Οι επαγγελματίες του τουρισμού ζητούν στοιχεία, διαφάνεια και επανεξέταση της κατανομής επιβατών κρουαζιέρας, εκφράζοντας ανησυχίες για υποδομές, ασφάλεια και εμπειρία επισκεπτών

Έντονες επιφυλάξεις για τον τρόπο αφίξεων της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη

Τι απαντάει για το μέτρο του 70%-30%, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γεώργιος Νομικός
Έντυπη Έκδοση

Νέο κύκλο συζήτησης γύρω από τη διαχείριση των αφίξεων κρουαζιέρας στη Σαντορίνη ανοίγει η δημόσια παρέμβαση της Ένωσης Ξεναγών Θήρας, η οποία ζητάει την άμεση έναρξη ουσιαστικού διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς, αλλά και τη δημοσιοποίηση των στοιχείων βάσει των οποίων αποφασίστηκε η κατανομή 70%-30% μεταξύ Όρμου Φηρών και Αθηνιού.

Η αντίδραση αφορά στην απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, σύμφωνα με την οποία το 70% των επιβατών κρουαζιέρας αποβιβάζεται στον Όρμο Φηρών και το 30% στον Αθηνιό.

Η Ένωση Ξεναγών δεν αμφισβητεί την ανάγκη διαχείρισης των επισκεπτών, ωστόσο εκφράζει σοβαρούς προβληματισμούς για το κατά πόσο η συγκεκριμένη επιλογή στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα και ανταποκρίνεται στις δυνατότητες των υφιστάμενων υποδομών.

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γεώργιος Νομικός τοποθετήθηκε μέσω της "Κοινής Γνώμης" για τις επιφυλάξεις που εκφράστηκαν και μεταξύ άλλων είπε πως "το λέμε ξεκάθαρα στην απόφαση, ότι αυτή ισχύει μέχρι την τροποποίηση της. Οπότε θα δούμε πως θα λειτουργήσει και ανάλογα θα αποφασίσουμε για το πως θα κινηθούμε" ενώ συμπλήρωσε πως "η Σαντορίνη πρέπει να ωφελείται από την κρουαζιέρα στο σύνολο της".
 


Ζητούν τα στοιχεία πίσω από την απόφαση

Στην ανακοίνωσή τους οι ξεναγοί επισημαίνουν ότι η διαχείριση των ροών επισκεπτών πρέπει να βασίζεται σε μετρήσιμα στοιχεία, στην πραγματική δυνατότητα εξυπηρέτησης των υποδομών και κυρίως στην ασφάλεια των επισκεπτών.

Για τον λόγο αυτό ζητούν να γίνουν γνωστά τα κριτήρια, οι μελέτες και τα δεδομένα που οδήγησαν στη συγκεκριμένη αναλογία αποβίβασης, θεωρώντας ότι μια τόσο σημαντική απόφαση οφείλει να συνοδεύεται από πλήρη τεκμηρίωση και να αποτελεί αντικείμενο διαβούλευσης με όσους βρίσκονται καθημερινά στην πρώτη γραμμή του τουρισμού.

Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι η ίδια η απόφαση προβλέπει τη δυνατότητα επανεξέτασής της, γεγονός που, όπως σημειώνουν, καθιστά ακόμη πιο αναγκαία την αξιολόγηση της εφαρμογής της μέσα από πραγματικά στοιχεία και όχι μόνο θεωρητικές εκτιμήσεις.

