Κατάθεση ερώτησης σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων από 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Ενδοκυβερνητική αντίδραση για τα αεροδρόμια

Ερώτηση, σχετικά με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, κατέθεσαν στη Βουλή, προς πέντε υπουργούς, 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσά τους και ο βουλευτής Κυκλάδων, κ. Νίκος Μανιός.

Για τεράστια και αδικαιολόγητη οικονομική ζημιά, κάνουν λόγο οι 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, στην περίπτωση, που η κυβέρνηση προχωρήσει την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, ένα ζήτημα, στο οποίο το κυβερνόν κόμμα υπήρξε κάθετα αντίθετο, κατά την προεκλογική περίοδο.

Μάλιστα, κατά την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού, με την κοινοπραξία των εταιρειών Fraport-Slentel Ltd να ανακηρύσσεται επισήμως ως προτιμητέος επενδυτής, τον Νοέμβριο του προηγούμενου έτους, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε διοργανώσει ταυτόχρονες εκδηλώσεις ανά την Ελλάδα, μια εκ των οποίων πραγματοποιήθηκε και στη Σύρο, στις 22 Νοεμβρίου 2014, στο πλαίσιο της «Κοινής Πρωτοβουλίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων», στα οποία περιλαμβάνονται και αυτά της Μυκόνου και της Σαντορίνης.

Αξίζει να αναφερθεί το γεγονός, ότι οι βουλευτές που κατέθεσαν την ερώτηση, αποτελούνται, τόσο από υπερασπιστές, μέχρι στιγμής, της κυβερνητικής πολιτικής, όσο και από «αντάρτες», οι οποίοι καταψήφισαν τα νομοσχέδια, στα οποία περιλαμβάνονταν οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις, που επέβαλαν οι εταίροι, για την έναρξη της συζήτησης για σύναψη νέας συμφωνίας οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα.

Εντύπωση προκαλεί και η υπογραφή του βουλευτή Κυκλάδων, κ. Νίκου Μανιού, ο οποίος έχει, έως τώρα, δείξει πνεύμα σύμπνοιας, όσον αφορά στην υποχώρηση, από πλευράς του πρωθυπουργού, στις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των θεσμών και να προχωρήσει η λήψη βοήθειας. Όπως διαφαίνεται από την συνυπογραφή της ερώτησης, στο θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων, που μερικά εξ’ αυτών βρίσκονται στις Κυκλάδες, ο κ. Μανιός δεν φαίνεται διατεθειμένος να κάνει πίσω.

Άκρως ζημιογόνα η παραχώρηση για το Δημόσιο

Παρά το γεγονός, πως η παραχώρηση, ή πώληση δημόσιας περιουσίας, προβάλλεται από τους δανειστές, ως ένας τρόπος επωφελούς αξιοποίησης των πόρων και αύξησης των δημόσιων εσόδων, ενώ αποτελεί και απαράβατο όρο των δανειστών, στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων και της εκμετάλλευσης από ιδιώτες των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, προκειμένου να συνεχίσει να υπάρχει οικονομική στήριξη της ελληνικής οικονομίας, από πλευράς των θεσμών, οι 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι υπογράφουν το κείμενο της ερώτησης προς τους υπουργούς Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Επικρατείας για τον Συντονισμό του Έργου της Κυβέρνησης, Εθνικής Άμυνας και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υπογραμμίζουν, ότι με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, εγείρονται ζητήματα, τόσο ως προς την επιβάρυνση της ελληνικής οικονομίας, όσο και εις βάρος του τουρισμού, της κοινωνίας και κυρίως, της εθνικής ασφάλειας και της εθνικής κυριαρχίας, ενώ παράλληλα, μιλούν για αντισυνταγματικότητα της δρομολογούμενης αποκρατικοποίησης.

«Η Fraport AG - Slentel Ltd για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα πληρώσει εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,234 δις ευρώ, τη στιγμή που η γερμανική εταιρεία διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών (Hochtief), χρωστάει 1,4 δις. ΦΠΑ στο κράτος.

Τα 1,234 δις ευρώ, ισοδυναμούν με τα τριετή καθαρά έσοδα του κράτους από τα αεροδρόμια. Το εφάπαξ αυτό “τίμημα” στην πραγματικότητα περιορίζεται σε περίπου 0,7 δις ευρώ, διότι με την ιδιωτικοποίηση, το δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. - να χρεώσει δηλαδή σε βάρος εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη “τρέχουν” στα αεροδρόμια της Θεσ/νίκης και των Χανίων», τονίζεται, ενώ αναφέρεται, πως και το ετήσιο μίσθωμα της εταιρείας, είναι λιγότερο, ακόμη και από τα ετήσια έσοδα από τις εμπορικές και μόνο χρήσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια

«Ο ιδιώτης, ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δις ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δις, την ίδια στιγμή που το δημόσιο μόνο από το “σπατόσημο” θα έχει στη σαρανταετία έσοδα 8 δις ευρώ», επισημαίνεται.

Καταλήγοντας, σχετικά με τα οικονομικά ζητήματα, οι βουλευτές αναφέρουν ρητά, πως «με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων».

