Η Ελένη Κεβεντσίδου και ο Ηλίας Γυφτονικολός στην έναρξη του πολυαναμενόμενου «ΑΝΩ»

«Ο βασιλιάς των οργάνων δεν θα σιωπήσει ποτέ»

Συνέντευξη των δύο μουσικών με αφορμή την αποψινή συναυλία τους στον Καθεδρικό Ναό Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου

Με την παρουσίαση έργων των Girolamo Frescobaldi, Johann Sebastian Bach, Albeniz-Kreisler, Max Reger, Hermann Schroeder, Zolt Gardonyi  και Basil Athanasiadis ανοίγει απόψε ο συναυλιακός κύκλος του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ».

Οι επισκέπτες του Καθεδρικού Ναού Αγίου Γεωργίου στην Άνω Σύρο θα έχουν τη χαρά να απολαύσουν την Ελένη Κεβεντσίδου (εκκλησιαστικό όργανο) και τον Ηλία Γυφτονικολό (βιολί) σε μία μοναδική μουσική σύμπραξη.

Το εύρος του προγράμματος της συναυλίας επεκτείνεται τόσο χρονικά μα και τοπικά, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες μα και τον πλούτο του εκκλησιαστικού οργάνου. Ώρα έναρξης της συναυλίας: 20:00.

Η Ελένη Κεβεντσίδου ξεκίνησε τις μουσικές τις σπουδές στο Εθνικό Ωδείο με την Καίτη Τρούλη (1995, Δίπλωμα πιάνου με «Άριστα παμψηφεί και Ά Βραβείο»).  Από το 1998 και για τρία χρόνια μαθήτευσε, ως υπότροφος του Συλλόγου «Οι φίλοι της Μουσικής», κοντά στον διεθνούς φήμης οργανίστα Nicolas Kynaston και συνέχισε τις σπουδές της στη Βασιλική Ακαδημία ως υπότροφος του Ιδρύματος Α.Σ. Ωνάσης υπό την καθοδήγηση των Nicolas Kynaston και David Titterington (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Εκτέλεση με Διάκριση, 2004). Τo 2004 απέσπασε τα βραβεία ερμηνείας Margaret and Sydney Lovett Organ Prize και United Music Publishers Ensemble Prize, Λονδίνο. Το 2007 της απονεμήθηκε το βραβείο της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας στο Διεθνή Διαγωνισμό Οργάνου στο Kaliningrad της Ρωσίας.

Έχει εμφανιστεί ως σολίστ και μέλος Μουσικής Δωματίου στην Ελλάδα, Κύπρο, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Νορβηγία, Πολωνία και Ρωσία. Έχει ηχογραφήσει στο Royal Festival Hall για τη Royal Academy και South London Organ Society και χορωδιακή μουσική στο Rugby School για τη Regent Records. Σήμερα διδάσκει όργανο και πιάνο στο Rugby School και Kent College και είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Canterbury (διατριβή πάνω στην ανάλυση και εκτέλεση των Παραλλαγών για όργανο του Μax Reger, έργο 73, με την πλήρη υποτροφία και υποστήριξη του Canterbury  Christ Church University).

«Απεριόριστες οι δυνατότητες του εκκλησιαστικού οργάνου»

Η ίδια χαρακτηρίζει το εκκλησιαστικό όργανο «βασιλιά των οργάνων» που δεν θα σταματήσει ποτέ να εμπνέει συνθέτες και να τους οδηγεί στη δημιουργία.

«Η φιλολογία του εκκλησιαστικού οργάνου καλύπτει μια τεράστια ηχητική παλέτα μουσικής 6 αιώνων. Η μουσική, όπως και η γλώσσα, είναι ένας ζωντανός οργανισμός που δε σταματά να εξελίσσεται. «Το όργανό μου είναι η ορχήστρα μου», είχε πει ο  Cesar Franck, και κατά αυτόν το τρόπο οι συνθέτες του τρέχοντος αιώνα χρησιμοποιούν το "συμφωνικό όργανο" ως εκφραστικό μέσο  μιας σόλο σύνθεσης, ή μέλος της μουσικής δωματίου», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη».

Όπως εξηγεί, στην αποψινή συναυλία θα ακουστούν αποσπάσματα από το έργο Knots II του Basil Athanasiadis, ο οποίος γεννήθηκε στην Κατερίνη και σπούδασε στο Λονδίνο και στο Τόκιο, με τον οποίο συνέπεσαν ως φοιτητές της Βασιλικής Ακαδημίας του Λονδίνου το 2004. Επιπλέον, στο πλαίσιο του Διαγωνισμού "United Music Publishers Ensemble Competition", που διοργανώνεται κάθε χρόνο στο Λονδίνο, η κ. Κεβεντσίδου ζήτησε από τον Basil Athanasiadis να γράψει ένα έργο για εκκλησιαστικό όργανο και βιολί. Το έργο ενθουσίασε τη διευθύντρια του αγγλικού εκδοτικού οίκου, που αποφάσισε να το εκδώσει, καθώς και τα επόμενα έργα του Έλληνα συνθέτη. Ως εκ τούτου, εκτιμά ότι, οι ηχητικές δυνατότητες  του εκκλησιαστικού οργάνου είναι απεριόριστες και δε θα σταματήσει στιγμή να δημιουργείται μουσική για το "βασιλιά των οργάνων".

Ο Ηλίας Γυφτονικολός είναι απόφοιτος του Δημοτικού Ωδείου Αμαρουσίου από το οποίο έλαβε Πτυχίο βιολιού με βαθμό «Άριστα» και Δίπλωμα βιολιού με βαθμό επίσης «Άριστα» (τάξη Σωκράτη Σταθουλόπουλου), όπως και Πτυχίο ειδικού αρμονίας με βαθμό «Άριστα» (τάξη Κωσταντίνου Ευαγγελάτου). Έχει παρακολουθήσει μαθήματα με τον Απόλλωνα Γραμματικόπουλο. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάρια βιολιού και μουσικής δωματίου στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ελλάδα με τους Carol Slater, Susan Stanzeleit, Χρήστο Κανέτη και Γιώργο Χατζηνίκο. Έχει συμμετάσχει στην Αθηναϊκή Ορχήστρα Νέων και στην Ελληνική Ορχήστρα Νέων, ενώ έχει συνεργαστεί με την ορχήστρα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει λάβει μέρος σε μουσικά φεστιβάλ όπως του Saadi στο Ιράν και του Fimu στην Γαλλία. Από το 2012 διδάσκει στο Δημοτικό Ωδείο Αμαρουσίου και σε άλλες μουσικές σχολές.

Υψηλή καλλιτεχνική προσφορά της Σύρου στο ελληνικό και διεθνές κοινό

 «Ήταν μεγάλη μου τιμή, μα ακόμη μεγαλύτερη η χαρά, όταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ κ. Παρασκευόπουλος με προσκάλεσε να συμμετέχω στο 1ο Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου "ΑΝΩ"», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Γυφτονικολός. «Η ευκαιρία του να συνεργαστείς με εξαιρετικούς μουσικούς, όπως η κ. Κεβεντσίδου, σε ένα ρεπερτόριο που λόγω της ιδιαιτερότητας του εκκλησιαστικού οργάνου σπάνια συναντάται, σε έναν τόπο όπου η πολιτιστική του κληρονομιά και το πολιτιστικό αισθητήριο των ανθρώπων του μοιάζει δυσθεώρητο για τα σημερινά δεδομένα, μόνο με ένα σύγχρονο "Παρνασσό" θα μπορούσα να το παρομοιάσω». Δεν παραλείπει δε, να ευχαριστήσει τον κ. Παρασκευόπουλο για την εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπό του, ώστε να αποτελέσει μέρος αυτής της καλλιτεχνικής προσφοράς της Σύρου, όχι μόνο στο ελληνικό κοινό, αλλά λόγω της πολυπολιτισμικότητας του νησιού, ειδικά την περίοδο αυτή, στον κάθε διεθνή επισκέπτη .

Ύστερα από την ολοκλήρωση των σπουδών μου και την απόκτηση των αντίστοιχων πτυχίων και διπλώματος (βιολι-θεωρητικα), ο κ. Γυφτονικολός έλαβε μέρος σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γαλλία, Ιταλία, Ιράν) όπου διδάχτηκε τον παγκόσμιο χαρακτήρα της μουσικής. Παράλληλα διδάσκω σε διάφορες μουσικές σχολές συνειδητοποιώντας τον αμφίδρομο δρόμο της διδασκαλίας.

«Επαλήθευση της ιστορίας και του πολιτισμού των Κυκλάδων»

Καταλήγοντας, επισημαίνει τη σπουδαιότητα μιας τόσο αξιόλογης διοργάνωσης στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, ο ρόλος των οποίων ως σταυροδρόμι, ανατολής και Δύσης, βορρά και νότου, ορθοδοξίας και καθολικισμού υπήρξε προαιώνιος. «Ένα φεστιβάλ εκκλησιαστικού οργάνου όπως το "ΑΝΩ" με το εύρος του ρεπερτορίου του, όπως και το εύρος του κοινού του, επαληθεύει ακριβώς και πολιτισμικά τον γεωγραφικό ρόλο των Κυκλάδων».