Επτά μαθητές του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Σχοινούσας ανοίγουν την καρδιά τους και περιγράφουν την καθημερινότητά τους στο απομακρυσμένο νησί των Κυκλάδων

Η θάλασσα ανάμεσά τους

Καμία γεωγραφική απόσταση και καμία έκπτωση στις επιλογές εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και ψυχαγωγίας που επιβάλλουν οι ιδιαιτερότητες της νησιωτικής πραγματικότητας δεν είναι ικανές να στερήσουν από τα παιδιά μίας απομακρυσμένης περιοχής το δικαίωμα στη γνώση και το όνειρο για ένα μέλλον, αντάξιο των προσδοκιών τους.

Οι μαθητές του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις της Σχοινούσας αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα νέων ανθρώπων που κοιτάζουν στην αντίπερα όχθη, χωρίς να αφήνουν ούτε λεπτό τη θάλασσα ανάμεσά τους, να σκεπάσει τα σχέδια για τη ζωή που επιθυμούν να οικοδομήσουν, είτε στο νησί, είτε μακριά από αυτό.

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής εκδρομής τους στη Σύρο, οι επτά εκ των οχτώ συνολικά μαθητών του σχολείου, πλαισιωμένοι από τον Διευθυντή κ. Δημήτρη Καρακάσογλου και την αναπληρώτρια εκπαιδευτικό Μαρία Ξενοδόχου, άνοιξαν την καρδιά τους στην «Κοινή Γνώμη», μιλώντας για την καθημερινότητά τους στο νησί της Σχοινούσας και τις ευκαιρίες που αναζητούν στη σχολική και τη μετέπειτα επαγγελματική πορεία τους.

Σημειώνεται ότι, οι 7 μαθητές φοιτούν από την Α’ Γυμνασίου μέχρι την Α’ Λυκείου, ενώ στο σχολείο υπάρχει ένας ακόμη μαθητής στην Γ’ Λυκείου.

«Όλες οι τάξεις αποτελούνται από 1-2 παιδιά, ενώ στο νησί λειτουργούν ακόμα το Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο με τέσσερα παιδάκια το καθένα», υπογράμμισαν οι δύο συνοδοί καθηγητές, εξηγώντας πως η μαθητική κοινότητα της Σχοινούσας είναι σαν μία μεγάλη οικογένεια.

Μη έγκαιρη στελέχωση του σχολείου

Αναφερόμενος στις δυσκολίες, κάτω από τις οποίες το Γυμνάσιο του νησιού καλείται να λειτουργήσει, ο κ. Καρακάσογλου κατέστησε γνωστό πως τα προβλήματα είναι κοινά με αυτά που αντιμετωπίζουν όλα τα σχολεία την περίοδο της κρίσης: ζητήματα υποχρηματοδότησης, έλλειψης προσωπικού, δυναμικού και υλικοτεχνικής υποδομής, απαξίωση μαθημάτων, τα οποία τα παιδιά αυτών των περιοχών δεν έχουν τη δυνατότητα να διδαχτούν, όπως συμβαίνει σε άλλες κεντρικές περιοχές της χώρας.

Ειδικότερα, επεσήμανε πως «τα καλλιτεχνικά και η μουσική είναι δύο μαθήματα ξεχασμένα». Ωστόσο ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζεται στην έγκαιρη στελέχωση του σχολείου. «Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο είχαμε 5 τμήματα και τέσσερις καθηγητές. Οι υπόλοιποι συνάδελφοι έφτασαν τότε. Πράγμα που σημαίνει ότι αυτά τα παιδιά διδάχτηκαν πολύ λιγότερα από αυτά που διδάσκεται ένα παιδί σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο ή σε ένα μεγάλο νησί. Το πρόγραμμά τους ήταν τρίωρο με πολλά κενά ενδιάμεσα» σημείωσε ο Διευθυντής του Γυμνασίου, κρίνοντας πως δεν υπάρχει καμία μέριμνα από την κεντρική διοίκηση, σχετικά με το πώς τα παιδιά αυτών των περιοχών θα καταφέρουν να αποκτήσουν τις ίσες ευκαιρίες με τα παιδιά μεγαλύτερων περιοχών. «Δεν γίνεται η υλοποίηση πολιτιστικών ή περιβαλλοντικών προγραμμάτων να εξαρτάται μόνο από τη διάθεση των εκπαιδευτικών, ούτε η κοινωνικοποίηση και το άνοιγμα των οριζόντων αυτών των παιδιών να βασίζεται μόνο σε μια τετραήμερη-πενταήμερη εκδρομή που πραγματοποιείται μια φορά τον χρόνο. Πρέπει να υπάρξει μια αναδιάρθρωση, μια ιδιαίτερη μέριμνα για αυτά τα παιδιά, καθώς και υποστήριξη από έναν εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής. Δεν δημιουργούνται τμήματα ένταξης, δεν έρχεται εκπαιδευτικός για να βοηθήσει αυτά τα παιδιά», πρόσθεσε ο κ. Καρακάσογλου.

