Έκθεση φωτογραφίας του Timothy Ashplant με τίτλο «Η ματιά ενός επισκέπτη (2009-2017)»

Ένα «ευχαριστώ» στη Σύρο

Σκέψεις και αντιδράσεις του, γύρω από τις εμπειρίες του από τη Σύρο και γενικότερα την Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη χώρα μας, παρουσιάζει μέσα από φωτογραφίες και κείμενα, ο ιστορικός – φωτογράφος.

Η έκθεση με τίτλο «Η ματιά ενός επισκέπτη 2009-2017» περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα «Σύρος – Πολιτισμός 2018» και πραγματοποιείται στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη» με την υποστήριξη της Λέσχης Φωτογραφίας Σύρου.

Κρίση και δημιουργικότητα

Ο Άγγλος καλλιτέχνης βρισκόταν στην Ερμούπολη για διακοπές τον Ιούνιο του 2015, όταν η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε το δημοψήφισμα για τους όρους της διάσωσης που πρότεινε η Τρόικα. Ήταν μια εποχή βίαιων πολιτικών αντιπαραθέσεων στο εσωτερικό της χώρας και μια συγκυρία κατά την οποία η δημόσια προσοχή στο εξωτερικό ήταν στραμμένη στις επιπτώσεις – για το ευρώ και για την Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά – ενός πιθανού «Grexit». Εκείνες της ημέρες οξύνθηκαν και οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο ελληνικός λαός κατά τη διάρκεια μιας ολοένα και δυσμενέστερης οικονομικής κρίσης από την αρχή της Μεγάλης Ύφεσης το 2008: τέθηκαν αυστηροί περιορισμοί στις αναλήψεις χρημάτων από τις τράπεζες και σχηματίστηκαν ουρές έξω από τα ΑΤΜ.

Οι φιλίες που έχει κάνει στη Σύρο και στην Αθήνα τον βοήθησαν να καταλάβει τα αποτελέσματα των επτά χρόνων οικονομικής κάμψης στην Ελλάδα: μεγάλες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, ψηλή ανεργία, πάγωμα των ευκαιριών για επαγγελματική ανέλιξη μπροστά στην ανάγκη να «τα βολέψει κανείς», αύξηση της μετανάστευσης, κυρίως των νέων. Ήταν θυμωμένος με τους όρους με τους οποίους διεξαγόταν συχνά η συζήτηση για την κρίση από πολιτικούς και από τον βρετανικό και ευρωπαϊκό τύπο – όπως «τεμπέληδες Έλληνες» και «άπληστοι» Γερμανοί.

Η άμεση αντίδρασή του ήταν να δημοσιεύσει ένα σύντομο άρθρο στον ιστότοπο του περιοδικού European Journal of Life Writing, επισημαίνοντας αυτά που θα μπορούσε κανείς να μάθει από τις ατομικές ιστορίες σχετικά με το ανθρώπινο κόστος των πολιτικών της λιτότητας που είχαν υιοθετήσει οι πολιτικοί, ως αντίδραση στην ύφεση. Καθώς συνέχιζε το μακρόπνοο φωτογραφικό του σχέδιο (στον οποίο είχε δώσει τον τίτλο «Ματιές στην Ελλάδα») άρχισαν να μορφοποιούνται στο μυαλό του συνδέσεις μεταξύ των εικόνων που έβλεπε στην Ερμούπολη και στα περίχωρα, του λεξιλογίου της κρίσης, της οπτικής που του επέτρεπε το επάγγελμά του ως ιστορικός, της παιδικής του ηλικίας και της οικογενειακής του ιστορίας, καθώς και των προσωπικών του αντιδράσεων στη δημιουργική δουλειά Ελλήνων καλλιτεχνών που ασχολούνταν με τις τρέχουσες κρίσεις.

Πλούτος εμπειριών από τη ζωή στο νησί

Η έκθεση αυτή έχει στόχο να αναδείξει την ανταπόκριση ενός εξωτερικού παρατηρητή –Άγγλου ιστορικού, φωτογράφου – στις πολλές περιπτώσεις δημιουργικότητας, θάρρους και φιλίας τις οποίες συνάντησε στη Σύρο και σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

Σε αυτήν περιλαμβάνονται ξεχωριστές ενότητες για τα Λαζαρέτα, το Νεώριο, τον Μάρκο Βαμβακάρη και τους Ακροποδητί, οι οποίοι παραχώρησαν σχετικό φωτογραφικό υλικό.

Η έκθεση αυτή δεν είναι μια παρουσίαση δεδομένων, αλλά μια αντιπαράθεση λέξεων και εικόνων που έχει στόχο να δώσει -μερικές φορές με έμμεσο τρόπο- ερεθίσματα στη σκέψη, να καταγράψει την αγανάκτηση και να γιορτάσει τη θέληση για δημιουργία. Ένας τρόπος για να πει ο καλλιτέχνης «ευχαριστώ» για τον τρόπο με τον οποίο η ζωή του εμπλουτίστηκε μέσα και από τις εμπειρίες του στη Σύρο.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 19 Μαΐου 2018 και λειτουργεί καθημερινά (19:00-22:00) και το σαββατοκύριακο (11:00-14:00 και 19:00-22:00).