Συμμετοχή του Δημοτικού Σχολείου Φολεγάνδρου στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Teachers4Europe»

Αγάπη σε όλες τις γλώσσες

Στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ταξιδεύουν φέτος οι λέξεις, με αφετηρία το τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Φολεγάνδρου.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Teachers4Europe», οι μαθητές της Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Τάξης, με τη βοήθεια των υπεύθυνων εκπαιδευτικών Γεωργίας Κωστάρα και Άγγελου Παπαγγελή καλούνται να συνειδητοποιήσουν την πολυμορφία της Ευρώπης, να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα των λαών αλλά και το στοιχείο που τους ενώνει.

Βασικό στόχο του προγράμματος, στο οποίο συμμετέχει για πρώτη φορά το σχολείο της Φολεγάνδρου, αποτελεί η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια της Ευρωπαϊκής κοινότητας αλλά και την έννοια του πολίτη αυτής.

Γνωριμία με τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την Ε.Ε., τους στόχους, τις αξίες, τα θεσμικά όργανα, τα σύμβολα αυτής και το ευρωπαϊκό  ιδεώδες  μέσα από βιωματικές δράσεις  όπως το παιχνίδι, τη ζωγραφική, την παρατήρηση και την αναζήτηση πληροφοριών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών, να αφομοιώσουν το αρχικό σκεπτικό για την ίδρυσή της, τα μέλη της, τα κυριότερα όργανά της και τον τρόπο λειτουργίας της.

Ειδικότερα, μέσα από το θέμα της εργασίας που επέλεξε το σχολείο, οι μαθητές ανακάλυψαν τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνώρισαν πολυγλωσσία μέσα από τις 24 επίσημες γλώσσες της και αναζήτησαν λέξεις και φράσεις παρατηρώντας ομοιότητες στην προφορά ή την γραφή.

«Συζητήσαμε, μεταξύ άλλων, για την κατάργηση των συνόρων, που σημαίνει ότι έχουμε ελεύθερη κίνηση των αγορών, μπορούμε να ταξιδεύουμε σε διαφορετικές χώρες χωρίς απαραίτητα έγγραφα, παρά μόνο με την ταυτότητά μας, καθώς και για την αλληλεπίδραση των πολιτισμών» δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η προϊσταμένη του Δημοτικού Σχολείου Φολεγάνδρου κ. Γεωργία Κωστάρα.

Η υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος ξεκίνησε στο νησί από τον Νοέμβριο του 2016 και θα ολοκληρωθεί στα μέσα του τρέχοντος μήνα. Οι εργασίες των παιδιών θα παρουσιαστούν στη γιορτή για τη λήξη της σχολικής χρονιάς.

Ομαδικότητα και συνεργασία

Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες για να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, ενθουσιάστηκαν με τη χρήση του διαδικτύου (google translate), τα διαδικτυακά παιχνίδια (η αρπαγή της Ευρώπης, παιχνίδι μνήμης, linguago,) όπως και τα ψηφιακά μέσα που χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά (tagxedo, tuxpaint –λογισμικό αισθητικής έκφρασης και δημιουργικότητας). Μέσα από το διαδίκτυο αναγνώρισαν δάνειες λέξεις που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας (αγγλικές, γαλλικές, ιταλικές), έμαθαν απλές λέξεις («ευχαριστώ», «καλημέρα», «καλησπέρα) σε άλλες γλώσσες, διαπίστωσαν πολιτισμικά χαρακτηριστικά των λαών και κατανόησαν την πολυμορφία που μας διέπει αλλά και τη δύναμη της Ε.Ε να ενώνει τους διαφορετικούς λαούς. Τραγούδησαν  σε τρεις διαφορετικές γλώσσες και ζωγράφισαν μπλουζάκια με τη θεματολογία της εργασίας. Ήταν μάλιστα η πρώτη τους φορά που συμμετείχαν σε κάτι τέτοιο.

«Σαν αδέρφια»

Στο Δημοτικό Σχολείο Φολεγάνδρου φοιτούν σήμερα 33 μαθητές και υπηρετούν τέσσερις εκπαιδευτικοί. Βάση της Α’ και Β’ Τάξης είναι το διδακτήριο της Άνω Μεριάς, ενώ στο κτίριο της Χώρας φοιτούν η Γ’ και Δ’ Τάξη και η Ε’ και ΣΤ’ Τάξη.

«Η Φολέγανδρος είναι ένα νησί με 500 κατοίκους. Οι ρυθμοί εδώ είναι αργοί, μα η καθημερινότητα κυλά τόσο όμορφα, καθώς βρισκόμαστε σ’ ένα ευλογημένο τόπο» σημείωσε η κ. Κωστάρα. Υπογράμμισε δε, την ομαλή λειτουργία του σχολείου το οποίο δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα, ούτε οικονομικό, ούτε κτιριακό. «Υπάρχει συνεργασία μεταξύ των τεσσάρων εκπαιδευτικών, όπως και με τα ίδια τα παιδιά, τα οποία με χαρά θα έρθουν στο σχολείο για να λάβουν γνώσεις και μηνύματα, όπως η σημασία της ομαδικότητας και της αλληλεγγύης». Αρχές, που όπως επεσήμανε, ακολουθούν και στην καθημερινή ζωή τους. «Το στοιχείο της «γειτονιάς» είναι κυρίαρχο σε κάθε σημείο του νησιού. Υπάρχουν δυο-τρεις πλατείες όπου τα παιδιά θα συναντηθούν καθημερινά ή θα παίξουν το σαββατοκύριακο. Όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους και κατά συνέπεια είναι σαν «αδέρφια», επεσήμανε η Διευθύντρια του Δημοτικού.

Ενίσχυση του υλικού εξοπλισμού από τον Ο.Φ.Τ.Σ.Σ.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της 3ης αποστολής του με τίτλο «ΠαραΣΥΡΟμαι Φολέγανδρο», ο Όμιλος Φουσκωτών και Ταχυπλόων Σκαφών Σύρου παρέδωσε στην κ. Κωστάρα δύο ρολόγια τοίχου με το logo του Ομίλου και έναν αφυγραντήρα, κατόπιν καταγραφής των αναγκών του σχολείου. Η ίδια ευχαρίστησε θερμά τα μέλη του τόσο για την ενίσχυση του υλικού εξοπλισμού του σχολείου, όσο και για την παρουσία τους στο νησί. «Οι πολιτιστικές και παιδαγωγικές δράσεις του ενθαρρύνουν τα παιδιά στην ομαδικότητα και στη συνεργασία, ζωντανεύουν το νησί μας και μας χαροποιούν όλοι, τόσο εμάς που βρισκόμαστε εδώ προσωρινά, όσο και τους μόνιμους κατοίκους.