Συμπληρώνοντας πλέον το μισό της δεύτερης θητείας της στη διοίκηση του Δήμου Κέας, η δήμαρχος, Ρένα Βελισσαροπούλου προχωράει σε έναν απολογισμό των μέχρι σήμερα πεπραγμένων, καταγράφοντας τα έργα που υλοποιήθηκαν, τις παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί για τα επόμενα χρόνια.
Σε μια περίοδο κατά την οποία τα νησιά καλούνται να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις σε ζητήματα υποδομών, ύδρευσης, στελέχωσης υπηρεσιών και κοινωνικής συνοχής, η κα. Βελισσαροπούλου μιλάει στην "Κοινή Γνώμη" για τις δυσκολίες που συνάντησε η Δημοτική Αρχή, τις διεκδικήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και το όραμά της για το μέλλον της Κέας, με επίκεντρο τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων και τη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού.
Βρίσκεστε πλέον στο μέσον της θητείας σας. Πως αποτιμάτε μέχρι σήμερα την πορεία της Δημοτικής Αρχής και ποια θεωρείτε ότι είναι η συνολική εικόνα που διαμορφώνεται για την Κέα;
"Βρισκόμαστε ήδη στο μέσο της δημοτικής μας θητείας και, προσωπικά, στη μέση της δεύτερης θητείας μου στον δημαρχιακό θώκο. Πρόκειται για μια περίοδο κατά την οποία, με επιμονή, συνέπεια και καθημερινή προσωπική προσπάθεια, καταφέραμε όχι μόνο να σχεδιάσουμε, αλλά και να υλοποιήσουμε έργα που είχαν δρομολογηθεί από την πρώτη μας θητεία, ενώ παράλληλα προχωρούμε και σε νέες ουσιαστικές παρεμβάσεις για το νησί μας.
Η αποτίμηση έως σήμερα είναι θετική, γιατί παρά τις δυσκολίες, τις ελλείψεις προσωπικού και τις αντικειμενικές ιδιαιτερότητες ενός νησιωτικού Δήμου, δεν μείναμε στις εξαγγελίες ούτε στην προσπάθεια. Καταφέραμε να φέρουμε απτό αποτέλεσμα για την κοινωνία της Κέας, βελτιώνοντας υποδομές και ενισχύοντας την καθημερινότητα των πολιτών μας, με ιδιαίτερη έμφαση στις κοινωνικές δομές, στα παιδιά και στα άτομα με αναπηρία.
Πιο συγκεκριμένα, μέσα από συστηματική δουλειά και συνεχή διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων, υλοποιήσαμε πέντε σημαντικούς αγροτικούς δρόμους στις περιοχές Φωτημάρι, Συκαμιά, Ατζερίτη, Φούσκι και Λιπαρό, εξυπηρετώντας ουσιαστικά κατοίκους και επαγγελματίες του πρωτογενούς τομέα. Παράλληλα, προχωρήσαμε στην τοποθέτηση συστημάτων πρόσβασης ΑμεΑ στις παραλίες Οτζιά, Κορησσίας και Ποισσών, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι η ισότιμη πρόσβαση δεν αποτελεί για εμάς απλώς μια πρόθεση αλλά μια συγκεκριμένη πολιτική επιλογή.
Άμεσα αρχίζει η ασφαλτόστρωση του δρόμου Κορησσία - Ξύλων, ενώ παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες για τον δρόμο προς το Σπαθί. Την ίδια στιγμή, προχωρούμε στις εργασίες αποκατάστασης του Ρεδιαδείου, ενός εμβληματικού διατηρητέου κτηρίου της Ιουλίδας, καθώς και στην κατασκευή νέου Παιδικού Σταθμού, ενός έργου με ιδιαίτερη κοινωνική σημασία για τις νέες οικογένειες του νησιού μας.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η εξέλιξη στο έργο αποκατάστασης των ύφαλων σπηλαιώσεων στην περιοχή του Βουρκαρίου. Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο, το οποίο είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη δημοτική περίοδο και για το οποίο απαιτήθηκε συνεχής παρακολούθηση και επιμονή, ώστε σήμερα να υπάρχει ανάδοχος και να μπορούμε να προχωρήσουμε στην υλοποίησή του μετά το καλοκαίρι.
Σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα μεγάλα έργα υποδομής που θα καθορίσουν το μέλλον της Κέας για τις επόμενες δεκαετίες. Ήδη προχωρούν οι μελέτες για τη σύνδεση της Ιουλίδας και του Οτζιά με τον υπό κατασκευή Βιολογικό Καθαρισμό, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2027. Παράλληλα, για πρώτη φορά εντάσσεται στον σχεδιασμό η περιοχή των Ποισσών για τη δημιουργία μονάδας επεξεργασίας λυμάτων, ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί το νέο δίκτυο ύδρευσης της περιοχής, το οποίο σύντομα τίθεται σε δοκιμαστική λειτουργία".
Ποια έργα ή παρεμβάσεις θεωρείτε ότι ξεχώρισαν αυτά τα τελευταία δυόμισι χρόνια και ποια από αυτά πιστεύετε ότι έχουν τη μεγαλύτερη σημασία για την καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού;
"Όλα τα έργα που υλοποιούμε έχουν έναν ξεκάθαρο προσανατολισμό, να βελτιώσουν ουσιαστικά την καθημερινότητα των κατοίκων της Κέας και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες ζωής για όλους. Ανάμεσα στις σημαντικότερες παρεμβάσεις αυτής της περιόδου ξεχωρίζει η ίδρυση, για πρώτη φορά στο νησί μας, Δημοτικού Παιδικού Σταθμού. Ένα έργο που για χρόνια αποτελούσε αίτημα της τοπικής κοινωνίας και το οποίο καταφέραμε να υλοποιήσουμε με την έναρξη της παρούσας δημοτικής περιόδου. Για εμάς δεν ήταν απλώς μια διοικητική επιτυχία, αλλά μια βαθιά κοινωνική κατάκτηση για τις οικογένειες του νησιού.
Σήμερα, συνεχίζουμε με την ίδια αποφασιστικότητα, προχωρώντας, σε συνεργασία με τη ΜΟΔ και με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στη δημοπράτηση νέου ιδιόκτητου Δημοτικού Παιδικού Σταθμού, ώστε η Κέα να αποκτήσει σύγχρονες και μόνιμες υποδομές προσχολικής αγωγής.
Εξίσου σημαντική ήταν και η εγκατάσταση συστημάτων τηλεμετρίας σε όλες τις υποδομές ύδρευσης του νησιού. Σε μια περίοδο έντονης λειψυδρίας, επιλέξαμε να επενδύσουμε σε ένα σύγχρονο εργαλείο που μας επιτρέπει να ελέγχουμε σε πραγματικό χρόνο τις δεξαμενές και τις διαρροές, περιορίζοντας τις απώλειες νερού. Πρόκειται για μια παρέμβαση που απέδειξε την αποτελεσματικότητά της και για την οποία ο Δήμος μας βραβεύτηκε".
Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες και προκλήσεις που αντιμετωπίσατε ως Δημοτική Αρχή, ιδιαίτερα σε ζητήματα υποδομών, στελέχωσης υπηρεσιών και διαχείρισης των αναγκών ενός νησιωτικού δήμου;
"Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε και συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε, αφορά στην πλήρη αποδυνάμωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου. Σήμερα, δυστυχώς, η υπηρεσία είναι ουσιαστικά αστελέχωτη, γεγονός που δημιουργεί τεράστια εμπόδια στη λειτουργία ενός Δήμου που έχει ανοιχτά έργα, μελέτες και χρηματοδοτήσεις σε εξέλιξη.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ενεργή προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ εδώ και χρόνια, μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατό να καλυφθούν οι θέσεις μηχανικών ΠΕ ή ΤΕ, καθώς όσοι δηλώνουν συμμετοχή τελικά δεν αποδέχονται τη θέση. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι το οξύ στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πλέον όλα τα νησιά".
Πως επιχειρείτε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα της στελέχωσης και ποιες πρωτοβουλίες έχει αναλάβει ο Δήμος;
"Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, δεν μείναμε αδρανείς. Αναλάβαμε πρωτοβουλίες και ήδη έχουμε αιτηθεί τη συνεργασία της ΕΤΑΔ, ώστε το παλιό ξενοδοχείο "Η Τζιά μας" να μετατραπεί σε καταλύματα για δημόσιους υπαλλήλους. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και προσωπικά καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να υπάρξει θετική κατάληξη, γιατί γνωρίζω ότι η στελέχωση των υπηρεσιών είναι προϋπόθεση για να μπορέσει ο Δήμος να λειτουργήσει αποτελεσματικά.
Παρά τις πρωτοφανείς δυσκολίες, συνεχίζουμε να προχωρούμε έργα και μελέτες. Έχουμε ήδη ολοκληρώσει τις απαραίτητες μελέτες για τα GR-ECO ISLANDS, διαθέτοντας ώριμες προτάσεις για σημαντικά έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, όπως η αντικατάσταση αγωγών Οτζιά - Κορησσίας και η σύνδεση της Ιουλίδας και του Οτζιά με τον Βιολογικό Καθαρισμό. Παράλληλα, δίνουμε καθημερινή μάχη για τη διεκδίκηση των αντίστοιχων χρηματοδοτήσεων".
Πως αξιολογείτε τη σημασία του πολιτισμού, του αθλητισμού και της υγείας στη συνολική ανάπτυξη του νησιού;
"Παράλληλα με τα έργα υποδομής και τις παρεμβάσεις στην καθημερινότητα, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα και στην πολιτιστική και κοινωνική ζωή του νησιού μας. Διοργανώνουμε πολιτιστικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες και πλήθος αθλητικών δράσεων, με στόχο να ενισχύσουμε την πολιτιστική εξωστρέφεια και να αναβαθμίσουμε συνολικά το πολιτιστικό επίπεδο του τόπου μας. Πιστεύουμε ότι η ποιότητα ζωής δεν συνδέεται μόνο με τις υποδομές, αλλά και με την πρόσβαση των κατοίκων και ιδιαίτερα της νέας γενιάς στον πολιτισμό, στον αθλητισμό και στη δημιουργική συμμετοχή στα κοινά.
Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε επίσης στη στήριξη του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Κέας, αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό του ρόλο για την ασφάλεια και την υγειονομική κάλυψη κατοίκων και επισκεπτών. Ο Δήμος στάθηκε και συνεχίζει να στέκεται έμπρακτα δίπλα στη δομή αυτή, ενώ παράλληλα παρέχουμε οικονομικά κίνητρα για την προσέλκυση και παραμονή ιατρικού προσωπικού στο νησί. Πρόκειται ουσιαστικά για πρωτοβουλίες που, αν και αποτελούν υποχρέωση της Πολιτείας και του κεντρικού κράτους, επιλέξαμε να στηρίξουμε ενεργά, γιατί για εμάς η δημόσια υγεία και η αξιοπρεπής πρόσβαση των πολιτών σε υπηρεσίες περίθαλψης είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα".
Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι της Δημοτικής Αρχής για το επόμενο διάστημα και ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στους κατοίκους της Κέας;
"Ο στόχος μας ήταν και παραμένει ξεκάθαρος, να αλλάξουμε σταδιακά τις υποδομές του νησιού και να δημιουργήσουμε καλύτερες προϋποθέσεις για τις επόμενες γενιές. Και αυτό αποδεικνύεται στην πράξη, γιατί παρά τις δυσκολίες, τα έργα προχωρούν και το αποτέλεσμα είναι πλέον ορατό.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους συνεργάτες μου, τους αιρετούς, τους εργαζομένους του Δήμου και όλους όσοι στηρίζουν αυτή τη μεγάλη προσπάθεια. Χωρίς συλλογική δουλειά, επιμονή και πίστη στον στόχο, τίποτα από αυτά δεν θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί.
Στο κόσμο του νησιού, θέλω να πω ότι με σχέδιο, επιμονή και καθημερινή παρουσία, συνεχίζουμε με μοναδικό γνώμονα τον πολίτη και το μέλλον της Κέας".