Απευθείας ανάθεση των υπηρεσιών σύνταξης της μελέτης αξιοποίησης του στρατοπέδου Λοχαγού Ζαφείρη Αποστόλου από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Εξειδικεύεται η πρόταση αξιοποίησης του στρατοπέδου

Σήμερα η σχετική έγκριση από την Οικονομική Επιτροπή για την τεχνική περιγραφή των υπηρεσιών που ζητά η δημοτική πλευρά

Μέσω απευθείας ανάθεσης των υπηρεσιών σύνταξης της μελέτης αξιοποίησης του στρατοπέδου Λοχαγού Ζαφείρη Αποστόλου προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης την πολυσυζητημένη υπόθεση “συνεκμετάλλευσης του στρατοπέδου” με το ΤΕΘΑ, στο πλαίσιο που ορίζει και το υπογεγραμμένο από τον περασμένο Μάιο “Σύμφωνο Συναντίληψης και Συνεργασίας” ανάμεσα στη δημοτική πλευρά και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Κατά τη διάρκεια της σημερινής προγραμματισμένης συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής αναμένεται η έγκριση της τεχνικής έκθεσης, το περιεχόμενο της οποίας θα ορίζει τις υποχρεώσεις του παρέχοντος την υπηρεσία προς τον Δήμο, εντός χρονικού διαστήματος τριών μηνών, από την ημερομηνία ανάθεσης.

Σύμφωνα με όσα κλήθηκε να διευκρινίσει ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός σχετικά με τον τρόπο που θα προωθηθεί η σύνταξη μελέτης για την αξιοποίηση του χώρου του στρατοπέδου, η απόφαση απευθείας ανάθεσης μετά από την αξιολόγηση προσφορών, εστιάζεται στη λήψη της καλύτερης δυνατής επιλογής, αναφορικά με ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα όπως η αξιοποίηση του εν λόγω χώρου, που ως εξέλιξη θα επηρεάσει την τοπική οικονομία.

Από την πλευρά του πάντως, διευκρίνισε πως, η επιβεβλημένη διαβούλευση με φορείς κι εκπροσώπους της Σύρου, θα προηγηθεί πριν την τελική υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης ανάμεσα στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αφού ως διαδικασία, αποτελεί αντικείμενο του έργου του αναδόχου.

Κρίνεται απαραίτητο να υπενθυμιστεί πως, η καθυστέρηση που έχει προκύψει στις διαδικασίες προώθησης της σύνταξης πρότασης αξιοποίησης του στρατοπέδου, οφείλονται σύμφωνα και με επίσημες δηλώσεις της Δημοτικής Αρχή, στη σύσταση – προ μηνών – της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.), που αποτελεί τον κύριο συνομιλητή του Δήμου.

Να υπογραμμισθεί πως, σήμερα, ο Γιώργος Μαραγκός έχει συνάντηση με τον νέο Γενικό Διευθυντή του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, κ. Κονδύλη.

Προϋποθέσεις σύνταξης πρότασης από τον ανάδοχο

Ειδικότερα, στο περιεχόμενο της τεχνικής έκθεσης, βάσει της οποίας θα κινηθεί ο ανάδοχος, τονίζεται πως, έργο του θα είναι “η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών υπό την έννοια της παροχής γενικών υπηρεσιών της παρ.9β του άρθρου 2 του Ν. 4412/2016 με σκοπό την υποβολή προτάσεων για την αξιοποίηση του στρατοπέδου Λοχαγού Αποστόλου Ζαφείρη στην Ερμούπολη της Σύρου”. Διευκρινίζεται εξ αρχής δε, πως, η κάθε πρόταση θα πρέπει “να συνοδεύεται από όλα τα δεδομένα και τις ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν ώστε αυτή να είναι τελικά υλοποιήσιμη” ενώ επιπλέον ο παρέχον την υπηρεσία, οφείλει να λάβει υπόψιν του το σύνολο των πληροφοριών και των στοιχείων που διατίθενται, ώστε η πρόταση να μπορεί να ολοκληρωθεί. Ως εκ τούτου, ο ανάδοχος θα πρέπει να προβεί στη σύνταξη, αφού πρωτίστως πραγματοποιήσει “α. Επιτόπια έρευνα στον χώρο του στρατοπέδου, β. Διαβούλευση με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου καθώς και την Επιτροπή Διαβούλευσης και γ. Έλεγχο ισχύοντος προβλεπόμενου πολεοδομικού καθεστώτος του στρατοπέδου (ΦΕΚ 82/12-3-201 – τεύχος αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και πολεοδομικών θεμάτων) και της ευρύτερης περιοχής Γ.Π.Σ., Σχέδιο Πολεοδομικής Μελέτης Ερμούπολης, κ.α.”.

