Ο Χρήστος Παρασκευόπουλος και η Ιωάννα – Βασιλική Κοράκη διανύουν τις μεγάλες περιόδους της ιστορίας της δυτικής μουσικής στον επίλογο του 1ου «ΑΝΩ»

Δυνατό φινάλε

Άριστες εντυπώσεις έχει αφήσει μέχρι σήμερα στο κοινό της Σύρου το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ, το οποίο ολοκληρώνει τον επιτυχημένο κύκλο του με τη συναυλία του μουσικού Χρήστου Παρασκευόπουλου και της μέτζο σοπράνο Ιωάννας – Βασιλικής Κοράκη.

Κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού κατέκλυσαν για δεύτερη φορά τον υπερήφανο και φωταγωγημένο ναό του Σαν Τζώρτζη, όπου είχαν τη χαρά να απολαύσουν το δίδυμο των Στράτου Γκιουλμπάνογλου (εκκλησιαστικό όργανο) και Γιάννη Καΐκη (τρομπόνι) σε συνθέσεις από την Μπαρόκ εποχή μέχρι τον Ρομαντισμό.

Προηγήθηκε η ενδιαφέρουσα ομιλία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, Χρήστου Παρασκευόπουλου με θέμα την ελληνική προέλευση του εκκλησιαστικού οργάνου, ενώ ο εφημέριος του ναού πατέρας Ιωσήφ Πρίντεζης ανταποκρίθηκε με απόλυτη επιτυχία στα καθήκοντα του μεταφραστή της ομιλίας στην αγγλική γλώσσα.

Από το Μπαρόκ έως τον 20ως αιώνα

Το πρόγραμμα της τρίτης και τελευταίας συναυλίας της φετινής διοργάνωσης, που θα πραγματοποιηθεί αύριο στις 20:00, στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στην Άνω Σύρο, επιχειρεί να καλύψει όλες τις μεγάλες περιόδους της ιστορίας της δυτικής μουσικής, σε σχέση πάντα με το πώς οι συνθέτες εξέφρασαν με τη μουσική τους την λατρεία προς το Θεό και την ικεσία προς το θείο γενικότερα.

Ο Χρήστος Παρασκευόπουλος (εκκλησιαστικό όργανο) και η μέτζο σοπράνο Ιωάννα – Βασιλική Κοράκη θα ξεκινήσουν με μπαρόκ, θα περάσουν από τον ρομαντισμό και τον όψιμο ρομαντισμό, θα αποδώσουν φόρο τιμής στο αμερικανικό spiritual και θα ολοκληρώσουν με τον 20ο αιώνα.

Οι μουσικές σπουδές του Χρήστου Παρασκευόπουλου ξεκίνησαν με την καθηγήτρια πιάνου Ευαγγελία Χασαπλαδάκη. Ο ίδιος είναι απόφοιτος του Εθνικού Ωδείου Αθηνών από την τάξη πιάνου των Παύλου Βεντούρα και της Καίτης Τρούλη (1994) και από την τάξη Ανωτέρων Θεωρητικών του Σπύρου Κλάψη (1997) με πτυχίο Αντίστιξης. Είναι κάτοχος του πανεπιστημιακού τίτλου LRSM στο εκκλησιαστικό όργανο από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, μαθητεύοντας με τον οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Nicolas Kynaston. Από το 2017 συνεργάζεται με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ως οργανίστας. Το 2008 ίδρυσε και διευθύνει τη Χορωδία “Musica Sacra”. Εκτός από τις εμφανίσεις σε συναυλίες, διδάσκει εκκλησιαστικό όργανο στα Ωδεία «Φίλιππος Νάκας» και «Νικόλαος Μάντζαρος». Έχει συμμετάσχει στα δύο Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου που πραγματοποιήθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το Nicolas Kynaston. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Terra Sancta, που πραγματοποιείται στον Άγιο Φραγκίσκο της Ρόδου και το 2017 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ANΩ».

Για τον κ. Παρασκευόπουλο το πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ» αποτελεί ένα σημαντικό δρώμενο, καθώς δίνει πνοή στο αρχαιότερο εκκλησιαστικό όργανο που ηχεί στην Ελλάδα. «Όλοι οι μουσικοί που συμμετέχουν φέτος στο Φεστιβάλ έχουν εντρυφήσει  ο καθένας στο είδος του και έχουν πραγματοποιήσει μια σεβαστή δραστηριότητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η επιλογή τους έγινε με γνώμονα τον επαγγελματισμό τους, την αγάπη τους για τη μουσική και την έμπρακτη αφοσίωσή τους στο μουσικό τομέα που υπηρετούν» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ.

