Εκτός συνόρων τα χειροποίητα μουσικά όργανα της Αθανασίας Μπόλια

Διεθνής αναγνώριση

Συνεργασία της συριανής δημιουργού με την Ισπανία

Εφαλτήριο για νέες και αξιόλογες συνεργασίες, μέσα από τις οποίες δύναται να αναδειχθεί η ανεκτίμητη πολιτιστική παράδοση της Ελλάδας, καθώς και η νέα γενιά καλλιτεχνών που την υπηρετούν και προασπίζουν τη βαθιά διαχρονική αξία της αποτέλεσε η πρώτη έκθεση χειροποίητων παραδοσιακών οργάνων της Αθανασίας Μπόλια.

Η ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση, η οποία πραγματοποιήθηκε πέρυσι στον μεσαιωνικό οικισμό της Άνω Σύρου, αποσπώντας ιδιαιτέρως κολακευτικές κριτικές τράβηξε το ενδιαφέρον συλλέκτριας από την Ισπανία, που λειτουργεί ένα ιδιωτικό μουσείο με μουσικά όργανα από όλο τον κόσμο.

Η ψυχολόγος και λάτρης των έθνικ μουσικών επιρροών, Μάρτα, που “μυούν” τον ακροατή στις παραδόσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε πολιτισμού προσέγγισε τη νεαρή δημιουργό, αναγνωρίζοντας τις πολύτιμες προσπάθειές της για διάσωση, αλλά και διάδοση των ελληνικών ήχων. Μετά από προσωπική πρόσκληση που αποδέχθηκε με περισσή χαρά, η κ. Μπόλια, συνοδευόμενη από τον μουσικό Ηλία Θεοδωρόπουλο επισκέφτηκε τον μικρό μουσικό “ναό” της συλλέκτριας στην Ισπανία.

Ρεμπέτικες “περιπλανήσεις”

Σε μία ξεχωριστή εκδήλωση, με διάχυτο το ελληνικό στοιχείο, καθώς πέρα από τις παραδοσιακές μελωδίες, οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν εξίσου μοναδικές ελληνικές γεύσεις, οι δύο καλλιτέχνες παρουσίασαν τρία έγχορδα μουσικά όργανα, τα οποία κατασκεύασε η ίδια. Οι - εφάμιλλοι με τα σεφαραδίτικα τραγούδια- ρεμπέτικοι ήχοι μάγεψαν το κοινό, το οποίο παρακολούθησε την παρουσίαση με απαράμιλλη προσοχή και σεβασμό, “ταξιδεύοντας νοερά” στα γραφικά σοκάκια της Άνω Σύρου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η κ. Μπόλια δώρισε στην ιδιοκτήτρια ένα παραδοσιακό τρίχορδο μπουζούκι για να εμπλουτίσει ακόμα περισσότερο την σπάνια συλλογή της.

“Σταθμός” αποτέλεσε και η γνωριμία των δημιουργών με τον Εθνομουσικολόγο Κάρλος Μπλάνκο ο οποίος, έχοντας ζήσει στην Ελλάδα για τρία συναπτά έτη, δηλώνει λάτρης της ελληνικής μουσικής. Την αγάπη του για αυτήν απέδειξε και στην πράξη, παίζοντας μαζί τους την περίφημη “Φραγκοσυριανή”. Ο ίδιος επιμελείται το κρατικό Μουσείο Τέχνης που λειτουργεί στη Μούρθια της Ισπανίας με προσωπικές συλλογές του, ενώ εξέφρασε το ενδιαφέρον του για μία μελλοντική συνεργασία με τους δύο Έλληνες καλλιτέχνες, η οποία αναμένεται να κάνει ακόμα στενότερες της σχέσεις της Σύρου με το κράτος της νοτιοδυτικής Ευρώπης.

Ο “ψυχοθεραπευτικός” χαρακτήρας της τέχνης

Σε δηλώσεις της στην “Κοινή Γνώμη”, η κ. Μπόλια εμφανίζεται ικανοποιημένη από την διεθνή αναγνώριση της προσωπικής της εργασίας, την οποία επιθυμεί να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο και να την εξελίξει.

“Πέρα από τον τζουρά, τον μπαγλαμά και το τρίχορδο μπουζούκι, θα ήθελα να περάσω και στα πιο παραδοσιακά όργανα, όπως είναι το στεριανό λαούτο και η ρεμπέτικη κιθάρα” ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι μία από τις επιθυμίες της είναι και η συμμετοχή της σε πολιτιστικές δράσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, με στόχο την μεταλαμπάδευση γνώσεων γύρω από την τέχνη σε μαθητές του νησιού.

Αντικρούοντας τις καθημερινές δυσκολίες που βιώνουμε σήμερα, η ίδια δηλώνει αποφασισμένη να μην εγκαταλείψει ό,τι της προσφέρει ψυχική και πνευματική ηρεμία. “Η κατασκευή είναι μια προσωπική μου αναζήτηση που δεν ξέρω πού θα με οδηγήσει. Το μόνο που ξέρω είναι ότι το αγαπώ πολύ και θέλω να το συνεχίσω ανεξάρτητα από τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται στον δρόμο μου” τόνισε.

Καταλήγοντας, σημείωσε τον ψυχοθεραπευτικό χαρακτήρα της τέχνης, υπογραμμίζοντας ότι “ο πολιτισμός είναι μία διέξοδος από την σκληρή πραγματικότητα, στην οποία δεν πρέπει να γυρνάμε την πλάτη”.