Πριν το τέλος του 2017 η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου, όπως σημειώνουν στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ AE, Θ. Κορωνίδης και ο υπεύθυνος του έργου από τον φορέα υλοποίησης, Αθ. Γεωργόπουλος

Αισιόδοξη πορεία στην ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων

Πριν την συμπλήρωση του τρέχοντος έτους εκτιμά ο ΑΔΜΗΕ ΑΕ ότι θα έχει ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεδεμένο σύστημα υψηλής τάσης, καθώς το 80% των συνολικών παρεμβάσεων κι εργασιών έχει ήδη υλοποιηθεί.

Στις αισιόδοξες χρονικές προβλέψεις προχώρησαν προς την εφημερίδα τόσο ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ΑΕ, Θάνος Κορωνίδης, όσο και ο υπεύθυνος εξέλιξης του έργου στις Κυκλάδες, Αθανάσιος Γεωργόπουλος, ενημερώνοντας σχετικά τους νησιώτες για την πορεία του συγκεκριμένου έργου, μετά την ολοκλήρωση του οποίου, ο νησιώτικος χώρος θα περάσει σταδιακά σε μία νέα εποχή κάλυψης των τεράστιων ενεργειακών αναγκών του.

Οι δηλώσεις που φιλοξενεί η εφημερίδα από τα δύο υπεύθυνα πρόσωπα του ΑΔΜΗΕ ΑΕ έρχονται να αναδείξουν τις εργασίες που ήδη έχουν υλοποιηθεί όπως μεταξύ άλλων, η πόντιση των (υποβρύχιων) καλωδίων ανάμεσα στα νησιά και το Λαύριο, καθώς επίσης και να υπογραμμίσουν ποιες προγραμματισμένες παρεμβάσεις απομένουν στις κτιριακές υποδομές, προκειμένου μετά από κάποιους μήνες, τα ρυπογόνα εργοστάσια να αποτελέσουν “παρελθόν” για τα μικρά και μεγαλύτερα νησιά.

Θα πρέπει να διευκρινισθεί πως, το φωτογραφικό υλικό που συνοδεύει την παρούσα αναφορά, λήφθηκε από βίντεο που προέβαλε ο κρατικός τηλεοπτικός σταθμός (ΕΡΤ), με φόντο την πορεία του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης και το σχέδιο που ακολουθήθηκε για την πόντιση των καλωδίων στο σύμπλεγμα των Κυκλάδων.

Έως Σεπτέμβριο – Οκτώβριο η υλοποίησή του συνολικά

“Το έργο θα τελειώσει το 2017 και συγκεκριμένα οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις που έχω είναι ότι το έργο μπορεί να έχει ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο” δήλωσε αρχικά ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ΑΕ, Θάνος Κορωνίδης προλογίζοντας τη συζήτηση για την ενημέρωση και τις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου, ενώ παρομοίως και ο κ. Γεωργόπουλος, έχοντας πλήρη εικόνα των εργασιών, εμφανίστηκε εξίσου αισιόδοξος. “Πιστεύω κι εγώ ότι θα είναι ολοκληρωμένο το έργο τέλος του 2017 ή και ενδεχομένως λίγο νωρίτερα, δηλαδή τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του 2017 με βάση την πρόοδο των εργασιών, όπως τουλάχιστον έχει εξελιχθεί αυτή τη στιγμή” σημείωσε ο υπεύθυνος, επισημαίνοντας μόνον πως, δεν μπορεί να αποκλείσει την εμφάνιση κάποιου αστάθμητου παράγοντα που ενδέχεται να προκαλέσει μικρή χρονική καθυστέρηση, ωστόσο, όπως υπογράμμισε, προς το παρόν το έργο “τρέχει” ομαλά. “Βέβαια όπως γνωρίζουμε όλοι υπάρχουν και απρόοπτα που μπορεί να παρουσιαστούν όπως είτε απεργίες, είτε τεχνικά προβλήματα, αλλά θεωρώ πως προχωράμε καλά” ανέφερε κατηγορηματικά.

Έχει ολοκληρωθεί η πόντιση καλωδίων. Απομένουν συνδέσεις με υπόγεια καλώδια

Δεδομένου ότι το έργο προχωρά με σταθερούς ρυθμούς, τουλάχιστον τους τελευταίους μήνες, ο κ. Γεωργόπουλος γνωστοποίησε πως, πλέον έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πόντισης καλωδίων, μιλώντας αναλυτικά για τις σχετικές “συνδέσεις”. “Τα υποβρύχια καλώδια και οι ποντίσεις έχουν ολοκληρωθεί εδώ και καιρό. Δηλαδή μεταξύ Σύρου – Λαυρίου, μεταξύ Σύρου – Τήνου, μεταξύ Σύρου - Μυκόνου και μεταξύ Σύρου – Πάρου τα υποβρύχια καλώδια έχουν ποντιστεί” ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας παράλληλα όμως, πως, υπάρχουν εργασίες σε εκκρεμότητα που αφορούν στη σύνδεσή τους με το υπόγειο δίκτυο. “Απομένουν όμως να γίνουν τα υπόγεια καλώδια γιατί πρέπει να ολοκληρωθούν οι υποσταθμοί στα τρία νησιά και στο Λαύριο για να εγκατασταθούν τα υπόγεια καλώδια” πρόσθεσε συγκεκριμένα, καθιστώντας σαφές πως, προϋπόθεση των συνδέσεων είναι η ολοκλήρωση των κτιριακών εγκαταστάσεων στα τέσσερα νησιά. “Θα γίνει η σύνδεση υπογείων – υποβρύχιων καλωδίων και παράλληλα, θα οδεύσουν τα υπόγεια καλώδια μέχρι το κτίριο gis σε κάθε ένα από αυτά τα κτίρια που κατασκευάζουμε στη Σύρο, στην Πάρο, στη Μύκονο και στο Λαύριο” ανέφερε παρακάτω, προτού μιλήσει αναλυτικότερα για το στάδιο εξέλιξης των απαραίτητων κτιριακών υποδομών.

Το στάδιο των εργασιών στις κτιριακές εγκαταστάσεις

Ξεκινώντας την ενημέρωσή του για την πορεία υλοποίησης εργασιών στα κτίρια που έχουν προβλεφθεί στα νησιά, εστίασε στον βασικό σταθμό της Σύρου. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “Στη Σύρο το κτίριο του gis πλέον είναι στα εσωτερικά επιχρίσματα. Το ίδιο και του κέντρου ελέγχου, καθώς κι εκεί είμαστε στο στάδιο των εσωτερικών επιχρισμάτων” ανέφερε, λέγοντας πως, σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η κτιριακή υποδομή της Πάρου. “Στην Πάρο όπου οι εργασίες του κτιρίου είναι σε πιο προχωρημένη φάση, είμαστε πλέον στα εξωτερικά επιχρίσματα” ενώ όπως συμπλήρωσε, “έχουν ολοκληρωθεί τα εσωτερικά κι έχει ολοκληρωθεί ένα μέρος των εξωτερικών επιχρισμάτων. Παράλληλα, έχουν αρχίσει κι εγκαθιστούν συστήματα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης” και όπως υπογράμμισε, “Θεωρώ ότι σε λίγο καιρό θα τοποθετηθεί ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός που πρέπει να υπάρχει στο κτίριο”.

Σχετικά με τις κτιριακές υποδομές της Μυκόνου, ο κ. Γεωργόπουλος θέλησε να επισημάνει πως ναι μεν σήμερα προχωρούν οι εργασίες, ωστόσο, υπήρξε κάποια καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών ερευνών στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου που θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης. “Στη Μύκονο, έχει προκύψει καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών παρεμβάσεων και η παρουσία της αρχαιολογικής υπηρεσίας έχει προκαλέσει κάποιες καθυστερήσεις, αλλά βρισκόμαστε στο στάδιο των υποστυλωμάτων της πλάκας της οροφής του κτιρίου συνολικά, καθώς το κτίριο gis και εκείνο του πύργου ελέγχου είναι στο ίδιο σημείο και απλώς διαχωρίζονται”. Συμπληρωματικά στα ανωτέρω, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ΑΕ, θέλησε να τονίσει πως, “Στο κτίριο της Μυκόνου, δεν έχουμε προβλήματα, αλλά στον περιβάλλοντα χώρο υπήρχαν κάποια θέματα και γίνονται οι εργασίες με την επίβλεψη αρχαιολόγων”. Μάλιστα υπογράμμισε κατηγορηματικά πως, αυτές “προχωρούν και είμαστε σε καλή συνεργασία με τους αρχαιολόγους” ενώ επεσήμανε πως, “κάθε βοήθεια από τους τοπικούς παράγοντες αν χρειαστεί θα ήταν ευπρόσδεκτη”. Ολοκληρώνοντας την αναφορά του για το στάδιο των κτιριακών παρεμβάσεων, κ. Γεωργόπουλος σημείωσε γενικόλογα πως, “Το Λαύριο είναι συγκριτικά πίσω με τα υπόλοιπα τρία νησιά”, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως, σε γενικές γραμμές “απομένει να ολοκληρωθούν τα έργα των πολιτικών μηχανικών στα τέσσερα κτίρια και παράλληλα να τοποθετηθεί ο εξοπλισμός που απαιτείται για τη λειτουργία των υποσταθμών καθώς και να γίνουν τα υπόγεια τμήματα για να συνδεθούν αυτοί οι υποσταθμοί μεταξύ τους και βέβαια μέσω υποβρύχιων καλωδίων”. Μάλιστα ανέφερε ενδεικτικά πως, “το υπόγειο καλωδιακό κομμάτι και στα τέσσερα νησιά είναι πολύ μικρό αφού το μεγαλύτερο μήκος είναι περίπου στο Λαύριο που αφορά σε 1χλμ και στη Σύρο που είναι στα 700 μέτρα. Στα άλλα νησιά το μήκος είναι περιορισμένο”. Επανέλαβε ωστόσο, πως, “πρώτα πρέπει να ολοκληρωθούν οι υποσταθμοί και μετά να γίνει η ζεύξη”.

Είμαστε κοντά στο τέλος”

Από την πλευρά του, ο κ. Γεωργόπουλος στην ερώτηση αν θα ακολουθήσουν άλλες παρεμβάσεις ή εργασίες μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου του ΑΔΜΗΕ ΑΕ για τη δυνατότητα λειτουργίας του έργου, γνωστοποίησε επιγραμματικά πως, θα πρέπει να προωθήσει κάποιες παρεμβάσεις ο ΔΕΔΔΗΕ. “Ευελπιστώ να γίνει κατορθωτό, να γίνει ηλέκτριση και των υποσταθμών και φυσικά και των υποβρύχιων, υπόγειων καλωδίων περί τον Οκτώβριο” ανέφερε, διασαφηνίζοντας πως, “Το να ηλεκτριστεί το έργο δεν σημαίνει ότι αναλαμβάνει φορτία. Τα φορτία των νησιών τώρα εξυπηρετούνται από κάποια άλλα σημεία. Θα πρέπει να γίνουν εργασίες και από τον ΔΕΔΔΗΕ για να αναληφθούν φορτία από τους συγκεκριμένους υποσταθμούς”.

Θέλησε να αναφέρει μάλιστα πως, “Δεν γνωρίζω αν έχουν γίνει εργασίες από πλευράς ΔΕΔΔΗΕ για να είναι έτοιμα για ανάληψη των φορτίων” καθώς προς το παρόν, όπως είναι γνωστό, “σήμερα όλες οι γραμμές μέσης τάσης “φεύγουν” από τους αυτόνομους σταθμούς παραγωγής, όπως ο ΑΣΠ Σύρου, ο ΑΣΠ Μυκόνου, ο ΑΣΠ Πάρου”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, σε μερικά νησιά που οι νέες κτιριακές υποδομές με τα εργοστάσια δεν βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση ή και γειτνιάζουν σχεδόν, οι εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ δεν θα απαιτήσουν ιδιαίτερο χρόνο. “Ο ΑΣΠ Μυκόνου είναι δίπλα στον υποσταθμό που κατασκευάζουμε αυτήν τη στιγμή, άρα η μετακίνηση δεν είναι τόσο δύσκολη. Στη Σύρο όμως είναι σε άλλο σημείο. Μετά έχει τον λόγο η ΔΕΔΔΗΕ. Και στην περίπτωση της Πάρου είμαστε κοντά” σχολίασε, λέγοντας παρακάτω πως, “Εάν τα πράγματα πάνε καλά Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, θεωρώ ότι μέσα στους επόμενους μήνες, θα αναληφθούν φορτία από το έργο της διασύνδεσης και δεν θα παράγουν πλέον οι σταθμοί”.