Οι ανησυχίες για το τελεφερίκ και το παλιό λιμάνι

Ένα από τα βασικά ζητήματα που θέτει η Ένωση Ξεναγών αφορά στη δυνατότητα εξυπηρέτησης των επισκεπτών που συγκεντρώνονται στο παλιό λιμάνι των Φηρών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, σε ημέρες κατά τις οποίες καταγράφονται περίπου 7.000 επιβάτες κρουαζιέρας, η εφαρμογή της αναλογίας 70%-30% σημαίνει ότι σχεδόν 5.000 άτομα κατευθύνονται προς τον Όρμο Φηρών. Με δεδομένο ότι η μεταφορική ικανότητα του τελεφερίκ υπολογίζεται περίπου στα 1.200 άτομα ανά ώρα υπό ιδανικές συνθήκες, οι ξεναγοί θέτουν ερωτήματα σχετικά με τους χρόνους αναμονής, τη συσσώρευση κόσμου στο παλιό λιμάνι και τη συνολική δυνατότητα διαχείρισης τόσο μεγάλου αριθμού επισκεπτών σε περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Κατά την εκτίμησή τους, η αυξημένη συγκέντρωση επιβατών σε συγκεκριμένα χρονικά παράθυρα μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες πίεσης τόσο στις λιμενικές υποδομές όσο και στις υπηρεσίες που καλούνται να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες.

Αίτημα για διάλογο και επανεξέταση

Κλείνοντας την παρέμβασή της, η Ένωση Ξεναγών Θήρας ζητάει την άμεση έναρξη ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, των επαγγελματικών φορέων και των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται καθημερινά στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών.

Το βασικό αίτημα είναι να παρουσιαστούν τα στοιχεία και τα κριτήρια που οδήγησαν στην επιλογή της αναλογίας 70%-30%, αλλά και να αξιολογηθεί στην πράξη η αποτελεσματικότητα του μέτρου μέσα από αντικειμενικά δεδομένα.

Μάλιστα, όπως υπογραμμίζουν οι ξεναγοί, η διαχείριση των ροών κρουαζιέρας σε έναν τόσο δημοφιλή προορισμό δεν μπορεί να βασίζεται σε εκτιμήσεις ή προσδοκίες. Αντίθετα, απαιτεί τεκμηριωμένες αποφάσεις, ασφαλείς υποδομές, συνεχή παρακολούθηση των αποτελεσμάτων και ενεργή συμμετοχή των επαγγελματιών που καλούνται καθημερινά να εφαρμόσουν στην πράξη τις επιλογές της διοίκησης.

Γ. Νομικός: "Με τα πρώτα δείγματα του μέτρου, είμαστε ικανοποιημένοι και δεν έχει παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα, αλλά εδώ είμαστε, αν χρειαστεί η οποιαδήποτε αλλαγή"

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γεώργιος Νομικός μιλώντας στην "Κοινή Γνώμη", αναφέρθηκε στην εφαρμογή της απόφασης για την κατανομή 70%-30% στις αποβιβάσεις επιβατών κρουαζιέρας, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα μέτρο που αποσκοπεί στην αποσυμφόρηση του Αθηνιού και στην καλύτερη κατανομή των επισκεπτών στο νησί.

Παράλληλα, τόνισε ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν καταγραφεί προβλήματα από την εφαρμογή του μέτρου, ενώ σημείωσε πως η απόφαση θα επανεξεταστεί εφόσον κριθεί αναγκαίο με βάση τα αποτελέσματα που θα προκύψουν.

Η απόφαση για την κατανομή 70%-30% μεταξύ Όρμου Φηρών και Αθηνιού έχει προκαλέσει αντιδράσεις από επαγγελματίες του τουρισμού. Τι έχετε να πείτε για την συγκεκριμένη αναλογία;

"Δεν πρόκειται για μία ιστορία που προέκυψε τώρα, αλλά για κάτι που συζητούσαμε εδώ και πολύ καιρό, έχουν γίνει διαβουλεύσεις με φορείς, υπάρχουν και σχετικές ανακοινώσεις και έχει συζητηθεί πολλές φορές στην Τουριστική Επιτροπή του Δήμου που συμμετέχουν πολλοί φορείς του νησιού. Δεν είχε υπάρξει καμία ουσιαστική προσπάθεια για συνεργασία για την επίλυση του προβλήματος, από συγκεκριμένη επαγγελματική μερίδα και γι’ αυτό το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας όφειλε να ρυθμίσει το θέμα με απόφαση.