Το μονοπώλιο πλήγμα για τη νησιωτικότητα και τον τουρισμό

Ιδιαίτερη μνεία δε, γίνεται και για τις επιπτώσεις της μακροχρόνιας παραχώρησης των αεροδρομίων στους νησιωτικούς προορισμούς. Σύμφωνα με το κείμενο της ερώτησης, «η νησιωτικότητα κάποιων Περιφερειών της Ελλάδας, καθιστά τα αεροδρόμια άκρως αναγκαία για την ενδοπεριφερειακή κοινωνική συνοχή, την αναπτυξιακή προοπτική των νησιών και την εθνική ασφάλεια. Αν σκεφτούμε ότι στις νησιωτικές περιφέρειες ο βαθμός εξάρτησης του Τουρισμού από τις αερομεταφορές, κυμαίνεται από 85% έως 90%, τότε εύκολα διαπιστώνουμε τον έλεγχο που μπορεί να επιβάλει στο τουριστικό κεφάλαιο το οποιοδήποτε ιδιωτικό μονοπώλιο, εν προκειμένω της Fraport AG - Slentel Ltd. Επιπρόσθετα, κανένα ιδιωτικό αεροδρόμιο δεν θα κρατήσει χαμηλά τα τέλη χρήσης, ώστε να αυξηθεί η τουριστική κίνηση ή να εξυπηρετηθούν οι κοινωνικές ανάγκες μιας περιοχής. Η γεωπολιτική θέση των νησιωτικών περιφερειών και οι καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των κρατικών αεροδρομίων στα θέματα εθνικής άμυνας και στρατηγικής».

Επιπλέον, όπως σημειώνεται, αν εκποιηθούν τα οικονομικά εύρωστα αεροδρόμια, που χρηματοδοτούν σήμερα τα οικονομικά αδύναμα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και αυτά της Νάξου, της Σύρου, της Μήλου και της Πάρου, τότε δημιουργείται άλλη μια “τρύπα” στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ, δεδομένων των χαμηλών προσόδων πολλών μικρών αερολιμένων, η βιωσιμότητά τους σε συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμού θα είναι αδύνατη.

«Οικονομικό σκάνδαλο» η δρομολογούμενη ιδιωτικοποίηση

Με την αιτιολογία, ότι «αν ιδιωτικοποιηθούν με αυτούς τους όρους από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, θα πρόκειται κυριολεκτικά για υφαρπαγή βασικών περιουσιακών στοιχείων του κράτους έναντι πινακίου φακής και για υποταγή της παραγωγικής διαδικασίας και της κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας, στα κερδοσκοπικά συμφέροντα της κοινοπραξίας Fraport AG - Slentel Ltd», ενώ «το ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση ιδιωτικοποίησης υπό τη μορφή κοινοπρακτικού σχήματος (ΣΔΙΤ), τόσο λόγω της υπάρχουσας νομοθεσίας όσο και λόγω της ουσιαστικής πρόθεσης της Fraport AG - Slentel Ltd για εύκολο και γρήγορο κέρδος», ότι «οι συνέπειες από την υποθήκευση των κρατικών αναπτυξιακών μας υποδομών, θα είναι μη αναστρέψιμες», ότι «αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου», ότι οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στο λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους, ενώ η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι διαφανής και ελεγκτέα, οι υπουργοί ερωτώνται:

1. Τι προτίθενται να πράξουν για την ακύρωση της επιζήμιας για την οικονομία και την κοινωνία της Ελλάδας ιδιωτικοποίησης των Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;

2. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για να αναβαθμιστεί και να παραμείνει η ΥΠΑ υπό δημόσιο έλεγχο, ενταγμένη στο δημόσιο τομέα και όχι με νομικά μορφώματα του εταιρικού δικαίου, που εύκολα μπορούν να αποτελέσουν λεία των αρπακτικών των πολυεθνικών εταιρειών και των θυγατρικών τους;

3. Τι προτίθενται να πράξουν για την ορθολογική διαχείριση ίδιων ανταποδοτικών πόρων των αεροδρομίων, σε συνδυασμό με μια τιμολογιακή πολιτική που καθορίζεται από το Κράτος, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας;

4. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για να εξασφαλιστεί η διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων της ΥΠΑ με δημοσίευση οικονομικών στοιχείων και εκπόνηση πενταετών αναπτυξιακών πλάνων;

5. Τι προτίθενται να πράξουν για την άμεση πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη των ελλείψεων και η γενικότερη ανανέωση του προσωπικού της;

6. Τι προτίθενται να πράξουν για τη διερεύνηση του οικονομικού σκανδάλου της εκποίησης των 14 Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;

7. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την είσπραξη των 1,4 δις περίπου ευρώ ΦΠΑ από την γερμανική εταιρεία (Hochtief) διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών, για την οποία έχουν ήδη εκδοθεί 6 σχετικές νομικές καταδικαστικές αποφάσεις.

8. Πώς δικαιολογούν και τεκμηριώνουν στην παρούσα οικονομική συγκυρία, την πρόθεση της ιδιωτικοποίησης των Αεροδρομίων, από τη στιγμή που θα προκύψουν τεράστιες απώλειες στα δημόσια έσοδα;

Επίσης, ζητείται από τους υπουργούς, η κοινοποίηση των ακριβών όρων και του συνόλου των οικονομοτεχνικών αναλύσεων της σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με την εταιρεία, των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που υποχρεωτικά συνοδεύουν τη σύμβαση, όπως και της μελέτης κόστους – ωφέλειας της εν λόγω σύμβασης.