Περιορισμένες επιλογές στη γνώση και την ψυχαγωγία

Από την πλευρά της, η κ. Ξενοδόχου ανέφερε πως υπάρχουν δραστηριότητες, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος «Άγονη Γραμμή Γόνιμη», όπως χειροποίητο κόσμημα, κεραμική και παραδοσιακός χορός, ενώ προσεχώς θα γίνει και η παρουσίαση της ιστορίας μίας βάρκας του νησιού.

«Όλα αυτά δεν εκπορεύονται κεντρικά, αλλά στηρίζονται στη διάθεση των εκπαιδευτικών, των μη κυβερνητικών εκδηλώσεων, ιδιωτών και εθελοντών γενικότερα», διευκρίνισε ο Διευθυντής.

Όπως εξήγησαν οι μαθητές στην «Κοινή Γνώμη», οι δυνατότητες για εξωσχολικές δραστηριότητες είναι περιορισμένες στο νησί, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να μην έχουν επιλογές για να διοχετεύσουν την ατομική ενέργεια και έκφρασή τους, να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους, αλλά και να καλλιεργήσουν το ταλέντο και τις δεξιότητές τους. Μεταξύ άλλων, τα παιδιά δεν έχουν την ευκαιρία να διδαχτούν χορό, να διευρύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τις ξένες γλώσσες αλλά και να αναπτύξουν καλλιτεχνικές δραστηριότητες όπως το σχέδιο ή η ζωγραφική.

«Πολλά παιδιά φεύγουν στην Αθήνα»

Για το λόγο αυτό, μαθητές με καλλιτεχνική φύση ή ειδικά ενδιαφέροντα αναγκάζονται είτε να μετακομίσουν είτε να πηγαινοέρχονται στη Νάξο μία φορά την εβδομάδα. «Πολλά παιδιά ειδικά στο Λύκειο φεύγουν από το νησί και πηγαίνουν Αθήνα για να συνεχίσουν το σχολείο εκεί. Τα τελευταία χρόνια το σχολείο και λόγω της μη έγκαιρης προσέλευσης εκπαιδευτικών έχει υποστεί τεράστια αποψίλωση σε δυναμικό» υπογράμμισε ο κ. Καρακάσογλου, εξηγώντας πως ενώ στο παρελθόν φοιτούσαν κάθε χρόνο γύρω στα 17-18 παιδιά στο σχολείο, σήμερα λόγω της υφιστάμενης κατάστασης με τη μη έγκαιρη προσέλευση του εκπαιδευτικού προσωπικού, πολλά παιδιά που αισθάνονται την ανάγκη να προχωρήσουν για κάτι παραπάνω, εγκαταλείπουν το νησί.

Όνειρα για το μέλλον

Μάλιστα, μεταξύ των μαθητών που φοιτούν σήμερα στο σχολείο, υπάρχουν και παιδιά τα οποία επιθυμούν να ακολουθήσουν σπουδές νομικής, πληροφορικής, μαγειρικής και καλών τεχνών, ενώ δεν λείπουν και εκείνα που κάνουν τα δικά τους όνειρα με επίκεντρο τη γενέτειρά τους, όπως ο Αλέξης που θα ήθελε να ανοίξει γυμναστήριο στη Σχοινούσα για τους φίλους της άθλησης. Τέλος, ο μικρότερος της παρέας, ο Βαγγέλης θα ήθελε να ασχοληθεί με τα ζώα, με τα οποία περνάει τον ελεύθερο χρόνο του. «Κάποιες φορές τα ζώα μας ευχαριστούν περισσότερο, γιατί μπορούν να σπάσουν τη μοναξιά και τη μονοτονία της καθημερινότητάς μας», τόνισε ο ίδιος.

Παρόλα αυτά, οι μαθητές απολαμβάνουν τις υπέροχες παραλίες και τη φυσική ομορφιά του νησιού τους, κάνουν πεζοπορία και ανοίγουν τη φιλόξενη αγκαλιά τους στους επισκέπτες οι οποίοι το καλοκαίρι επιλέγουν τη Σχοινούσα για τις διακοπές τους.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Σύρο, μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν το Δημαρχιακό Μέγαρο Σύρου – Ερμούπολης, τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, το Θέατρο Απόλλων, το Αρχαιολογικό και το Βιομηχανικό Μουσείο, το Μουσείο Αντιγράφων Κυκλαδικής Τέχνης και τον μεσαιωνικό οικισμό της Άνω Σύρου.