Ομαδική έκθεση ζωγραφικής των Πέτρου Καραβέβα, Αδριανού Σωτήρη και Μαριάννας Κατσουλίδη στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη»

Πηγή έμπνευσης… ο άνθρωπος

Η ανθρώπινη μορφή μέσα από διαφορετικές οπτικές που την καθιστούν πομπό συναισθημάτων, μηνυμάτων και ιδεών τόσο στην καθημερινότητα, όσο και σε επίπεδο μυθοπλασίας, πρωταγωνιστεί στην ομαδική έκθεση «Ανθρώπου Όψεις» του Πέτρου Καραβέβα, του Αδριανού Σωτήρη και της Μαριάννας Κατσουλίδη.

Τα έργα των τριών καλλιτεχνών, οι οποίοι καλλιεργούν ένα ιδιότυπο ρεαλιστικό ύφος, διαθλασμένο μέσα από την προσωπικότητα και τις αισθητικές προτιμήσεις τους, παρουσιάζονται στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη», στο πλαίσιο του προγράμματος «Σύρος – Πολιτισμός 2017». Την έκθεση επιμελείται ο κ. Γιώργος Αλτουβάς.

«Το οπτικό ερέθισμα μετατρέπεται σε δεδομένο συνείδησης»

Ο Πέτρος Καραβέβας γεννήθηκε το 1963 στην Ερμούπολη της Σύρου. Σπούδασε ζωγραφική στη Lyon από το 1994 έως το 1996 και στην Αθήνα, στο Κέντρο Γραμμάτων και Τεχνών «Άποψη» από το 1996 έως το 2000, με δάσκαλο τον Γιώργο Ρόρρη («Περί σωμάτων» στην Πινακοθήκη Κυκλάδων). Έχει πραγματοποιήσει έξι ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, καθώς και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ο ίδιος αντλεί την έμπνευσή του από τον άνθρωπο. «Προσπαθώ να αποδώσω τον χαρακτήρα του και τη συναισθηματική ιδιοσυγκρασία του, όπως εγώ τα αντιλαμβάνομαι. Δεν βλέπουμε με τα μάτια, αλλά με τον εγκέφαλο: Με τις γνώσεις και τα συναισθήματα. Αυτό προσπαθώ να το αποδώσω στο τελάρο», σημειώνει ο Πέτρος Καραβέβας.

Στα έργα του καταφέρνει να διατυπώνει με διαύγεια την πλαστικότητα στη φόρμα και τη λεπτότητα στην απόδοση του αληθινού. Το εξαιρετικό σχέδιο, οι χρωματικοί χειρισμοί και το παιχνίδι φωτός και σκιάς παράγουν υποβλητικά πορτρέτα, που συνομιλούν με τον θεατή. Η ματιέρα του είναι χειρονομιακή, έντονη, πλούσια σε εντάσεις και χρωματική ύλη, ενώ οι ασυνήθιστες πόζες και στάσεις των σωμάτων τους δίνουν μια μανιερίστικη απόχρωση. Πέρα από την καταλυτική παρουσία της κεντρικής φιγούρας, τα έργα είναι σχετικά άδεια, μέσα σε ένα λιτό, ίσως εγκαταλειμμένο δωμάτιο ή σε έναν ρευστό και ακαθόριστο χώρο.

«Χαρακτηρίζω τη ζωγραφική μου παραστατική, εννοώντας την ερμηνεία του ορατού. Συγκεκριμένα το οπτικό ερέθισμα μετατρέπεται σε δεδομένο συνείδησης, συνυφαίνεται με την ιδιοσυγκρασία μου και βγαίνει ένα αποτέλεσμα», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη».

Τα τελευταία χρόνια η θεματολογία του επικεντρώνεται στον άνθρωπο. «Στόχος μου είναι κάθε πρόσωπο να έχει τη δική του ταυτότητα και μέσα στο έργο να φωτίζεται ο ψυχισμός του». Όπως εξηγεί, ζωγραφίζει γνωστούς, φίλους και ανθρώπους που γνωρίζει σε μια παρέα και έχουν να του πουν κάτι ως χαρακτήρες.