Επιπρόσθετα, δήλωσε πως, “Γενικά η εξέλιξη του έργου προχωρά” καθώς όπως υπογράμμισε, “Είμαστε μερικά βήματα πριν την τελική ευθεία”. Από την πλευρά του, διευκρίνισε δε, ότι, θα υποστηρίξει ότι το έργο θα διανύει την τελική ευθεία, “όταν ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός θα τοποθετηθεί μέσα στα κτίρια και αρχίσει το μοντάρισμα”. Ωστόσο, επανέλαβε αρκετές φορές κατά την τηλεφωνική επικοινωνία ότι, “Θεωρώ πια ότι το έργο έχει προχωρήσει δεδομένου ότι τα υποβρύχια καλωδιακά συστήματα στην ολότητά τους έχουν ποντιστεί και το έργο με βάση το κόστος, στο 80% έχει ολοκληρωθεί. Είμαστε κοντά στο τέλος”.

Επικουρικά... τα εργοστάσια. Σταδιακά σε “ψυχρή εφεδρεία”

Σχετικά με την επόμενη ημέρα των νησιών σε επίπεδο κάλυψης ενεργειακών αναγκών μέσω της ηλεκτρικής διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα και τον ρόλο των εργοστασίων, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ΑΕ, υπήρξε διαφωτιστικός. “Τα εργοστάσια θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία, όχι όλα ταυτόχρονα. Προφανώς όταν δουλέψει η διασύνδεση” ανέφερε, εξηγώντας ακόμη πως, “προφανώς αυτά θα μπορούν να λειτουργήσουν επικουρικά για ένα διάστημα σίγουρα, αφού αποκτήσει κανείς και τη σχετική εμπειρία και ξεπεράσει ας πούμε - αν υπάρχουν – όποια τεχνικά προβλήματα”. Τότε, σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, με κύριο σκοπό την ασφάλεια και την ομαλή εξυπηρέτηση των νησιωτών, “θα γίνει μία πιο συστηματική προσέγγιση για το ποιό από αυτά θα μπορεί να κλείσει και ποιά θα μείνουν σε ψυχρή εφεδρεία”. Πάντως, εμφανίστηκε κατηγορηματικός σχετικά με το ότι, “Στα νησιά είναι απαραίτητο να μείνουν κάποια εργοστάσια σε ψυχρή εφεδρεία προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια αν γίνει κάποια βλάβη στα καλώδια μελλοντικά”.

Οικονομικό όφελος σε γενικό επίπεδο

Κληθείς να τοποθετηθεί για το πιθανό οικονομικό όφελος που θα προκύψει για τους καταναλωτές, ο κ. Κορωνίδης, υπήρξε φειδωλός στις δηλώσεις του, εξηγώντας πως, μεμονωμένα στο κάθε τιμολόγιο δεν προβλέπεται πως θα διαπιστωθεί σημαντική ελάφρυνση, αν και σε γενικό επίπεδο, η παύση λειτουργίας των εργοστασίων, σαφώς θα περιορίσει το κόστος. “Η μείωση του κόστους από το έργο σταδιακά θα ξεκινήσει από ένα ποσόν της τάξεως των 30 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο και μόλις ολοκληρωθούν και όλες οι φάσεις προοδευτικά θα φτάσουμε σε μία εξοικονόμηση που εκτιμούμε ότι θα είναι 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Ενδέχεται στον κάθε καταναλωτή να είναι μικρή η ελάφρυνση, δηλαδή 5-6 ευρώ τον χρόνο” σημείωσε, καταλήγοντας στις δηλώσεις του και λέγοντας πως, “Στον λογαριασμό του ο καθένας δεν εκτιμώ ότι θα δει κάτι θεαματικό”.