Η πολυβραβευμένη σκηνοθέτης Αθηνά Τσαγγάρη στο 4ο SIFF με την ταινία της «Chevalier»

Η μανία των «like» στο facebook της ζωής μας

Ο αντρικός ανταγωνισμός μέσα από την κινηματογραφική ματιά μίας πολυβραβευμένης σκηνοθέτιδος που έχει συνηθίσει το κοινό της σε «κοινωνικά πειράματα» που αναδεικνύουν τις κρυφές και σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης, μονοπώλησε το ενδιαφέρον στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου.

Το SIFF υποδέχτηκε την περασμένη Παρασκευή στο χώρο του Ταρσανά την Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη με την τελευταία ταινία της «Chevalier», μία καυστική και τρυφερή σάτιρα για τον ανδρικό ανταγωνισμό και όχι μόνο που εκτυλίσσεται επάνω σε ένα γιοτ με έξι άνδρες.

Σημειώνεται ταινία απέσπασε το εξαιρετικά σημαντικό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 59o Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λονδίνου, καθώς και Ειδική Μνεία για τη Σκηνοθεσία από την Επιτροπή και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για το βασικό ανδρικό cast (Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σάκης Ρουβάς) στο 21ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σαράγεβο (14 – 22 Αυγούστου 2015). Το Chevalier έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο 68ο Διεθνές Φεστιβάλ του Λοκάρνο (Locarno Film Festival, 5 – 15 Αυγούστου 2015), στη συνέχεια θα προβληθεί στο Φεστιβάλ του Τορόντο (ενότητα Contemporary World Cinema), καθώς και στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ του Λονδίνου.

Παιχνίδι με την αρσενική και θηλυκή πλευρά των ηρώων

Μετά την προβολή του «Chevalier», η κ. Τσαγγάρη μίλησε για την επιλογή της να συνυπογράψει μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου (Αστακός) το σενάριο μιας φαινομενικά «ανδρικής» ταινίας . «Πριν δύο χρόνια είχα κάνει μια ταινία με τίτλο “Capsule” στο οποίο πρωταγωνιστούσαν μόνο γυναίκες. Το φιλμ ήταν κι αυτό βασισμένο στην ιδέα του ανταγωνισμού και της κατασκευής της ταυτότητάς μας μέσα από ένα σύστημα παιχνιδιού το οποίο πιστεύω ότι παίζουμε συνέχεια. Δηλαδή το «Chevalier» είναι ένα παιχνίδι που υπάρχει μέσα στην καθημερινότητά μας, χωρίς να έχει αυτό το όνομα» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Τσαγγάρη, εκτιμώντας πως στη σημερινή εποχή είναι συνηθισμένο να βαθμολογούμε εντελώς ενστικτωδώς τον διπλανό μας για ό,τι κι αν κάνει. «Ήταν ενδιαφέρον να γίνει η ταινία μόνο με άνδρες, γιατί εάν υπήρχε έστω και μία θηλυκή γάτα στο γιοτ, ουσιαστικά αυτό θα ξυπνούσε έναν ανταγωνισμό σε σχέση με το φύλο. Και ήθελα αυτό να εξισωθεί. Γι’ αυτό και στην ταινία παίζουμε με την αρσενική και θηλυκή πλευρά όλων των χαρακτήρων. Πολλά από αυτά που βλέπουμε, είναι αποτελέσματα των αυτοσχεδιασμών και προτάσεων των ίδιων των ηθοποιών».

Όπως τόνισε η κ. Τσαγγάρη, στόχος της δεν ήταν να μιλήσει για την αντρική φύση, αλλά για την ανθρώπινη φύση και την καινούρια λέξη που μας καταδυναστεύει «likeability», πόσα like έχουμε στο facebook της ζωής μας. «Ήταν κάτι το οποίο το κάναμε μαζί με τους ηθοποιούς, γιατί ακόμα και η διαδικασία των γυρισμάτων ήταν ένα είδος παιχνιδιού».

Κατάρριψη του «Έλληνα μάτσο άνδρα»

Σημείωσε δε ότι το «Chevalier» είναι διαφορετικό από όλες τις προηγούμενες ταινίες της. «Αυτό έγινε γιατί δεν με ενδιαφέρει να επαναλαμβάνομαι και κυρίως επειδή ήθελα να καταρρίψω κι εγώ η ίδια τα διάφορα κλισέ που αφορούν στον μάτσο Έλληνα άντρα. Όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτή την ταινία ήταν απίστευτα γενναιόδωροι σε αυτά που προσέφεραν. Κατάφεραν να αποκαλύψουν όλες εκείνες τις ανασφάλειες που έχει ο καθένας μας και δεν αφορούν μόνο το άλλο φύλο. Άμα είσαι γυναίκα προφανώς θα ασχολείσαι με τα χοντρά σου μπούτια, ενώ ο άντρας δεν θα μιλήσει ποτέ γι’ αυτό. Αυτό έγινε απλά και με μεγάλη γενναιοδωρία από τη μεριά τους, από τη δεύτερη εβδομάδα και μετά δεν μπορούσα να τους κρατήσω. Ήταν σαν νηπιαγωγείο».