Ζωντανή παρουσία των Κυκλάδων στη δεύτερη φάση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω»

Το «εμείς» αντικαθιστά το «εγώ»

Οχτώ σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τις Κυκλάδες θα συμμετέχουν φέτος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω» που υλοποιεί για δεύτερη συνεχή χρονιά το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο Δεσμός σε συνεργασία με το Ίδρυμα Λαμπράκη.

Στόχος του προγράμματος είναι η καλλιέργεια του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης, η ενίσχυση μιας στάσης ζωής του ενεργού πολίτη στους μαθητές και κατ’ επέκταση η δημιουργία μιας κοινωνίας όπου το «εμείς» θα είναι σημαντικότερο από το «εγώ».

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το σχεδιασμό και τη υλοποίηση βιωματικών δράσεων στα σχολεία από εκπαιδευτικούς και μαθητές και στηρίζει τις δράσεις αυτές, μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια, πλήρες παιδαγωγικό πλαίσιο με εκπαιδευτικό υλικό και συνεχή δια ζώσης και εξ’ αποστάσεως υποστήριξη.

Το «Νοιάζομαι και Δρω» είναι εφαρμόσιμο σε όλο το φάσμα της σχολικής εκπαίδευσης και έχει λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Κατά το σχολικό έτος 2015-2016 δημιουργήθηκε το σχολικό δίκτυο «Νοιάζομαι και Δρω» το οποίο αποτελείται από 66 σχολεία σε όλη την Ελλάδα με 321 εκπαιδευτικούς και 5.498 μαθητές.

Κατά το σχολικό έτος 2016-2017, το πρόγραμμα διευρύνεται και υλοποιείται σε 150 σχολεία πανελλαδικά με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Α.Κ. Λασκαρίδη.

Επίσημη έναρξη του προγράμματος

Σημειώνεται ότι περισσότεροι από 350 Εκπαιδευτικοί και Συντονιστές του «Νοιάζομαι και Δρω» παρακολούθησαν την 4ήμερη βιωματική επιμόρφωση στην Αθήνα στις 3-6 Νοεμβρίου.

Κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών, οι συμμετέχοντες συζήτησαν για το όραμα του προγράμματος, τα αποτελέσματα της πιλοτικής φάσης της περασμένης χρονιάς και τους στόχους της δεύτερης φάσης, στην οποία θα συμμετέχουν πάνω από 450 εκπαιδευτικοί και 8.500 μαθητές.

Ακολούθησαν βιωματικές δράσεις και εργαστήρια σε ομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων οι συμμετέχοντες γνωρίστηκαν μεταξύ μας αλλά και με τις έννοιες του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και του ενεργού πολίτη και σχεδίασαν από το μηδέν δράσεις κοινωνικής συνεισφοράς.

Οι συμμετοχές των Κυκλάδων

Σημειώνεται ότι από τις Κυκλάδες συμμετέχουν φέτος τέσσερα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με συντονίστρια την κ. Μαρκέλλα Παραμυθιώτου και τέσσερα Γυμνάσια με συντονίστρια την κ. Τσαμπίκα Καράκιζα.

Ειδικότερα, στο πρόγραμμα θα λάβουν μέρος το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα Μήλου, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Παροικιάς, το Δημοτικό Σχολείο Λευκών, το Νηπιαγωγείο Βάρης – Μάννα, το Γυμνάσιο Μεσαριάς Θήρας, το Γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις Κορθίου Άνδρου, το 2ο Γυμνάσιο Νάξου και το Γυμνάσιο Σχοινούσας.

Σύμφωνα με δηλώσεις της Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Μαρκέλλας Παραμυθιώτου «υπήρχαν αιτήματα από περισσότερα σχολεία, τα οποία δεν μπορούσαν να ικανοποιηθούν λόγω του ορίου συμμετοχών».

Όπως τόνισε, εκτός από τους διευθυντές των σχολείων φέτος θα εμπλακούν στο πρόγραμμα και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, δεδομένου ότι εντάχθηκαν σε αυτό όλες οι τάξεις των δημοτικών σχολείων και τα νηπιαγωγεία. «Από το Δημοτικό Σχολείο Παροικιάς συμμετέχουν οχτώ εκπαιδευτικοί, τρεις-τέσσερις από τις Λεύκες, τρεις από το Νηπιαγωγείο της Βάρης και από τον Αδάμαντα σχεδόν όλοι. Αυτό είναι πολύ καλό γιατί πέρυσι συμμετείχαν μόνο η Ε’ και η ΣΤ’ τάξη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας

Πρόσθεσε επίσης ότι τους επόμενους δύο μήνες θα γίνει στα σχολεία μία βαθιά διερεύνηση των απόψεων και γνώσεων των μαθητών σχετικά με τον τόπο τους, προκειμένου να σχεδιαστεί το πρότζεκτ με το οποίο θα ασχοληθούν. «Δεν θα περάσουμε κατευθείαν στις δραστηριότητες, αλλά θα προχωρήσουμε βήμα – βήμα. Αυτό απαιτεί πολλή δουλειά. Οι προτάσεις θα υποβληθούν τον Ιανουάριο του 2017 και θα ακολουθήσει μια δεύτερη επιμόρφωση. Η τελική παρουσίαση θα γίνει τον προσεχή Μάιο».

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν στελέχη της εκπαίδευσης, σχολικοί σύμβουλοι και υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων, οι οποίοι συντονίζουν τις δράσεις σε κάθε περιοχή. «Το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ σφιχτό. Πρέπει να υποβάλλονται φόρμες και αναφορές σχετικά με την εξέλιξη του προγράμματος» σημείωσε η κ. Παραμυθιώτου, εξηγώντας ότι ένας από τους βασικούς στόχους του «Νοιάζομαι και Δρω» είναι η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας.

«Αυτό σημαίνει ένα μεγάλο άνοιγμα σε φορείς, γονείς, στην τοπική αυτοδιοίκηση, σε τοπικές εθελοντικές οργανώσεις και σε δεύτερο επίπεδο, οργανώσεις έξω από τα όρια του τόπου μας» σημείωσε, παρουσιάζοντας το περσινό παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου Αδάμαντα Μήλου το οποίο κατάφερε να ξεχωρίσει από όλα τα δημοτικά σχολεία που συμμετείχαν στον πρώτο κύκλο του «Νοίαζομαι και Δρω».

Η Μήλος κέρδισε τις εντυπώσεις

«Ήταν ιδιαίτερη τιμή για μένα, στο τελευταίο επιμορφωτικό συνέδριο να παρουσιαστεί, ανάμεσα από 66 σχολεία, το πρότζεκτ  του Αδάμαντα, το οποίο ήταν στο πνεύμα του προγράμματος. Παππούδες, γιαγιάδες, μέλη του δήμου, οργανώσεις, άνθρωποι από τις αλυκές, βγήκαν στο δρόμο και βοήθησαν. Ευελπιστούμε ότι και τα υπόλοιπα σχολεία θα κάνουν πράγματα και ήδη η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Βάρης Ζωή Αποστόλου έκανε κάποιες επαφές για να ξεκινήσει ο σχεδιασμός και η προετοιμασία του δικού τους πρότζεκτ».