«Φεστιβάλ με λαμπρό μέλλον»

Εκτιμά μάλιστα πως πρόκειται για ένα δρώμενο που θα αποτελέσει μακροχρόνιο θεσμό και με λαμπρό μέλλον. Καθιστά επίσης γνωστό πως, έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από μουσικούς από Ελλάδα και εξωτερικό για συμμετοχή σε επόμενες διοργανώσεις. «Το εν λόγω Φεστιβάλ είχε φέτος σα θέμα του την πολυμορφικότητα και διαχρονικότητα του εκκλησιαστικού οργάνου, εξ’ ου και η συμμετοχή διαφόρων μουσικών πλην των οργανιστών. Σε επόμενες διοργανώσεις θα έχουμε τη δυνατότητα να επεξεργαστούμε και να ακούσουμε συνθέτες από διάφορες μουσικές εποχές και χώρες που αφορούν είτε το εκκλησιαστικό όργανο, είτε και συνδυασμούς με άλλα όργανα, ορχηστρικά και φωνητικά σύνολα».

Μεταξύ άλλων υπογραμμίζει πως «το εκκλησιαστικό όργανο είναι το μοναδικό μουσικό όργανο με τεράστιο συνθετικό φάσμα, δεδομένου ότι επισήμως έχουμε το πρώτο έργο συντεθειμένο ειδικά γι’ αυτό το μουσικό όργανο από το 1408, ενώ ανεπισήμως έχουμε και έργα από τον 11ο αιώνα. Συνεπώς, μπορεί κάποιος να αντιληφθεί το τεράστιο μέγεθος που υπάρχει στο ρεπερτόριο αυτού του μουσικού οργάνου και το οποίο μπορεί να ακουστεί θεματολογικά, μέσα στις επόμενες διοργανώσεις που θα ακολουθήσουν».

Καταλήγοντας, εκφράζει τη βεβαιότητα πως, το εκκλησιαστικό όργανο του Αγίου Γεωργίου θα αξιοποιηθεί κατά το πλείστον μέσα από όλη αυτή τη δραστηριότητα και θα αποτελέσει μια κοιτίδα πολιτισμού με επίκεντρο αυτό το συγκεκριμένο είδος τέχνης.

«Οι άνθρωποι της Σύρου εκτιμούν τον πολιτισμό και τις τέχνες»

Η μέτζο σοπράνο Ιωάννα - Βασιλική Κοράκη ξεκίνησε σπουδές πιάνου σε ηλικία 8 ετών, τις οποίες ολοκλήρωσε με την Άλλα Χαλάψη παίρνοντας Δίπλωμα με βαθμό «Άριστα Παμψηφεί - Ά Βραβείο και Χρυσό Μετάλλιο». Στα 13 της διηύθυνε για πρώτη φορά χορωδία και παρακολούθησε μαθήματα διεύθυνσης χορωδίας για 5 χρόνια στο Εθνικό Ωδείο. Σε ηλικία 17 ετών ξεκίνησε σπουδές τραγουδιού με την Misa Ikeouchi-Κοντογεωργίου, τις οποίες ολοκλήρωσε δίπλα στην Mechthild Σταματάκη, λαμβάνοντας Δίπλωμα με βαθμό «Άριστα Παμψηφεί Ά Βραβείο και Χρυσό Μετάλλιο».  Είναι απόφοιτος του University of Indianapolis, κάτοχος MASTER of ARTS in Music Performance με βαθμό «Άριστα με διάκριση». Διδάσκει μονωδία και πιάνο στο Σύγχρονο Ωδείο Αθηνών, στο Ωδείο Νέας Μάκρης, στο Ωδείο Νικόλαος Μάντζαρος και στο Νεοκλασσικό Ωδείο του Γέρακα.  Το 2015 ίδρυσε το φωνητικό σύνολο Cosmic Singers Ensemble.

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Κοράκη εκφράζει τη χαρά της για τη συμμετοχή της στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ»,  μια διοργάνωση που λαμβάνει χώρα σε ένα νησί για το οποίο τρέφει ιδιαίτερη αγάπη, με κατοίκους εκτιμούν και σέβονται ιδιαίτερα τον πολιτισμό, τις τέχνες και ειδικά τη μουσική. Σύμφωνα με την ίδια, οι δυνατότητες εξέλιξης του φεστιβάλ στο μέλλον είναι  πάρα πολλές και σημαντικές, καθώς το εκκλησιαστικό όργανο αποτελεί ένα ανεξάντλητο, πραγματικά, μουσικό όργανο. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «πάρα πολλά έργα θρησκευτικής, αλλά και κοσμικής μουσικής, ακόμα και έργα της avant-garde σκηνής, γράφονται στην εποχή μας με πρωταγωνιστή το εκκλησιαστικό όργανο». Για το λόγο αυτό, εκτιμά πως η πορεία του φεστιβάλ ΑΝΩ θα είναι ανοδική, ιδιαίτερα, στη Σύρο, που η αγάπη και ο σεβασμός των ανθρώπων για τον πολιτισμό και τις τέχνες είναι απεριόριστα».