Λευκές νύχτες και μαύρες ημέρες για τα εμπορικά καταστήματα

Η Black Friday πέρασε “και μυρωδιά δεν άφησε” όπως φαίνεται στο νησί της Σύρου αλλά και γενικότερα στην Ελλάδα. Ο ξενόφερτος θεσμός που έχει υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια η χώρα μας, δεν φαίνεται να έχει τα αποτελέσματα που επιθυμούσαν και περίμεναν έμποροι και καταναλωτές. Οι εικόνες των ατελείωτων ουρών έξω από τα καταστήματα με τους αλλόφρονες πολίτες να “σεληνιάζονται” για το τελευταίο τεμάχιο ενός προϊόντος, απέχει χιλιόμετρα από την ελληνική πραγματικότητα. Ο εξελληνισμός της Black Friday, βέβαια, με τις πολύ χαμηλές και συχνά πλασματικές εκπτώσεις, ίσως είναι ο λόγος που μεγάλη μερίδα πολιτών αδιαφορούν παντελώς για τη συγκεκριμένη ημέρα.

Στη Σύρο, η Black Friday, δεν πήγε ιδιαίτερα καλά, όπως ενημέρωσε την “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης. Το γεγονός ότι ήταν τέλος του μηνός, σίγουρα έπαιξε το ρόλο του αν και ο βασικός λόγος είναι ο προφανής: Ο κόσμος δεν έχει λεφτά!

Το πρωί της Παρασκευής, η κίνηση ήταν αρκετά υποτονική ενώ το απόγευμα φάνηκε να καλυτερεύει κάπως η κατάσταση. Το ποσοστό εκπτώσεων ήταν γύρω στο 20% στα περισσότερα προϊόντα, με λίγα καταστήματα να κάνουν, επιλεκτικά, μεγαλύτερες εκπτώσεις. Περισσότερο κινήθηκαν τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη και αμέσως μετά τα καταστήματα ένδυσης για τα οποία, ο κος Αλεξανδρίδης εξήγησε πως είναι δύσκολο να βάλουν μεγάλες εκπτώσεις αυτήν την περίοδο, εφόσον είναι αρχή της σεζόν και είναι εφοδιασμένα με νέα εμπορεύματα. Οι “γενναίες” προσφορές σε αυτόν τον εμπορικό κλάδο γίνονται συνήθως σε σπασμένα νούμερα και σε εκτός εποχής ρούχα και παπούτσια.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, τόνισε επίσης πως στην Αμερική, η Black Friday σημαίνει εκπτώσεις σε στοκαρισμένα κυρίως προϊόντα και ηλεκτρονικά/ηλεκτρικά είδη αποκλειστικά για μία ημέρα. “Με τα e-shop και κάποια καταστήματα να έχουν όλο τον μήνα χαμηλότερες τιμές, η ημέρα αυτή χάνει το νόημά της” εξηγεί για την κατάσταση στην Ελλάδα.

Ένα θετικό γεγονός είναι πως, τουλάχιστον στη Σύρο, όπως δηλώνει ο κος Αλεξανδρίδης, δεν έγινε κάποια επίσημη καταγγελία στον Σύλλογο για πλασματικές εκπτώσεις: “Δεν είναι τίμιο από την πλευρά μας, οι επαγγελματίες να κάνουμε ανατιμήσεις ώστε αργότερα, με την δήθεν έκπτωση, να φέρνουμε τις τιμές εκεί που ήταν αρχικά. Αυτές είναι απαράδεκτες πρακτικές. Αν δεν έχουμε περιθώριο για χαμηλότερη τιμή ή δεν έχουμε στοκ, είναι προτιμότερο να μην κάνουμε καθόλου έκπτωση. Πρέπει να είμαστε τίμιοι απέναντι στους πολίτες και καταναλωτές. Ευτυχώς, δεν παρατηρήθηκαν τέτοια περιστατικά εδώ”.

