Γνωριμία μαθητών Δημοτικών Σχολείων της Σαντορίνης με την αμπελοκαλλιέργεια και την καλλιέργεια οίνου

Οι τοπικές παραδόσεις στην εκπαίδευση

Με επιτυχία ολοκληρώνεται σήμερα ο κύκλος σεμιναρίων και βιωματικών δράσεων για μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με θέμα την αμπελοκαλλιέργεια και την παραγωγή οίνου στη Σαντορίνη.

Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από την Επιτροπή Πολιτισμού του Δήμου Θήρας σε συνεργασία με γεωπόνος, οινολόγους και οινοποιούς του νησιού. Στόχος των δράσεων ήταν η γνωριμία των παιδιών με την τοπική παράδοση και οικονομία, όπου σημαντική θέση έχουν παραδοσιακά η αμπελοκαλλιέργεια και η παραγωγή οίνων ποιότητας. Επικεφαλής του project ήταν η κ. Ιωάννα Βαμβακούρη, οινολόγος και δημοτική σύμβουλος, πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού του Δήμου Θήρας.

Για έναν ολόκληρο μήνα, οι μαθητές της Ε’ και η ΣΤ’ Τάξης Δημοτικών Σχολείων της Σαντορίνης και της Θηρασιάς, συμπεριλαμβανομένου και του Ειδικού Σχολείου, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν αμπελώνες, να παρακολουθήσουν ζωντανά την παραγωγική διαδικασία, αλλά και να συμμετάσχουν σε τεστ γευσιγνωσίας.

Σειρά βιωματικών δράσεων

Στην πρώτη φάση των σεμιναρίων, τα σχολεία γνώρισαν ποικιλίες αμπέλου (αυτόχθονες ή μη), τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ηφαιστειακής γης και το μοναδικό οινοπέδιο της Σαντορίνης. Με την καθοδήγηση του γεωπόνου τα παιδιά έμαθαν πώς κλαδεύεται το αμπέλι και πώς σχηματίζεται η παραδοσιακή κουλούρα. Στη συνέχεια, μεταφέρθηκαν στον χώρο του οινοποιείου, όπου ο οινολόγος παρουσίασε συνοπτικά την παραγωγική διαδικασία, τα στάδια της γλευκοποίησης και οινοποίησης καθώς και τον μηχανολογικό εξοπλισμό που χρησιμοποιείται κατά την παραγωγή, παλαίωση και εμφιάλωση του οίνου. Στο τέλος, οι μαθητές έλαβαν μέρος σ’ ένα παιχνίδι γευσιγνωσίας, στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποίησαν τυφλή γευστική δοκιμή χυμών (χωρίς αλκοόλ) και προσπάθησαν να αναγνωρίσουν τα αρώματα (μπανάνα, φράουλα, πορτοκάλι, ανανά κ.α.) και τις γεύσεις των χυμών (πικρό, γλυκό, στυφό, ξινό κ.α.).

Στο πλαίσιο των βιωματικών δράσεων, τα παιδιά βοήθησαν στο μάζεμα των ξερών κλαδιών, στο κλάδεμα αμπελιών, αλλά και στο φύτεμα καινούριων, στα οποία τοποθέτησαν δίπλα την ταμπελίτσα τους για να γνωρίζουν πώς μεγαλώνουν και πώς θα γίνουν μετά από χρόνια.

Σε συνέχεια του σεμιναρίου τα παιδιά θα κληθούν να περιγράψουν με όποιον τρόπο επιλέξουν την εμπειρία τους αυτή -με γραπτό κείμενο, με φωτογραφικό υλικό, με ζωγραφική ή με κάθε άλλο είδος εικαστικής έκφρασης- ενώ τα έργα τους θα παρουσιαστούν και στους μαθητές των άλλων σχολείων σε χώρο και χρόνο που θα οριστεί σε συνεργασία με τον Δήμο Θήρας.

Συνεργασία με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Κυκλάδων

Στα σεμινάρια συμμετείχαν συνολικά 505 παιδιά, ανάμεσά τους και οι μαθητές του Γυμνασίου Θηρασιάς. «Ήταν μια δράση που τα παιδιά περίμεναν με μεγάλη ανυπομονησία, καθώς τους αρέσει να βγαίνουν από το σχολείο και να κάνουν πράγματα πέρα από τα συνηθισμένα, ιδίως όταν έρχονται σε επαφή με τη φύση», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας του Δήμου Θήρας, Κρυσταλλία Παπαοικονόμου.

Όπως τόνισε, ήταν η πρώτη φορά που πραγματοποιήθηκε οργανωμένα μία τέτοια δράση, σε συνεργασία και με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Κυκλάδων. «Κατόπιν επικοινωνίας που είχαμε με τον Σχολικό Σύμβουλο κ. Κωνσταντίνο Κλουβάτο, τα σχολεία ενέταξαν τα σεμινάρια στο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών εκδρομών που κάνουν κατά τη διάρκεια του χρόνου», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Παπαοικονόμου.

Σημείωσε μάλιστα πως η εξέλιξη του συγκεκριμένου προγράμματος περιλαμβάνεται στους στόχους του Δήμου, δεδομένου ότι η παραγωγή κρασιού αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί μία από τις βασικές οικονομικές δραστηριότητες της Σαντορίνης, την οποία θα πρέπει να γνωρίζει η νέα γενιά.

Επιτακτική ανάγκη η συνέχιση καλλιέργειας από τη νέα γενιά

«Τα σεμινάρια θα δώσουν στα παιδιά καινούριες κατευθύνσεις και εναλλακτικές για το τι μπορούν να κάνουν στο μέλλον» υπογράμμισε, κρίνοντας επιτακτική ανάγκη τη συνέχιση παραγωγής των τοπικών προϊόντων από τη νέα γενιά, όχι μόνο για οικονομικούς λόγους, αλλά για να μπορέσει ο καθένας από εμάς να επιστρέψει στη φύση και τη γη με γνώση και σεβασμό.

Μεταξύ άλλων υποστήριξε ότι, προγράμματα τα οποία δίνουν έμφαση στις τοπικές παραδόσεις βοηθούν τους μαθητές να γνωρίσουν την κληρονομιά τους και να έρθουν σε πράγματα που ενδεχομένως να μην υπάρχουν στην καθημερινότητά τους. «Δεν είμαστε όλοι οι αγρότες. Οπότε είναι καλό τα παιδιά να γνωρίζουν μια διαφορετική δραστηριότητα και να την έχουν στο μυαλό τους για το μέλλον» δήλωσε, σημειώνοντας δε ότι κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων υπήρξαν παιδιά που εξέφρασαν την επιθυμία να ασχοληθούν επαγγελματικά με την αμπελουργία, την οινοποιία και την οινολογία.

Καταλήγοντας, η κ. Παπαοικονόμου ευχήθηκε η πρωτοβουλία του Δήμου Θήρας να ανοίξει τον δρόμο και για αντίστοιχες δράσεις σε άλλα νησιά των Κυκλάδων, μέσα από τις οποίες οι μαθητές θα έρχονται σε επαφή με τις τοπικές παραδόσεις τους. «Κάθε νησί καταπιάνεται με ένα διαφορετικό κομμάτι. Η Νάξος έχει την τυροκομία και η Σύρος το λουκούμι. Στόχος μας είναι να εντάξουμε το κομμάτι της παράδοσης στην εκπαίδευση, ώστε να διοργανώνονται συστηματικά προγράμματα για κάποιες τάξεις των δημοτικών σχολείων», υπογράμμισε.