Ευρεία πολύωρη σύσκεψη στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου για το νέο λιμάνι στα Πολλώνια Μήλου

Ξεμπλοκάρισε έργο πολλών ετών

Ένα θέμα που ταλανίζει επί πολλά χρόνια τη Μήλο, φαίνεται ότι φτάνει στο τέλος του, έπειτα από τη διευθέτηση κάποιων σημαντικών παραμέτρων.

Ο λόγος για το λιμενικό έργο στα Πολλώνια της Μήλου, το οποίο ξεκίνησε το 2002 και μέχρι και σήμερα βρισκόταν κυριολεκτικά στον “αέρα”.

Το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί λύθηκε μόλις χθες, έπειτα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Σύρο, μεταξύ του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιάννη Μαχαιρίδη, του Δημάρχου Μήλου, Γεράσιμου Δαμουλάκη και υπηρεσιακών παραγόντων.

Αναταραχή και εντάσεις

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης στα γραφεία της Περιφέρειας, η οποία ήταν πολύωρη, αποφασίστηκε να εκπονηθεί τελικά η μελέτη που είχε συνταχθεί το 2005 με τις δυο πλευρές να συμφωνούν ότι στο υπό κατασκευή λιμάνι στα Πολλώνια θα προσεγγίζουν ferry-boat μικρού τύπου για την σύνδεση με την Κίμωλο και ταχύπλοα επιβατικά, όχι όμως οχηματαγωγά.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης αποφασίστηκε να εφαρμοστεί η μελέτη όπως έχει δημοπρατηθεί με βάθος θεμελίωσης κρηπιδώματος με τη ζώνη ασφαλείας της στο -7μ. Αυτή η απόφαση βάζει τέλος στις πολύχρονες διαμάχες που υπήρξαν, καθώς κάτοικοι του νησιού είχαν εναντιωθεί στο ενδεχόμενο η θεμελίωση του κρηπιδώματος να είναι πάνω από αυτό που ανέφερε η μελέτη, δηλαδή τα -7μ.

Επίσης, αποφασίστηκε το ωφέλιμο βάθος μπροστά στα κρηπιδώματα και η ζώνη ασφαλείας θα είναι σε απόσταση από το κρηπίδωμα μέγιστου μήκους 10μ με βάθος -7μ. Το ωφέλιμο βάθος και ο κύκλος ελιγμών σύμφωνα με τη μελέτη του 2005. Για τη χρήση του λιμανιού θα αποφασίζει ο Φορέας Λειτουργίας του λιμανιού, δηλαδή το Δημοτικού Λιμενικό Ταμείο Μήλου και οι Τοπικοί Φορείς του νησιού. Η χρήση του λιμανιού θα είναι αυτή που περιγράφει η εγκεκριμένη μελέτη του 2005 δηλαδή το φέρρυ μποτ σύνδεσης Μήλου – Κιμώλου και επιπρόσθετα οποιαδήποτε τύπου ταχύπλοα, μη οχηματαγωγά. Στην παράγραφο της εισηγητικής έκθεσης να απαλειφθεί το περιεχόμενο που αναφέρεται ως μεγάλο λιμάνι και να επιτρέπεται η προσέγγιση μεγάλων πλοίων μόνο στην περίπτωση που το λιμάνι του Αδάμαντα και της Κάναβα δεν μπορούν να προσεγγίσουν.

Από το 2002 έως και το 2013

Η ιδέα για την κατασκευή λιμανιού στη θέση Πολλώνια, έπεσε στο “τραπέζι” το τέλος του 2012 όταν η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου ζήτησε από τον Δήμο και το Επαρχείο Μήλου να υποβάλλουν ένα αναπτυξιακό σχέδιο για μελλοντικά έργα που θα έπρεπε να γίνουν στο νησί. Κατά τη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, έγινε πρόταση να περιληφθεί και ένα ακόμα, το «δημιουργία νέας λιμενικής εγκατάστασης στα Πολλώνια».

Μετά από συζητήσεις ανακοινώνεται ένα έργο που ονομάζεται «Λιμενικό έργο Πολυχρόνης Πολλωνίων – Φυκιάδα Κιμώλου» που συμπεριλαμβάνει και μια προβλήτα στη θέση Φυκιάδα στο νοτιοδυτικό άκρο της Κιμώλου,
Η έκθεση μετά από διετή κινητοποίηση όλων των αρμόδιων υπηρεσιών, μετατράπηκε σε ένα ολοκληρωμένο φάκελο. Μετά από 4 χρόνια ανυπαρξίας του ΕΣΠΑ , λίγο πριν το τέλος του 2010 δίνεται το “πράσινο” φως για την υλοποίηση των ώριμων έργων. Έτσι, ταυτόχρονα με την οριστική ένταξη του κυματοθραύστη στον Αδάμαντα, προεντάσσεται και το λιμενικό των Πολλωνίων. Το 2011 το έργο εντάσσεται οριστικά και ο φάκελός του επικαιροποιείται, ώστε να ανταποκριθείς τις απαιτήσεις του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος. Το 2012 αναλαμβάνονται από την Περιφέρεια όλες οι απαραίτητες ενέργειες που οδηγούν στην δημοπράτηση του έργου. Το 2013 ενώ η ανάδοχος εταιρεία εγκαθίσταται ξεκινούν νέα προβλήματα, αφού διαπιστώθηκε ότι στην μελέτη έχουν γίνει τροποποιήσει και στις οποίες εναντιώθηκαν οι κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι προσφεύγουν στο ΣτΕ, κάτι που σημαίνει ότι το έργο μπλοκάρεται και δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Οι ενστάσεις των κατοίκων και όχι μόνο

Η κυριότερη ένσταση ήταν η μεταβολή της μελέτης του έργου, όπου το βάθος από 5 έγινε 7 μέτρα.

Συγκεκριμένα, ενώ η μελέτη που είχε συνταχθεί το 2005 και ανέφερε ότι το βάθος του έργου θα φθάνει στα 5 μέτρα, έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Κυκλάδων της Περιφέρειας στις 27 Δεκεμβρίου 2012, τροποποιεί εν μέρη τη μελέτη, αναφέροντας
ότι εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το αρχικό έργο (έτος 2005) και “κατά την ωρίμανση του έργου”, ο Δήμος, το Επαρχείο, το Λιμενικό Ταμείο και οι ναυτιλιακές εταιρείες ζήτησαν από την Περιφέρεια να αυξηθεί το βάθος του λιμένα από τα -5,00 μέτρα στα -7,00 μέτρα.

 

Ετικέτες: