Αντιδράσεις των βενζινοπωλών στην επιβολή ανώτατης τιμής πώλησης

«Φωτιά» οι τιμές των καυσίμων στα νησιά οδηγούν σε πλαφόν

  • Τετάρτη, 8 Αυγούστου, 2018 - 06:19

Οι μεγάλες αποκλίσεις που εμφανίζουν οι τιμές των καυσίμων στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, εκτινάσσοντας την τιμή της βενζίνης ακόμα και άνω των 2 ευρώ το λίτρο, προσανατολίζει την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στην πρόταση καθορισμού ανώτατης τιμής πώλησης, με τους βενζινοπώλες να εκφράζουν την αντίθεση τους σε αυτό το ενδεχόμενο. 

Άμεσα αναμένονται οι προτάσεις της ΡΑΕ προς υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης σχετικά με την επιβολή πλαφόν στις τιμές των καυσίμων, καθώς τα στοιχεία από τις τιμοληψίες εντός του καλοκαιριού, δείχνουν αύξηση των τιμών πώλησης, κυρίως στους τουριστικούς προορισμούς.

Όταν η μέση τιμή αμόλυβδης πανελλαδικά σταθμίζεται στο 1,643 ευρώ το λίτρο, με μείωση της από το 1,654 ευρώ που ίσχυε στην αρχή του καλοκαιριού, χωρίς όμως αυτό να έχει αντίκρισμα και στις τιμές των νησιωτικών περιοχών, με αποτέλεσμα στο νομό Κυκλάδων η μέση τιμή να φτάνει στο 1,878 ευρώ και σε πολλά νησιά να καταγράφονται πολύ υψηλότερες τιμές, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ του 1,95 έως 1,99 ευρώ, με την τιμή στη Σίκινο να έχει εκτιναχτεί στα 2,045 ευρώ το λίτρο.

Στην περίπτωση επιβολής ανώτατης τιμής πώλησης, αυτή αναμένεται κατά πολύ κατώτερη της ισχύουσας και θα διαμορφωθεί βάσει του μέσου όρου των τιμών και επ’ αυτού συγκεκριμένου ποσοστού κέρδους, ενώ ο χρόνος ισχύος της θα καθοριστεί από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Στοιχείο που θα πρέπει να συνεκτιμηθεί είναι και η υψηλή φορολογία που επί πολλά χρόνια, και όχι μόνο την περίοδο της κρίσης, βαρύνει δυσανάλογα με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, την τιμή των καυσίμων, κατατάσσοντας την Ελλάδα στις υψηλότερες θέσεις των ακριβότερων τιμών καυσίμων στην Ευρώπη.

Αρκεί να αναφερθεί ότι από την μέση τιμή του 1,643 ευρώ το λίτρο, το 1,03 ευρώ είναι φόροι.

Εκ μέρους των επαγγελματιών του χώρου πώλησης των καυσίμων εγείρονται ενστάσεις ως προς το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν στις τιμές, καθώς οι υψηλές τιμές που καταγράφονται στα νησιά αιτιολογούνται από τον μικρό αριθμό των πρατηρίων, τις εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις και το μεταφορικό κόστος.

Κρίνουν δε αναγκαία και τη διαμόρφωση των τιμών στο σύνολο της αγοράς των καυσίμων, είτε πρόκειται για τις τιμές των διυλιστηρίων, είτε των εταιρειών και τελικώς και στα πρατήρια ώστε να καταλήγει η ενιαία τιμή προς όφελος και των καταναλωτών.

Οι πρατηριούχοι κρίνουν εύλογο το κέρδος στα νησιά

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) παραθέτοντας τα στοιχεία που διαμορφώνουν το ύψος των τιμών, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές, ζητά από το κάθε ένα να βγάλει τα συμπεράσματα του.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στη δημόσια ανακοίνωση της και με αφορμή τα διάφορα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών που αναφέρονται στην πιθανότητα επιβολής πλαφόν στις τιμές των καυσίμων συγκεκριμένων νησιωτικών περιοχών, σημειώνει ότι «Είναι γεγονός ότι οι τιμές των καυσίμων παγκοσμίως και όχι μόνον στην Ελλάδα, έχουν αυξηθεί εξ αιτίας των υψηλών τιμών του αργού πετρελαίου, WTI και BRENT.

Επίσης είναι γεγονός ότι σε κάποια νησιά σε σύγκριση με τις τιμές που διαμορφώνονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, έχουν αισθητή διαφορά, η οποία όμως έχει πολύ λογική εξήγηση.

Ο μεγάλος αριθμός Εταιρειών Εμπορίας και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα με υπολογίσιμες καταναλώσεις καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, σε πολλές περιπτώσεις και αθέμιτο, συμπιέζοντας τα ποσοστά των μικτών κερδών τους μεταξύ 3-6%. Αντιθέτως στα νησιά ο μικρός αριθμός Εταιρειών και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωση τους σε μικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5-8%, είναι αθέμιτο και παράλογο;

Για την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων σας γνωρίζουμε ότι η σημερινή τιμή του Διυλιστηρίου Αμόλυβδης 95 oct (προϊόν + φόροι) είναι 1,210 + 24% ΦΠΑ = 1,500 ευρώ, όταν η μέση τιμή λιανικής στην Ελλάδα είναι σήμερα 1,650 ευρώ το λίτρο.

Στην διαφορά που προκύπτει μεταξύ τιμής Διυλιστηρίου και λιανικής, εμπεριέχονται το κέρδος της Εταιρείας Εμπορίας, το μεταφορικό κόστος και το κέρδος του Πρατηρίου. Τα συμπεράσματα δικά σας».

Η βενζινοπώλες ζητούν πλαφόν σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων

Από την πλευρά της Ομοσπονδίας Βενζινοπολών Ελλάδος (ΟΒΕ), κρίνεται αναγκαία, στην περίπτωση επιβολής πλαφόν στις τιμές των πρατηρίων, ανάλογη επιβολή και στα στάδια διακίνησης του καυσίμου.

«Όπως πληροφορείται η ΟΒΕ από διάφορα δημοσιεύματα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σκοπεύει να εισηγηθεί στην κυβέρνηση την επιβολή Ανώτατης Τιμής Καταναλωτή (Α.Τ.Κ.) στα καύσιμα σε ορισμένες νησιωτικές περιοχές , «λόγω κερδοσκοπίας(!)» .

Αν η κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης θα συμβεί ότι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι δε γνωστό ότι οι εταιρείες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια.

Η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλοί υπέρογκοι ειδικοί φόροι κατανάλωσης, οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές.

Οι περιπτώσεις υψηλών τιμών είναι ελάχιστες και δεν επηρεάζουν τον κύριο όγκο των καταναλωτών και της κατανάλωσης. Θα πρέπει να γνωρίζει η κυβέρνηση ότι τις τιμές Ελλάδος δεν τις καθορίζουν τα 4 με 5 πρατήρια σε απομακρυσμένες άγονες νησιωτικές περιοχές στις οποίες οι πωλήσεις στην περίοδο του χειμώνα είναι μηδενικές.

Αν τελικά η ΡΑΕ εισηγηθεί την επιβολή πλαφόν σε κάποιες περιοχές και το κάνει αποδεκτό η κυβέρνηση τότε θα πρέπει να το επιβάλει σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στο τελικό στάδιο που είναι τα πρατήρια. Ενιαία τιμή για τους καταναλωτές, τους βενζινοπώλες, τις εταιρείες, τα διυλιστήρια».

Ετικέτες: