Τροπολογία για τα ανασφάλιστα οχήματα

Νέα πρόστιμα και ποινές

Θεσπίζονται αυστηρότατα πρόστιμα και βαριές ποινές για τα ανασφάλιστα οχήματα, με τροπολογία που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών, Μεταφορών, Ανάπτυξης και Δημόσιας Τάξης η οποία και πέρασε στο νομοσχέδιο για την υγεία.

Με αλλαγές ως προς το ύψος και την βαρύτητα των προστίμων που συνοδεύουν πλέον τα ανασφάλιστα οχήματα, πέρασε η τροπολογία, με την οποία αλλάζει εκ νέου το καθεστώς των κυρώσεων των ανασφάλιστων οχημάτων.

Ουσιαστικά πρόκειται για επαναπροσδιορισμό του τρόπου επιβολής των προβλεπόμενων, από την κείμενη νομοθεσία κυρώσεων, σε περίπτωση κυκλοφορίας οχήματος χωρίς ασφαλιστική κάλυψη.

Οι μεταβολές και τα πρόστιμα

Μέχρι σήμερα ίσχυε ότι πέραν του διοικητικού προστίμου, το οποίο προβλέπεται και βεβαιώνεται με πράξη της αστυνομικής αρχής σε περιπτώσεις κυκλοφορίας ανασφάλιστων οχημάτων, ορίζεται ότι αφαιρούνται, επιπλέον, η άδεια ικανότητας οδηγού και η άδεια κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος για 6 μήνες.

Περαιτέρω, σε περίπτωση εμπλοκής του οχήματος σε ατύχημα, με την ίδια διάταξη προβλέπεται επί τόπου αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 και σε περίπτωση υποτροπής για 3 έτη. Τα αφαιρεθέντα στοιχεία επιστρέφονται μετά την παρέλευση των εν λόγω χρονικών περιόδων με την προσκόμιση από τον ενδιαφερόμενο του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης.

Οι μεταβολές που επέρχονται μέσω της τροπολογίας που κατατέθηκε, αφορούν ότι σε περίπτωση κυκλοφορίας οχήματος, χωρίς ασφαλιστική κάλυψη, επιβάλλονται, πέραν των προβλεπόμενων ποινών και διοικητικές κυρώσεις, με πράξη της αστυνομικής αρχής και οι οποίες είναι : αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για 6 μήνες, αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος, για 6 μήνες και επί εμπλοκής του σε ατύχημα, για 2 χρόνια.

Για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας, μετά την παρέλευση των ανωτέρω περιόδων, απαιτείται η προσκόμιση από τον ενδιαφερόμενο του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης.

Επίσης χρηματικό πρόστιμο στον κύριο ή κάτοχο του οχήματος και στον οδηγό, ίσο με 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα. Σε περίπτωση που οδηγός του οχήματος είναι ο κύριος ή κάτοχος αυτού επιβάλλεται ένα μόνο πρόστιμο.

Κατ' εξαίρεση, επιστρέφονται, προ της παρέλευσης των ανωτέρω περιόδων αφαίρεσης η άδεια ικανότητας οδηγού, στον οδηγό του οχήματος, με την προσκόμιση απόδειξης πληρωμής του κατά περίπτωση επιβληθέντος διοικητικού προστίμου και η αφαιρεθείσα άδεια κυκλοφορίας του οχήματος μετά των κρατικών πινακίδων, στον κύριο ή κάτοχο αυτού, με την προσκόμιση απόδειξης πληρωμής του κατά περίπτωση επιβληθέντος διοικητικού προστίμου και του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης του οχήματος.

Τέλος καταργείται το μέτρο που προβλεπόταν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που αναφέρει ότι επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας ικανότητας οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος για 10 ημέρες στην περίπτωση που το όχημα δεν έχει ασφαλισθεί για αστική ευθύνη από ατυχήματα αυτοκινήτων.

Νέα πρόστιμα λόγω ενστάσεων

Εκ μέρους των υπουργών που συνυπογράφουν την τροπολογία, οι αλλαγές που επέρχονται προέκυψαν καθώς οι κυρώσεις που επιβάλλονταν από τις ισχύουσες διατάξεις συναντούσαν, «σε καθημερινή βάση, εντονότατα παράπονα και ενστάσεις, ιδίως από επαγγελματίες οδηγούς, ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και από άλλους επαγγελματίες, αγρότες και γενικά από ιδιώτες που χρησιμοποιούν τα οχήματά τους ως αναγκαίο μέσο εξυπηρέτησης των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων».

Στο σύνολο τους τα παράπονα και οι εντάσεις αφορούσαν «στο εξοντωτικό, κατά την εκτίμηση τους, μέτρο της αφαίρεσης της άδειας ικανότητας οδηγού και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος τους και στις καταστροφικές επιπτώσεις που το μέτρο αυτό επιφέρει στην επαγγελματική, οικονομική και κατ' επέκταση στην οικογενειακή και κοινωνική τους ζωή, δεδομένων και των δυσμενών δημοσιονομικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα μας».

Αιτιολογώντας την τροπολογία για τη μεταβολή των κυρώσεων και των προστίμων, οι συνυπογράφοντες υπουργοί αναφέρουν ότι αυτή επιβάλλεται διότι «με τις προωθούμενες ρυθμίσεις αποσκοπείται να αποτραπούν οι δυσμενείς επιπτώσεις» στους προαναφερόμενους τομείς και επειδή το υπάρχον μέτρο «όχι μόνον δε συμβάλλει ουσιαστικά στη συμμόρφωση των παραβατών αλλά επιβαρύνει σε υπέρμετρο βαθμό την επαγγελματική και κατ' επέκταση την οικονομική κατάσταση και την κοινωνική τους ζωή», ώστε και η αποτρεπτική ισχύς της υπάρχουσας διάταξης αναβαθμίζεται και περιορίζονται «οι εξαιρετικά σκληρές και απρόσφορες ως προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα συνέπειές της».

Υποστηρίζοντας δε ως αιτιολογημένες τις εντάσεις των επαγγελματιών, επισημαίνεται πως «οι προωθούμενες ρυθμίσεις κρίνονται θετικές τόσο για την κοινωνία, όσο και για την οικονομία, δεδομένου ότι η τροποποίηση της προαναφερθείσας διάταξης θα συμβάλλει στη βελτίωση της επαγγελματικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής, μεγάλου μέρους του κοινωνικού συνόλου, το οποίο χρησιμοποιεί τα οχήματά του ως αναγκαίο μέσο εξυπηρέτησης των επαγγελματικών του δραστηριοτήτων».

Βάσει λοιπόν όλων αυτών «κρίνεται επιβεβλημένη η συνολική τροποποίηση της υπάρχουσας ρύθμισης, προκειμένου να αρθούν οριστικά συγχύσεις και αμφισβητήσεις αναφορικά με τη διαδικασία επιβολής των προστίμων, δεδομένου ότι με την ισχύουσα ρύθμιση δεν καθορίζεται το πρόσωπο (κύριος- κάτοχος ή οδηγός) στο οποίο βεβαιώνεται η παράβαση που αφορά στο ανασφάλιστο όχημα».

Ετικέτες: