Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων έδωσε την τελική έγκριση για τη δημιουργία του στην Αμοργό

Ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή του δικτύου μονοπατιών και πεζοπορικών διαδρομών

Πόπη Δεσποτίδη: “Ως Δήμος προσπαθούμε με στοχευμένες κινήσεις να επικοινωνήσουμε το περιπατητικό δίκτυο, σε χώρες που δείχνουν ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις εναλλακτικές μορφές”
Έντυπη Έκδοση
Διαφήμιση

Το “πράσινο” φως για την ολοκλήρωση της δημιουργίας του δικτύου μονοπατιών και πεζοπορικών διαδρομών στην Αμοργό, άναψε πρόσφατα η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

Η συγκεκριμένη έγκριση, η οποία αναφέρει ότι οι προβλεπόμενες εργασίες δεν προκαλούν βλάβη στο φυσικό τοπίο, ούτε στα προστατευόμενα μνημεία, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη συντήρηση των παλαιών διαδρομών και στον σεβασμό της παραδοσιακής μορφολογίας, είναι το τελευταίο στάδιο για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 515.492,80 ευρώ, που ουσιαστικά ολοκληρώνεται, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά στην “Κοινή Γνώμη”, η αντιδήμαρχος Τουριστικής Προβολής και Κοινωνικής Πρόνοιας, Πόπη Δεσποτίδη.

Το προτεινόμενο δίκτυο διαδρόμων πολιτιστικού ενδιαφέροντος αποτελείται από εννέα κύρια μονοπάτια και έξι διακλαδώσεις και κατανέμεται στις τοπικές κοινότητες Αιγιάλης, Αμοργού, Αρκεσίνης, Βρούτση, Θολαρίων και Καταπόλων.

Στοχεύουμε ως Δήμος στην ανάπτυξη του περιπατητικού τουρισμού”

“Το έργο για τη δημιουργία του εθνικού δικτύου μονοπατιών και πεζοπορικών διαδρομών στην Αμοργό, ουσιαστικά βαίνει προς το τέλος του. Είναι ένα έργο που είχε εγκριθεί από τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον Φεβρουάριο του 2025. Είναι ενταγμένο για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης με τίτλο “Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας του Δήμου Αμοργού”, συνολικού προϋπολογισμού 515.492,80 ευρώ. Ένα εξόχως σημαντικό έργο για την περαιτέρω ανάδειξη και αξιοποίηση των υφιστάμενων μονοπατιών του νησιού”, τόνισε αρχικά στην εφημερίδα, η κα. Δεσποτίδη. 

Ερωτώμενη σχετικά με την πρόσφατη έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, επεσήμανε ότι “το έργο βαίνει προς ολοκλήρωση και η συγκεκριμένη απόφαση ήταν το τελευταίο επίσημο “χαρτί” που χρειαζόμασταν προκειμένου να οριστικοποιηθεί ότι οι προβλεπόμενες εργασίες που διενεργούνται, δεν προκαλούν βλάβη στο φυσικό τοπίο, ούτε στα προστατευόμενα μνημεία. Εμείς έτσι και αλλιώς προσπαθούμε να εντάξουμε τα μονοπάτια μας στο επίσημο Εθνικό Δίκτυο και γι’ αυτό έχουμε προχωρήσει σε σηματοδοτημένες διαδρομές, αλλά και στην προβολή αυτών των εξωτερικό. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον εναλλακτικό και πεζοπορικό τουρισμό στην Αμοργό, αναδεικνύοντας το μοναδικό φυσικό ανάγλυφο, την ιστορία, τα ξεχασμένα μονοπάτια και την αυθεντική κυκλαδίτικη ταυτότητα του νησιού μέσα από οργανωμένες διαδρομές εμπειρίας και εξερεύνησης.”.

Στην επισήμανση ότι το συγκεκριμένο έργο θα συμβάλει στην προσέλκυση του περιπατητικού τουρισμού, ο οποίος παρουσιάζει μία αυξητική τάση, ιδιαιτέρως από επισκέπτες του εξωτερικού, η αρμόδια αντιδήμαρχος υπογράμμισε ότι “ακριβώς και γι’ αυτό ως Δήμος προσπαθούμε αυτόν τον τομέα να τον προβάλλουμε. Προς αυτή την κατεύθυνση για πρώτη φορά, με ιδίους πόρους ταξιδέψαμε στην Ολλανδία, με σκοπό να επικοινωνήσουμε το περιπατητικό δίκτυο, στις βόρειες χώρες, καθώς υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις συγκεκριμένες περιοχές. Πήγαμε δηλαδή σε μία στοχευμένη έκθεση για περιπατητικό και ποδηλατικό τουρισμό. Έτσι και αλλιώς η Αμοργός ενδείκνυται για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού”.