«Τα έργα μου είναι βιωματικά»

Ο Ανδριανός Σωτήρης είναι γιος της ζωγράφου Μ. Κτιστοπούλου που τον μύησε στα πρώτα μυστικά της ζωγραφικής. Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών με καθηγητές τον Δημήτρη Μυταρά και τον Ζαχαρία Αρβανίτη και αποφοίτησε με άριστα το 2004. Έχει διδάξει Ελεύθερο Σχέδιο (2007-2011) στον εκπαιδευτικό όμιλο Άκτο και ασχολείται με την προετοιμασία υποψηφίων για εισαγωγή στην Α.Σ.Κ.Τ. Το 2010 τιμήθηκε με διάκριση για το έργο «Instict» στην 4η Μπιεννάλε του Πεκίνου. Το 2011 απέσπασε έπαινο για το έργο του «Επιλογές» από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Κων. Ανδρέου» και το 2012 επιλέχθηκε κατόπιν διαγωνισμού να συμμετάσχει στην εικαστική Ολυμπιάδα του Λονδίνου, όπου και τιμήθηκε με χρυσό μετάλλιο. Έχει κάνει 4 ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές. Έργα του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας (Πεκίνο).

Στα έργα του Σωτήρη Αδριανού είναι έκδηλος ο προβληματισμός  πάνω σε ζητήματα του σύγχρονου οικουμενικού ουμανισμού και της υπαρξιακής αγωνίας. Μέσα από τους μεταφυσικούς του πίνακες, κινούμενους στο κλίμα του παραμορφωτικού σουρεαλισμού, μετεωρίζει τον θεατή μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, συνείδησης και υποσυνείδητου, εννοιολογικών συλλήψεων και υπαρξιακών βιωμάτων, μυθοπλασίας και καθημερινότητας. Εμμένοντας, όσον αφορά τη θεματική του, στον ερωτισμό, τη φθορά και τον θάνατο, ο Αδριανός έχει το φυσικό ταλέντο να τοποθετεί το καθημερινό και συνηθισμένο πλάι στο παράξενο και αντιρρεαλιστικό.

«Δεν θεωρώ ότι παίρνω έμπνευση από κάπου. Η δουλειά μου είναι βιωματική. Ζωγραφίζω αυτό που αισθάνομαι. Ζωγραφίζω τη θλίψη μου, τον προβληματισμό μου, τα ένστικτά μου. Ακολουθώ πιστά τα ένστικτά μου, όποια και να είναι αυτά. Παίζω με τις έννοιες, τους συμβολισμούς, τις οφθαλμαπάτες», σημειώνει ο ίδιος στον κατάλογο της έκθεσης.

«Μαγική ποιότητα που βρίσκουμε στα παραμύθια»

Η Μαριάννα Κατσουλίδη σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (2000-2005) με καθηγητή τον Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη. Συνέχισε τις σπουδές της στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εικαστικών Τεχνών Μ.Ε.Τ. της Α.Σ.Κ.Τ. με καθηγητή τον Τάσο Χριστάκη. Έχει κάνει 6 ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε περισσότερες από 40 ομαδικές. Έργα της υπάρχουν στη συλλογή του Μουσείου Φρυσίρα, στη συλλογή Μοσχανδρέου, στη συλλογή του Luciano Benetton και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει ασχοληθεί επίσης με τη Σκηνοθεσία και τη Χαρακτική και τα τελευταία χρόνια διδάσκει στο Vellios School of Art. Την ενδιαφέρουν οι εφαρμογές της Ζωγραφικής στη σύγχρονη ψυχοθεραπεία.

Η ίδια χρησιμοποιεί σχεδόν πάντα τους ανθρώπινους χαρακτήρες πλαισιωμένους από παιχνίδια-συμβολισμούς, για να εκφραστεί, να «παίξει» μαζί τους, να δώσει τις δικές της ερμηνείες μέσα από τον προσωπικό της τρόπο έκφρασης συνδυάζοντας χιούμορ και νοσταλγία. Οι φιγούρες και τα παιχνίδια-σύμβολα αποδίδονται με απλοποιημένα, γεωμετρικά σχέδια, αρκετά από αυτά σε υπερμεγέθη διάσταση, με λίγο χρώμα ή σε αποχρώσεις του γκρι, σε τονισμένες, γεωμετρικού τύπου σχηματοποιήσεις, αποκτώντας έτσι εκφραστικότητα, πλαστικότητα και κινητικότητα.

«Σε όλα εκείνα που φαντάζουν «παιδικά» κρύβονται μεγάλες αλήθειες, ανείπωτα και ακατέργαστα συναισθήματα, βαθιά νοήματα, αντιθέσεις και μηνύματα. Θα ήθελα η ζωγραφική μου να έχει τη μαγική ποιότητα που βρίσκουμε στα παραμύθια, τους μύθους και τα όνειρα».

Η έκθεση «Ανθρώπου Όψεις» λειτουργεί καθημερινά (11:00-13:00 & 18:30-22:00) εκτός τα πρωινά της Κυριακής, της Δευτέρας και της Τετάρτης.