητικές αναζητήσεις

Ο νεαρός Νίκος Παΐσιος, πέραν των ιδιαίτερων προσωπικών του αισθητικών και ηχητικών αναζητήσεων στο χώρο των μουσικών οργάνων, είναι ο άνθρωπος που ο δεξιοτέχνης Παναγιώτης Στεργίου, του εμπιστεύθηκε την ανακατασκευή ενός ιστορικού μπουζουκιού κατασκευής του 1960, των γνωστών υπέροχων οργανοποιών αδελφών Παναγή. Τα όργανα του Νίκου Παΐσιου κατασκευάζονται εξολοκλήρου από τον ίδιο, από την επιλογή και επεξεργασία των ξύλων και των λοιπών υλικών και διακοσμητικών στοιχείων, έως το βερνίκι και φινίρισμα τους. Γνωστοί δεξιοτέχνες «κρατούν» όργανά του, μεταξύ των οποίων, οι Νίκος Τατασόπουλος και Παναγιώτης Στεργίου.

Ήχοι που ενθουσιάζουν

Ο Παναγιώτης Στάμκος, ιδιοκτήτης του εργαστηρίου κατασκευής μουσικών οργάνων «Νιαβέντ», αναφέρει ότι η πρώτη επαφή του με το μπουζούκι, έγινε στην ηλικία των 10 χρόνων στην Γερμανία σε ένα κέντρο διασκέδασης, όπου ενθουσιάστηκε με τον ήχο του οργάνου. Από τότε, ο ήχος αυτός τον κέρδισε, και το πρώτο πράγμα που έκανε όταν γύρισε στην Ελλάδα ήταν να αγοράσει ένα μπουζούκι και να ασχοληθεί ως παίχτης. Η αίσθηση του ότι κάτι έλειπε στον ήχο και την αισθητική των οργάνων που έπαιζε, στάθηκε η αφορμή για να κατασκευάσει τα πρώτα δικά του μπουζούκια και αργότερα να δημιουργήσει το "Νιαβέντ". Μετά από πολλές δυσκολίες και σκληρή δουλειά κατάφερε να φτάσει σε αυτό που αναζητούσε.

Αγάπη για το ξύλο

Ο Γιάννης Τσουλόγιαννης ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια να ασχολείται με την κατασκευή εγχόρδων όπως μπουζούκια τρίχορδα και τετράχορδα, λαούτα, λαϊκές και ακουστικές κιθάρες, τζουράδες, μπαγλαμάδες και ταμπουράδες. Η αγάπη για το ξύλο – την πρώτη ύλη – και τα όργανα καθόρισε την πορεία του στην οργανοποιεία. 

Στο πλαίσιο της δραστηριότητάς του ο Γιάννης Τσουλόγιαννης ασχολείται με την ιστορία της οργανοποιίας καθώς και τη συντήρηση και αποκατάσταση παλαιών μουσικών οργάνων. Στην πορεία και στις επιλογές του σαν κατασκευαστής μουσικών οργάνων, ιδιαίτερο ρόλο έπαιξαν τα έργα παλαιών ονομαστών οργανοποιών, όπως του Α. Σταθόπουλου, του Δ.Μούρτζινου κ.ά. για την δουλειά των οποίων μιλάει πάντα με θαυμασμό και εκτίμηση.

Συνεχείς αναζητήσεις

Τέλος, ο «θρυλικός» και πολύ αγαπητός μάστορας, ερευνητής και καλλιτέχνης Νίκος Φρονιμόπουλος, ο οποίος έχει στήσει το εργαστήριό του στα Λεγραινά Αττικής. Η τέχνη του καλύπτει όλα τα είδη εγχόρδων τα οποία κατασκευάζει από την αρχή μέχρι την τελευταία «πινελιά» ο ίδιος. 

Η πορεία του στο χώρο της οργανοποιίας είναι μεγάλη. Οι γνώσεις του για το ιστορικό κομμάτι είναι σημαντικές και το αποτέλεσμα φαίνεται, στα διάφορα άρθρα που έχει δημοσιεύσει, στην επισκευή – αναπαλαίωση του ταμπουρά του Μακρυγιάννη, ακριβές αντίγραφο του οποίου θα εκτεθεί στη Σύρο αλλά και στην σημαντική ανακάλυψη του κατασκευαστή οργανοποιού του συγκεκριμένου ταμπουρά, του Λεωνίδα Γαΐλα. Ψάχνει, βρίσκει και μελετάει οποιοδήποτε «παλιό όργανο που έχει σχέση με την ελληνική οργανοποιία».

Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από τις 10 το πρωί έως τις 11 το βράδυ.