Να σημειωθεί ότι εκτός από την έγκριση για την ολοκλήρωση του έργου, η απόφαση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων συνοδεύεται από συγκεκριμένους όρους που αφορούν στην αισθητική και λειτουργική ένταξη των παρεμβάσεων στο περιβάλλον της Αμοργού. Προβλέπεται η χρήση τοπικών υλικών, περιορισμένες επεμβάσεις στις χαρακτηριστικές ξερολιθιές, ειδικές προδιαγραφές για τις ενημερωτικές πινακίδες, αλλά και πρόβλεψη προσβασιμότητας μέσω γραφής Braille.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στη μακροχρόνια φροντίδα του Δικτύου, καθώς η ευθύνη συντήρησης των μονοπατιών θα ανήκει στον Δήμο Αμοργού, ώστε οι διαδρομές να παραμένουν ασφαλείς, λειτουργικές και προσβάσιμες τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Το έργο άφορα στις παρεμβάσεις του Δήμου Αμοργού στο πλαίσιο της ένταξης της πρόταση που 

υπέβαλε στο πρόγραμμα “Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας», ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΡΓΟΥ: MIS (ΟΠΣ) 5190260, της δράσης “16851 - Η προστασία της βιοποικιλοτήτας ως κινητήριος μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης”.

Με τη συγκεκριμένη εργολαβία, η οποία ολοκληρώνεται, προβλέπονται παρεμβάσεις στις ήδη χαραγμένες διαδρομές μονοπατιών, οι οποίες περιλαμβάνουν τη σήμανση των μονοπατιών, τη διαμόρφωση χώρων στάσεων των περιπατητών, ξύλινα πορτόνια στα σημεία διέλευσης των μονοπατιών από περιφραγμένο χώρο, ενώ στις διαδρομές που είναι πολύ ανώμαλες, προβλέπεται και η πλακόστρωση τμημάτων με φυσικές πέτρες πού προσιδιάζουν με το περιβάλλον.

Το προτεινόμενο δίκτυο διαδρόμων πολιτιστικού ενδιαφέροντος αποτελείται από εννέα κύρια μονοπάτια και έξι διακλαδώσεις και κατανέμεται στις τοπικές κοινότητες Αιγιάλης, Αμοργού, Αρκεσίνης, Βρούτση, Θολαρίων και Καταπόλων, σημειώνοντας μία ομοιόμορφη κατανομή του Δικτύου σε όλο το γεωγραφικό χώρο της νήσου Αμοργού. Παρ΄ ολο που το σχήμα του νησιού είναι ιδιαίτερα επίμηκες, με μήκος περί πού 32 χλμ. και προσανατολισμό ΒΑ-ΝΔ, το δίκτυο αναπτύσσεται σε όλο το μήκος του. Καθοριστικώς παράγοντας για την ανάπτυξη του δικτύου περιήγησης, αποτέλεσε η ύπαρξη οδόν, πού συνέδεαν τα λιμάνια των Καταπόλων και της Αιγιαλής, καθώς και η ύπαρξη ενός εκτεταμένου δικτύου δημόσιων μονοπατιών διαβίωσης για την πρόσβαση σε αγροικίες και καλλιεργήσιμες εκτάσεις σε αναβαθμούς.

Τα μονοπάτια οδεύουν σε ήδη χαραγμένες διαδρομές και οι μόνες παρεμβάσεις που γίνονται είναι η σήμανση με πινακίδες ενημέρωσης και σήματα προσανατολισμού, όπως επίσης και η διαμόρφωση χώρων στάσεων με τοποθέτηση μικρών ξύλινων στεγάστρων με ενσωματωμένο ξύλινο καθιστικό.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η μελέτη και τεύχη δημοπράτησης, καθώς και τον καθορισμό των όρων του διαγωνισμού για το έργο “Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας”, είχαν εγκριθεί από τη Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Αμοργού τον Μάιο του 2025, τέσσερις μήνες μετά την ένταξη της πρότασης για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.