Τί πρέπει να περιλαμβάνει η πρόταση αξιοποίησης που θα κατατεθεί στον Δήμο

Από την πλευρά του Δήμου πρόκειται να ζητηθούν ως ελάχιστα παραδοτέα εκ μέρους του παρέχοντος την υπηρεσία συγκεκριμένα στοιχεία. Πιο αναλυτικά, το τεύχος διαπιστώσεων κατά τη διερεύνηση της υπάρχουσας κατάστασης, καθώς και ανάλυση των αποτελεσμάτων των διαβουλεύσεων και των προτάσεων που κατατέθηκαν κατά τη διάρκειά τους (φάση Α), ενώ επιπλέον, προτάσεις σύνδεσης του υπό αξιοποίηση στρατοπέδου με γειτονικά ακίνητα του Δήμου, εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης του χώρου σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 2745/99, ΕΣΧΑΔΑ, Τουριστική Ανάπτυξη στην Εκτός Σχεδίο Δόμηση κ.α.), οι οποίες θα περιλαμβάνουν τις προτεινόμενες αλλαγές του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου εφόσον απαιτείται, χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ενδεικτικό κόστος και τέλος, τεύχος με αναλυτική περιγραφή των εναλλακτικών προτάσεων με τα οφέλη κάθε μίας πλευράς και για τον Δήμο (οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά κ.α.) (φάση Β). Τα ανωτέρω, σημειώνεται ότι παραδίδονται στις δύο προβλεπόμενες φάσεις της τεχνικής έκθεσης και συγκεκριμένα, τα παραδοτέα της φάσης Α εντός 45 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης και τα παραδοτέα της φάσης Β εντός 90 ημερολογιακών ημερών από την υπογραφή. Ως εκ τούτου, καθίσταται σαφές, ότι ο Δήμος θα έχει στη διάθεσή του την πρόταση, εντός τριμήνου, από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο. Πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη σύμβαση για τη σύνταξη της πρότασης αξιοποίησης θα κοστίσει στον Δήμο το ποσό των 24.800 ευρώ συνολικά, το οποίο και θα καταβληθεί τμηματικά, δηλαδή, το 20% στην πρώτη φάση και το 80% μετά τα παραδοτέα της δεύτερης φάσης.

Γ. Μαραγκός: “Η πρόταση δεν θα έχει απόλυτο χαρακτήρα. Θα περιλαμβάνει κατευθυντήριες γραμμές”

Στο πλαίσιο των δηλώσεων που κλήθηκε να προβεί ο δήμαρχος με αφορμή τη σημερινή απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής σχετικά με την έγκριση του τρόπου απευθείας ανάθεσης της υπηρεσίας σύνταξης πρότασης αξιοποίησης, καθώς και της δέσμευσης του απαιτούμενου ποσού, επιβεβαίωσε την απόφαση της απευθείας ανάθεσης, εξηγώντας τον κύριο λόγο. “Η πρόταση θα προκύψει με απευθείας ανάθεση της υπηρεσίας. Θα συγκεντρώσουμε προσφορές και πάντοτε μιλάμε για συμβούλους εξειδικευμένους οι οποίοι έχουν εμπειρία αντίστοιχων υπηρεσιών αξιοποίησης ανά την ελληνική επικράτεια” σημείωσε αρχικά ο κ. Μαραγκός προσθέτοντας πως, “Θέλουμε ανθρώπους που γνωρίζουν, ως προς το κομμάτι το διαδικαστικό της νομιμότητα και του τί ισχύει με βάση τις κείμενες διατάξεις. Αυτή η υπηρεσία θα περιλαμβάνει τις κατευθυντήριες γραμμές για το πώς πρέπει να κινηθεί ένας εξειδικευμένος σύμβουλος, ο οποίος επί τη βάση στοιχείων και δεδομένων θα κάνει τη διαβούλευση, θα πραγματοποιήσει την κατάλληλη τεχνική προσέγγιση ώστε να διαστασιολογήσει την επένδυση”.