Η “Λευκή νύχτα”

Η λεγόμενη “Λευκή νύχτα”, τουλάχιστον μέχρι την προ κορωνοϊού εποχή, γινόταν τους καλοκαιρινούς μήνες. Φέτος, έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου όπου τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά από τις 18.00 μέχρι τα μεσάνυχτα. “Στόχος είναι να κινηθεί η αγορά και να απολαύσει ο κόσμος τη γιορτινή ατμόσφαιρα με κεράσματα και διασκεδαστές για τα παιδιά. Ταυτόχρονα, θα υπάρχουν κάποιες προσφορές”.

Η συμμετοχή στη “Λευκή νύχτα” είναι προαιρετική αλλά όπως μας ενημερώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, έτυχε θετικής αποδοχής από τους επαγγελματίες: “Οι κινήσεις αυτές του Εμπορικού Συλλόγου έχουν στόχο την αναγκαία τόνωση των εισπράξεων των καταστημάτων αλλά και την ικανοποίηση και ευχαρίστηση του κόσμου που, μετά από 2 χρόνια covid, όλοι βγαίνουμε από μία πολύ κακή περίοδο θέλοντας να πιστεύουμε ότι βαδίζουμε σε μία καλύτερη”.

Το αμφιλεγόμενο θέμα του ωραρίου

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου, το θέμα του ωραρίου και το αν θα παραμένουν κλειστά κάποια απογεύματα τα καταστήματα, επί του παρόντος έχει μείνει ανοιχτό και θα συζητηθεί στον Εμπορικό Σύλλογο μετά τις γιορτές, κατά πάσα πιθανότητα. “Υπάρχει ένας προβληματισμός γιατί, από τη μία πλευρά έχουμε το ενεργειακό θέμα και από την άλλη βλέπουμε πως τα καταστήματα είναι αυτά που δίνουν τον παλμό στην πόλη και πως όταν αυτά κλείνουν, η πόλη είναι νεκρή”. Υπενθυμίζει ωστόσο, ότι όταν πέρυσι τα μέλη του Συλλόγου είχαν κληθεί να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο, η πρόταση να μειωθούν τα απογεύματα που είναι ανοιχτά τα καταστήματα, από τρία σε δύο, είχε ένα προβάδισμα, χωρίς βεβαία να τίθεται θέμα για τα πρωινά. Ο Σύλλογος δεν έχει πάρει ακόμα επίσημη θέση σε αυτό το ζήτημα κι έχει σκοπό να το συζητήσει μέσα στον Ιανουάριο ενδεχομένως, να εξετάσει όλες τις πλευρές και να αποφασίσει για το ποιός είναι ο σωστός τρόπος χειρισμού ώστε να μη μείνουν δυσαρεστημένοι οι επιχειρηματίες.

Σχεδόν ποτέ την Κυριακή

Όσον αφορά τις Κυριακές, φέτος, λόγω του ότι τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά πέφτουν Κυριακή, τα καταστήματα θα ανοίξουν μόνο στις 18 Δεκέμβρη από τις 11.00 μέχρι τις 16.00, δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους επιχειρηματίες θέλουν, να κρατήσουν ανοιχτά τα καταστήματά τους μέχρι και τις 20.00. Σχετικά με την Κυριακή που μας πέρασε όπου τα καταστήματα της χώρας θα ήταν ανοιχτά όπως είχε ανακοινώσει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, ο κος Αλεξανδρίδης δήλωσε: “Την Κυριακή μετά την Black Friday θα μπορούσαμε να είμαστε ανοιχτά αλλά δεν βγάλαμε κάποια ανακοίνωση γιατί δεν είδαμε το λόγο να το κάνουμε. Αυτό που λείπει αυτήν τη στιγμή, δεν είναι ο χρόνος αλλά το χρήμα. Λεφτά δεν έχει ο κόσμος, ώρες για να πάει να ψωνίσει, βρίσκει”.