Χαρακτηριστικό είναι, ότι η ίδια μερίδα που διαφωνεί με αυτή την απόφαση του 70/30 που εφαρμόζεται στις 8.000, δεν ήθελε να μειωθεί ο αριθμός επιβατών, ο οποίος είχε φτάσει να ξεπερνάει τις 15.000 έως 20.000 επιβατών ημερησίως, τότε δεν υπήρχε πρόβλημα; Δεν υπάρχει καμία διάθεση συμμόρφωσης από συγκεκριμένη συντεχνία και προσπαθούν με διάφορους τρόπους να παραπλανήσουν και να δείξουν μια διαφορετική αρνητική εικόνα. Δεν γίνεται στον όρμο των Φηρών που είναι το κύριο λιμάνι κρουαζιέρας, να μην αποβιβάζονται όπως γινόταν από τα παλιά τα χρόνια.

Είχε μεταφερθεί όλη η πίεση στον Αθηνιό, εκατό και παραπάνω λεωφορεία καθημερινά περίμεναν, για να φορτώσουν και να μεταφέρουν κόσμο και πάλι έπρεπε να επιστρέφουν στον Αθηνιό ενώ είναι σε ισχύ συγκεκριμένη ΚΥΑ. Αυτή η τακτική δημιούργησε σοβαρές απώλειες εσόδων σε τεράστιο αριθμό καταστημάτων των Φηρών και στο τελεφερίκ".

Η Ένωση Ξεναγών εκφράζει ανησυχίες για τον συνωστισμό στο παλιό λιμάνι. Πώς απαντάτε σε αυτούς τους προβληματισμούς;

"Δεν συμφωνούμε με όσα αναφέρονται στην ανακοίνωση. Το berth allocation, που ρυθμίζει τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων, ισχύει και θα συνεχίσει να ισχύει. Το θέμα είναι ότι όταν έρχονται 7.000 επιβάτες στο νησί, δεν μπορεί να βγαίνουν οι 6.000 από τον Αθηνιό και οι 1.000 από τον όρμο των Φηρών διότι αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στον Αθηνιό και όχι μόνο στην οικονομία νησιού, αλλά και στο συγκοινωνιακό, αφού περνάει από τον κύριο συγκοινωνιακό άξονα του νησιού.

Ανέκαθεν από τα παλιά χρόνια το 20-30% πήγαινε από τον Αθηνιό και το 70% από τον όρμο των Φηρών, που υπήρχε το τελεφερίκ και τα ζώα μεταφοράς και οι σκάλες. Η απόφαση έχει εκδοθεί από τον μήνα Μάρτιο και δεν ήρθε ξαφνικά εν μέσω κρουαζιέρας όπως γίνεται προσπάθεια να φανεί".

Η απόφαση προβλέπει δυνατότητα επανεξέτασης, υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο;

"Το λέμε ξεκάθαρα στην απόφαση, ότι αυτή ισχύει μέχρι την τροποποίηση της. Οπότε θα δούμε πως θα λειτουργήσει και ανάλογα θα αποφασίσουμε για το πως θα κινηθούμε. Συγκεντρώνουμε στοιχεία όλο αυτό το διάστημα και πριν και μετά την εφαρμογή της απόφασης. Η εφαρμογή της απόφασης έχει δείξει ήδη απολύτως θετικά αποτελέσματα, στο τελεφερίκ, στις επιχειρήσεις και στην κίνηση στο λιμάνι του Αθηνιού.

Στιγμιαία σε οποιαδήποτε λιμάνι του κόσμου μπορεί κατά την αποβίβαση, να υπάρξει κάποια συγκέντρωση και μια φωτογραφία δεν δείχνει πάντα την αλήθεια. Σε όποιο λιμάνι και αν πας στον κόσμο και αποβιβαστούν επιβάτες, υπάρχει μια στιγμιαία συγκέντρωση οποιουδήποτε. Αν κάποιος επιλέξει να βγάλει μία φωτογραφία εκείνη τη στιγμή, θα μιλήσει για πρόβλημα αλλά δεν είναι πάντα έτσι.

Η Σαντορίνη πρέπει να ωφελείται από την κρουαζιέρα στο σύνολο της. Υπάρχουν και άλλα στοιχεία που συνηγορούν με το δίκαιο της απόφασης μας τα οποία σε άλλη χρονική στιγμή θα τα παρουσιάσουμε".