Αναφορικά με το αντικείμενο του έργου που θα κληθεί να διεκπεραιώσει η εταιρεία που θα επιλεγεί για να παρέχει την υπηρεσία, ο δήμαρχος θέλησε να διευκρινίσει πως η πρόταση δεν θα έχει απόλυτο χαρακτήρα, αλλά παρόλα αυτά με στοιχεία θα προτείνει τρόπο ή τρόπους αξιοποίησης, αφού την οριστική απόφαση θα τη λάβει το δημοτικό συμβούλιο, στη διάθεση του οποίου θα τεθεί -αφού συνταχθεί – η μελέτη, για να προχωρήσει το επόμενο στάδιο της υπογραφής σύμβασης ανάμεσα στις πλευρές του Δήμου και του αρμόδιου Υπουργείου.

Το τί θα γίνει ως προς την ουσία του πράγματος, ανήκει αποκλειστικά στον Δήμο και το νησί μας. Αυτό ουσιαστικά είναι το όφελος μέσα από το πρωτόκολλο συναντίληψης και συνεργασίας που είχαμε υπογράψει με τον Υπ. Εθνικής Άμυνας. Ότι ο Δήμος αποφασίζει” υποστήριξε κατηγορηματικά ο Γιώργος Μαραγκός, σημειώνοντας μάλιστα πως, “Άρα, στην προγραμματική σύμβασή μας με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας οφείλουμε να περιγράψουμε με έναν τρόπο πιο συγκεκριμένο, την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθούμε για να αξιοποιήσουμε το στρατόπεδο. Δεν μπορούμε να λέμε ότι θα είναι γενικά τουριστική η χρήση. Ο σύμβουλος θα πρέπει να φτιάξει έναν φάκελο, ο οποίος θα δίνει την εικόνα σε πιο συγκεκριμένες γραμμές. Όχι σε απόλυτες γραμμές βέβαια”.

Περί αντισταθμιστικών...

Εν συνεχεία, ο δήμαρχος αφού τόνισε ότι η διαβούλευση θα αποτελέσει κομμάτι της συγκεκριμένης πρότασης που θα κατατεθεί προς τον Δήμο, υπογράμμισε πως, αντικείμενό της, θα είναι και η καταγραφή/ εκτίμηση του οφέλους που θα προκύπτει για την κάθε εμπλεκόμενη πλευρά.

“Αυτή η ανάθεση πραγματοποιείται διότι θα καθορίσει τη σχέση - τη συμβατική - μεταξύ του Δήμου μας και του ΤΕΘΑ. Δηλαδή όταν στην προγραμματική σύμβαση, περιγράψουμε το είδος της αξιοποίησης της επένδυσης, εκεί θα μπορέσουμε πιο εύκολα να προδιαγράψουμε και να περιγράψουμε και τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, τα οποία μπορεί να έχει το ΤΕΘΑ, μπορεί να έχει και ο Δήμος μας” ανέφερε σχετικά ο Γιώργος Μαραγκός, τονίζοντας πως, αυτά, “δεν είναι μόνο οικονομικά, είναι και αναπτυξιακά, είναι κι άλλα, όπως, δημιουργία θέσεων απασχόλησης κλπ.”. Διευκρινίζοντας ότι το περιεχόμενο της πρότασης, επ΄ ουδενί δεν είναι εύκολη κι απλή υπόθεση, όπως άλλωστε έχει επισημανθεί πολλάκις και από την ημέρα της υπογραφής του Συμφώνου Συναντίληψης και Συνεργασίας, στις 24 Μαΐου του 2016, παρουσία του Υπ. Εθνικής Άμυνας στη Σύρο, Πάνου Καμμένου, τόνισε παρακάτω πως, “Άρα, εμείς εάν δεν προδιαγράψουμε την επένδυση και μιλάμε πολύ γενικά, τότε δεν είναι εύκολος ο προσδιορισμός μίας τέτοιας σχέσης συνεργασίας, συμβατικής σχέσης με το ΤΕΘΑ. Άρα, ο σύμβουλος εκπονεί γι αυτόν τον λόγο αυτή τη μελέτη για να μπορούμε κι εμείς να ξέρουμε που θέλουμε να βαδίσουμε ως Δημοτική Αρχή”.

Η πρόταση αποκλειστικά για το στρατόπεδο. Καμία αναφορά για το πεδίο βολής

Δεδομένου ότι επί τάπητος στις δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για την επικοινωνία του Δήμου με το αρμόδιο Υπουργείο, είχε γίνει αναφορά για “συνεκμετάλλευση ή αξιοποίηση και του χώρου του πεδίου βολής στη Βάρη” ο κ. Μαραγκός κλήθηκε να απαντήσει, αν οι σχετικές υπηρεσίες περιλαμβάνουν ή όχι τον προαναφερθέντα χώρο, ή εστιάζουν αποκλειστικά στο στρατόπεδο. “Όχι. Στο πρωτόκολλο συναντίληψης και συνεργασίας ουσιαστικά αναφέρεται και η αξιοποίηση του πεδίου βολής. Εδώ όμως, μιλάμε συγκεκριμένα με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας για το στρατόπεδο” δήλωσε κατηγορηματικά, προσθέτοντας ωστόσο πως, “Βεβαίως είναι μέσα στο “κάδρο”, στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας και το πεδίο βολής, αλλά αυτή η υπηρεσία θα αφορά αποκλειστικά και μόνο στην αξιοποίηση του στρατοπέδου Λοχαγού Αποστόλου Ζαφείρη”.

Με φόντο την παρατήρηση ότι επί της ουσίας το πεδίο βολής, σήμερα φαίνεται να παραμένει εκτός, ο κ. Μαραγκός θέλησε να απαντήσει πως, “Δεν παραμένει εκτός” επισημαίνοντας πως, “Η σύμβαση με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας και με βάση την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που είχαμε λάβει τον Δεκέμβριο του 2015 μιλούσε για το στρατόπεδο”. Υπενθύμισε δε, παρακάτω ότι, “Στην πορεία και μετά από συνεννόηση με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας καταλήξαμε ότι μπορούμε να βάλουμε στο κάδρο της συνεργασίας και το πεδίο βολής, αλλά και τη ναυτική βάση στον Φοίνικα. Άρα, το πεδίο βολής βεβαίως κι αποτελεί πρώτιστο στόχο και μέλημά μας, αλλά αυτή η υπηρεσία, η οποία θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με βάση τον νόμο κλπ και υπάρχουν διάφορες δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο και του λεγόμενου fast track, θα μιλάει για το στρατόπεδο”. Ολοκλήρωσε τη συγκεκριμένη αναφορά του δε, λέγοντας πως, “Το πεδίο βολής στη Βάρη αποτελεί άλλο αντικείμενο και θα πρέπει να ακολουθηθεί μία διακριτή, διαφορετική διαδικασία για την αξιοποίησή του”.

Σχέδιο προγραμματικής σύμβασης με ΤΕΘΑ κι έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο

Θέτοντας τον επίλογό του στο πλαίσιο της ενημέρωσης για τη σημερινή απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, τα μέλη της οποίας κλήθηκαν να εγκρίνουν την προαναφερθείσα διαδικασία σύνταξης πρότασης αξιοποίησης, ο Γιώργος Μαραγκός, επανέλαβε τη γνωστή θέση του σχετικά με τη “σύνδεση” του στρατοπέδου με τη συνολική οικονομία του τόπου. “Δεν είναι μία άσχετη δραστηριότητα επιχειρηματική η οποία δεν μπορεί ή δεν πρέπει να συνδυαστεί με τις υπόλοιπες οικονομικές δραστηριότητες” σχολίασε γενικόλογα, εξηγώντας τέλος πως, το βήμα της σύναξης της πρότασης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΘΑ. “Το αποτέλεσμα αυτής της υπηρεσίας, θα χρησιμοποιηθεί για να συνάψουμε αυτή την προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΘΑ. Μέσα στα παραδοτέα αυτής της υπηρεσίας είναι κι ένα σχέδιο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Σύρου και του ΤΕΘΑ ώστε να μπορέσουμε μετά να το φέρουμε στο δημοτικό συμβούλιο και να το υπογράψουμε. Άρα, πρέπει να γνωρίζουμε τα δεδομένα μας” ανέφερε χαρακτηριστικά, καταλήγοντας στις δηλώσεις του.