Συναυλία του Κeivan Saket στο Θέατρο Απόλλων από το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν στην Ελλάδα

Στα μουσικά μονοπάτια Ανατολής και Δύσης

Μια μαγική περιπλάνηση στα μουσικά μονοπάτια Ανατολής και Δύσης επιφυλάσσει στο κοινό της Σύρου ο Κeivan Saket, ένας από τους πιο γνωστούς σύγχρονους καλλιτέχνες του Ιράν.

Τη συναυλία διοργανώνει τη Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017 στο Θέατρο Απόλλων, το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, υπό την αιγίδα του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Μέσα από τις ενορχηστρώσεις και τις διασκευές του, ο Σακέτ προσεγγίζει την ευρωπαϊκή μουσική, παντρεύοντας τον ήχο παραδοσιακών οργάνων της Ανατολής και του πιάνου. Στην επερχόμενη συναυλία του ο πολυδιάστατος αυτός μουσικός, που είναι ερμηνευτής του ταρ και του σιτάρ, αλλά και τραγουδιστής, θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με αυτοσχεδιαστικά στοιχεία που βασίζεται στην περσική μουσική παράδοση αλλά και σε διασκευές διάσημων έργων μεγάλων Ευρωπαίων συνθετών, όπως του Μότσαρτ και του Μπραμς.

Τον Σακέτ πλαισιώνουν ο Soroosh Azemikhah στο πιάνο και ο Siavash Saket στο τουμπερλέκι και το ούντου. Μαζί τους θα βρίσκεται ο τραγουδιστής Parsa Hassandokht.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί πρώτα το Σάββατο 18 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Πρώτος «καρπός» συνεργασίας

Την πραγματοποίηση της συναυλίας ανακοίνωσε στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Θωμαή Μενδρινού. Στην εισήγησή της, αναφέρθηκε στη συνάντησή της με τον Μορφωτικό Ακόλουθο της Πρεσβείας το περασμένο καλοκαίρι, στο πλαίσιο της οποίας εκφράστηκε η επιθυμία για συνεργασία μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και του Κέντρου.  

Το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, που λειτουργεί ως επίσημος πολιτιστικός εκπρόσωπος της ιρανικής κυβέρνησης στην Ελλάδα. Από το 1988 έως σήμερα, το Μορφωτικό Κέντρο έχει εργαστεί με συνέπεια για την ενίσχυση των πολιτιστικών σχέσεων μεταξύ του Ιράν και της Ελλάδας. Σε αυτή την κατεύθυνση έχει πραγματοποιήσει και χρηματοδοτήσει πολλές δραστηριότητες, όπως πολιτιστικά και επιστημονικά συνέδρια και συμπόσια καθώς επίσης και καλλιτεχνικές και πολιτιστικές εκθέσεις και άλλες παρόμοιες δράσεις.  Εργάζεται με συνέπεια για την διάδοση της περσικής γλώσσας, λογοτεχνίας και ποίησης ενώ συνεχίζει να υπογραμμίζει τα κοινά πολιτιστικά χαρακτηριστικά των δύο λαών με στόχο τις κοινές μελλοντικές συνέργειες σε όλους τους τομείς του πολιτιστικού φάσματος. Παράλληλα, το Μορφωτικό Κέντρο προσπαθεί να παρουσιάσει την εικόνα του αρχαίου και του σύγχρονου Ιράν στους Έλληνες και Ιρανούς που διαμένουν στην Ελλάδα, με την διοργάνωση ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων που έχουν συνεισφέρει στο να έρθουν τα δύο έθνη πολύ πιο κοντά πολιτισμικά.

Μουσική από το Ιράν

Η μουσική του Ιράν αποτελεί συνέχεια της πανάρχαιας μουσικής παράδοσης της Περσίας. Όπως και στην Ινδία, είναι αναμφισβήτητη η ύπαρξη μιας πιο «κλασικής» έντεχνης παράδοσης (με κανόνες, συστήματα, φόρμες, εκπαίδευση) και μιας πιο λαϊκής παράδοσης με άκρως συναρπαστικά σημεία ισορροπίας και σύγκλισης.

Τα ιδιαίτερα «κουρδίσματα» των περσικών τρόπων - κλιμάκων με τα μικροδιαστήματα, η θαυμαστή ισορροπία ανάμεσα στον αυτοσχεδιασμό και την οργανωμένη σύνθεση, η εκλεπτυσμένη δυναμική του ήχου ανάμεσα στην άχνα και την ένταση, οι αντιθέσεις στα τέμπη, τα μοναδικά ηχοχρώματα των οργάνων-έργων τέχνης και κυρίως η σχέση ανάμεσα στον λόγο και τη μουσική (το ένα γεννιέται μέσα από το άλλο), συνιστούν ένα σπουδαίο μουσικό πολιτισμό. Είναι όμως βέβαιο ότι, παρά τη συγγένεια με άλλες παραδόσεις –βυζαντινή, ινδική, αραβική, τουρκική κ.ά.–, ο πολιτισμός αυτός έχει την δική του πορεία και ταυτότητα, γεμάτη βάθος, συναισθήματα, σκέψεις, τεχνική και ερμηνεία.

Ο Keivan Saket είναι μια πολύπλευρη προσωπικότητα μουσικού, ερμηνευτή, πανεπιστημιακού δασκάλου, συγγραφέα. Πέρα από την πλούσια παρουσία στην πατρίδα του, έχει εμφανιστεί στη Σουηδία, την Ινδία, τη Νορβηγία, τη Δανία, τη Γερμανία (με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μπόχουμ), τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Αυστρία, το Ιράκ, το Χονγκ Κονγκ, το Κατάρ, το Σύδνεϋ, τις Βρυξέλλες και αλλού.

Ίδρυσε τη μεγάλη ορχήστρα Κeivan Saket με περισσότερους από 60 μουσικούς και τραγουδιστές. Ο Saket έχει δημιουργήσει, μέσα από πολλά έργα του, «γέφυρες» ανάμεσα στην ιρανική και την ευρωπαϊκή μουσική: μέσα από ενορχηστρώσεις αλλά και διασκευές με τη χρήση οργάνων όπως το ταρ και το σιτάρ, προσεγγίζει ευρωπαϊκά έργα συνθετών (Μότσαρτ, Μπραμς, κ.ά.).

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πιάνο έχει αφομοιωθεί πλήρως στη μουσική της Περσίας από τον 19ο αιώνα, ενώ ο Morteza Majhoub είναι ο πρώτος που επιχείρησε να προσαρμόσει το κούρδισμα του πιάνου πάνω στο περσικό σύστημα και ο πρώτος που επινόησε ένα ειδικό σύστημα γραφής γι’ αυτό.