Ένα “ταξίδι” στο χθες και στο σήμερα, πραγματοποιήθηκε από τον Σύλλογο Γονέων, την Κοινότητα, αλλά και τον Αλιευτικό και Πολιτιστικό Σύλλογο

“Η Βάρη μέσα από τα μάτια των παιδιών”

Η ιστορία, η παράδοση και ο πολιτισμός “ζωντάνεψαν” μέσα από τη δημιουργικότητα των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Βάρης – Μάννα
Έντυπη Έκδοση
Διαφήμιση

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν στη Βάρη οι διήμερες πολιτιστικές εκδηλώσεις αφιερωμένες στη λαογραφία, την τοπική παράδοση και την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Οι δράσεις αποτέλεσαν το επιστέγασμα μιας δημιουργικής και συστηματικής εργασίας των μαθητών της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βάρης - Μάννα, οι οποίοι κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ερεύνησαν, κατέγραψαν και παρουσίασαν σημαντικά στοιχεία της ιστορίας και του λαϊκού πολιτισμού της Σύρου.

Μέσα από συνεντεύξεις με παλαιότερους κατοίκους, συλλογή φωτογραφικού υλικού, μελέτη τοπικών εθίμων και αναζήτηση πληροφοριών για τη ζωή των προηγούμενων γενεών, οι μαθητές γνώρισαν βαθύτερα τις ρίζες του τόπου τους και ανέδειξαν πτυχές της συριανής παράδοσης που παραμένουν ζωντανές μέχρι σήμερα.

Κατά τη διάρκεια των διήμερων εκδηλώσεων που έλαβαν χώρα το Σαββατοκύριακο, παρουσία πλήθους κόσμου, του δημάρχου Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου, αλλά και μελών της Δημοτικής Αρχής, παρουσιάστηκαν εκθέσεις με παραδοσιακά αντικείμενα, φωτογραφίες και μαθητικές εργασίες, ενώ ξεχωριστή θέση είχαν οι παρουσιάσεις που αφορούσαν στα ήθη και τα έθιμα της Σύρου, τις αγροτικές ασχολίες της Βάρης, την παραδοσιακή μουσική, τους τοπικούς χορούς, καθώς επίσης και τις τοπικές γεύσεις, αλλά και τα προϊόντα των τοπικών παραγωγών της περιοχής.

Σε πρώτο πλάνο η παράδοση και η λαογραφία

Η Βάρη, ένα από τα παλαιότερα και μεγαλύτερα χωριά της Σύρου, διατηρεί μέχρι σήμερα έντονα στοιχεία της αγροτικής και πολιτιστικής της ταυτότητας, αποτελώντας σημαντικό κομμάτι της ιστορίας και της παράδοσης του νησιού. Η διατήρηση και ανάδειξη αυτής της κληρονομιάς αποτέλεσε το βασικό στόχο της μαθητικής εργασίας των μαθητών της Ε’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βάρης - Μάννα.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και σε μία προσπάθεια να γνωρίσουν τον τόπο τους, πήραν συνεντεύξεις από ηλικιωμένους με θέμα το πως ήταν παλιά η περιοχή της Βάρης και πως έχει διαμορφωθεί σήμερα, καθώς και τι έχει αλλάξει στο πέρασμα των χρόνων.

Αυτή λοιπόν η εργασία και κυρίως τα αποτελέσματά της, αποτέλεσαν το έναυσμα μίας σημαντικής συνεργασίας μεταξύ της Κοινότητας, του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, αλλά και του Αλιευτικού και Πολιτιστικού Συλλόγου, οι οποίοι ένωσαν τις δυνάμεις τους, παρουσιάζοντας ένα διήμερο εκδηλώσεων, όπου σε πρώτο πλάνο βρέθηκε η παράδοση, ο πολιτισμός και η λαογραφία της περιοχής. Οι εκδηλώσεις άρχισαν το Σάββατο το απόγευμα στον χώρο του σκεπαστού πάρκινγκ της περιοχής, όπου οι μαθητές, έχοντας στο πλευρό τους την δασκάλα τους, Ιωάννα Λαμπράκη, αλλά και την πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Ελευθερία Παύλου, προλόγισαν της εργασίας τους, αποσπώντας, ιδιαίτερα από τους μεγαλύτερους ηλικιακά κατοίκους της περιοχής, το θερμό τους χειροκρότημα.

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης φωτογραφίας, που παρουσίαζε το χθες και το σήμερα της περιοχής, τη λαογραφική έκθεση η οποία στήθηκε για αυτό το σκοπό στο χώρο του ΚΑΠΗ της περιοχής, τους παραδοσιακούς χορούς από χορευτές όλων των ηλικιών, τις ιστορίες των παππούδων, οι παρευρισκόμενοι, έμαθαν μέσα από εικόνες, την παρουσίαση των συνεντεύξεων, αλλά και τη λαογραφική έκθεση, την καθημερινή ζωή των παλαιότερων κατοίκων του νησιού.

Οι δράσεις ανέδειξαν τη σημασία της βιωματικής μάθησης και της σύνδεσης του σχολείου με την τοπική κοινωνία, αλλά πολύ περισσότερο, ότι μέσα από τη συνεργασία, την έρευνα και τη δημιουργική έκφραση, οι μαθητές κατάφεραν να προσεγγίσουν τον πολιτισμό, όχι μόνο ως γνώση, αλλά ως ζωντανή εμπειρία που ενώνει τις γενιές και διατηρεί τη συλλογική μνήμη.

Το διήμερο ολοκληρώθηκε μέσα σε κλίμα συγκίνησης και περηφάνιας, με τους παρευρισκόμενους να συγχαίρουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για την εξαιρετική τους δουλειά. Η επιτυχία των εκδηλώσεων απέδειξε πως η παράδοση εξακολουθεί να εμπνέει τη νέα γενιά και να αποτελεί πολύτιμο οδηγό για το μέλλον, όταν μεταδίδεται με αγάπη, σεβασμό και δημιουργικότητα.

Άλλωστε, αυτό τονίστηκε από όλες τις πλευρές και συγκεκριμένα τόσο από τον σύντομο χαιρετισμό του δημάρχου Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου, όσο και από την πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων, Ελευθερία Παύλου, αλλά και από το μέλος της Κοινότητας, Δήμητρα Κομνηνού.

“Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για τη συγκεκριμένη εκδήλωση. Είμαι πολύ χαρούμενος, διότι και αυτός ο χώρος που βρισκόμαστε, είναι εξαιρετικός, πολύ καλύτερος από ότι τον φανταστήκαμε. Επίσης, θέλω να συγχαρώ για την προσπάθεια των παιδιών για το πάρκο “τσέπης” το οποίο θα είναι το πρώτο, όχι μόνο του χωριού, αλλά και της Σύρου. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι όταν οι τοπικές κοινωνίες ενώνουν δυνάμεις, όπως κάνατε εσείς, βγαίνει ένα πολύ όμορφο αποτέλεσμα”, δήλωσε ο Αλέξης Αθανασίου.

“Η συγκεκριμένη εκδήλωση είναι η αρχή για πολλές άλλες δράσεις που θα υλοποιηθούν στο μέλλον”, επεσήμανε, από την πλευρά της, η Δήμητρα Κομνηνού, κάνοντας στη συνέχεια αναφορά στη δημιουργία του πάρκου “τσέπης”, το οποίο, όπως είπε, “πολύ σύντομα θα έχουμε τη χαρά να το επισκεφθούμε με τα παιδιά και να το καλλιεργήσουμε. Είναι σημαντικό ότι καταφέραμε να προσπεράσουμε τη γραφειοκρατία μέσα από τη συνεργασία που είχαμε όλοι, προκειμένου να μπορούμε να πούμε ότι θα έχουμε ένα πάρκο για τα παιδιά και όλους εμάς”.

Τέλος η Ελευθερία Παύλου στον σύντομο χαιρετισμό της είπε χαρακτηριστικά ότι “πρόκειται για δράσεις που βασίστηκαν σε μία μαθητική εργασία, η οποία έγινε η αφορμή συνεργασίας κατοίκων, αλλά και φορέων της Βάρης. Συνεργαστήκαμε λοιπόν για ένα κοινό στόχο. Την ανάδειξη της ιστορίας, του πολιτισμού και την ταυτότητα της περιοχής μας, μέσα όμως από τα μάτια των παιδιών μας. Θέλω να ευχαριστήσω γι’ αυτό την Κοινότητα και τον πρόεδρό της, Ραφαήλ Στεφάνου, αλλά και όλα τα μέλη της για την συνεργασία που είχαμε. Τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βάρης “Η Πανάχραντος”, τον Αλιευτικό Σύλλογο “Η Φάμπρικα” τα ΚΑΠΗ και όλους όσους “αγκάλιασαν” την προσπάθεια από την πρώτη στιγμή. Κυρίως όμως θέλω να ευχαριστήσω τα παιδιά, που αποτέλεσαν την αφορμή να αρχίσει όλο αυτό που ίσως μπορεί να λειτουργήσει και ως υπενθύμιση, ότι η ιστορία ενός τόπου δεν βρίσκεται μόνο στο παρελθόν, αλλά και στο μέλλον του”.